![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #33 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
| Citaat:
Het begint er al op te lijken, mooi werk! Ik zou de kale romp eerst schuren en in de glasweefsel en epoxy zetten vóórdat je gaat plamuren; je hebt het hout dan aan de buitenkant waterdicht gemaakt en de plamuurlaag zal waarschijnlijk maar héél dun uitvallen, gezien de strakke bouw. Om de hoeken scherp te houden moet je in delen werken met het glasweefsel; eerst b.v. de bodem in twee delen, het weefsel iets laten oversteken en laten uitharden. Dan het glasweefsel vlak schuren op de kiel en zijkant en dan de andere helft van de bodem. Vervolgens ga je verder met de zijden (één per keer). De laagjes glas overlappen elkaar dus niet maar liggen stomp tegen elkaar aan, het is een schaalmodel, dus zó erg zal er niet me omgerost worden, dat dit een probleem zal zijn. Ik heb dit bij mijn MTB romp ook gedaan vanwege de vele randen, die scherp moeten blijven, 't is even wat werk, maar scheelt een boel bijwerken in de latere fase. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. | |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Hoi Jan Citaat:
Met het glasvezel wou ik inderdaad eerst de bodem en dan de zijkanten doen. Maar dan zit je nog met die boeg. Alle vlakken afzonderlijk, of in ieder geval de twee bodemdelen, is misschien een betere optie. Goede tip!
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< Laatst gewijzigd door Lex Verkuijl; 11 april 2010 om 19:41 | |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2008 Locatie: Petten Leeftijd: 21
|
Hoi Lex, Ziet er super uit. Dat kan mijn beplanking niet evenaren! Even een vraag: Bouwen ze de echte boot ook helemaal van hout?? ![]() En dan behandelen met polyester?? (klinkt misschien dom maar ik ben gewoon nieuw schierig Is namelijk ook een duur grapje zo uit hout!
__________________ Gr, Koen Geniet! Maar drink met mate! |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Hoi Koen, De echter wordt in polyester gebouwd. Romp, dek en diverse kleinere delen worden in vacuüm mallen gemaakt en daarna samengevoegd. Er zit als ik het goed heb wel her en der hout in het polyester van de romp verwerkt als versteviging maar daar blijft het dan bij. Buiten het interrieur in de kabine natuurlijk.
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
| Citaat:
Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. | |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Ja, bedoel ik ook, foutje in de woordkeuze. @Roel, Dat issie ook! Maar papa ook wel hoor ...
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< Laatst gewijzigd door Lex Verkuijl; 12 april 2010 om 09:44 |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Dat is inderdaad een strakke romp, modelbouw op een zeer hoog niveau ![]() Hoop dat als ik 46 jaar ben ook de ervaring en skills heb om zulke mooie modellen te maken
__________________ ============================== ___ ___De Tumbler Begint___ ______============================== | |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Mijn dank Robbie. Maar skills heb je in ieder geval al. Als ik zie wat je met jou Q-boot klaarspeelt, grote klasse!
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2003 Locatie: Hillegom Leeftijd: 37
|
Beste Lex, De betere optie is misschien om keperweefsel te gebruiken, te herkennen aan een visgraatmotief ipv het gebruikelijke blokjesmotief. Keperweefsel laat zich beter plooien en torderen dan normaal weefsel. Keperweefsel is dusdanig te plooien dat het waarschijnlijk zelfs om de hoeken te leggen is tussen de bodem en de opstaande kanten. Ik vrees dat glasvlies ook nog te stijf is om echt mooi strak te krijgen. Met Dortmund in het verschiet moet dat daar voor een schappelijk prijsje op de kop te tikken zijn denk ik. Voor de rest is het nu al een plaatje, inderdaad bijna zonde om er een kleurtje overheen te zetten. |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Het is even stil geweest hier, er zijn wat zaken tussendoor gekomen waardoor ik geen tijd voor de VD had. Nu is dat gelukkig weer anders, dus weer een kleine update. Vandaag heb ik de spiegel van de romp dicht gemaakt. Veel schuren door de ronde vorm. ![]() Het gat in het midden is straks voor de heckschroef. Die opening wou ik er nu vast in maken omdat je er nog goed bij kunt. En over openingen, ik zit momenteel te bedenken wat ik zal doen. De gaten voor de schroefassen, roeren en boegschroef er nu al in maken, of hiermee wachten tot na het lamineren. Wachten tot erna heeft in mijn ogen het voordeel dat de romp strak blijft voor het lamineren, nu al de gaten maken zou daarentegen betekenen dat de gaten dan bij het lamineren mooi doordrenkt worden met epoxy dus is dat beter watervast. Iemand ideeën hierover?
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 8 augustus 2007 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 50
|
Dat ziet er werkelijk prachtig uit zeg! Ik heb op de Vandutch gestaan....een plaatje van een schuit! Beetje groot, maar erg mooi en strakke boot. Ga het draadje met grote belangstelling volgen Groet, Harry |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |