![]() |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 maart 2011 Locatie: Baarle-Nassau Leeftijd: 56
|
Ik begrijp precies wat je bedoeld Andy. Ik zit er niet zo mee hoor, vragen staat vrij en ik haal er het mijne uit. Eigenlijk is dat ook niet erg natuurlijk. Ik zou inderdaad graag willen beginnen, maar als ik dat nu doe ben ik ook weer snel klaar. Heb recentelijk een ICD geimplanteerd gekregen, dus de draden moeten eerst vastgroeien. Ik ben toch een beetje aan een proefje bezig geweest, dat gaat in ieder geval. Het betreft het dek, met name de afwerking. Wilde eerst Danish oil gebruiken, maar daar kun je straks weer moeilijk op lijmen. Ik heb gekozen om mijn dek te bekleden op een zeer bewerkelijke manier, ben je even zoet mee, maar het resultaat is uitermate bevredigend De foto laat het zien, maar let niet op het patroon, het gaat hier alleen om de breeuwnaden, zij en kopkanten van de planken en de zgn spijkergaatjes Ook gebruik gemaakt van de techniek van het verouderen. Helaas is de lichtinval op de foto niet geweldig, maar het is mooi en redelijk autenthiek. Op de foto glanst het een beetje, maar is in werkelijkheid mat Heb jij ervaring met een matte lak, waar je wel goed op kunt lijmen?
__________________ Afgemeerd; Norske Love, HMS Victory, Maria, Smit Nederland Op de helling; "Wappen von Hamburg" , Corel 1:40 Laatst gewijzigd door Germt; 23 januari 2012 om 15:50 |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 maart 2011 Locatie: Baarle-Nassau Leeftijd: 56
|
Vandaag nog even naar een speelgoedwinkel geweest om Lego blokjes te kopen. Is een geweldig hulpmiddel om straks de spanten goed uit te richten en haaks op de valse kiel te zetten. Vorige week kwamen ook mijn benodigde boeken binnen. Historische modelschepen in het Nederlands, is nog wel nieuw te krijgen, maar dan in het Duits. Mijn boek is tweedehands, maar zeer bruikbaar met veel tekeningen van de historische schepen wat mij betreft een boek wat niet mag ontbreken. Verder nog een boek in het Duits over de WvH, de bouw, maten, materialen die toen gebruikt zijn. Nog even geduld, begin febr. start de bouw met het opzetten van de spanten.
__________________ Afgemeerd; Norske Love, HMS Victory, Maria, Smit Nederland Op de helling; "Wappen von Hamburg" , Corel 1:40 |
| | |
| | #18 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 november 2010 Locatie: Ede Leeftijd: 58
| Citaat:
De door mij gebruikte lakken waren of van Humbrol of Admiraliteitsverven. Met het gebruik van houtlijm op gelakte onderdelen heb ik geen ervaring. Historische Scheepsmodellen van Zu Mondfeld is inderdaad een goed boek, ik heb de Duitse versie ervan. En een boek met foto's van het model dat je bouwt is altijd handig Ps mooie beplanking! Groeten Andy
__________________ Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, Fluitschip/Walvisvaarder (Het Paradys) Op de werf: Prins Willem Corel 1:100 Laatst gewijzigd door ABrouwer; 22 januari 2012 om 21:40 | |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 9 maart 2008 Locatie: Den Haag Leeftijd: 40
|
Hallo, Jammer dat je hier niet door gaat. Ik heb wel interesse in dit soort schepen en zou je zeker gevolgd zijn. Neem aan de je naar modelbrouwers gaat? Succes anyway, en laat je niet kisten door muggezifters he. Freek
__________________ http://tinyurl.com/http-depronlaagdekker |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 november 2010 Locatie: Ede Leeftijd: 58
|
Jammer dat je er hier mee stopt Germt. Veel succes met de verdere bouw Andy
__________________ Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, Fluitschip/Walvisvaarder (Het Paradys) Op de werf: Prins Willem Corel 1:100 |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
De bouw van de WvH is weer opgestart, even een geheugen opfrissertje, zo moet hij er over een paar jaar uit zien
__________________ Afgemeerd; Norske Love, HMS Victory, Maria, Smit Nederland Op de helling; "Wappen von Hamburg" , Corel 1:40 Laatst gewijzigd door Germt; 2 april 2012 om 11:38 |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Heb even een tijdje door omstandigheden weinig kunnen doen. Heb mij moeten beperken tot een paar kleine klussen. Zoals de rlparden aanpassen, deze waren veel te groot voor de bewapening. Dus; een wang van het rolpaard afzagen, stukje van 1 mm uit de bodem zagen, de wang er weer tegen lijmen zodat de loop er weer mooi in kan liggen, ![]() Extra wielen besteld, de achterste, omdat deze kleiner horen te zijn dan de voorste. De spiegel is beplankt met notenhout onder een hoek van 45 graden, dit moet voor dat de romp beplankt wordt zodat de kopse kanten straks ingesloten liggen tegen de beplanking van de romp. De WvH heeft tot het onderste dek (het overloopdek) een enkele beplanking. De dubbele beplanking begint pas bij het eerste dek d.m.v een binnenverschansing. Het beplanken dient dus zéér zorgvuldig te gebeuren. Ik maak gebruik van een bok zodat de romp onbeweeglijk onderste boven ligt op deze bok, heb je beide handen voor het netjes beplanken. De planken worden dan met behulp van touwen over de spanten netjes aangedrukt en kunnen dan drogen. ![]() Wordt vervolgd
__________________ Afgemeerd; Norske Love, HMS Victory, Maria, Smit Nederland Op de helling; "Wappen von Hamburg" , Corel 1:40 |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Leuk dat je weer op dit forum aanwezig bent Germt Altijd leuk als er meer bouwers van Hollandse schepen op het forum komen. Ik zie op je laatste foto dat je het beplanken van de romp professioneel aanpakt door hem ondersteboven op een bouwplank te zetten. Zelf heb ik mijn model altijd los op een bouwplank staan en neem hem zelfs regelmatig op schoot om er beter bij te kunnen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met het ondersteboven op de bouwplank beplanken. Ook ben ik benieuwd of het je lukt om de planken met touwtjes op hum plaats te houden (mij lukt dat met elastiekjes namelijk nooit Een romp met een enkele beplanking lijkt me zeker bij zo'n groot model lastiger (en kwetsbaarder) als een romp met een dubbele beplanking . Succes met de bouw Andy
__________________ Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, Fluitschip/Walvisvaarder (Het Paradys) Op de werf: Prins Willem Corel 1:100 |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Tja, tot zover gaat deze omgekeerde methode best goed, om de planken nog wat steviger aan te drukken schuif ik waar ndig een wig onder het touwtje, en dan zitten ze re...strak tegen de spant Om de romp te verstevigen lijm ik tot vlak onder het overloopdek steeds latjes tegen de binnenkant van de romp.' Op die manier wordt hij eigenlijk toch dubbelwandig, zonder dat het schip breder wordt De bouwer in Italië heeft dubbel beplankt, en nu komen zijn kanonnen amper uit het schip, toch jammer
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Germt, Slim bedacht om op die manier toch een dubbel beplanking te realiseren Ik gebruik voorlopig de "omgekeerde methode" nog even niet, ik beplank veel te graag met de romp op schoot Als je het onderwaterschip gaat beplanken begin je dan met het beplanken vanaf het onderste berghout of vanaf de kiel? Ik ben namelijk binnenkort zover en zat me af te vragen wat het handigste is. Het lijkt me het handig om eerst een paar planken onder het onderste berghout aan te brengen tot ik ben aangekomen bij het onderwaterschip (= daar waar de romp wit geschilderd wordt) en dan vanaf de kiel naar boven te beplanken. Andy
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Eigenlijk is deze methode van beplanken ook nieuw, maar vooralsnog lijkt het mij makkelijk omdat je zoals je weet tijdelijk een probleempje heb met mijn linkerarm. Bovendien is de romp zoals hij er nu bij staat 83 cm lang, dus elke vrije hand is welkom!! De tweede reden is dat ik geen spijkertjes wil gebruiken en dan is het wel handig dat je met deze touwtjes en wiggen voor meer spanning druk kunt zetten op deze planken. De wiggen zitten dan natuurlijk daar waar de planken op de spanten zitten. Ik beplank bij dit schip van boven naar beneden. Ik ben begonnen met het ondeste berghout af te tekenen op de spanten, de eerste plank zoals op de foto ligt daar dan precies onder en volgt dus de lijn van het onderste berghout. Het lijkt mij bij jouw PW ook toepasbaar
| | |
| | #27 (permalink) |
|
De romp van de Prins Willem is maar 54 cm en is daardoor makkelijker hanteerbaar maar om eerlijk te zijn: hij is me toch ook al een keer uit de vingers geschoten (bij het stevig aandrukken van een plankje Voor grotere rompen en als je niet kunt spijkeren lijkt de omgekeerde methode handiger en zeker veiliger. Lukt het beplanken met een niet volledig belastbare linker arm nog een beetje, beplanken is toch net weer zwaarder als kanons maken. Groeten Andy
| | |
| | #28 (permalink) |
|
Planken lukt wel hoor, zij het dan met max 2 á 3 per dag, en vooral zorgen dat je niet te veel druk met die arm zet, dus ik probeer niet te forceren. Overigens ben ik van het systeem met de touwtjes afgestapt, daar moet je toch handigheid in hebben, bij mij hangen ze constant in de weg. Dus: touwtjes weg, haakjes in de bovenste plank (aan beide kanten) van de bok, die waar het dek op ligt, en werken met postelastieken die zijn precies goed van lengte en spanning, die dan om de haakjes geslagen kunnen worden, dat werkt super goed Mocht je iets meer druk willen, gewoon een wig er onder en hij blijft perfect liggen. Ben er de hele middag mee bezig geweest om het goede systeem te vinden, want op schoot gaat niet met deze grote romp. Maar goed kon dan ook geen kattekwaad uithalen vandaag De eerste planken zitten erop, dus het begin is er en heb besloten om zo tot aan de kiel verder te gaan. Na iedere 4 á 5 planken lijm ik extra plankjes (linde) tegen de binnen zijde voor extra versteviging. Gaat goedkomen.
| | |
| | #29 (permalink) |
| Vandaag ook nog even wat tijd besteedt aan de onderdelen van het overloopdek, ankerbeting, eiken vat en kaapstander in de lak gezet. De roosters moeten nog een keer. Beplanking tussen de schaarstokken verweerd en op maat gemaakt. Dit komt er op nadat het onderste deel van de romp beplankt is ![]()
| | |
| | #30 (permalink) | ||
| Citaat:
Een goed systeem vinden voor het beplanken is inderdaad tijdrovend maar wel essentieel om succesvol te beplanken anders wordt het alleen maar frustrerend. ![]() Ga je het onderwaterschip straks wit verven? dan kan je je namelijk iets meer fouten veroorloven Citaat:
Het dek is een mooie klus om tussendoor wat aan te doen en het ziet er schitterend uit! Heb je de breeuwnaden met potlood op de zijkanten van de planken gemaakt? Andy
__________________ Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, Fluitschip/Walvisvaarder (Het Paradys) Op de werf: Prins Willem Corel 1:100 | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| 17 e eeuw, brandenburgse vloot |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |