![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Vandaag wat plaatjes van de machine die er in had gemoeten, totdat bleek dat de combinatie met de ketel te groot zou worden om onder de luiken te kunnen plaatsen. ![]() ![]() Op de onderste plaatjes (jammer onscherp!) de bouw van de 3 kruks krukas. Eerst de wangen (uit platte strip), gaten geboord en geruimd. Daarna afgezaagd en min of meer op lengte gemaakt. 4 Assen gezaagd en aan kopse kanten in een schijf gestoken, Hart in het hart en de 3 kruktappen op 120° verdeeld rondom. De wangen in de lengte verdeeld dat deze in de fundatie passen, dat de drijfstangen ertussen passen en dat het hart van de zuigerstang daar ook weer op past. Overvloedig vloeimiddel ertussen laten lopen. Het geheel verwarmd en per wang genoeg heet gestookt dat je per wang het zilver kon laten vloeien. Bij het sloderen van de volgende wang erop gelet dat de hitte naar de volgende en niet naar de vorige kon lekken, dit ivm eventueel verbranden van de las. Zo verder tot de laatste gedaan was. Ik meen dat ik het werkstuk daarna op 250° in de oven een 15 minuten heb laten rusten en steeds verder heb laten afkoelen in stappen van een kwartier. Daarna de astappen aan de buitenkanten weggezaagd en in de draaibank de wangenbuitendiameter nog wat rond gepoetst. De rest van de assen die niet nodig waren er tussen uit gezaagd en gepoetst. Als laatste de doorgaande asdelen pas weggezaagd. Het resultaat was zeer bevredigend en gaat nu lekker soepel rond in de fundatie. Beetje bij beetje is er toen nog verder opgebouwd tot de stand van zaken op de foto's. Hierbij zal het voorlopig wel blijven, ik wil eerst andere projecten af maken. Wellicht dat ik tussendoor de stoomsleper vaarklaar maak, om ervaring op te doen met afstand bestuurde machine en ketel, voordat de baggermolen verder wordt ingericht.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2008 Locatie: Halderbergen
|
Hallo Baggeraar, Misschien lees ik er overheen maar ben je de motor in z'n geheel aan het bouwen of alleen de krukas? Je liet de as langzaam afkoelen, waarom eigenlijk? Lijkt mij dat je de hardheid van het staal wilt behouden. Als je hardsoldeert dan stook je het meestal dat het metaal een oranje kleur krijgt waarna door de cappilaire werking het soldeer in de naad wordt getrokken. Door deze temperatuur ontlaad je het staal waardoor het zachter wordt en dus ook buigzamer. Ik zou ervoor gekozen hebben om direct na het solderen het te laten schrikken onder de kraan zodat tevens het borax eraf springt. Dan heb je een mooie harde as. Rest mij nog 1 vraag; als het alleen om de krukas gaat, hoe kom je aan een motor zonder krukas? ![]() Groeten Paul |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Paul, ik heb daar geen onderzoek naar gedaan. Leek mij geen kwaad te kunnen op deze manier te laten afkoelen. Weet niet of het hierdoor kwam maar de as was na het solderen en weg zagen van de tussen assen exact recht en centrisch, daar was het om begonnen. De krukas was origineel (dacht ik) een opgebouwd stuk staal en was er niet meer bij. De machine (bij stoom spreek je niet van motor, tenzij . . maar dat is een ander verhaal) is een gietstukken-bouwpakket, helaas zijn na diverse verhuizingen en werkzaamheden door verschillende personen wel wat onderdelen zoek. Dit was het meest lastige onderdeel, vandaar de aparte beschrijving.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |