![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #77 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Oké, nu de plaatjes: De grootschootlier: ![]() Zoals gezegd: modulair. Zoals hij nu te zien is, gaat hij ook in de romp. Zit klem tussen een paar hulpspanten. Lier en aluminium U-profiel vormen één unit, samen met de messing buis waar het halende part doorheen loopt en de messing buis waar het kunststof kokertje omheen loopt. Lus wordt op spanning gehouden door een veer met keerrol aan de voorzijde. Aan de lier zit een keerrol; de feitelijke schoot zit vast aan de kunststof koker, gaat naar de keerrol op de lier en dan naar voren, naar de mastfundatie. Daaraan zit een blok waar de schoot door naar boven gaat. Ik heb het systeem de afgelopen twee dagen intensief getest met een gewicht van een kilo er aan; het geheel blijft keurig op z'n plek zitten en werkt zonder een enkele hapering. De fokkeschoot is duidelijk simpeler. Als voorbeeld heb ik het systeem van de Micro Magic gebruikt en vergroot. ![]() Een houten frame met daarop een dikke quarterscale servo. Op de servoschijf een lange arm met op het einde een stalen oogje. rechtsbeneden, op het einde van de frame een oog, rechtsboven een gebogen kunststof buisje. De schoot zit vast aan het oog, gaat door het oogje op de arm en vandaar uit terug richting buisje, en door het buisje omhoog richting dek. De schoot wordt dus dubbel gehaald en gevierd; zodoende heb ik ruim 30 cm schoot te vieren en in te halen. Ook deze is vandaag uitputtend getest, met 500 gram er aan. Zo kwam ik er achter dat het verlengstuk op de servo versterkt moest worden. En zo zit de handel ingebouwd: ![]() Fokkeschoot staat helemaal uitgelierd, grootschoot ook. Nog een plaatje, iets meer in het achterschip gericht: ![]() De ontvanger staat op frame van de fokkeschoot. Voor de accu's (ontvangeraccu en de accu van de grootschootlier) moet ik nog een frame maken. De grootschoot staat op kanaal 3 (Op/neer, linker knuppel) het roer op kanaal 4 (zelfde knuppel, links/rechts) de fokkeschoot staat op een draaipotmeter (kanaal 7), zodat ik niet constant de rechterknuppel hoef te bedienen. Ik kwam er in Amersfoort achter dat dat wat lastig is...
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #78 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 68
|
Knap stuk mecaniek Roel, staan daar ook eindloop contacten op, en reageerd deze proporsioneel zoals een servo? Die servo voor je fokkeschoot moet wel aardig wat kracht leveren, voordeel is dat je altijd weet hoe je fok staat ook als je dat van de wal niet kunt zien. Een opmerking je septers, zeer verzorgd maar de schuine stutten worden op 1/1 jachten dwars op de romp geplaatst omdat deze in die richtng belast worden als er iemand tegen vald of steun zoekt
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #79 (permalink) |
| Lid sinds: 16 mei 2007 Locatie: Almere Leeftijd: 42
|
Roel, Ik heb redelijk technisch inzicht, maar ik kan je lieroplossing niet helemaal volgen. Ik ga de dorade van Amati bouwen en zeilend maken en wil een schootlier gebruiken. Kun je misschien een kleine schematische schets maken hoe je die lier laat werken Alvast bedankt Groeten, Martin
__________________ in aanbouw: Smit Denemarken 1:33 (BB), Waker 1:200, Queen Mary 2 1:400, Amati "Dorade"1:20. |
| | |
| | #80 (permalink) |
@René: De lier van de grootschoot is proportioneel. Oftewel servo-electronica, kant en klaar gekocht. Type: Multiplex Segelwinde, bestnr 7-5799.6 tot 9,6Volt, aparte voeding. Krachtpatser. Draait maximaal 8 omwentelingen.Het aantal omwentelingen kan je met een potmeter op de lier instellen en/of met de instelling "endpoint" van het betreffende kanaal op de zender. Eindschakelaars zijn in dit geval niet nodig. Het kán wel en dan is het goedkoper: Een stevige electromotor met vertraging (liefst een wormwiel erin opgenomen) die de liertrommel aandrijft. Dan inderdaad vlak voor de beide eindstops een microswitch met diode er overheen aansluiten, zodat de motor niet meer verder, maar wel terug kan. Heb ik ooit eens bij mijn WOR60-Yamaha ingebouwd. En ja, dat van die scepters weet ik... @Martin, de tekening: ![]() Ik hoop dat een en ander zo wat duidelijker is.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #83 (permalink) |
| Lid sinds: 12 augustus 2010 Locatie: vlaardingen Leeftijd: 61
|
Hallo Roel, zo zit het in de Colin. ![]() Het klosje zit aan de looplijn gelijmd, waarbij de looplijn vrij kan ronddraaien(gebeurt door het opspoelen) Het warteltje zorgt ervoor dat de schoot niet door de looplijn bij het draaien meegenomen wordt. Als nu slack gegeven wordt verplaatst het klosje richting schuin gedeelte e-buis. Het grootzeil neemt de schoot mee. Bij het vieren ligt de schoot in de e-buis en kan niet in de romp zakken(dus nergens achter blijven haken. Het werkgebied wordt dmv dual rate ingesteld, waarbij wanneer de dual rate op nul gezet wordt het klosje met wartel in het schuine gedeelte van de e-buis ligt tbv onderhoud. De trekveer zit aan de kant waar de schoot niet trekt. Voodeel: De schoot kan geen slack trekken in de looplijn. Nadeel: De kracht op de schoot komt nu direct op de as van de zeilwinch. Met het systeem wat je nu hebt zou ik zorgen dat de parten die door de boot lopen door buisjes gaan, zodat doorhangen opgevangen wordt. Misschien heb je nog iets aan dit verhaal.(ik ben ook gewend dat ik dit soort dingen minimaal 3 keer moet maken). Voor wat betreft de fokkeschoot zou ik de hefboom op 90 graden zetten(slag 45 graden voor en 45 graden naar achter, dan heb de meest effectieve slag voor het inhalen van de lijn). Zo een heel verhaal, Gr Wim. |
| | |
| | #84 (permalink) |
Wim, dank voor het meedenken. Jouw verhaal lezende zou ik inderdaad nog een verbetering aan kunnen brengen en dat is het bovenste deel van de eindeloze lus óók door een buisje laten lopen. Immers: de schoot gaat van de eindeloze lus eerst naar een keerrol bij de lier en blijft dus evenwijdig met de eindeloze lus. Maar net als bij jou geldt bij mij: na de 3e keer modificeren werkt het geheel foolproof. Voorlopig doe ik het er mee, en na vanmiddag heb ik er vertrouwen in: de proefvaarts na modificering! De omstandigheden waren op zich ideaal: Windkracht 2 op de schaal van Beaufort, dus geen stresskip op de kant. Aan de andere kant: op deze manier kan je niet zien wat de dame allemaal in haar mars / korset heeft... De plaatjes zijn er in ieder geval niet minder mooi om.Met halve wind even de schoten aanhalen resulteert in een mooie slagzij. De lieren kunnen het prima aan! Wel is de dame dan geneigd om op te loeven; een kwestie van de mast trimmen. Er komen nog wantspanners op de stagen... ![]() Een mooie butterfly; dat doet ze niet vanzelf, daar moet je voor de wind even een slag stuurboord en een slag bakboord geven. Maar áls ze dan een butterfly maakt, neemt de snelheid onmiddellijk toe! ![]() Een windwak. Voordeel van 14 kilo: ze drijft zeker nog 7 meter door in een windwak. Ook als je in de wind draait en de zeilen laat vieren, blijft ze nog een behoorlijke afstand doorgaan. En ze reageert dan ook nog steeds goed op het roer. ![]() Kortom: proefvaart geslaagd; nu maar eens een wat groter water met wat meer wind opzoeken... Edit: filmpje komt er aan; joetjoep is busy...
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." Laatst gewijzigd door Roel van Essen; 13 september 2010 om 17:36 |
| | |
| | #85 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Mooie plaatjes Roel. Citaat:
Door helling verandert het onderwaterschip zo danig, dat je dat niet zal kunnen oplossen door de mast te trimmen. Zo te zien is het grootzeil plat, dus de mast boven de zaling achterover trekken voor minder bolling in het zeil helpt dan ook niet. Mast voorover zetten lijkt me geen gezicht. Voorstag aan dek verder naar voren zetten weet ik niet of dat mogelijk is. Optie is dus zo vlak mogelijk zeilen. Bij (te) veel wind rif in grootzeil leggen en de fok laten trekken. Lijkt me een hele uitdaging. Het is dat mijn dek los ligt van mijn cat, anders zou ik zo weer gaan zeilen. Ik houd het nu maar bij mijn bagger materieel. groet Harm.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! | |
| | |
| | #86 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2008 Locatie: Petten Leeftijd: 21
|
Roel, Dat een boot loef gierig is klopt. Een boot hoort vaak toch loef gierig te zijn. Dat is een veiligheid die is in gebouwd. Als er wat gebeurd gaat de boot altijd in de wind liggen. Eventueel als de boot te loef gierig is, kun je haar inderdaad trimmen.
__________________ Gr, Koen Geniet! Maar drink met mate! |
| | |
| | #88 (permalink) |
| Guest
|
Prachtig om te zien, de rust, maar toch ook de kracht. Je noemt "haar" dikke dame, ik vind het meer een sierlijke schone! Ze pakt erg leuk snelheid op en lijkt idd zeer goed te reageren op het sturen. Zeker geslaagd. Hierbij vergelijken is de MM van mijn vriendin maar een driftige "spring in het veld" (of is het water Het begint aardig te lokken (maar ik hou me nog in Een fantastische boot Roel, ook de kleur met de zilveren band staat haar goed. Vriendelijke groeten, Aldert |
|
| | #89 (permalink) |
Ook een "wat steviger" dame kan een dame zijn... Kijk maar eens naar Karin Bloemen. (En nee, NIET Erica Terpstra!!) ![]() En ja, een MM (ik heb er zelf ook eentje) zeilt even iets anders... Maar het voordeel daarvan is dat ze in Nederland al begint te zeilen als er in Uzbekistan een vlinder van bloem tot bloem vliegt... En dan ligt de bemanning van de Smaragd nog op één oor. Maar áls er wind is: dan gáát ze ook! Vorige week zondag in Amersfoort bijna een MM overvaren; met de wind achter maakte ze plotseling een butterfly en toen moest ik toch even snel uitwijken om een MM te ontwijken waarop ik aan het jagen was...
| | |
| | #90 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 7 december 2006 Locatie: Amersfoort Leeftijd: 40
|
Zelfs met een zeilboot een gevaar op de plas....tsssssss Intussen toch ook maar eens "aangestoken door 5 september" de Seadolphin uit de motten ballen gehaald en begonnen met de afbouw.
__________________ Mvg, Maarten Flederus ( www.puffin.smugmug.com ) Als er geen rook is, moet er vuur bij! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |