Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 juni 2010, 01:45   #16 (permalink)

hawser's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Hoi Robin,
Ik zou het later doen, anders is het stroken van de latten veel te moeilijk (en ook het latere schuren)
Succes
Hawser
hawser is nu online   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2010, 06:33   #17 (permalink)
B.K

B.K's schermafbeelding

Standaard Barend Biesheuvel

Hallo Robin;

Ik zet bij een boot van kiel en spanten de schroefas en boegschroef er wel meteen in, zit meteen op de goede plek. De roerkoning merk ik wel en boor hem , en kan hem dan later plaatsen. Maar dit hangt ook weer af of je er nog bij kan ja, of nee.

Grt; B.K
B.K is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2010, 11:56   #18 (permalink)

Standaard

Beste Robin,

Qua positionering heeft B.K volkomen gelijk. Er is geen betere methode om zowel schroefassen als boegschroef in dit stadium te plaatsen. Echter praktisch is het beter wat Hawser al heeft geschreven. In de praktijk ishet ontzettend moeilijk om de te plaatsen latjes strokend te laten aansluiten tegen schroefas en boegschroef.
Maar met een beetje meet- en paswerk is het best te doen nadat de romp is geschuurd en geplamuurd.
Wat betreft de voortgang van je projekt, ga je de goede kant op.

MvG

Rene
R. Lub is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2010, 20:50   #19 (permalink)

robin rozendaal's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

Heren bedankt voor de tips, heb nog niet besloten wat ik ga doen.

Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Vanwege het ruimte gebruik zullen een aantal dingen al gedaan moet worden voor de romp dicht is.
Naast dit probleem heb ik er sinds vandaag een nieuwe bij, het inbouwen van een boegschroef. Deze boegschroef komt op een punt waar de romp heel erg smal is(ong. 2cm).

En laat nou net de kleinste boegschroef op de markt (of heb ik iets gemist??) de mini boegschroef van Raboesch(108-20) zijn.
Deze is uiteraard nog te groot, deze is 21 mm breed. En dat is alleen nog maar de behuizing van de ''schroef''. De diameter van de schroefbuis was wel de juiste (10mm).

Heb dus na zitten denken over de volgende twee opties:
-Zelf een boegschroef bouwen, met als nadeel waarschijnlijk gebrek aan juist gereedschap zoals, draaibank, frees enz.

-Boegpomp, een pomp ergens anders in het model plaatsen met een slang naar de plaats van de boegschroef. Nadeel is dan wel dat deze pomp ergens anders in de romp geplaatst wordt en deze wat groter is dan een boegschroef.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het zelfbouwen van een boegschroef van dit formaat en mij meer kunnen vertellen over gebruikte gereedschappen en technieken? De benodigde info op internet vind ik nog wat onduidelijk.

Maar het mooiste is eigenlijk een kleine boegschroef die gewoon te koop is.

Daarnaast staat de bouw natuurlijk ook niet stil, ben gisteravond begonnen met lijmen van de spanten. Uiteraard ben ik eerst begonnen met het inklemmen van het langspant. Toen deze vertikaal stond en in de lengte recht was ben ik begonnen met het plaatsen van de spanten.

Voorlopig gaat dit nog erg goed:
Click the image to open in full size.

Binnenkort meer,

Gr robin
Oud 20 juni 2010, 01:17   #20 (permalink)

hawser's schermafbeelding

Standaard Boegschroef

Zet hem gewoon een spantje naar achteren, dan win je ruimte.
Grt
Hawser
hawser is nu online   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2010, 09:33   #21 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

rovman's schermafbeelding

Weblogartikelen: 1
Standaard

Heb ik ook met de Poolzee gedaan Robin, daar zat een spant in de weg.
gewoon een klein stukje naar achteren, een boegschroef gebruik je toch alleen maar met afmeren dus niet zo vaak.
is er een mogelijkheid om een spant iets te verplaatsen of weg te laten.
mvg Loek
rovman is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2010, 13:00   #22 (permalink)

Standaard

Een spantje naar achteren, daar had ik nog niet aan gedacht. Bedankt.

Op dezelfde hoogte zou de boegschroef nog een spant naar achter moeten. Omdat dan de afstand wel erg groot wordt ben ik van plan de boegschroef ook nog eens 5 mm hoger te plaatsen. Op deze manier moet het wel gaan passen.

Wat betreft het plaatsen van de schroefassen kwam ik op het volgende idee:

De schroefassen gaan precies tussen twee spanten de romp in, het idee is dus om op dat deel van de romp een plaatje vlak hout te plaatsen. Na het meten en uitlijnen van de markeringen boor ik in die plaatjes de gaten voor de assen.

Op deze manier kan ik direct de plaatsing van de assen zien in de romp, ik kan overal nog goed bij. En omdat ik de assen nog niet vastlijm kan ik nog wel alles goed vlak schuren. Het beplanken doe ik dus gewoon om het plaatje heen.

Maar tot die tijd moet ik wachten op het leveren van de schroeven, dan kan ik bepalen hoelang de assen worden. Bijna alle spanten staan nu op het langspant vastgelijmd.

Het werk wat de tijd moet doden tot de schroeven binnenkomen is het lijmen van een blokje hout tegen de boeg en op de bulb. Dit zal dan in vorm geschuurd gaan worden.

Zoals beloofd de fotos van de vooruitgang:

Gr Robin

Laatst gewijzigd door robin rozendaal; 21 juni 2010 om 23:50 Reden: Fotos toegevoegd
robin rozendaal is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2010, 15:44   #23 (permalink)

han mul's schermafbeelding

Standaard

Ik sluit me bij rene & B.K. aan.

Zeker voor de schroefassen. Nu de positie al vastleggen.

Als murphy je goed gezind was geweest had je de positie zo vanaf tekening op de spanten kunnen overnemen.
In jouw geval zou ik alsnog twee spanten kiezen en de assen (tijdelijk) daarop fixeren. Zeker gedurende de bouw. Extra mm-tje speling houden met de te boren gaten om later uitlijning makkelijk te maken.
Als de romp eenmaal klaar is kan je van binnenuit wanneer je de assen door de nu geboorde gaten steekt, zo de plek aanwijzen waar je door de romp moet. Indien nodig kan je dan alsnog een permanente fixering aan de romp vastmaken op een beter geschikte plek.

Zie ook hier.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/1299791-post17.html

Herkenbaar zijn de houten stelschijven waarmee ik de assen op het allerlaatst (na afbouw van de romp) uitgelijnd en gefixeert heb.
Oud 23 juni 2010, 17:57   #24 (permalink)

Standaard

Han Mul,
Dat is een mooie manier van het vastleggen van de posities, heb je dat gedaan met markeringen van de schroefas op de spanten? Ik kan dat op mijn tekeningen niet terugvinden.

Het is nu in ieder geval wel duidelijk dat het een en ander eerst afgetekend, uitgeboord, geplaatst moet worden om alles gemakkelijk af te kunnen werken.

Met dit in het achterhoofd gaat het bouwen van de romp even in de pauzestand, eerst wil ik alle onderdelen van de voortstuwing binnen hebben zodat ik een betere indicatie heb.

Boegschroef en schroeven zijn onderweg. As moet ik nog even bekijken aan de hand van de schroeven. Bij propshop is het niet altijd even duidelijk met welk schroefdraad het geleverd wordt.

Fotos van de huidige stand van zaken zijn toegevoegd aan het verslag.

Gr robin
Oud 23 juni 2010, 18:25   #25 (permalink)
B.K

B.K's schermafbeelding

Standaard Plaatsen boegschroef

Beste Robin;

Als de boegschroef precies op een spant valt, kun je de spanten onderling met elkaar verbinden, en dan het deel er tussen, er tussen uit halen. als je de boegschroef dan plaatst, incl de buisen, dan kun je de beplanking tegen de buisen aan plaatsen. Later haal je dan de rest van de buisen eraf, en zit de boegschroef toch op de juiste plek.
Uitleg;
Stel de boegschroef valt precies op spant 11. Dan verbind je spant 11 met spant 10 en spant 12. Dit doe je precies boven en onder de plaats van de boegschroef, de verbinding doe je op het horizontale vlak. Zo behou je de sterkte en stevigheid.Het stukje tussen deze verbindingen op spant 11 haal je er tussenuit, en plaats de boegschroef.
De beplanking valt dan tegen de buis van de boegschroef aan. Dit moet je dan goed fixeren, als er veel spanning op de beplanking staat.

Het is een manier, zal niet de allerbeste zijn, maar je houd de originaliteit van het model..

Succes de bouw, B.K
B.K is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juli 2010, 23:46   #26 (permalink)

Standaard

Bedankt allemaal voor deze nuttige tips, het heeft mijn ogen diverse keren geopend. Wist nog helemaal niets van inbouwen van boegschroeven.

Met het binnenkomen van de juiste schroeven van Propshop kan ik nu eindelijk echt verder met de bouw. De boegschroef ga ik dinsdag ophalen. En dan ook direct even twee assen bestellen.

Heb al een idee over het inbouwen van al het spul, het is een soort combinatie van de de tips die ik van jullie gekregen heb. Maar dit zien jullie uiteraard snel genoeg.

Het enige waar ik nog een beetje mee zit is het beplanken, ook dit is de eerste keer dat ik het ga doen maar ik zit een beetje met het te gebruiken materiaal.

Je ziet namelijk zoveel verschillende technieken voor het maken van de huid. Dikke plankjes balsa tussen de spanten en dan opschuren, platen dun triplex, houten plankjes (welke houtsoort?), of enkel een glasmat met een drager (gaas o.i.d) enz..

Is er een methode wel het fijnste werkt op een relatief klein model als deze?

Ohja bijna vergeten, plaatje van de schroeven (moeten nog mooi afgewerkt worden):

Binnenkort zeker meer.

Gr robin
Oud 19 juli 2010, 00:15   #27 (permalink)

eric_laermans's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Zelf heb ik de beste ervaringen met houten latjes, massief hout. Neem voldoende dikte zodat je nog bij kan schuren en werk ieder latje van te voren bij naar de juiste breedte-maat. In dit geval, iets verjongen naar de spiegel, eerst passen en daarna verlijmen. Als je tevreden bent over de buitenkant van de huid is het te overwegen een aantal spanten weg te breken en de binnenkant met een dun glasmatje af te werken tegen water.
Oud 24 juli 2010, 11:35   #28 (permalink)

Standaard

Beste lezers,

Met het leveren van de schroeven kon ik zoals gezegd ineens weer verder. Heb de boegschroef gekocht samen met twee schroefassen en een stapel latjes.

Voor het inbouwen wilde ik overal nog goed bij kunnen, daarom heb ik eerst een aantal latjes geplaatst (ong 5 aan elke kant).

Hierna heb ik het gat voor de boegschroef gemerkt en uitgeboord. Na wat schuren kon de boegschroef erin. Deze heb ik er in gelijmd met stabilit express.

Toen dit alles goed vast zat werd het tijd voor de roeraskokers en de schroefaskokers. Voor het inbouwen van de schroefaskokers moesten ook nog 2 spanten doorgezaagd worden.

Dus ik ben heel erg blij dat ik het op deze manier heb ingebouwd anders had ik hier niet meer bijgekunt. Hetzelfde geldt voor het lijmen van de assen, omdat het dek er al op zit voor de stevigheid kon ik er alleen nog via de zijkant bij.

Foto's zijn er natuurlijk ook:

De boegschroef,

Schroefaskokers,

En nog even een plaatje van de mooie schroeven op de assen gemonteerd:

En een overzicht van de vordering tot nu toe aan de romp en dergelijke:

Over de beplanking heeft iemand vast al opgemerkt dat ik de planken niet verjongd heb, dat klopt. Dat ben ik met mijn stomme kop vergeten, maar dat gaan we wel netjes afwerken met tussen stukjes (zoals hierboven ook al te zien is).

Moet wel zeggen dat zelfbouw heel erg verslavend is, het is vooral erg mooi om een romp te zien opgroeien van een hoopje spanten en planken tot een mooie gladde romp.

Tot een volgende update,

Gr robin
Oud 24 juli 2010, 11:53   #29 (permalink)

koentjuh1990's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Ha nog iemand die verslaafd raakt!!

Voor een eerste scheepje bouw je wel erg netjes.

Ik zou er nog op moeten oefenen om zo netjes te bouwen!!

Ga vooral zo door!
Oud 26 juli 2010, 19:58   #30 (permalink)

Standaard

Bedankt Koen, ik doe mijn best ik merk zelf wel dat er nog veel te verbeteren valt maar dat komt vast vanzelf wel na meer ervaring.

Tijd voor een nieuwe update:

Door de snelheid van het bouwen en het plezier wat eraan beleefd wordt heb ik geen fotos gemaakt van de tussenstappen en de manier van werken.

Een kleine toelichting bij onderstaande fotos:

De romp is beplankt met zoveel mogelijk hele planken van 8 mm breed en 2 dik. Alle openingen die daardoor ontstaan zijn vanwege het verjongen zijn met driehoekige planken opgevuld. Er is nog een klein plekje wat niet beplankt is maar dat moet ik binnenkort nog even dichten.

De boeg is gemaakt van massief hout, ik heb meerdere dikke planken balsa aan elkaar gelijmd tegen de boeg en met de dremel ruw in vorm geschuurd. Als laatste de overgang zo goed mogelijk met de hand in de uiteindelijke vorm geschuurd.

Samen met het schuren van de boeg is ook de buis van de boegschroef ingekort en met de romp gelijk geschuurd.

Het is niet op de fotos te zien maar de binnenkant van de romp is ter hoogte van het lage dek (main deck) alvast geschilderd omdat ik er nu niet meer zo goed bij kan.

De volgende stappen die gedaan gaan worden en ik de volgende update aan de orde komen zijn de volgende:

-Het maken van de bulbsteven, op dezelfde manier als de boeg.
-Sluiten van de romp bakboord achter.
-Plaatsen van het forecastledeck en zijkanten van de romp gelijkmaken met het dek.

Tot de volgende update.

Gr robin
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten