![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 juli 2010
|
Hallo modelbouwers, al enige tijd anoniem volger maar nu als gebruiker nieuw op dit forum dus even voorstellen. Ik ben Wim, 49 jaar en woonachtig in noord Drenthe. Actief watersporter en sinds enige tijd de modelbouwerij weer opgepakt met de afbouw van het kottertje van Graupner de TOR12 (Showcase). Na enig speurwerk (oa bij Noordelijk scheepvaartmuseum in Groningen voor de orginele tekeningen) ben ik begonnen met de bouw van de coaster Rema die mijn grootvader (R. Brinkman) in 1950 heeft laten bouwen bij scheepswerf Sander in Delfzijl. Ze had de afm. 46.00 x 7.54 m en mat 376 brt - 435 ton dw. In september 1963 werd zij naar Engeland verkocht als Lerwick, 1968 Corbiere, 1971 May Mitchell en in 1981 hees zij de Panamese vlag als Manuya I en werd al snel doorverkocht. In februari van dat jaar arriveerde zij in Marin, Spanje voor de sloop. Rema tijdens proefvaart: Tekening Rema: ![]() Kielspant uitgezaagd nu met de spanten aan de slag: Laatst gewijzigd door Phoenix61; 9 augustus 2010 om 13:01 |
| | |
| | #3 (permalink) | |
| Citaat:
Bedankt! Ik heb via het Noordelijke Scheepvaart museum kopieen van de volgende tekeningen: De overzichtstekening die in het artikel staat Lijnenplan achter en voorschip Constructie dwarsplan Constructie langsplan Opbouwen en details Tuigplan Roer en achtersteven Maatschets stuurgerei Ik kan dus uit de voeten | |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 30 oktober 2006 Locatie: den helder Leeftijd: 51
|
Hallo Wim Had je niet om de spanten lijst gevraagd dat is niet de tekening die we gewend zijn zoals het voor en achteraanzicht van het spantenraam maar een lijst met alleen getallen ,hier kan je zelf een spantenraam vanaf halen mocht je hier aan kunnen komen en je zou het willen tekenen kan ik je wel middels een pb uitleg geven hoe het werkt groeten desa |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Citaat:
ik haal via de lijnenplannen van voor en achterschip de spanten van de tekeningen af. Deze zijn inderdaad genummerd. Waar ik nog wel even me zit is hoe via die lijnenplan tekening goed de dek-ronte te bepalen. Laatst gewijzigd door Phoenix61; 9 augustus 2010 om 15:54 | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 30 oktober 2006 Locatie: den helder Leeftijd: 51
|
Wim Dat kan natuurlijk ook alleen werk je niet met originele spantnrs. de enige echte spant is meestal spt 0 . de dekronding, word deze niet vermeld op een dwarsdoorsnede van het dekhuis,of constuctie dwarsplan? |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
Hebben jullie nog een advies over de te plaatsen motor? Ik wil een zo natuurgetrouw vaarbeeld nastreven. In het orgineel is een 6 cyl Industrie motor geplaatst met 300 RPM. Dank Wim | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 17 november 2003 Locatie: Luik , Belgie Leeftijd: 46
|
Dag Phoenix, een weinig gezien zicht op het water, zo'n kustvaarder. proficiaat met Uw keuze! En nogal familiegebonden ook! de groetjes, Laurent
__________________ "Every man should have a hobby he can't afford"... |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
nee gebruik geen mdf. spanten worden gezaagd uit 5 mm triplex. Eerste drie van t voorschip zijn klaar alleen nog goed in lijn zetten en afkanten. Zit nog wel in dubio welk materiaal ik voor de huid van de romp zal gaan gebruiken. Nog tips? Groet Wim | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 14 oktober 2005 Locatie: Steenbergen
|
Hallo Wim, Ik heb voor de romp bekleding een plaat berken triplex van 3 mm dikte gekocht en die verzaagd in latjes van 10 mm breed voor de vlakke delen en 7 tot 5 mm voor de scherpere rondingen. Mijn ervaring is dat het erg buigzaam is en prima te vormen in de rompvorm. Als je gaat lijmen zal het nog makkelijker worden daar het triplex dan vochtig word van de lijm. De plaat in een handelsmaat van ongeveer 1,50 in het vierkant komt neer op een goeie 15 euro. Gebruik watervaste houtlijm of PU (bruis) lijm. Ik zweer bij Bizon. Dat laatste geeft wat meer rommel omdat het iets uitzet, en daardoor porievulled is. Later is het wel goed te verwijderen en de te lijmen delen zitten muurvast. Zorg wel dat je straks de spanten netjes afschuind zodat het lijmoppervlak zo goed mogelijk benut word, en knikken amper kunnen ontstaan. Bij extreme rondingen zoals de achtersteven en/of de boeg, is het raadzaam een massief blok van b.v. balsa te gebruiken. Uiteraard kunnen andere houtsoorten ook, beetje afhankelijk van de grootte en daarmee verbonden het gewicht. Na het schuren heb ik de romp geïmpregneerd met G4 en daarna met polyesterhars en dunne vezeldoek behandeld. Na de polyester kan je al lakken, of het zekere voor het onzekere kiezen en een epoxy laag aanbrengen. Dan ben je 100% zeker waterdicht. Dit is een methode die ik gebruik, er zijn uiteraard meerdere wegen naar Rome. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. M.vr.gr. Ron Laatst gewijzigd door black sea; 10 augustus 2010 om 17:42 |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 17 november 2003 Locatie: Luik , Belgie Leeftijd: 46
|
Dag Phoenix, ik zie dat je geen dekskromming op je spanten gezet heb, je zou dat beter nu doen de groetjes, Laurent
__________________ "Every man should have a hobby he can't afford"... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |