![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 15 oktober 2008 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 49
|
Hoi Robin, Ziet er geweldig uit. Heel netjes gedaan met de beplanking. Het was inderdaad iets handiger als je de spanten wat afschuint in de lijn van het schip. Op zich is er geen man overboord als je maar voldoende lijm gebruikt zodat je toch voldoende hechting hebt. Als je dan ook nog de romp met een glasmat en expoxy behandelt heb je een perfect dichte romp. Let dan wel op dat je geen epoxy in je schroefassen en boegschroef krijgt want dan heb je een mooi probleem. En ...ik ben het helemaal eens me je (en Koen) : het bouwen van een romp is verslavend en ontzettend leuk werk ! De bovenbouw ook trouwens maar op den duur wordt je alle details wel eens beu. Succes, ![]() Luc
__________________ Te water: Hr. Ms. Tromp & Ms Weser / in de lucht: Revell Fan & Maanraket Kuifje In aanbouw: Hr. Ms. Onversaagd |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 45
|
Romp ziet er netjes uit, maar gaat het allemaal wel goed komen met het gewicht ![]() Bij deze schaal had ik persoonlijk maar een mal gemaakt en er een romp uit getrokken. Had waarschijnlijk vele malen lichter geweest. |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 13 juli 2005 Locatie: voorhout Leeftijd: 22
|
Bedankt iedereen voor de waardering van dit werk, dat is altijd goed voor de motivatie @Luc, Al doende leert men he? De volgende ga ik wel proberen de plankjes af te schuinen, dat scheelt waarschijnlijk ook heel wat kieren Is een glasmatje ook echt nodig voor een klein model als deze? Ze voelt nu al ontzettend sterk aan, zeker na het aanbrengen van de G4. @Adam, De romp is nu zoals ze op onderstaande fotos te zien is precies 300 gram, dit is inclusief de schroefaskokers en twee dekken. Heb zowel voor de spanten als de huidplanken het lichtste materiaal gebruikt wat ik kon vinden. Maar je hebt gelijk het is nog wel even duimen hoe dit zich aan het eind gaat houden wanneer alles erop en eraan het water ingaat. Nog een kleine update: Heb de bulbsteven gemaakt op dezelfde manier als de boeg, planken balsa tegen elkaar gelijmd en opgeschuurd. Als laatste is de hele romp goed glad geschuurd voor het aanbrengen van de G4 vernis. Plaatjes: ![]() ![]() ![]() Volgende stap aan de romp is het plamuren van enkele butsen en kiertjes en het maken van de roeren en allerlei andere details op de romp. Heb nog wel een vraagje over de voortstuwing: Zouden twee motoren van het type speed 300 (graupner) voldoende zijn voor de voortstuwing? De schroeven hebben overigens een diameter van 29 mm. Nog wat gegevens van de motor: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=7302 Gr Robin
__________________ the difference between men and boys is the price of their toys |
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Citaat:
Als je toch op gewicht moet letten, waarom geen twee brushless motortjes er in? Wegen niets, vermogen genoeg, en zeker in combinatie met Lipo's een behoorlijke gewichts besparing. En voor de kosten hoef je het ook niet echt meer te laten. | |
| | |
| | #37 (permalink) | ||
| Lid sinds: 17 november 2003 Locatie: Luik , Belgie Leeftijd: 46
| Citaat:
Citaat:
voor zo rompen gebruik ik sets van bij Graupner, referte 1147, met "Speed" 380 motortje, reductiekast 2/1, de schroefaskoker kan gemakkelijk door een zwaardere vervangen worden. heb ik juist gedaan op mijn "Proteus"... Hoeveel moet dit model gaan wegen? de groetjes, Laurent | ||
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Hout is hout, de grote van de romp doet er niet toe. Je kunt je zelf wel voor je kop slaan als er na een jaar toch naden of scheuren in je fraai gespoten en beletterde rompje komen Citaat:
Zoals eerder vermeld geeft een brushless aandrijflijn met lipo's de grootste gewichts besparing. Door hier te "bezuinigen" kan je eventueel gewicht toevoegen op plaatsen waar jij dat wil, dus waar het de stabiliteit ten goede komt. | |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 15 oktober 2008 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 49
|
Hoi, Ik ga met Adam mee hoor. Ik gebruik zelf geen G4 want dat is op zich wel sterk maar geeft geen extra sterkte aan het schip. Mocht je in de toekomst problemen krijgen met het werken van het hout dan heb je daar met een mat zeker geen last van. Met G4 weet ik dat nog zo net niet. Maar de meningen verschillen daarover dus ieder zijn keuze. Tja en als ik op Laurent af ga dan is G4 inderdaad genoeg want al zijn schepen zijn hiermee behandeld en hij bouwt zelfs met papier en karton. Blijft de vraag wat er gebeurt bij een flinke aanvaring af andere schade. En voor wat de gewichtsbesparing : zolang het onder de waterlijn blijft maakt het niet veel uit als je je totale gewicht maar in de gaten houdt. Tenslotte is het handiger om extra ballast mee ten nemen dan er achter te komen dat je eigenlijk de bovenbouw niet kan bouwen vanwege gewicht problemen. via dit linkje geef tLaurent uitleg over hoe een en ander te berekenen. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...elschip-3.html Succes ! Luc
__________________ Te water: Hr. Ms. Tromp & Ms Weser / in de lucht: Revell Fan & Maanraket Kuifje In aanbouw: Hr. Ms. Onversaagd |
| | |
| | #41 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 november 2003 Locatie: Luik , Belgie Leeftijd: 46
| Citaat:
By the way, ik bekijk wie op het water is, en als er sommige mensen van mijn club met hun bootje varen, ben ik aan de toog nen pintje aan het drinken, jij hebt overal van die lomperiken G4 van binnen en van buiten, twee lagen, is meer dan genoeg, romp is volledig geplastificeerd. Hoe deed men vooraleer glasvezel bestond?? Romp moet wel gebouwd zijn, met lijm tussen elke huidplank, en dit is hier duidelijk het geval. de groetjes, Laurent
__________________ "Every man should have a hobby he can't afford"... | |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Heb nog even een hele berg topics doorgelezen, en ik heb besloten dat ik geen matje aan ga brengen. (bedankt Laurent voor de info) Luc bedankt voor deze link, volgens de berekening moet het eind gewicht om en na bij de 3.6 kilogram uit gaan komen (heb dus nog aardig wat te gaan). Verder komen er twee speed 300 motoren in direct op de as, dit is nog even afwachten hoe dit zich gaat houden. Als ze te zwak blijken kunnen er nog eventueel andere in geplaatst worden. Adam, Brushless klinkt goed, alleen ik heb vorig jaar de overstap gemaakt naar Lipo accu's en heb een 2.4 ghz zender op het verlanglijstje staan. Financieel ga het het niet redden om hier ook brushless motoren en (dure) regelaars bij te kopen. Voorlopig dus nog even ''old fashioned''. Verder wil ik iedereen nog even bedanken voor de tips en de support, das erg goed voor de spirit zeg maar Het heeft ten slotte tot het onderstaande geleid: ![]() Mijn eerste zelfgebouwde rompje, ben er ontzettend trots op. Ondanks dat ze nog wel wat bijgeschuurd en geplamuurd moet worden. Zal binnenkort wat betere fotos maken deze was even snel met de telefoon. Tot de volgende update, Gr robin
__________________ the difference between men and boys is the price of their toys |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2008 Locatie: Petten Leeftijd: 21
|
Hey Robin, Daar mag je trots op zijn!!! Zeker voor je eerste! Ik bouw al meerdere houten rompen. En zelf mij lukt het niet zo goed de eerste keer!!
__________________ Gr, Koen Geniet! Maar drink met mate! |
| | |
| | #44 (permalink) |
|
Bedankt Koen, het heeft ook wel aardig wat bloed zweet maar niet zoveel tranen gekost. Vooral het glad krijgen van de romp viel niet mee. Veel schuren en plamuren. Verder wordt het wel weer eens tijd voor een update want ik heb zeker niet stil gezeten. De volgende dingen zijn gebeurd: Kielbalk geplaatst op de romp, hennegatskokers gemaakt van buisjes messing, kimkielen geplaatst om het slingeren van het smalle scheepje te beperken. De boegschroef is geplaatst, nadat eerst even een tweetal draden aan de motor waren gesoldeerd. Verder zijn de steunen gemaakt voor de motoren en de servo voor de roeren. Als laatste is er vandaag na een drijf/waterdichtheidstestje (na een uurtje drijven helemaal droog Was ik bijna vergeten te vertellen dat de romp van binnen en van buiten ook al een kleurtje heeft gekregen. Wit aan de binnenkant en het onderwaterschip heeft een aantal goede lagen Dull Red gekregen. De fotos: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De volgende stappen: -Berghouten plaatsen, zeg ik dat goed? De halfronde balken tegen het bovenwaterschip. -Patrijspoorten maken, niet boren (ik ga niet mijn zojuist waterdicht gemaakte romp weer vernielen). -Verschansing maken en de boel spuiten in een mooi kleurtje blauw. Even ter informatie wat betreft de grote volgende uitdaging: Een van deze kranen wil ik graag werkend gaan maken: ![]() Bron: NED-DECK MARINE - Bringing Safety to Life Eventuele tips en relevante links naar andere bouwers zijn welkom. Heb al wel iets in mijn hoofd maar moet de werking nog testen. Tot de volgende update. Gr robin
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |