Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 februari 2012, 21:32   #76 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

@Brecht
Ik ben niet volledig geweest met mijn aanwijzing van de NVM tekeningen. In de categorie "Rivier en Binnenvaartschepen" staan nog een groot aantal binnenvaartschepen voor prijzen tussen de 10 en 15 €. Kijk daar ook eens naar, wel opletten dat er staat dat erbij staat dat er een sp(anten)/lijnenplan bij zit.

Ik zie dat dat er op deze pagina's niet altijd bijstaat. Daarvoor kan je dan beter de betreffende pdf laden en bekijken (Catalogus schepen aanklikken, en op je pc opslaan). Dat zijn dezelfde schepen, maar met meer informatie over wat de tekening(en) biedt.

Groet,

Ad Bakker
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"
Ad Bakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2012, 22:00   #77 (permalink)

Daan Bart's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ad Bakker Bekijk bericht
Maar dan moet je toch eerst een spantenplan hebben.....
Dat klopt, die zit dus ook bij de tutorial. Maar er staat ook echt wel een plannetje op het internet waar je de tutorial mee kunt doen.

Gr, Daan
Daan Bart is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2012, 22:17   #78 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daan Bart Bekijk bericht
er staat ook echt wel een plannetje op het internet
Ja, zo in het algemeen gesteld zal dat wel zo zijn. Maar met algemeenheden kom je hier geen steek verder.

Overigens is software als DelftShip ontzettend mooi om een scheepsontwerp visueel te maken, en uit alle mogelijke hoeken te bekijken. Is dus mooi als je bijvoorbeeld zelf een ontwerp maakt.

Dat is allemaal prachtig als je al wat jaartjes in deze hobby meedraait, maar dit is de start van een leerproces. Dan is het denk ik het beste om eerst te leren hoe je van een spanten- en lijnenplan een romp kunt maken. Het invoeren van zo'n bestaand plan in een programma als DelftShip is dan een nutteloze bezigheid. Je krijgt dan een mooi plaatje van de romp, maar voor de echte bouw schiet je daar niets mee op.

Groet,

Ad Bakker
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Oud 3 februari 2012, 23:09   #79 (permalink)

Daan Bart's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

Ok, is het dan wel een idee om het te leren en vervolgens het ontwerp van het binnenvaartschip dat op de delftSHIP site staat aan te passen? Het ontwerp dat op de site staat klopt niet helemaal, maar is vrij makkelijk aan te passen. Ik heb er net even 5 min. wat dingen aangepast:

Click the image to open in full size.

En ja, het invoeren van dat lijnenplan is nutteloos. Maar om het te leren toch erg nuttig.

Uit eindelijk kun je er dus gratis een lijnenplan uit halen.

Brecht,

Het ontwerp is dus te vinden in de design database van delftship.net. En wat ik net heb aangepast kan ik wel mailen, stuur me maar een pb'tje als je interesse hebt.

Gr, Daan
Daan Bart is offline   Met citaat reageren
Oud 3 februari 2012, 23:35   #80 (permalink)

jessedev's schermafbeelding

Leeftijd: 15
Standaard

Ik geloof er heilig in als je leert werken met DelftShip, dat je dat heel je modelbouw-carrière in het voordeel is. Dan kun je in theorie ieder spantenplan en andere tekeningen zelf maken, aan de hand van een paar foto's als het moet.

Als je namelijk echt schepen volledig (op schaal) wil gaan namaken zul je wel gaan ontdekken dat niet altijd alle tekeningen zomaar te krijgen zijn die je op dat moment nodig hebt. Idem voor CAD programma's. Je kunt ook zonder goed af, maar als je eens niets te doen hebt en je hebt een computer tot je beschikking dan zou ik wel weten wat ik ging doen!

Groeten,

Jesse
jessedev is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2012, 08:15   #81 (permalink)

Standaard

@Brecht.
Je hebt een PB

Groet,

Ad Bakker
Oud 4 februari 2012, 09:53   #82 (permalink)

ISOLA2's schermafbeelding

Leeftijd: 68
Standaard

Een bestaand spantenplan inbrengen in delftship heeft zeker zin, je kan dan namelijk berekenen hoeveel je schip gaat wegen, en hoeveel ballast je moet plaatsen om op de waterlijn te liggen. Een offset van je spanten ( tabel met maten van iedere spant op iedere watelijn) afdrukkken geeft je ook de mogelijkheid om je spanten rechtstreeks op mdf te tekenen.
Eenmaal je met delftship vertrouwd bent kan je ook andere onderdelen tekenen, zelf een scheepsschroef.
Door de toepassing van verschillende lagen kan je ieder onderdeel afzonderlijk zichtbaar, transparant maken, een kleur geven, dikte en S.G. ingeven .

Oud 4 februari 2012, 10:02   #83 (permalink)

Baggeraar's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

René, wat jij nu laat zien kan niet met de gratis versie volgens mij.
Ook kan je met de gratis versie niets op schaal uit printen.
Lijkt me dat als de TS al moeilijk doet over een euro of 8, hij zeker geen betaalde versie van DS gaat kopen.
Baggeraar is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2012, 10:12   #84 (permalink)

Standaard

Dit is de free versie, heb nog nooit met de betaalde gewerkt , op schaal uitprinten gaat wel, alleen op ware grote daar heb je een industriele printer voor nodig die het formaat aankan. Alles wat op ware grote op een A4 gaat kan je printen, alles wat groter is gaat door delftschip aut. verschaald worden om op een A4 formaat te passen.
Oud 4 februari 2012, 10:24   #85 (permalink)

Standaard

Dan zal ik eens kijken of er een update is voor de free-versie, bij mij heb ik die mogelijkheid niet, iets te kunnen printen van spanten plan.
Ik deed het altijd met een screen print.
Oud 4 februari 2012, 10:30   #86 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ISOLA2 Bekijk bericht
Dit is de free versie,
René, ik begrijp je enthousiasme, en als ze een Mac versie hadden was ik er ook al lang mee aan de slag gegaan. Ik heb ze dat wel eens gevraagd, maar ondanks mijn Delftse verleden hebben ze nooit gereageerd.

Maar ik denk wel dat jej je moet realiseren dat het hier om het bouwen van een eerste schip gaat door iemand die ervaring met bouwen moet opdoen. Dan werkt het gaan gebruiken van allerlei high-tec speeltjes alleen maar storend. Gewoon een goede spanten en kieltekening, spanten uitprinten en uitzagen, frame maken en de huid ertegen aan. Daar kan hij een heleboel van leren, de "anatomie" van een modelbouwschip bijvoorbeeld. Als je dat onder de knie hebt kom je misschien ooit zover dat je een eigen ontwerp wil gaan bouwen, of een bestaand schip waarvan geen spanten en lijnenplan beschikbaar is, dan kan DelftShip een schitterend hulpmiddel zijn om het ontwerp te optimaliseren.

Maar wees nou eens eerlijk, als je een spanten en lijnenplan hebt, dat heb je DelftShip toch niet nodig om daar een romp van te maken? Het invoeren daarin is alleen maar extra werk om leuke 3D plaatjes te kunnen maken, maar die varen niet hoor!!!

Dus mijn advies blijft: gewoon aan de slag met een goede, ouderwetse modelbouwtekening!!! Dan zullen er wel weer zijn die me een ouderwets iemand vinden, maar dat zijn dan mensen die niet beter weten. Ik werk al sinds 1967 met computers en vroeger op het allerhoogste niveau, maar dat betekent nog niet dat ik het ouderwetse handwerk vaarwel wil zeggen. Dat is nu eenmaal modelbouw!!

Groet,

Ad
Oud 4 februari 2012, 10:34   #87 (permalink)

Standaard

Je spantenplan alleen printen gaat niet, het is het volledigen lijnenplan dat word uitgeprint

Oud 4 februari 2012, 10:35   #88 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ad Bakker Bekijk bericht
Het invoeren daarin is alleen maar extra werk om leuke 3D plaatjes te kunnen maken, maar die varen niet hoor!!!
+1

Oud 4 februari 2012, 10:37   #89 (permalink)

Standaard

@ Ad, geef je volledig gelijk, aan de slag met de middelen die je hebt, mijn eerste bootje was een plank met een punt aan gezaagd
Oud 4 februari 2012, 12:25   #90 (permalink)

michieltje's schermafbeelding

Standaard

Als je er hout bij wil zul je een bouwpaket moeten kopen, dit zijn echt alleen tekeningen.
michieltje is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten