![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 6 maart 2010 Leeftijd: 69
|
Modelbouwvrienden, Al geruime tijd ben ik bekend met het modelbouwforum en lees met veel plezier de vaak waardevolle bijdragen van modelbouwcollega's. Het leek mij nu wel eens aardig zelf ook een bijdrage te leveren in de vorm van een bouwverslag. Het gaat om een echte klassieker: Motoryacht 'Apollo' uit de modelbouwserie van Robbe (>30 jaar geleden). Misschien is het aardig in navolging van de RC Zweefvliegers ook eens een 'Vintage Cup' voor schepen te organiseren? Groet, Jan |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Flex-assen bestonden nog niet evenals carbon-motorspanten. Alles werd vervaardigd uit materialen en constructies die ruimschoots voorhanden waren. Balsa, grenen(-hout) en de metalen slangklem. Het was een grote uitdaging motor en schroef-as netjes uitgelijnd te krijgen. Anders ontstond er speling wat resulteerde in verlies van energie (trilling, herrie). Zoals te zien op de foto heeft de vorige eigenaar al een poging gewaagd het dek te verlijmen met de romp. Het dek heb ik alsnog zelf gesneden uit een stuk berkentriplex. (Helaas op het oog, aangezien de tekening niet meer beschikbaar was bij het bouwpakket.) Laatst gewijzigd door Jan H. te E.; 7 maart 2010 om 10:51 |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
|
Zoals te zien op de foto heeft de vorige eigenaar al een poging gewaagd ============================================== En waar staan die foto.s dan wel ![]() mvg Frewderik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 7 oktober 2007 Locatie: Zandvoort Leeftijd: 19
|
Die moet je er gewoon bijdenken
__________________ Varend Maasbank (1:50). In aanbouw Smit Elbe (1:50), Smit New York (1:50) Lid Vaargroep VicWijs |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2004 Locatie: haarlem
|
Leuk om te zien Jan, Heb zelf ook ongeveer 20 boten uit de begin tijd van robbe. De apollo heb ik ook gehad en is een zeer leuk bootje, De motor die je nu bij de boot hebt is eigenlijk voor een andere robbe boot nml de robbe nessy(een speedboot) En is veel te groot voor een boot als de apollo en werkt op een spanning van ongeveer 24v(20 nicad cellen) De motor welke robbe erin bouwde was volgens mij een marx monoperm. Het type motor wat op de foto staat is volgens mij een eltmax 30 |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
@Willem @rfhead De MarxMonoperm heb ik inmiddels toegepast in een sleepboot, voor de boegschroef wel te verstaan. Deze Apollo wordt iets minder tam als het origineel uit de jaren '70. |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
| Citaat:
Zo'n bootje loopt ook al heel mooi en erg snel met een speed 400 er in. Is maar een tip.
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |