![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 6 november 2004 Locatie: Denoek Leeftijd: 25
|
Hoi Vincent, Ik wil geen spelbreker zijn of iets maar het is meestal zo dat een zeesleepboot een te grote stabiliteit heeft. dit komt doordat er niet met de lading gespeeld kan worden en het zwaarste, in dit geval de bunkertanks en de machinekamer helemaal onderin het schip zitten. heb je je wel eens afgevraagd waarom bij de echte hunter er twee ankers in de schoorstenen geplaatst waren?? dit is om het schip rustiger te laten slingeren. gr, wouter
__________________ Luctor Et Emergo!! Union Onyx under construction!! Etend lid bij vaarteam M@illine :P |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Lid sinds: 15 april 2004 Locatie: Grunnen e.o.
| Citaat:
Iig dank voor de info ! Groeten Vincent
__________________ --- Vaargroep groningen : meer dan varen alleen ! http://www.vaargroepgroningen.nl | |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
Zoo na lange tijd weer een update ! Dus even wat stof wegblazen hier Ik ben nogal druk geweest met andere zaken en hobby's en ook het spuiten van de romp heeft aardig lang geduurd. O.a. door primer die de oude lak niet kon verdragen en vice versa. Gevolg : ik heb de hele romp een aantal keren helemaal opnieuw moeten schuren en primeren en spuiten etc. Maar uiteindelijk was het wel klaar. En toen kon ik verder met de opbouw waarvan ik natuurlijk weer wat foto's heb genomen. Allereerst ben ik bezig gegaan met het bovenste deel van het dekhuis alsmede de mast. De mast moest grotendeels opnieuw gebouwd worden. Het bovenste deel was geheel vergaan dus alles maar meteen van metaal gemaakt. En de reling er op gezet. ![]() En ik wilde er ledjes in hebben alsmede een werkende dubbele radar. Nou dat heb ik geweten. Maar het is uiteindelijk wel gelukt met veel moeite. Tevens kwam ik er achter dat hedendaagse 3 mm led met een beetje vijlwerk prima in de standaard lampekapjes van Robbe passen De radar heb ik met een snaartje en twee kleine poelies onder het radarplateau werkend gekregen. Dergelijk kleine snaartjes waren natuurlijk nergens te vinden totdat ik bij Krikke in Groningen de tip kreeg om een O ring te proberen die normaal gebruikt wordt voor afdichtingen bij r/c verbrandingsmotoren. Dat paste precies ! ![]() En natuurlijk een flimpje gemaakt : http://members.tele2.nl/cybersoft/VIDEO_012.mp4 Daarna her en der wat luiken op het dekhuis geplakt. Uiteraard op maat gemaakt. ![]() ![]() En toen kwamen de schoorstenen aan de beurt. De roosters worden van origine gevormd door stickers. Maar dat vond ik niks. Dus heb er maar een mooi rooster van gemaakt. Al is het misschien niet geheel natuurgetrouw ![]() In de versie die ik bouw heeft de smit hunter nogal dikke half gebogen schoorstenen. Dus die hebben we ook maar even in elkaar geflanst. Gebruikte materialen : Een vodafone pen, want die had de juiste dikte en diameter alsmede wat plamuur en gevijl ![]() Ook de gpsdome die ik had gemaakt zie je nog net zitten. Gebruikte materialen : Een dopje van een flesje badolie (wat bijne de juiste ronding had) alsmede een koperen pijpje. Ik heb het dopje bovenop beplakt met een paar plastic rondjes in afnemende diameter en vervolgens DIK geplamuurd. Om het mooi rond te krijgen heb ik het dopje op het buisje gelijmd en het geheel in de boormachine gezet. Daarna met draaiende machine en schoorpapier de juiste ronding aangebracht. Ging eigenlijk heel makkelijk En toen was het schildertijd.. Ik hou niet zo van schilderen.. Hoe meer ik het doe hoe beter ik er in wordt. Maar hoe minder ik het wil doen haha. Noodzakelijk kwaad dus. Ondanks dat was het resultaat toch wel weer goed genoeg en was het dekhuis zowat klaar. Het enige wat nog ontbreekt is het SMIT logo maar die heb ik al liggen in onderdeeltjes (geschilderd en wel). ![]() De gps dome is ook meteen voorzien van een JRC logo. Ik heb het logo opgezocht op Internet, uitgeprint in kleur en diverse maten en daarna uitgeknipt. Vervolgens aan twee kanten van een plakbandje voorzien en op maat geknipt. Dan is het meteen een beetje waterbestendig. Aangezien ik ook een werkende ankerlier wilde heb ik ook maar even een mechanisme gemaakt hiervoor. Hiervoor heb ik diverse onderdelen uit oude cd spelers alsmede videorecorders gebruikt. ![]() Daarna was het doosje wat voor de ankerlier staat aan de beurt. Volgens mij is het een of andere kraan. Maar wat ze er precies mee deden IRL .. geen idee. Ik vond het resultaat iig wel geslaagd. ![]() Vervolgens was het interieur van de boot weer aan de beurt en wel de motorregelaar en bijbehorende ompoolschakeling. Met die laatste kan ik een motor ompolen via de stick op de zender. Zo kan ik dus op alle snelheden om mijn as draaien en alles met 1 stick. ![]() Dit alles samen met de regelaar in een kistje gebouwd : ![]() Natuurlijk werkte het niet in één keer. Wat bleek : Een van de relais was kapot. Die kwamen uit de stuurprint van een defecte afwasmachine en leken goed. Maar bij daadwerkelijke belasting kapte er dus eentje mee. Het defect van de afwasmachine was daarmee ook meteen bekend Ondertussen ook de pomp er in gezet alsmede een groot deel van de bedrading gedaan. Ook de scheepshoorn heeft daarbij een plekje gekregen. En toen was het tijd voor een eerste test in de vijver aangezien alles van enig gewicht er nu wel in zat. Nu is de vijver een grote ijs en sneeuwplaat haha. ![]() En toen de meest recente ontwikkeling : Het achterdek. Daar staat een bruine kast op. Dus die heb ik ook gemaakt. Of de kantjes nou wel of niet aflopen is wat vaag op veel foto's. Maar ik heb het toch aflopend gemaakt. Dat was op de laatste dag van mijn vakantie ![]() Vervolgens heb ik de geleiders gebogen en erop gelegd. Ze zitten nog niet vast, behalve de achterste. Hiervoor heb ik platte maar redelijk dikke messing strippen gebruikt. Eea zit niet vast maar kan met bruine kast en al eraf. Tevens heb ik de vier bakjes voor de pompaansluitingen op maat gevijld. ![]() Hierna heb ik alles geschilderd en was ook de verticale wand op het achterdek aan de beurt. OP zich niet zo'n spannende acite maar er moesten toch weer redelijk wat details op : ![]() De halfronde kabelgeleiders zijn in tweëen gezaagde stukjes potlood En als we alles in elkaar zetten dan is dit het huidige resultaat : ![]() ![]() En er is nog genoeg te doen : Het achterdek mist nog een kabelgeleider met twee ringen eronder (RonaldP weet welke ik bedoel haha). En de grijze poelies staan er voor show op. Ze zitten nog niet vast. Het dekje met de kraan moet nog verder worden afgemaakt. Ik zoek nog een reddingsboot die er op past. Een echte sloep dus. Maar kan die nergens vinden, ook niet bij Robbe/Graupner/Aeronaut. Die zijn nl allemaal te klein. Heeft iemand een idee ? De kraan zelf moet er nog op. Die heb ik al wel klaar liggen. Maar de cylinder die eronder zit had ik te lang gemaakt waardoor de kraan niet horizontaal genoeg komt. Het dek zakt een beetje door bij de schoorstenen. Daar is het ook het zwakst en de vorige eigenaar heeft dit nooit echt recht erin geplakt blijkt. Maar ik denk dat ik het ga "stutten" met een klein houten raamwerkje in de boot. Dan komt alles weer mooi netjes horizontaal te staan. Het smit logo moet geassembleerd worden en op de schoorsteen bevestigd. Tevens moet ik nog trapjes maken naar het voorste dek. Hier en daar nog wat hekjes. Als laatste doe ik de tuigage en vlaggetjes enzo.. En dan kunnen we varen voor 2011 Groeten Vincent
__________________ --- Vaargroep groningen : meer dan varen alleen ! http://www.vaargroepgroningen.nl |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2003 Locatie: Hillegom Leeftijd: 37
|
Als je het zo achter elkaar ziet lijkt het van dik hout zaagt men planken. Iets zegt me dat er wel wat meer tijd in is gaan zitten als dat het nu lijkt. Mooi geslaagd project. Hoe heb je de verzonken lijnen als zijnde de luiken gemaakt? Met een kraspen of gefreesd?
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen!! |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
Ik ben begonnen in 2007. Dat duurt dus al behoorlijk lang. Te lang hehehe. Maar eea heeft ook lang stilgelegen vanwege andere belangrijke zaken. Heb zelfs de complete hobbyruimte leeg gehad en geisoleerd + opnieuw gesausd etc. En dan staat het weer ff stil. De verzonken lijnen heb ik heel simpel gemaakt : Ik heb de luikjes gemaakt, er bovenop gelegd en overgetrokken met een pen en toen dat deel er uit gehaald dmv dremel en vijl. De luikjes zelf weer op een groter stukje plastic geplakt en dat weer in de behuizing geplakt. Krassen wordt meestal niet mooi / scherp. En freesen kan ik niet ivm geen freesmachine/bank. Groeten Vincent
__________________ --- Vaargroep groningen : meer dan varen alleen ! http://www.vaargroepgroningen.nl | |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 1 december 2007 Leeftijd: 29
|
wow, dat ziet er goed uit zeg, super strak!! heb je misschien wat meer foto's van hoe je de radar hebt werkend gemaakt en waar je je motor hebt verstopt? zit namelijk met het zelfde probleem voor de london maar wil geen staven door het dekhuis recht omhoog hebben groeten Koos
__________________ Op de werf: Svitzer London 1:50 |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Thanx Roel, Koos Vwb de radar : Als je het filmpje bekijkt : http://members.tele2.nl/cybersoft/VIDEO_012.mp4 Dan zie je rond 15 seconden dat ik met de camera onder de stuurhut heb gefilmd. Daar hangt zo'n robbe mini motortje met ingebouwde vertraging. Hierop heb ik een asje gezet welke helemaal naar boven loopt door het dak heen de mast in. Die komt uit in de voorste/grootste radar. Daar heb ik hem dus verstopt. Op hetzelfde asje zit een wieltje en een snaar naar het wieltje op het tweede asje er achter. Dit asje gaat ook helemaal door naar boven de mast in maar eindigt vrij dicht op de mastpaal zelf in het plateau waar dus de tweede radar op staat. Daar zit ook weer een klein wieltje op met dus het snaartje/o ring naar voren om de radar aan te drijven. Daar zit feitelijk nog een asje van een paar cm. De reden dat de bovenste radarbehuizing (wit) een stukje lager uitvalt als ware het een "baardje" is om het asje en wieltje en snaartje te verbergen. ![]() Ik heb er helaas geen duidelijker foto's van. Alles is zo ingebouwd dat ik ervan onder nog precies bij kan mocht het ooit stuk gaan. Maar het wordt wel priegelen Ik ken wel mensen die een dergelijk motortje in de mast zelf hebben verwerkt maar vaak resulteert dit in een nogal grote radar behuizing. De asjes door het dek heen zijn zwart alsmede andere asjes voor spanning en nog wat dingetjes dus het valt helemaal niet eens op. In het echt liep er ook vanalles tussen die dekken aan buizerij. In vroeger tijden kon je ook radartjes kopen met ingebouwde motor. Al hadden die ook een wat groot radarhuis. Dat was bij Conrad. Maar die hadden ze niet lang en inmiddels al jaren niet meer leverbaar Groeten Vincent
__________________ --- Vaargroep groningen : meer dan varen alleen ! http://www.vaargroepgroningen.nl |
| | |
| | #25 (permalink) | |
| Citaat:
Groeten Vincent
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Waarvoor dank Ronald Een kleine update : De hekjes op het middendek zitten er inmiddels op. Maar nu mis ik voor het achterdek dus de volgende 3 onderdelen : ![]() Dit zit niet in de beslagset want die heb ik. Dus moet het in de originele bouwdoos zitten maar die heb ik dus nooit gehad. Wie oh wie weet waar ik deze onderdelen kan krijgen ? Of wie heeft ze nog in zijn bouwdoos zitten en niet meer nodig Groeten Vincent
| | |
| | #28 (permalink) |
|
Hallo Vincent, Bedankt voor je uitleg over de radars. het is idd een mooie oplossing zo Heb je geen tekeningen van de Hunter zodat je misschien zelf het onderdeel kan maken groeten Koos
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Hoi Koos, Helaas heb ik geen tekening van bovenstaande hoe iets dergelijks in elkaar te flansen, en dan met name die ogen. Ik heb al wat geprobeerd met ronde plastic ringen uitslijpen maar die waren niet groot genoeg, ook heb ik wat geprobeerd met koperen pijp en een ronde punthamer maar dat wordt niet echt mooi. Tot slot ben ik nog aan de gang geweest met koperen ringen en een soldeerbout maar ook dat werd niks. Kortom heel veel tijd verspild. Dus ik wil het kant en klaar kopen. Ben er "klaar" mee haha.. Groeten Vincent
| | |
| | #30 (permalink) |
|
hallo vincent, haha ja kan me er wel iets bij voorstellen, je kan misschien nog proberen 2 grote holnieten aan elkaar proberen te solderen/lijmen dan heb je iig de mooie ronde vorm en ook de ronde kanten etc groeten Koos
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |