![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 13 maart 2011 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 31
|
Beste mensen, Het volgende bouwproject begint nu definitieve vorm te krijgen, in m'n hoofd nu nog maken met de handen. Het wordt de ZP CHANDON van Kotug. Met deze boten brak in de jaren 80 Kotug de monopoliepositie van Smit door in de Rotterdamse haven. ![]() Ik ben geen verschrikkelijk snelle bouwer dus wordt niet elke dag een update. De tekeningen moeten nu nog in de goede schaal worden gecopieerd en dan kan ik voorzichtig een beginnetje gaan maken. Ik zal het model gaan bouwen schaal 1:25. Groeten Vincent
__________________ Pieter Boele (1:50), Smit Denemarken (1:33), Dockyard V (1:25), Volharding 1 (1:12), Polaris (1:1) op de werf: ZP Chandon (1:25) |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 23 juni 2002 Locatie: Hoogvliet RT Leeftijd: 39
|
Hoi Vincent, Leuk om te zien dat er nog een Kotug boot gebouwd gaat worden. Ik ga het zeker volgen. Ben zelf bezig met de SD Stingray.... Groeten, Ron
__________________ Wat lijken ze toch klein op het water.... Varend: Smit Duitsland 1:25, Suzanne playmobil kotter. In aanbouw SD Stingray en Thyssen II ... |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 29 april 2007 Locatie: Wouw Leeftijd: 27
|
vincent ik weet niet in hoevere de montelena op de chandon lijkt maar de montelena ligt vaak vlakbij het kantoor van mammoet dus misschien zou je kunnen proberen om via kotug zelf of zelf bij die mannen langs kijken of je detail foto's kan maken mocht je die nog niet hebben. en ik ga je bouw zeker volgen. succes. Grt Jeroen |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 19 november 2007 Locatie: Dordt Leeftijd: 40
| Citaat:
| |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Dank alle voor het meedenken. Ik heb heel wat foto's van deze boten heb vroeger als klein ventje er aardig op rondgelopen, maarja nooit detailfoto's gemaakt van bv een sleepwinch... Zoals Dordsebank al zei is de Montelena een wide-body boot en deze is bijna een meter breder, deze is ook uitgevoerd met een sleepwinch met 2 trommels ( haven-, zeetrommel ). De Chandon heeft dit niet die is met een enkele trommel uitgevoerd. ( vroeger was de chandon de 2e zeeboot en als deze naar zee moest werd eerst bij wilton feyenoord de havendraad afgespoeld, en de zeedraad weer opgespoeld ) De volgorde van bouwen heb ik nu als volgt in mijn hoofd: eerst het maken van de schottels, daarna het bouwen van de romp. De tekeningen worden volgende week vergroot naar schaal 1:25.
__________________ Pieter Boele (1:50), Smit Denemarken (1:33), Dockyard V (1:25), Volharding 1 (1:12), Polaris (1:1) op de werf: ZP Chandon (1:25) |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 4 april 2007 Locatie: Hellevoetsluis Leeftijd: 22
|
Hallo Vincent, Leuk dat er iemand één van de ZP boten gaat bouwen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je aan tekeningen bent gekomen. Want die waren er niet toen Kotug de boten in de US kocht. Misschien al wat leuks om uit te zoeken is de besturing, want de Chandon en haar zusterschepen worden niet bestuurd zoals je zou denken. Wat bijvoorbeeld de RT boten hebben is voor elke thruster een apart "stuurwiel", maar de ZP boten hebben één joystick om beide thrusters te richten. Dus om maar een voorbeeld te noemen: wanneer de joystick helemaal naar links-voor wordt geduwd zullen beide thrusters naar links trekken waardoor de de neus van de boot naar links getrokken wordt. Het lijkt mij erg leuk als je zo'n besturing weet te realiseren voor het model. Ik loop zelf al een aantal jaar met het idee om een model te bouwen van de ZP Caymus. En dan ook met deze besturing. Ik ben erg benieuwd en ga het zeker volgen. Gr, Daan |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 7 januari 2009 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 33
|
Goedenavond, Een Kotug sleper is weer eens wat anders dan alle Smit schepen, leuk! De Chandon is het zelfde type als de Caymus/Montali. En dan waren de Condon en Chalone weer net wat anders, de opbouw achter de schoorstenen was korter dan bij de andere. En als ik het goed heb was de trekkracht van deze laatste 2 iets minder. Net wat iemand al zei de Montelena is een meter breder. Heb er zelf ook nog wel eens als machinist op gevaren. Succes met de bouw en ik ga het zeker volgen. Groeten Jan |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Leuk dat er toch zo veel mensen enthousiast worden van deze boten, heb er zelf ook meer gevoel bij dan de nieuwbouw. @ daan, ben inderdaad bekend met de besturing van de zp's echter ben ik bang dat dit op modelbesturing erg moeilijk gaat worden, maar was wel een geweldig systeem om mee te varen. Ik ken jouw vader ook de Caymus was zijn vaste boot. mijn pa heeft ook bij kooren gevaren.
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 7 januari 2006 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 42
|
Vincent, leuk en ambitieus project, het is alleen jammer dat je in spijk niet zo lekker kan varen met grotere schepen. Mooi vaarwater genoeg alleen kom je er niet makkelijk bij vanaf de kant met grotere schepen en deze wordt toch ook al iets van 1,3 mtr bij 0,47 mtr zeker ? en een vaarklaar gewicht van ? Maar des al niet te min blijf het volgen Gr Martin
__________________ Modelbouw macht Spaß |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |