![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #631 (permalink) |
| Lid sinds: 10 december 2011 Locatie: Hulst (Zeeuws-Vlaanderen) Leeftijd: 57
| Peter, een soldeerbout is misschien een alternatief, je moet er wel rekening mee houden dat een soldeerbout veel heter word dan een plankenbuiger. Een buiger is ong. 30 watt en een sold.bout 700 watt! Dus je plankjes goed nat houden, dan lukt het wellicht. Ik heb zelf geen ervaring met een soldeerbout. Je kan ook buigen met stoom. Gr. Piet
__________________ Je kunt je mislukt voelen als je faalt, Je bent echter tot mislukken gedoemd als je het niet eerst probeerd! |
| | |
| | #632 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 januari 2009 Locatie: Hellevoetsluis Leeftijd: 65
| Citaat:
Je bent toch niet naar onderen aan het beplanken ipv naar boven? Groet Ton
__________________ HMS Victory | |
| | |
| | #633 (permalink) |
| Lid sinds: 6 februari 2012 Leeftijd: 47
|
Hallo allen, ik ben nieuw op dit forum, bouw ook de Victory maar loop wat achter; ik ben nu bij deel 40, de hekgalerij. Daar heb ik een vraag over: de twee onderdelen nr. 59 zijn bij mij zo'n 4 mm. te kort(dwz niet hoog genoeg). Het onderste dek leg ik op de galerijsteunen en het bovenste dek komt in de inkepingen van spant 30. Daar valt niets aan te wijzigen. Dan raken de twee delen 59 (gelijmd vlgs de beschrijving) lang niet het onderste dek. Kan dat kwaad? Of kan ik gewoon twee nieuwe plaatjes op maat maken en die gebruiken? Graag een reactie. Groet Pjotr |
| | |
| | #634 (permalink) |
| Lid sinds: 3 januari 2008 Locatie: belgie Limburg Leeftijd: 43
| Willkommen bei G.K. Modellbau voor 55euro heb je hier een elektrische plankenbuiger + schip + lijm e.d. werkt goed, heb deze ook zelf thuis |
| | |
| | #635 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Je kunt je mislukt voelen als je faalt, Je bent echter tot mislukken gedoemd als je het niet eerst probeerd! | |
| | |
| | #637 (permalink) |
| Lid sinds: 7 februari 2012
|
ik heb een vraagje over deel 24, blz 11 "de onderbouw van de hekgalerij" er staat "schuur de bovenkant van de plank vervolgens gelijk met de bovenkant van de steun (zie afbeelding rechts" maar, op de afbeelding is latje nr 5 schuin oplopend naar boven afgeschuurd, en loopt die helemaal niet gelijk met de steunen van de hekgalerij?? |
| | |
| | #638 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 januari 2009 Locatie: Hellevoetsluis Leeftijd: 65
| Citaat:
Later komt hier het onderste dek van de hekgalerij op te liggen! Zie bouwhandleiding deel 40. Groetjes, Ton
__________________ HMS Victory | |
| | |
| | #639 (permalink) |
| Lid sinds: 8 augustus 2009 Locatie: roermond holland Leeftijd: 68
|
@ Pietsan. Ik ga binnenkort mijn eerste dek beplanken, en ik zit nog steeds te twijfelen wat voor hout. Nu wil ik graag weten, of jij de dekken ook hebt beplankt, en wat voor hout heb jij daarvoor gebruikt. Ik denk zelf aan teak, het is een mooie hout kleur, en het word veel voor dekken gebruikt, ( of dat toen ook was, laat ik in het midden ), het gaat van zelf kleuren. Maar is het niet TE donker, wat denk jij? De meeste gebruiken Ahorn, een vrij witte houtsoort.
__________________ m.v.gr bocdan. bouwt de HMS VICTORY. |
| | |
| | #640 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Er is trouwens ook wel héél licht noten (dekken van de Amerigo Vespucci van Mantua), maar als je dat aanschaft moet je dat echt zelf in de winkel uitzoeken denk ik. Op de bouwfoto's van de Amerigo Vespucci zijn ze gewoon donker noten!! Bij de Mississippi boot zijn de dekken ook heel licht, maar daar heeft Mantua niet de moeite genomen om te vermelden welk houtsoort dat is..... Het blijft een persoonlijke keuze. Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #641 (permalink) |
|
Hallo AD. Ik denk dat ik sommige hout sorten gewoon naast elkaar leg, en dan de mooiste uitzoek. Ik geloof ook niet dat er ergens vermeld staat, uit wat voor hout de dekken waren, in de documentatie die ik heb staat het nergens, wel de romp en masten, spanten kom ik ook nog tegen, maar dan heb je het ook gehad. De planken die ik ga maken hebben een maat van 90 mm langen 3 mm breed, de dikte is o,6 mm. Is dat de zelfde maat die jij op je Victory hebt zitten, of zit daar ook verschil in.
| | |
| | #642 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Kopiëren uit de pdf lukte niet, dus maar even een screenshot. Die "four-butt" shift methode is één van de velen, maar is kennelijk op de Victory toegepast. Ik weet niet wat DeAgostini daarvan zegt. Dit is dus wel 1:72, maar dat scheelt dus niet zo veel. De door jou genoemde 90 mm lengte is dus wat aan de lange kant. Die breedte 3 of 4 mm zou ik helemaal niet aan tillen, dat lukt nooit precies op schaal. Ik denk dat die 4 mm van Caldercraft op schaal aan de brede kant is, dus 3 mm lijkt me een uitstekende keuze. Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #643 (permalink) |
|
@ Ad Met de lengte zit ik er niet zo veel naast, goed, dan maken we ze 85 mm lang, en de breedte hou ik op 3 mm. Wat ze schrijven over het verspringen met 1/5 vind ik een goed idee, dat pas ik ook toe. Ik dacht eerst dat het om de 3 planken ging, maar dit lijkt me mooier. En even gaan proberen hoe ik het bréwen ga doen, ik heb wel een idee, maar of het goed werkt, weet ik niet, het moet niet TE overheersend gaan worden. De deuvels laat ik achterwegen, want in werkelijkheid hebben ze de zelfde kleur als de planken.
| | |
| | #644 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 februari 2012
| Citaat:
ik had al zo een vermoeden, maar ik dacht best toch eens vragen aan mensen met ervaring | |
| | |
| | #645 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Je kunt je mislukt voelen als je faalt, Je bent echter tot mislukken gedoemd als je het niet eerst probeerd! | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |