Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 4 februari 2012, 12:37   #91 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Brandaris's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michieltje Bekijk bericht
Als je er hout bij wil zul je een bouwpaket moeten kopen, dit zijn echt alleen tekeningen.
Michieltje, Dat weten we inmiddels wel, is voldoende besproken.

Jij heb zeker ook niet het hele topic gelezen he
Oud 6 februari 2012, 11:36   #92 (permalink)

KlaasKamstra's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jarvin Bekijk bericht
...die spullen kunnen zo lang mee, een tekening kijk je alleen maar naar voor die boot en als die klaar is gooi je hem bijna weg.
Beetje een kortzichtige wijze van kijken, ikzelf heb een map mat allerlei tekeningen,
die tekeningen heb ik door de tijd heen opgescharreld. Een tekening komt altijd nog wel eens van pas...
Sommige van die tekeningen zijn gekregen, anderen heb ik gewoon gekocht.
Er zitten er ook tussen die ik zelf heb gemaakt.
(zonder sophisticated software: Gewoon met een scherp potlood.)
Deze verzameling loopt uiteen van een lelievlet tot een spits en van een friese maatkast tot een opduwer.

Ik wil je wel vertellen (en ik ben niet de eerste in dit topic die dat zegt) dat als je zelf gaat tekenenen en je wilt dat het echt klopt met het origineel, je heul erg lang bezig bent.
Ik zou de tekening die ik maak van mijn vaders schip ook niet voor niets beschikbaar stellen, er zit een flink aantal uren werk in omdat kloppend te krijgen (en gaandeweg kloppend te houden).

Ik denk in deze, dat je vooralsnog gewoon ervaring moet opdoen, en af en toe ga je daarbij op je snuit.
Daar moet je je niet door laten ontmoedigen, ik heb het ook nog wel eens, dat ik iets niet goed heb gedaan.
(ik ben nu een complete opbouw aan het herbouwen, omdat ik niet mooi genoeg gebouwd heb, om maar iets te noemen.)
Ik zeg: Gewoon lekker bouwen al doende er van leren.
Als je van een tekening bouwt, dan leer je ook 't best tekeningen lezen.
Je komt alles op de tekening vanzelf tegen op je model.

Je moet je niet te veel aantrekken van mensen met vreemde opmerkingen, het zij zo.
Waar je je wel iets van aan moet trekken is de goede raad van velen hier.
Er zitten mensen van boven de zestig bij, deze heren modelbouwden toen ik nog moest ondekken dat ik überhaupt handen had.
Zij weten wel waar ze het over hebben, sla hun advies (hoe lomp soms ook gebracht) niet in de wind.

Laatst gewijzigd door KlaasKamstra; 6 februari 2012 om 11:57
KlaasKamstra is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2012, 20:53   #93 (permalink)

Standaard

Na al dit gelezen te hebben ben ik zelf nog opzoek naar een goei oplossing. Ik wil een romp maken vanaf een tekening. Dit is niet geheel zo makkelijk doordat ik over een lengte van een goeie 50 cm te maken heb met rond de 30 spanten. En bijna elk spant heb wel een andere vorm. De spanten staan getekend op ongeveer 12 mm uit elkaar h.o.h. en dan verschilt er bij sommige spanten wel 2 tot 3 streep.
Ik zit zelf aan te denken om de spanten vast te zetten ondersteboven op een spantenplaat en dan tussen de spanten purschuim te spuiten. Dit geheel goed uit laten harden en dan afschuren en bijwerken met plamuur.

Heb iemand hier al eens ervaring mee opgedaan?

MVG,
Daniël
Modelbouwer86 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2012, 21:04   #94 (permalink)

Brecht Mussen's schermafbeelding

Leeftijd: 13
Standaard

welkom op het forum!

grtn Brecht
Oud 6 maart 2012, 21:12   #95 (permalink)

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modelbouwer86 Bekijk bericht
Na al dit gelezen te hebben ben ik zelf nog opzoek naar een goei oplossing.
Dag Daniël. Welkom op dit forum.
Kan je aangeven wat voor schip je wilt bouwen. Eventueel een foto of afbeelding, dan kunnen we wellicht gericht advies geven. Voor het plaatsen van foto's, bekijk even onderstaand filmpje:

Groet,

Ad Bakker
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"
Ad Bakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2012, 23:36   #96 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Modelbouwer86 Bekijk bericht
(...)
Ik zit zelf aan te denken om de spanten vast te zetten ondersteboven op een spantenplaat en dan tussen de spanten purschuim te spuiten. Dit geheel goed uit laten harden en dan afschuren en bijwerken met plamuur.

Heb iemand hier al eens ervaring mee opgedaan?

MVG,
Daniël
Ja, niet ik zelf maar het idee is vaker gebruikt. Echter, er komen nog een paar stappen achteraan, met polyester en glasvezel. Er zijn grofweg twee mogelijkheden:
-Mogelijkheid 1 - Mal maken:
Kortweg gezegd maak je dan op de manier die je net noemde je hoofdvorm, een paar mm kleiner dan hoe groot je hem uiteindelijk wilt. Laagje polyester met glas er overheen (of 2, of 3), plamuren en schuren totdat het zo glad als een babybilletje is. Wat je nu hebt noem je een plug. Daarna losmiddel aanbrengen, nogmaals een aantal lagen glasvezel en er overheen. Als dat uitgehard is trek je dat los --> je mal is klaar.
Opnieuw losmiddel aanbrengen, en nu breng je de glasvezel en polyester niet er óp, maar er ín aan. Als laatste zet je een paar spanten mee terug er in en die polyester je mee voor de stevigheid. Als het uitgehard is peuter je voorzichtig je romp uit de mal en bouwt hem verder op.

-Mogelijkheid 2 - Verloren-schuim-methode:
Je begint zoals je zelf noemde, en als de vorm er ruwweg in zit leg je er 3-4 lagen polyester en glasvezel overheen. Laatste laag neem je een weefsel, omdat dat een gladder resultaat oplevert (minder schuurwerk, hopelijk). Als het uitgehard is, plamuren en schuren tot je resultaat aan de buitenkant soort van is zoals je het wil. Daarna sloop je al het schuim aan de binnenkant weg, en een aantal spanten. Even fatsoeneren, klaar.
(overigens is er nog een tweede variant, daarbij gebruik je piepschuim ipv pur, en epoxy ipv polyester. Als je glas/epoxy laag uitgehard is kan je het piepschuim simpel oplossen met aceton of MEK, beter bekend als polyester-harder.)

Persoonlijk zou ik eens kritisch kijken of je niet een aantal spanten weg kan laten, bij voorbeeld per drie spanten, twee weglaten. Uiteraard doe je dat vooral op de plaatsen waar de rompvorm wat constanter is, dus midscheeps. Toevalligerwijze is dat ook net de plek waar je graag wat meer ruimte wilt, voor de inbouw van motoren, accu's, servo's etc.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten