Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 augustus 2010, 18:12   #16 (permalink)

vwforum's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

dat ziet er al goed uit roel.

en dat hout werk is netje,s gedaan.

gr willem
vwforum is nu online   Met citaat reageren
Oud 13 augustus 2010, 20:40   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Breeuwnaden op de zittingen ga ik inderdaad met potlood doen... Na het lakken.
Oud 13 augustus 2010, 21:00   #18 (permalink)

koentjuh1990's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Niet een laag lak? En daarna breeuwnaden en dan nog aflakken?

Dan zijn zij ook beschermd??
Oud 14 augustus 2010, 00:40   #19 (permalink)

FirstTimer's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen Bekijk bericht
Foto's? Nee, nog niet. Eerst de garage opruimen anders zien jullie de puinhoop daar...

Nou Nou Roel, ik heb je hobbyschuur gezien, en dat ziet er prima uit, je wilt gewoon niet laten zien dat jouw schuur groter is dan de mijne, (waar heb ik dat eerder gehoord)

Enfin, begint mooi te worden, denk je dat je haar nog voor de 5e gereed hebt, in ieder geval testvaart klaar ?
Oud 16 augustus 2010, 00:53   #20 (permalink)

martinez's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Roel,

Leuk, deze ga ik volgen.

Succes

Martin.
in aanbouw: Smit Denemarken 1:33 (BB), Waker 1:200, Queen Mary 2 1:400, Amati "Dorade"1:20.
martinez is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2010, 22:52   #21 (permalink)

Leeftijd: 60
Standaard

Hallo Roel, ken je deze al? http://www.jt-modellyachten.de/pdf/genuapdf..pdf

gr Wim
wim1951 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 augustus 2010, 23:18   #22 (permalink)

Standaard

Goede avond Wim.
Nee, kende ik nog niet. Goed verhaal, met duidelijke foto's!
Dank!
Oud 24 augustus 2010, 23:48   #23 (permalink)

Standaard

Ondertussen weer een weekje verder. De vakantie is voorbij, dus iets minder tijd in de hobbyschuur, helaas.
(Werk slokt toch wel veel hobbytijd op...)
De romp is gespoten: Romp lichtgeel, dek wit met een aluminiumkleurige rand langs de bovenzijde romp en de rand van het dek. Dat ging redelijk van een leien dak, behalve die alu-rand. Ik had de hele boot netjes afgeplakt met goed tape, kranten daar weer overheen, kortom: alleen de te spuiten rand was zichtbaar. 4 spuitsessies later zat de alu-rand mooi in de verf. Het was mooi weer buiten, dus ik had het model lekker in het zonnetje gezet om goed te drogen. Ging ook prima, tot ik de tape ging verwijderen.
Door de zonnewarmte was het tape dusdanig vast gaan zitten dat er een lelijke laag plakspul op de boot achterbleef...
Enfin, om een lang verhaal kort te maken: k heb 3 uur lang met tissues en wasbenzine die rotzooi er af staan poetsen. Ging op zich prima, het is alleen zonde van de tijd...
Nu staat de boot dus glimmend in de verf mooi te zijn in de garage.

Vervolgens kwamen de giek, de fokkeboom en de mast aan de beurt.
Fokkeboom? Ja, toch de fokkeboom. Na veel denkwerk heb ik besloten toch eerst met een "gewone" fok te gaan varen. Een eventuele genua kan ik later latijd nog plaatsen, mede omdat ik de fokkelier op mijn eigenwijze wijze heb geplaatst.

Robbe levert 995mm profiel voor fokkeboom en giek. Het verschil tussen die twee is exact 5mm. In die profielen moet men diverse gaatjes en sleufjes boren en slijpen. Het beslag op die delen is wat aan de grove kant. Aan de ene kant prettig (er komen straks behoorlijke krachten op te staan) aan de andere kant verdient het qua uiterlijk niet altijd de schoonheidsprijs. De haken waarmee de giek en de neerhouder aan de mast komen bijvoorbeeld:
M3 messing schroefhaken, zelf uit te buigen. Dat is met behulp van je schoonmoeder (de tang dus) best te doen, maar mooier wordt het er niet van... (En ja, ik heb een prima schoonmoeder)

Ook de neerhouder is een wat vreemde constructie: uiteindelijk moet je de neerhouder gaan bedienen met een spuitgiet plastic wieltje, aan messing vastgelijmd met CA-lijm. Dat is het nét niet helemaal, in mijn optiek.
Dus een grote wantspanner gepakt uit de voorraaddoos, daar een messing pijp op gesoldeerd en dat wordt de neerhouder. Stevig en functioneel. Om de sporen van het klemwerk te camoufleren (de RV wantspanner heb ik eerst in een messing pijp geklemd en toen hardgesoldeerd) er een stukje krimpkous overheen getrokken.
De enige zaling op de mast is een stukje M3 draad. Ook dat is nou niet dat je zegt: "Joepie"... Oké, er komt straks een messing pijp overheen, maar elegant is het allemaal niet.

De stagen daarentegen zijn van (mooi!) gevlochten RVS-draad, de bevestiging heb ik weer vraagtekens bij. Je moet de stagen voorzien van een lusje, wat vastgehouden wordt door een messing knijphulsje. Ik heb er nu één gemaakt, en voor alle zekerheid toch meer wat soldeer tussen hulsje en draad gestoken, toen de zwik samengeknepen en vervolgens de soldeerbrander er even opgezet.

Het topbeslag is een stukje aluminium T-profiel (lekker stevig, dat dan weer wel!) wat de bouwer zelf maar "even" in vorm moet slijpen en boren. Er komen twee gleuven is waarmee het in de mast valt, 3 gaten voor de stagen en een sleuf voor de achterstag. En het moet enigszins gestroomlijnd worden, dus zonder Dremel ben je een tijdje van de straat met boren, vijlen en schuren... Het spul is behoorlijk dik.

Mijn aanvankelijke enthousiasme voor deze boot is ondertussen een beetje naar beneden bijgestelt. Ook omdat je als bouwer regelmatig een beroep moet doen op de voorraad "reservedelen", vrij vertaald: de "Ik-kan-het-in-de-toekomst-misschien-nog-wel-eens-gebruiken-spul".
Qua materiaal is het allemaal een beetje aan de zuunige kant van meneer Robbe...

Foto's?
Ja, dááág... Ten eerste is het nu pikdonker, ten tweede regent het hier pijpe(n)stelen, dus ik ga nu écht nier meer 40 meter (en weer terug!!) naar de garage lopen om een paar foto's te maken.
Oud 29 augustus 2010, 19:23   #24 (permalink)

Standaard

Ondertussen zijn we 5 dagen verder. 5 Dagen met een wisselende attitude ten opzichte van deze dame. Op het ene moment denk je: "Hmmm, lekker ding!" op het andere moment loop je te mopperen waarom een en ander op een bepaalde manier in elkaar is gezet.

Een voorbeeld daarvan is de schoot van het grootzeil. Het eindpunt hiervan bevindt zich in de kuip. En die kuip is verwijderbaar. Zit vast met 4 lieren. Is gemaakt uit één stuk (niet al te dik) ABS. Ik heb daar zo m'n twijfels over. Het zou me niet verwonderen als met een béétje windvlaag, als het grootzeil plots wind vangt, de schoot de kuip uit de romp rukt. Daarom de eerste paar keer proefvaren met een zwak briesje. De kuip heb ik aan de onderzijde verstevigd met extra stukken ABS, maar waar ik me het meeste zorgen om maak zijn de (slechts) vier punten waarmee de kuip geborgd zit: de vier handlieren naast de kuip. Enfin, we zullen zien.

Nadat ik deze week alle staande want had voorbereid was het vandaag tijd om de dame voor het eerst op te tuigen. (Aftuigen doe je een dame tenslotte niet) Daarvoor moest ze uit de garage naar de keuken verhuizen, want mijn garage is 2 meter hoog, en deze dame is iets langer. Zeker als ze op de standaard staat.

De beschrijving bevat een leuk tekeningetje dat je de mast middels een deurpost moet uitrichten. Leuk, maar het tekeningetje laat niet de "helpende handen" zien die je nodig hebt om alle staande want permanent vast te zetten. Kortom: één persoon houdt de mast recht, de ander maakt de stagen vast.

Een andere "tip van Flip" is dat je het topbeslag pas moet plaatsen en vastlijmen nadat het grootzeil in de mast is geschoven. Was ik dus even vergeten... Gevolg: een half uur extra frunniken om de ogen van de giek en de neerhouder op de mast te demonteren, het grootzeil in de mast te schuiven en beide ogen weer te monteren.

Het is ook aanbevelenswaardig om de wartel, die het staande want onder spanning zet, op 1/3 van de schroefdraad te zetten. (gerekend van onderen af) Dan heb je nog wat schroefdraad over om de handel op te spannen én je kan de stagen ontspannen door de schroefdraad naar onderen te draaien.

En uiteindelijk, na twee uur rekenen, kijken, waterpas erbij, staaldraad op lengte maken en in buisjes frommelen (en soms in je vingers) staat er een MAST op een BOOT.

Click the image to open in full size.

Even voor de duidelijkheid: Ik ben 1,90 meter lang, deze dame is een kop groter!

Click the image to open in full size.

Wel eerlijk zijn: doordat de verstaging van staaldraad is, staat de mast nu als een huis. Ik zal de boot er niet aan optillen, maar ik ben niet bang dat er stagen gaan breken of de mast krom buigt.

De volgende fase is de kuip goed dicht maken. Dat kost nog even de nodige hoofdbrekens...
Daarna is ze gereed voor de maiden.
Oud 29 augustus 2010, 19:40   #25 (permalink)

koentjuh1990's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

5 September??

Ziet er goed uit Roel!!
Oud 29 augustus 2010, 23:55   #26 (permalink)

Standaard

Misschien Koen, misschien...

Vanavond nog even bezig geweest met de kuipvergrendeling.
Zoals gezegd: de kuip wordt vastgehouden door 4 lieren die aan de zijkant ervan staan. Deze worden geborgd door een boutje M2 die onderdeks gaat en daar op een moer M2 gedraaid moet worden.
Probleem is dus: Hoe zet je die moer M2 vast? Lijmen met CA-lijm?
Groot risico dat de lijm in de schroefdraad loopt, en dan krijg je de bout er niet in of niet meer uit. Geen goed plan.

Wat heb ik gedaan? De moertjes zijn van messing. Aan elke moertje heb ik een stukje messing staf gesoldeerd.
Moertje op een stukje ABC gelegd en een extra stukje ABS tegen de staf gelijmd. Vervolgens twee stukjes ABC over de staf gelijmd.
De hele handel "verzegeld" met 2C lijm.

Na droging van deze constructie het gat voor de bout M2 op de juiste plaats in het dek en door de versteviging geboord, de bout in de lier en het 1e plaatje ABS van de "moerconstructie" onderdeks van lijm voorzien.
Daarna de bout aangedraaid en de zwik laten drogen.

Na een uur zit het als een huis; de moer kan niet meer weg en de lier kan strak aangedraaid worden, dus de kuip zit stevig.
Nu maar hopen dat het materiaal van de kuip de krachten kan weerstaan...
Oud 30 augustus 2010, 00:02   #27 (permalink)
Moderatorteam

Puffin's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Mooi bootje Roel, zie 'm wel de 5e! Is je wederhelft ook tevreden met de nieuwe aanwinst binnenskamers?? Mag toch aannemen dat z'n pronkstuk een mooi plekie krijgt! En steeds dichter schoof de mooie boot richting openhaard?!?
Oud 30 augustus 2010, 01:43   #28 (permalink)

Standaard

Dat "binnenskamers" was tijdelijk i.v.m. met opbouw en uitrichten mast.
Momenteel staat ze (De Smaragd dus) weer braaf in de garage annex hobbyruimte...

En mijn wederhelft weet (uit ervaring) dat als ze aan mijn schepen komt ik binnen een nano-seconde verander van een aardige, uiterst vriendelijke en evenwichtige jongeman in een soort rossige tornado...

Ongeveer dezelfde reactie die zij vertoont als ik aan haar boeken kom.

Dus we laten elkaars hobby lekker met rust... Prima huwelijk!
Oud 30 augustus 2010, 03:47   #29 (permalink)
Moderatorteam

Puffin's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen Bekijk bericht
een soort rossige tornado...
Kinky hoor Roel!
Oud 30 augustus 2010, 05:03   #30 (permalink)

Leeftijd: 41
Standaard

Man dit zier er mooi uit
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten