Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 april 2011, 21:37   #31 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

FirstTimer's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Langeler Bekijk bericht
Heren,
@Paul, thanks voor de blik in je machinekamer. Kan alleen niet ontdekken hoe je de effectroeren loskoppeld bij het Lurssen effect. Heeft me wel op een idee gebracht maar daarover straks meer.
Frank, het glijdende servo idee is van onze duitse medebouwer, dus niet mijn machine kamer.
Baubericht Italeri S100 (RC-Einbau) - SchiffsModell.net

Ik heb inderdaad de y kabel (naar 2 miniservo's), welke ik met een schuifpot op mijn zender bedien, simpel maar doeltreffend

Heb dit kanaal wel beperkt in uitslag
Je ziet de boeg inderdaad zakken, als ik de beide roertjes naar buiten draai

je tekend de roerarmen naar de buitenzijde, ik zou ze naar de binnen zijde uitrichten, met een hoek naar de boeg.
Je hebt maar een beperkte ruimte om een uitslag te krijgen.
Oud 3 april 2011, 23:52   #32 (permalink)

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Langeler Bekijk bericht
....1 op 1 sturen de effectroeren niet mee. Als daar echter de snelheid, b.v. in een scherpe bocht, wegvalt valt ook het effect weg met als gevolg dat de neus omhoogkomt. Oplossing, effectroeren inklappen, snelheid opvoeren tot 28 kn, effectroeren uitklappen.

Gr. Frank
Klopt. Alleen: dan zal de snelheid niet al te ver boven de 28 kn geweest zijn, óf de bocht héél scherp. In een bocht verloren de S-Boote weliswaar wel wat snelheid (zoals elk schip) maar niet vreselijk dramatisch. Bovendien: het in- en uitdraaien van de Effektroeren geschiedde met de hand, in een piepklein en benauwd achteronder. Ik heb het vermoeden dat elke S-Boot schipper dat tot een minimum wilde beperken, aangezien het een nogal delicate manoeuvre was...

Even voor het plaatje: dit zijn twee bochtjes mét uitgeklapte (en meesturende) effektroeren:
Click the image to open in full size.

Je ziet dat de romp vrijwel evenwijdig met de waterspiegel blijft, en de boeg diep ligt. Vandaar ook die watermassa boven het voordek; water wat tegen de deksels van de torpedobuizen aanklapt.

En dit is zonder:
Energieverspilling: de buitenste schroef hapt lucht...

Als je snel zou kunnen zwemmen (zo'n 40 knopen) zou je de kiel tijdens het varen schoon kunnen krabben...
Oud 4 april 2011, 09:51   #33 (permalink)

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen Bekijk bericht
Even voor het plaatje
Je kan merken dat je geen moderator meer bent, Roel. Je gaat nu plaatjes neerzetten die je een tijdje geleden zelf verwijderd zou hebben (1200 - 1800 pixels!!!!!!). Waar is nou die militaire discipline gebleven.........

Groet,

Ad
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"
Ad Bakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 4 april 2011, 14:22   #34 (permalink)

Standaard

Nou nie zeuren over de grootte , het zijn gave plaatjes Roel, hou je nog wel details over na zo'n bochtje.......

Gr. Frank
Frank Langeler is offline   Met citaat reageren
Oud 4 april 2011, 17:50   #35 (permalink)

Standaard

@Ad: Niet verder vertellen, maar: da's een testje voor m'n opvolger... Bovendien zijn ze "slechts" 1000 breed en verzieken ze de layout niet.)

@Frank: Ja hoor, maar zoals eerder gezegd: je moet sommige dingen wat steviger bouwen en andere dingen noodgedwongen weglaten.
Oud 4 april 2011, 18:12   #36 (permalink)

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen Bekijk bericht
@Ad: Niet verder vertellen, maar: da's een testje voor m'n opvolger... Bovendien zijn ze "slechts" 1000 breed en verzieken ze de layout niet.)

Roel, ik fluister maar even terug want ik wil dit spelletje wel meespelen, ben beniewd. Maar ik zou maar eens overtellen, want die laatste is echt 1794 pixels breed..........

Groet,

Ad
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"

Laatst gewijzigd door Ad Bakker; 8 april 2011 om 14:15
Ad Bakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 8 april 2011, 13:41   #37 (permalink)

Standaard bewapening

Hoi medebouwers,

Ale een tijdje aan het prakkedingesen over de bewapening. In het begin had ik geschreven dat ik de boot uit wou rusten met een vierling als secundaire hoofdbewapening (torpedos primair). Na me nog een keer verdiept te hebben bleek deze oplossing een extra bemanning van 8 koppen op te leveren. een toename van ong. 30% als ik me niet vergis. Dit was reden voor de German navy om dit niet door te voeren. Voor mij ook want ik ben niet zo'n figuurschilder dus bemanning beperkt houden. De keuze is nu de Bofors van Bronco, of de meegeleverde Italeri 3.7 cm flak. Die keuze maak ik later.

Om tussendoor toch nog even letterlijk iets te bouwen zonder al te grootte ingrepen en geïnspireerd door volgende foto van de zwillingssockel 36 op een S38:

en ik hem ook nog eens als resinmodel op marktplaats tegen kwam ben ik hem maar even gaan bouwen met het volgende resultaat:

Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld was in de kwaliteit in detail van Plusmodel. Ook waren er helaas een 6 tal onderdelen geknapt tijdens transport waaronder een van de twee mg 34's. Deze waren echter zo belabberd dat ik ze toch niet toegepast zou hebben. Ben mijn voorraad ingedoken en heb 2 panzer IV koepelmitrailleurs gepakt van Dragon. Een stuk crispier dan die van plusmodel. Gemonteerd worden deze echter pas als het geheel op het dek staat en in de verf is gezet.

De messing onderdelen zijn toevoegingen van ondergetekende. (Shit, de meerdere borgkettinkjes nog vergeten.)

Mocht iemand een foto hebben van de exacte plaats van de zwillingsockel 36 op de S-38 hou ik me aanbevolen. Dit geldt ook voor foto's van het laden van torpedos op een scchnellboot. Type schnellboot, S-7, S26, S38, S100 enz. enz. is hierbij niet van belang. Ben nieuwsgierig naar de loop van de laadkabel.

Gr. Frank
Oud 16 april 2011, 20:02   #38 (permalink)

Standaard Zit niet stil

Hier een klein updatje van mij zodat jullie niet denken dat ik stilzit.

Ten eerste even jammer dat er niemand foto's heeft van het laden van de torpedos noch van de positie van de zwilling. Het eerst ben ik redelijk uit, het tweede blijft gissen en dat vind ik jammer. Maar goed, hou me alsnog aanbevolen.

Hier een tweetal fotootjes van de brug in wording:

Opgemerkt hierbij dat de delen voor het nemen van de maten van de voorschotten voorlopig in elkaar zijn gesoldeerd. Ze gaan nog weer uit elkaar voor het prikken van gaatjes en het solderen van details.

Ondertussen aan het experimenteren met het maken van malletjes voor de luikjes en het uittekenen van de photoetch onderdeeltjes voor op de brug:

Tot zover, opmerkingen suggesties e.d. alle welkom.

Gr. Frank
Oud 6 mei 2011, 21:35   #39 (permalink)

Standaard

Hoi heren/ dames,

zit niet stil maar loop hier en daar tegen probleempjes aan
. Zo is het bijna onmogelijk om een 6 mm as in de asvoering te priegelen zonder al teveel gevloek en getier, plamuur en geschuur. Maar goed, dat gaat lukken. Ook het resin gieten valt een beetje tegen. Alhoewel ik daar nog niet aan toe gekomen ben. De eerste vier pogingen tot het maken van malletjes zijn allemaal nogal frustrerend verlopen. Het rubber wat ik gebruik geeft goeie details maar is nogal gehecht . Gehecht aan de mal, gehecht aan de plasticine gehecht aan het model en gehecht aan zichzelf. Verder was ik de laatste keer de aanspuitpunten vergeten. En dit rubber is zo taai dat je er later geen gaten meer aan toe kunt voegen……. Ga nu als losmiddel vaselinespray proberen en hoop op een beter resultaat. Keep u posted.

Ondertussen op het net aan het neuzen geweest naar de aandrijving. En daar kwam ik dit tegen
:

specifications of Water Cool Brushless motor

Brushless motor model: 2845-2100 KV

Max current: 45 A
Input voltage: 7.4- 14.8 v
Weight: 170 gr
No load current: 1.1 A
Interal resistance: 52 mOhm
Cooling type: Water cool

Brushless motor which have special design with water cooling system. This system uses water to cool off the motor which can make the motor more efficient and Powerful.

Is dit wat voor mijn s-bootje of ga ik hem met 3 stuks overpoweren?? Heeft iemand een idee over vaartijd met deze motoren?? Hoeveel gewicht kan mijn s- bootje aan?? Meen me te herinneren iets van 3 kilo uit het bouwverslag van het 8ste. Dit i.v.m. de hoeveelheid lipo accu’s mee te nemen. Als schroef heb ik trouwens de Graupner, carbon hydropropellor S- serie uitgekozen (en ook al in huis) met een spoed van 1.6 en een diameter van 33 mm.

Ben zeer benieuwd naar jullie oordeel.

Aangezien de tewaterlating van mijn s- je nog wel even op zich laat wachten heb ik me ondertussen even gericht op een ander RC boot projectje waarvan hier enige foto’s:

Eertse proefvaart, volle kracht voorruit:

Hard stuurboord:

Hard bakboord:

Het ingenieuze, innovatuieve besturingssysteem d.m.v. twee propellors, geen roer nodig (let op de op volle toeren lopende bakboordpropellor):

De veilig weggewerkte on/ off schakelaar en tevens oplaadpunt:

En tot slot de complete set:

Ondanks dat de set financieel aantrekkelijk was vind ik wel dat er enige opmerkingen richting de fabrikant van toepassing zijn:

1ste: het is niet mogelijk om de kristal van de zender noch van de ontvanger te verwisselen. Mochten er meerdere van deze prachtbootjes op de plas komen dan zal dit toch interferentie geven.
2de: Aangezien de accu's in de boot compleet geseald zijn is het onmogelijk om de batterij te vervangen door een accu met hoger vermogen. Dit geld ook voor de motoren. Om toch een hogere vaarsnelheid te creëren wil ik een keer een test doen met de reeds genoemde Graupner schroeven.

Als grote pluspunt bij dit model wil ik toch de manoeuvreerbaarheid noemen. Zowel linksom als rechtsom is het vaartuig in staat compleet om zijn as te draaien.

Zit nog na te denken over een camo schema en eventuele bewapening maar ben hier nog niet over uit.

Zou graag jullie mening weten over het motortje van de S- boot.

Tot zover,

Gr. Frank

Oud 9 mei 2011, 16:23   #40 (permalink)

Standaard

Heren,

Toch nog even een vraagje. Kan iemand mij verklaren waarom ik geen enkele reactie krijg op mijn vragen en postings. De laatste 3 postings van mijn kant zijn toch al snel alle 3, 150 keer gelezen. Is er dan niemand die enige suggestie heeft van de positie van de zwilling of die even de moeite neemt om te reageren op mijn motorvraagje of op mijn messing stuurhuisje. Desnoods schrijf je van: "Frank ga in godsnaam bloemschikken, want dit lijkt nergens op" Ik dacht dat zo'n forum bedoeld was om ervaringen e.d. uit te wisselen en in bij mijn eerste postings kreeg ik ook reactie. Zelf probeer ik ook mijn ervaringen te delen maar heb helaas weinig ervaring in RC bootjes.

Maar goed, het uitblijven van reacties op welke aard dan ook werkt zeer demotiverend.

Gr. Frank
Oud 9 mei 2011, 16:48   #41 (permalink)
Moderatorteam

Puffin's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Hoi Frank, geen idee waarom geen reacties, wat mij betreft omdat je aardig goed bezig bent, en qua motoren is er al zoveel geschreven wat de S-jes aangaat.

De belangrijkste reden is dat het de laatste weken korte rokjes weer is, onder het mom van ik ga even varen, trekt dan menig modelbouwer de velden/waterkant in/op om zijn hobby uit te voeren..........uhuh ipv achter de PC te kruipen.

En ga niet bloemschikken.... bootjes zijn veel leuker.

Succes en een beetje geduld

PS waar zitten de torpedo's bij die eend??
Puffin is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2011, 22:50   #42 (permalink)

Standaard

Het is inderdaad al drie weken achter elkaar "Rokjesdag", en ja, daar geniet ik van!
Zeker indien ik achter mijn bureau zit op een brigadestaf waar het vrouwvolk ongeveer 5% van de beroepsbevolking uitmaakt. En van die 5% loopt zeker 50% in een vormloos camouflagepakm dus daar word je ook al niet vrolijk van. Van die overige 50% is er 50% zwanger in diverse stadia, dus daar geldt de term "vormloos" duidelijk niét voor, zij het dat de "vorm" van de dames in hun huidige toestand mijn testosteren-gehalte niet signifikant doet stijgen.
Blijven er 2 dames over, waarvan er eentje inderdaad bij mij op de afdeling (om het woord "sectie" maar niet te gebruiken aangezien dit uiteraard weer op een twijfelachtige manier word opgevat door bepaalde lieden) werkt.
En heb ik nog nooit op het dragen van rok of jurk kunnen betrappen. Misschien is dat esthetisch maar goed ook.
De andere dame werkt helemaal aan de andere zijde van ons gebouw, en die zie ik vrijwel nooit. Oh, wat geniet ik toch...

De vraag die nu openstaat is: hoeveel mensen werken er op de brigadestaf van mijn onderdeel?

Maar Frank: even voor de goeie orde:
Qua S-boot etswerk ben je prima bezig, over de Zwilling heb ik weinig info, maar m.b.t. die paarse beauties: ik denk dat je je S-boot grandioos overpowered met die dingen. Te zwaar en te veel RPM. Kan je beter in je bad-eend stoppen. Als een soort testosteron-boost.
Bedenk wel dat modelbouw niet afhangt van het aantal replies wat je op een of ander forum krijgt. Tevens kan je niemand dwingen om te reageren...
Het aantal reacties waar je wat aan hebt is recht evenredig met de kwaliteit van je werk en/of de moeilijkheidsgraad van je vragen.
Jij bent op best hoog niveau bezig, hou daar rekening mee.
Oud 16 mei 2011, 09:06   #43 (permalink)
Moderatorteam

Puffin's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Mmmm 1/4 van 5% is zwanger....... slecht geschoten Roel.....
Puffin is offline   Met citaat reageren
Oud 16 mei 2011, 17:51   #44 (permalink)

Standaard

Kijk... dat bedoel ik nou met "twijfelachtige manier"...
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten