![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 67
|
Knap geworden Roel, heb wel een vraagje ga je geen zeillatten plaatsen in het achterlijk van je grootzeil en fok, je achterlijken van fok en grootzeil zijn bol gesneden en die bolling heeft steun nodig ?
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Natuurlijk komen er nog zeillatten op de zeilen... en stickers op de romp... anti-slip op het dek... verschansing...(liefst vrouwelijke) bemanning... Kortom: we zijn er nog niet!
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 oktober 2004 Locatie: Lelystad Leeftijd: 48
|
Hé Roel, Ik struikel nu na m'n vakantie ineens over dit draadje. Mooi project, ziet er weer prima uit. Wel heeel iets anders als een MM! We zien haar wel de 5e .. toch? Al is het alleen maar op de wal! Dan neem ik de VD mee. Hoe wil je de aansturing van die genua-fok straks doen? Ik heb nog wel een ideetje om dat met één lier met één trommel voor elkaar te krijgen.
__________________ Groeten, Lex. . >Triple-S: Duiksysteem, Magneetschakelaar, Knoopwaterpas, Liposave< |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 september 2008 Locatie: Salland Leeftijd: 45
| Citaat:
) , staat vannacht zeker de deegroller paraat achter de deur.Btw, hoe nemen we al die modellen in gods naam mee aankomend weekend, je kunt natuurlijk een 4 tonner charteren, zal ik je wel rondrijden
__________________ groeten Paul - S155 Schnellboot vaart | |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 29 juni 2009 Locatie: Heerenveen Leeftijd: 28
|
Ziet er goed uit Roel. Maar waarom stalen stagen? Die had ik ook op mijn Butterfly (ook alu mast van 1.80m ) maar daar zat met 4 bft veel te veel rek op. Nu heb ik wel PBO liggen (0.013 mm per vezel) maar dat komt er komende winter pas op en tot die tijd een mooi stukkie lijn uit de viswereld met nagenoeg 0% rek en 38 kg breeksterkte. Geeft een veel beter resultaat en met nog minder gewicht in de mast...
__________________ Robbe Schluter 7.5cc MD500E (BJ 1992). Robbe Schluter 8.5cc Schweizer 300C U-869 1:40 scale Type IXC/40 U-boot. |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Vooruit, een typisch Hollands antwoord: "Ze zaten in de doos!":rolling: Op het moment dat ze niet bevallen, gaan ze d'r af en ga ik alsnog een dierenspeciaalzaak binnen... Maarre... rek? De langste stag (voorstag) is 2 meter. Zou een stalen (gevlochten) draad met 8 kernen over die lengte nog zoveel uitrekken dat je het merkt? ![]() Enne, Paul: Nu weet je meteen waarom de nieuwe voiture van het model "stationwagon" is... Ik heb net als proef de mast eens in de auto gelegd: eitje!
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Ghehe.. mijn mast past precies in de Twingo tot halverwege de bijrijders stoel, en met de achterbank neer, passen de compleet gemonteerde rompen er precies in. Klein karretje met veeel ruimte Mijn stalen stagen waren ook gevlochten maar naar mijn idee zat er toch te veel beweging in. Zaten echter niet origineel bij de kit. Diamter is rond de 0.5mm geloof ik? En bij de viszaak 12m lijn voor krap 1.50 euri Zondag maar even een stukje opzeilen!
__________________ Robbe Schluter 7.5cc MD500E (BJ 1992). Robbe Schluter 8.5cc Schweizer 300C U-869 1:40 scale Type IXC/40 U-boot. |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 |
Ik heb het vermoeden dat er wat misverstanden zijn over het gebruik van materialen, in dit geval voor stagen of kabels in zijn algemeenheid. Een vezeltype als PBO Zylon heeft afhankelijk van het type (AS of HM) een stijfheid die tussen de 90% tot 135% is van die van RVS 316. Het is wel tot zo'n 30 maal sterker (is nogal afhankelijk van de uitvoering van het RVS, dit is een maximale waarde) en weegt maar zo'n 1/5 van RVS (hierbij het extra gewicht voor de hoognodige UV bescherming van PBO buiten beschouwing gelaten). Qua stijfheid win je dus maar marginaal, waar natuurlijk de manier waarop de kabel uit de draden is getwist een hele grote rol speelt. Maar als je de sterkte van de PBO optimaal gaat benutten dan rekt het aanzienlijk meer dan RVS. De grote winst zit hem in het gewicht. Nu kan je bij schepen (waarvan de rompdimensies en diepgang vastliggen) natuurlijk geen gewicht besparen, alleen verplaatsen. In dat opzicht kan je dan stabiliteitswinst maken doordat je bovendeks gewicht verplaatst naar de kiel. Ik heb echter het gevoel dat dat voor het gros van de (model)zeilboten allemaal weinig uitmaakt. Een tourfietser merkt er ook weinig van of hij nu op een stalen, aluminium of koolstof vezel frame zit, maar voor een tijdrijder of baanwielrenner kan het het verschil tussen winst of verlies betekenen. Ik plaats deze opmerkingen niet vanuit enige ervaring met (model)zeilen, maar puur vanuit het materiaal gezien. Misschien mis ik wat, en dat zou ik dan graag weten. "Learning all the time", zal ik maar zeggen. Groet, Ad Bakker
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" Laatst gewijzigd door Ad Bakker; 31 augustus 2010 om 11:10 |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Ik heb het vermoeden dat jouw vermoeden niet juist is, Mijn PBO is een vriendendienst van een goede vriend die eigenaar en directeur is van een bedrijf die PBO verstagingen voor (wedstrijd) jachten van 10 tot 210 voet ontwikkeld en vervaardigd. O.a. ACC, IMOCA, ORMA, TP-52 etc om maar eens een paar kreten te noemen. Het plaatsen van pbo op mijn tri is niets meer dan een leuk geintje aangezien een aantal van echte 60 voeters tot zijn vaste klanten behoren. Qua gewicht ga ik er behoorlijk op achteruit daar er op die schaal qua verstaging naar mijn idee niets lichter is dan vislijn met die rek/sterkte verhouding. Nogmaals: het uitrusten van de tri met pbo heeft helemaal niets met performance te maken
| | |
| | #40 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Ja, maar welk vermoeden is dan niet juist. De materiaaleigenschappen die ik noem zijn volgens mij wel juist, alleen weet ik niet hoe dat doorwerkt in de eigenschappen van gevlochten/getwist kabel. Ik kan me heel goed voorstellen dat het gebruiken van dit soort materialen leuk is. Maar kijk wel uit met de UV bescherming, want de sterkte eigenschappen kunnen drastisch kelderen. Groet, Ad Bakker
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" |
| | |
| | #41 (permalink) |
Hoho heren... In Bosnië heb ik een spreekwoord geleerd: "Assumptions (vermoedens) are the mother of all fuckups." Dus effe geen vermoedens, anders zit u elkaar op een dusdanige manier in de haren dat het draadje over de douane erbij in het niet valt! Ter info: De stagen in kwestie zijn 1,5mm dik, geweven staaldraad. En ik heb (stomtoevallig) de klos voor gebruik gewogen: de weegschaal bleef staan op 237 gram. En ja, daarvan zit een deel errug hoog in de mast. Aan de andere kant (letterlijk zelfs) hangt er 8 kilo ijzer onder de romp...
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." Laatst gewijzigd door Roel van Essen; 31 augustus 2010 om 23:38 |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
ja dat is een brilliante uitspraak ![]() De gegevens over de materiaaleigenschappen zijn juist. En de gewichtstoename van de pbo op het model tov de vislijn verstaging zit em in de krimpkous die om de pbo komt om zoals jij al aangeeft het te beschermen tegen UV. De rol ligt dan ook netjes in het donker opgeborgen. 3mm, dat zijn flinke stagen Roel.. voor een flinke dame! Moet er niet aan denken dat ik zo'n model hier 2 trappen naar beneden moet sjouwen haha! Inderdaad erg goed voor je BMI. Toch wel fijn hoor zo'n tri met een ballastloos zwaard ghehe
| | |
| | #43 (permalink) |
Weblogartikelen: 2 | Beste Roel, ik dacht niet dat het hier over "in de haren vliegen" ging hoor. Het uitwisselen van info is toch niets mis mee? En vermoedens zijn meestal wel ergens op gebaseerd. En als die niet correct zijn hebben we weer wat geleerd, toch? Maar ik realiseer me nu ineens dat dit wel jouw draadje is, dus sluit ik dit af. Als Jonkje hierover verder van gedachten wilt wisselen, ik ben vaak in de kroeg. Groet, Ad Bakker PS assumption = aanname
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" Laatst gewijzigd door Ad Bakker; 31 augustus 2010 om 20:14 |
| | |
| | #44 (permalink) |
Nee hoor Ad, was ook maar een geintje... Moet kunnen. En geen enkel draadje is "van mij". Overigens heb IK ook een fout gemaakt... Stagen zijn 1,5mm dik, geen 3mm...
| | |
| | #45 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 7 december 2006 Locatie: Amersfoort Leeftijd: 39
|
__________________ Mvg, Maarten Flederus ( www.puffin.smugmug.com ) Als er geen rook is, moet er vuur bij! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |