![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 17 september 2011 Locatie: Zuidhollandse eilanden Leeftijd: 47
|
Beste allemaal, Laatst liep ik aan tegen een eenderde gebouwd model van de Zwarte Zee met strak een houten romp, waaraan ik voortvarend begonnen ben deze af te bouwen tot een varend model. In de doos veel houtwerk; geen tripl ex maar massief, ook voor de opbouw, meer dan genoeg voor deafbouw van de Zwarte Zee. Ik vond in het pakket ook dubbele onderdelen; naar het lijkt heeft de eers te eigenaar meerdere 'Zwarte Zeeën' gebouwd. Ook het beslagpakket zit bij het ge heel, inclusief de tekeningen en bouwbeschrijving. Aan deslag nu maar; het is he rfstvakantie ... Nog een verontschuldiging; per abuis heb ik mijn 'onderwerp' op dit forum verwijderd. Vandaar dit nieuwe draadje met al eerder getoonde foto's. ![]() |
| | |
| | #2 (permalink) |
|
Inmiddels langzaam aan verder gebouwd aan mijn "Zwarte Zee': het begint al een heel schip te worden. Vooral details aangebracht: de verschansing op het stuurhuisdak de goede helling gegeven (dank voor de tip!), en het zonnescherm boven de stuurhuisramen geplaats waardoor de sleepboot 'stoer' is gaan 'kijken'. Verder gebouwd aan de masten, inmiddels begonnen de patrijspoorten aan te brengen, maar dat is nog niet te zien op de foto's. En vooral: een standaard, dat werkt wel zo mooi. ![]() |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2011 Locatie: Zoetermeer Leeftijd: 31
|
Volgens mij had je in het vorige topic iets met dilemma's over het verven..., Als ik deze foto's zie snap ik het helemaal. Het is bijna zonde om dat mooie houtwerk te verven, ik denk dat ik een mooie blanke lak laag net zo mooi (zo niet mooier) vind.
|
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Citaat:
Vandaar dat ik zo secuur mogelijk probeer te bouwen, lijmvlekken en kieren voorkomend. Wat ik in ieder geval kan doen is als ik aan het schilderwerk toe ben niet zomaar gaan gronden, maar eerst in de blanke lak, kijken hoe het oogt. Dan kan natuurlijk altijd nog gekozen worden voor zwart / wit / groen / geel / rood / blauw, makkelijker dan andersom. Overigens wil ik er ook een varend model van maken. Maar daaraan begin ik wanneer het model uiterlijk naar tevredenheid is. Wel de schroefas wil ik gaan plaatsen, voordat ik aan aflakken begin. Nu had de eerste eigenaar wel de verschansingen geel geschilderd; op zich niet storend maar ook deze ga ik met fineer bekleden. Daarmee verkrijg ik ook meer basis om de potdeksels op te verlijmen. Johan | |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
| Citaat:
Nogmaals mijn advies met betrekking tot de instabiliteit van het model. NU kun je overal nog goed bij. Mocht je het model later toch varend willen maken is het lastiger dan er nu al aan voor te bereiden. Let op: niet alleen de instabiliteit (accu laag!) maar denk ook aan de bereikbaarheid van het roer! Het achterdek ter plaatse van het roer is niet al te best bereikbaar en nu (wederom) kun je nog wat aan je romp prutsen. Straks, als de romp spik en span is, is het erg vervelend om daar nog aan te moeten "breken". Succes (en maar weer een abonnement genomen
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! | |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
Er zijn inderdaad een aantal aandachtpunten om van deze 'Zwarte Zee' een varend model te maken. Het ene betreft het roerwerk; het achterdek is al dicht gemaakt, en de vraag is of het er mooier van wordt dit open te maken. Mijn gedachten gaan uit de hennegatskoker door het dek heen te laten steken, en daarmee de roerkoning dus ook, de servo onder te brengen in de 'trossenbergplaats' met de verbinding tussen servo en roerhefboom bovendeks. waarschijnlijk zal ik dan de kap over de 'stuurmachinekamer' iets groter moeten maken. Een ander punt betreft de schroefaskoker. Deze ligt nu van schroefraam tot 'machinekamer' op de kielbalk, met een paar milimeter speling. Om de electromotor ruimte te geven moet dus of de schroefas schuiner komen te liggen of de kielbalk moet minder hoog worden gemaakt. Het eerste doet de schroef minder vertikaal staan, het tweede maakt het model zwakker. Dan de stabiliteit; aangezien deze 'Zwarte Zee' een houten romp heeft ligt het zwaartepunt van nature al lager dan een exemplaar met een kunststof romp. Maar de stabiliteit zal zeker verbeterd worden door de spanten in de midscheeps te verlagen tot op de hoogte van de kielbalk, dan komt de accu 16 mm lager met behoud van de kielbalk en daarmee het zwaartepunt van het geheel. Kortom; nog genoeg om over na te denken! Het gaat wat worden. Johan Laatst gewijzigd door Johan de Vries; 26 oktober 2011 om 22:16 | |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Beste allemaal, Het besluit is genomen; mijn 'Zwarte Zee' (die ook nog de \ 'Witte -' kan gaan worden) blijft niet blank maar gaat in de kleuren van de nieuwbouw, dat wil zeggen zwarte schoorsteen met blauwe band, zwarte romp met rod/blauwe belijning en wit boord op de boeg. Mogelijk ook de donkergroene waterlijn. Hierbij de foto's van de opbouw tot op vandaag. |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
Klopt deze configuratie, of is er ook nog een uitlaat van een dieselluchtcompressor bij? | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
het waren niet alleen de davits die anders waren. de kraan stond meer naar achteren, vierkante met afgeronde hoeken pedestal die schuin naar binnen liep en had een schoor naar het middenstuk. dit waren wel de grootste verschillen. verder lijkt je schoorsteen band te paars, maar dit kan aan de foto liggen. groet Loek
__________________ Fact et Spera lid MBV Neptunus |
| | |
| | #13 (permalink) |
| De verder naar achter staande dekkraan van de 'Witte Zee' plaatst mij wel voor een dilemma; die van de 'Zwarte Zee' vind ik mooier, vanwege het relingwerk om de pedestal, aan de andee kant hebben de davits van de 'Witte Zee' weer mijn voorkeur qua uitstraling. Nu gaat het mij er in eerste instantie om 'een mooie varende sleepboot te bouwen' dus ik gun mijzelf wel de nodige vrijheid. Het wordt wat ... |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |