![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 15 oktober 2008 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 49
|
Hallo allemaal, Nu de Hr. Ms. Tromp op een haar na klaar is en ook de blusboot Weser het ruime sop heeft gekozen is het tijd voor een volgend project. Na lang zoeken kwam ik op de Hr. Ms. Onversaagd uit. De Onversaagdklasse was een Nederlandse mijnenvegerklasse die zes schepen omvat : de Onversaagd, Onbevreesd, Onverdroten, Onvermoeid, Onvervaard en de Onverschrokken. De laatste is trouwens verbouwd en omgedoopt in de A856 Hr. Ms. Mercuur en als museumschip nog steeds te bezoeken (Museumschip Mercuur A856 - Home). Ik wil de mijne bouwen zoals ze indertijd aan Nederland is geleverd. Het schip is gebouwd door de Amerikaanse scheepswerf Astoria Marine en geleverd in het kader van het Mutual Defense Aid Program. zo dus : En dat levert dus direct wat problemen op want ook bij het NIMH in de Den Haag hadden ze niet veel foto's en de gekochte bouwtekeningen bij Defensie zijn van na de verbouwing dus veel details van haar verleden als mijnenveger staan er niet op. We beginnen bij het begin : de tekening (ja, ik heb ook nog een tekening van details en het dekkenplan maar daar zijn we nog lang niet) Het spantenplan vertaald en gecorrigeerd voor de huiddikte en samen met de kielbalk elkaar gezet. en de deklijn aangebracht samen met een afgeschuind latje aan de boeg om het verlijmen van de latjes te vergemakkelijken. Nu de beplanking en dat is wat ingewikkelder door de 2 lagen die de romp kent. Als je goed op de foto kijkt (van het echte schip natuurlijk ) dan zie je duidelijk twee grote vlakken die verdiept zijn. Op zich niet ingewikkeld te maken maar omdat de romp ook nog met keeperweefsel en epoxy wordt bedekt is het wel zaak de randen scherp te houden.wordt vervolgd......
__________________ Te water: Hr. Ms. Tromp & Ms Weser / in de lucht: Revell Fan & Maanraket Kuifje In aanbouw: Hr. Ms. Onversaagd. In de wachtrij : renovatie Banckert. Laatst gewijzigd door Luc Biemans; 20 april 2011 om 07:57 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2008 Locatie: Petten Leeftijd: 21
|
Hoi Luc! Ziet er goed uit. En leuk stukje historie dat ik nog niet wist. Ik ben tijdje op de Alkmaar klasse bezig geweest. Succes met je project ik hou je in de gaten!
__________________ Gr, Koen Geniet! Maar drink met mate! |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 68
|
Strakke bouwplank, scratchbouw omgekeerde romp volgens mij de enige goede methode om een rechte romp te krijgen ![]() Keperweefsel epoxy de juiste weg om een romp te maken, ook de niet RC modellen zouden er baat bij hebben, heb al tientalle rompen op het forum gevolgd met krimpscheurtjes nadat alles was gelakt Ga dit zeker volgen
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Het duurde wat langer als gedacht maar hier de vorderingen tot nu. Eerst begonnen met de deklijn om vanuit dat punt te bepalen waar precies de dieper liggende vlakken moeten komen. Ik heb het zo opgelost maar had het achteraf misschien toch anders gedaan : Eerst afgetekend en toen het eerste deel ingezaagd Door het zo aan te pakken kan ik de dieper liggende planken precies in lijn krijgen met de rompvorm dat al gevormd wordt door de buitenste laag. Eerste plankje aangebracht En daarna wordt het makkelijker Het is wel een langzaam gedoe want je moet tekens weer wachten met de volgende laag tot de lijm droog is. Gelukkig heeft ook dit schip een bakboord en stuurboordzijde
__________________ Te water: Hr. Ms. Tromp & Ms Weser / in de lucht: Revell Fan & Maanraket Kuifje In aanbouw: Hr. Ms. Onversaagd. In de wachtrij : renovatie Banckert. Laatst gewijzigd door Luc Biemans; 20 april 2011 om 07:59 |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Ik zit nog thuis te herstellen en mag zo naar Amsterdam voor controle. 2 uutjes rijden voor een gesperk van 15 minuten (als het goed is tenminste)
__________________ Te water: Hr. Ms. Tromp & Ms Weser / in de lucht: Revell Fan & Maanraket Kuifje In aanbouw: Hr. Ms. Onversaagd. In de wachtrij : renovatie Banckert. | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 68
|
Luc, heb even je foto geleend, is er een rede dat je je huidlatten op de zelfde plaatst laat eindigen ? Als je de huidlatten minstens een spant laat verspringen krijg je een steviger en beter strokend geheel
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
[QUOTE=ISOLA2;2084872]Luc, heb even je foto geleend, is er een rede dat je je huidlatten op de zelfde plaatst laat eindigen ? Als je de huidlatten minstens een spant laat verspringen krijg je een steviger en beter strokend geheel Je hebt helemaal gelijk en voor het overgrote deel doe ik dat ook zo en eindig altijd halverwege een spant. Op de plaatsen die je omcirkelt ben ik bezig met de vlakken die in de scheepshuid zitten en daar eindigen ze precies. Aan de achterzijde worden nog verstevigingen aangebracht als de romp klaar is en van het bouwbord afgaat. Net als achter de boeg waarna ook de binnenzijde nog in de epoxy wordt gezet maar dan zonder een glasweefselmat. Zal vanmiddag een foto maken van het bovenaanzicht dan is het veel duidelijker. Luc
__________________ Te water: Hr. Ms. Tromp & Ms Weser / in de lucht: Revell Fan & Maanraket Kuifje In aanbouw: Hr. Ms. Onversaagd. In de wachtrij : renovatie Banckert. |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Op aanraden van Paul(Hertog Hendrik) toch maar overgegaan tot het versterken van de boeg met een stukje messing van 1,5 mm dik. Eerst uit een plaat een reepje van 2 mm gezaagd en daarna de juiste kromming gegeven. Toen in de kielbalk (heet die nog steeds zo bij de boeg of is het dan de boegbalk ) met mijn dremeltje een inkeping gemaakt. Ook de beplanking schiet lekker op. Hier een detail waar je al goed een deel van het dieper gelegen vlak kan zien waar Isola2 (naam ) een vraag over stelt. O ja, en voor de slimmerds : de kielbalk, die loopt van boeg tot kont, is echt recht maar door de lichtinval lijkt het een beetje vreemd. ![]() ![]() En dan het volgende dilemma : de kont. Daar heb ik dus geen goede tekening van en ik ga niet verder met beplanken voordat ik die dicht heb. Dat wordt dus een dagje creatief met karton
__________________ Te water: Hr. Ms. Tromp & Ms Weser / in de lucht: Revell Fan & Maanraket Kuifje In aanbouw: Hr. Ms. Onversaagd. In de wachtrij : renovatie Banckert. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 27 december 2005 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 52
|
Luc, 't glimt mooi. Maar . . . . . . . Ik denk dat het hout (vanwege het laminaat) minder snel indeukt dan dit stukje folie. Daar moet gewoon een plaat van minimaal 1 cm diep in. Wil je enig effect hebben ![]() En liefst aan de voorkand vertand. ![]() ![]()
__________________ Facta non Verba: In het water: riviersleper Dickie, Op de helling: Onderzeebootjager Rotterdam, Op de testbank: Multiplexers, Servoregelaars, ESC, etc... |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 26 oktober 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 72
| Citaat: Je gaat wel als een raket, en nog mooi ook, alleen valt mij op de beplangking. Deed dit ook doch liet een plank(je) voor de helft op het spant, vervolgens de andere lengte er tegen aan. Later slijpte ik de romp vervolgens met met flieseilinne bekleden. Maakte stroken van5 cm breedt en stuikend tegen elkaar werkt beter als met een mat althans zo vond ik dat, elke keer die franje aan je vingertjes. Verder ziet het er al heel goed uit, en om eerlijk te zijn ben ik een beetje jaloers maar je weet wat de oorzaak is, hier heb ik me bij neergelegd. Heb nog iets op het oog maar vertel je dit wel ter plaatse wil namelijk je reactie zien. Verder succes en hoop je in Heemskerk weer te zien met zwager. Groet Aad Laatst gewijzigd door abtmodelschepen; 20 april 2011 om 15:54 |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Sorry, gewoon uit de hand gedaan met een slijpschijfje. Even goed concentreren en geen gedoe om je heen dan lukt het best aardig.
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
![]() ![]() ![]() Dit leg ik nog wel uit.... ![]() ![]() ![]() O ja, voordat we ongerust worden, ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________ Te water: Hr. Ms. Tromp & Ms Weser / in de lucht: Revell Fan & Maanraket Kuifje In aanbouw: Hr. Ms. Onversaagd. In de wachtrij : renovatie Banckert. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |