![]() |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Heren en dames, hierbij een paar plaatjes van een model shetland. Niet door mij gebouwd, maar als ik tijd over houd, wil ik er nog een zeilend model van maken. lengte over de stevens 60 cm, breedte 18 cm.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Bij deze wat geleende foto's bruikbaar gemaakt om wat sneller te kunnen terug bladeren. Ik zat al geruime tijd te verzinnen hoe je onzichtbaar een aangehangen roer zou kunnen gaan bedienen. Ook voor mijn onderlosser is dit vast wel bruikbaar. ![]() originelen op: Een onderdeks roer bediening - voor een aangehangen roer - Joost125 en helimax bedankt.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Zou je die holle ruimte niet moeten bekleden met metalen plaatjes? Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Ik had ook al gedacht aan een "bekleedde brievenbus" , met mijn onderlosser roer wordt dat weer lastig want dat is niet dik genoeg voor een sleuf. Maar het begin idee is er.
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2008 Locatie: Halderbergen
|
Leuk principe Harm maar dit geeft ontzettend veel wrijving en krachtverlies. Wat Isola schrijft lijkt mij beter. Tussen de duimen in een steel maken die door de spiegel steekt en dan de aandrijving maken op de servo. Is wel directer... Groeten Paul |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Een ander nadeel is dat de roeruitslag verre van lineair met de uitslag van de servo is. Erg gevoelig bij kleine roeruitslag, en betrekkelijk ongevoelig bij een roeruitslag tegen de maximale (gelijk aan de hoek in de gebogen "aandrijfas"). Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Zie handtekening Co. Op de werf: "droom" Zal nog wel even duren, maar bedankt.
| | |
| | #11 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2010 Locatie: The Netherlands
|
Hoi , m.i. zou dit een verbetering kunnen zijn, daar de afwijking(niet lineair zijn) over een groter uitslag gebied wordt verdeeld, bedoeld is het donkergrijze vlak vande aansturing, vooral in het "0-gebied" beter bij recht zo die gaat:
__________________ m.vr.grt., Max Laatst gewijzigd door helimax; 20 januari 2012 om 00:35 |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 24 december 2009 Locatie: Hoorn-nh Leeftijd: 63
|
Beste Modelbouwers, ik wil toch even reageren als minisailer op de roerconstructie welke gedownload is van minisail.nl .De foto,s tonen de achterzijde van de kleine BM klasse en deze boot heeft een buitensteven op de spiegel en het is vanzelf heel knullig gezicht om hier een gleuf in te zagen.Er is gekozen voor deze bijna onzichtbare constructie en dhr Evers mede topbouwer van Minisail.nl die met deze constructie al jaren probleemloos zeilt met de kleine BM.Bij vrijhed en valk wordt inderdaad een klein gleufje in de spiegel gemaakt. aegir_2 Laatst gewijzigd door aegir_2; 27 januari 2012 om 09:55 Reden: schrijffout |
| | |
| | #13 (permalink) | |
Hoe perfect weggewerkt die roerbediening ook wordt, het wordt natuurlijk net een "spookboot" zonder roerganger. Dat zou je op twee manieren kunnen opvangen. Met een onzichtbare roerbediening een pop als roerganger die met één arm zodanig aan de helmstuk is bevestigd dat het lijkt alsof hij deze bedient. Een andere, nog uitdagendere oplossing zou zijn om die pop als een soort "robot" met servo's de helmstok ook daadwerkelijk te laten bedienen. Ik denk dat als je de bewegingen goed analyseert, je met twee of drie servo's een eind kunt komen. Je ziet wel eens roeiboten waarbij de roeier ook de roeispanen hanteert, en in principe zou dit dan toch ook moeten kunnen. De roeibeweging is op zich complexer omdat dat driedimensionaal is (heen en weer en op en neer), terwijl de helmstok bediening tweediomesonaal is (alleen heen en weer). Ik vermoed dat een dergelijke uitdaging jou wel zou liggen!!! Groet, Ad
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Dat is wel een mooi plan, maar met het overstag gaan hoort ook de roerganger naar het andere boord te gaan dat lijkt me wat lastiger. Blijft zeker een optie.
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Zit ik te zoeken hoe ik een roerganger een helmstok kan laten bedienen, kom ik een RC-roeiboot tegen. Há, maar dat is nep, dat poppetje wordt door de riemen aan gedreven. Wel een duidelijke instructie film. Maar weer verder zoeken.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |