| | | | ||||
![]() |
| | |||||||
| Registreer | ShowCase | FAQ | Vrienden Foto Upload | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 1 oktober 2004 Locatie: Nieuwegein Leeftijd: 47
|
Marco, waarschijnlijk bij dezelfde zaak als waar jij je polyesther haalt, het wordt vaak gebruiktr als een hechtlaag voor polyesther.. Tom Boere
__________________ hou ze drijvend !! lid van raad van bestuur Vaarteam MailLine A member of IOS - Intern. OSV Society lid van VMBC het Anker |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 7 februari 2006 Locatie: Oostende - België Leeftijd: 49
|
Hey Marco, G4 is een polyurethaanhars van Vosschemie. Blijkbaar moeilijk te vinden in Nederland zoals ik hier in enkele vorige topics al heb kunnen lezen . . . 't Is een degelijk product, een ideale primer voor polyester en epoxy op hout. Aan te raden want hout en polyester zijn toch geen opperbeste vrienden Kijk hier es: http://www.vosschemie.be/index.php?p...64229239&b_a=3 Misschien zit er een verdeler bij die 't jou wil verzenden Waar ik al goede ervaringen mee gehad heb in Nederland is: http://www.aff-materialen.com/ Daar hebben ze veel producten op basis van polyurethaan, misschien ook wel een soortgelijke primer. Succes verder en de groeten, A!H
__________________ "Loup garou à la graisse de ranoncule de mille tonnaires de Brest !" (Kpt. Haddock) |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 44
| Poly Service heeft ook een equivalent van G4. Misschien even bellen of ze ook via de post leveren |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Laurent, Ik zal proberen mijn best te blijven doen Ik heb besloten de kop en kont te maken van schuim in de hoop dat dit minder uitgast en werkt dan hout. Ik heb mijn wat oudere modellen eens goed bekeken en zie dat het verschil tussen massief hout en het beplankte deel van de romp in de loop van de tijd alleen maar erger wordt. Op sommige modellen is een duidelijke naad te zien waar die er vroeger niet was. Ik ga dus nu maar eens proberen om hoe het met schuim beter gaat. Ik zag in het verslag van de Astro runner dat daar ook schuim gebruikt is. Ik gebruik roofmate, het heeft een vrij grote dichtheid en je kunt het goed lijmen. Het is bovendien resistent tegen epoxy. Ik zal wel een iets dikkere mat moeten gebruiken denk ik, voor het geval dat ik een keer een kade tegenkom die ik over het hoofd heb gezien. Groeten, Marco
__________________ Don't go where the path may lead, but go where is no path and leave a trail. | |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Hallo allemaal, Ik ben een tijdje niet zo aan het bouwen geweest. Ik heb het dak van mijn huis gerestaureerd en dat had toch echt prioriteit. Kale dakspanten bekleden is trouwens wel even andere koek dan een zielig rompje Ik heb dus niet veel gebouwd. wel ben ik inmiddeld verder dan op de foto's, de dekken liggen er in en ik ben nu bezig met de massieve delen van de romp. Ik zal de digitale camera weer eens opzoeken. Ik hoop de komende tijd weer wat meer tijd te maken voor de bouw. Groeten, M
__________________ Don't go where the path may lead, but go where is no path and leave a trail. | |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Hallo, Inmiddels heb ik wel wat foto's voor jullie. De neus en kont zijn dichtgeschuimt. Ik had er eerst roofmate ingelijmd omdat dat dichter en fijner van structuur is maar dat bleek een ramp. Alles er dus maar weer uit en nu met PUR. ![]() vanaf bakboordsboeg naar achteren, zoals je ziet ligt de schroefas als deklading in de kuil van het voorschip. ![]() Achterschip. ![]() Je kunt hier goed de kuil in het voorschip zien. ![]() De boeg moet nog een klein beetje geschuurd worden. Groeten, Marco
__________________ Don't go where the path may lead, but go where is no path and leave a trail. Laatst gewijzigd door MarcoB; 18 oktober 2009 om 13:44 | |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Zo na anderhalf jaar tijd voor een update, Ik ben weer bezig. Nomaal werk ik alrijd eerst de romp helemaal af maar dit keer maak ik ook het casco van de opbouw voordat ik de romp afmaak. Bijgaande foto's van kop, casco van de opbouw en het totaal. De opbouw ziet er een beetje uit als de bonte hond, dat komt doordat ik verschillende kleuren kunststof platen heb die ik gebruik. Het geheel wordt opgebouwd uit platen van 2mm, 3mm en 4mm. De buitenkant die er later nog een keer omheen komt is van 1,5 mm PS plaat. De dekken (ook van de opbouw) zouden van grenenhout moeten zijn. Ik wil die als kleine latjes op het kunststof lijmen en dan met epoxy "lakken". ![]() ![]() ![]()
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2008 Locatie: Halderbergen
|
Hallo Marco, Nu pas dit bouwverslag "ontdekt". Dit wordt een mooi gelijnd, klassiek schip en in de juiste schaal groeten Paul ps Op je vraag of er slepers in de zaal zijn, mijn Zwarte Zee III wil haar graag slepen... |
| | |
| | #40 (permalink) | |
|
ongelooflijk! De 1001 verschillende bouw technieken die in de modelbouw van toepassing zijn. Alleen kop en kont van zo`n groot en zwaar schip met een doorzettende massa van Purschuim verstevigd met plamuur? Ik heb daar zo mijn twijfels over mocht er is een keer iets mis gaan...
__________________ Citaat:
| ||
| | |
| | #41 (permalink) |
|
@ Armando, Als het inderdaad alleen plamuur was had je gelijk, Gelukkig gaat er iets meer onder schuil. Het dek loop netjes door tot voor in de punt. Op dekhoogte dus een stevig stuk hout, Het purschuim is in model geschuurd en is slechts gebruikt om als basis te dienen voor een metalen horgaas (van Adam geleerd) dat stevig is gefixeerd met epoxy. Nu een laagje plamuur voor het model. Daar komt straks een stevige laag glasmat met epoxy overheen. Dat wordt verder op de normale manier afgewerkt. Daarnaast is het eigenlijk niet mijn bedoeling om kop en kont als stormram te gebruiken, Ik wilde eigenlijk proberen nergens tegen aan te varen, dat lukt me tot nu toe met de andere modellen ook aardig. Je hebt wel gelijk wat betreft de massa, vaargewicht wordt een kilo of 80. Hier nog een plaatje van het origineel, ongeveer zelfde perspectief als de laatste foto van het model. ![]() Op deze foto is goed te zien hoeveel patrijspoorten er in de romp zitten, Heeft iemand een goed idee hoe ik in/op de romp 232 patrijsporten kan maken zodanig dat het er fraai uit ziet maar zonder door de scheepswand te gaan? Ik zit zelf te denken aan het oplijmen/in de epoxy vastzetten van ringetjes. ![]() Groeten, Marco
| | |
| | #42 (permalink) | |
|
Wat de patrijspoortjes.. Je heb van die hele kleine tap/boor/slijp setjes voor met de hand. Je kan zelf je eigen snelheid regelen waardoor de kans dat je door je scheepshuid heen gaat minder word. Je heb wat werk maar dan heb je wel wat..! En dat ken je altijd mooi opvullen met een mooi ringentje om er diepte in te geven.
__________________ Citaat:
| ||
| | |
| | #43 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 11 augustus 2006 Locatie: apeldoorn Leeftijd: 68
|
hoi marcob Ik ga met speciale belangstelling je bouwverslag volgen want de oranje nassau was mijn eerste schip toen ik ging varen!!ik was een jongentje van 14 jr dat is nu zon 53 jr geleden en dat was toen bij de knsm!!mijn eerste reis ging naar cuba en toen was daar de strijd met fidel castro er werd geschoten in de haven, de flessen rum waren goedkoop,de meiden mooi!!Maar ik dwaal af!!!! veel succes met de bouw en ik ga dit zeker volgen(jeugdherrinering) groeten walter |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 12 november 2008 Locatie: Dongen, Brabant Leeftijd: 70
|
Hallo Marco, Ik verwacht als dit model klaar is, dat het een snoepje is. Zeker door de schaal 1:50, dat geeft meer mogelijkheden. Ik ben met de Willem-Ruys bezig, schaal 1:100, maar dat geeft vaak gepruts met allerlei kleine onderdeeltjes. Hierna lekker op 1:50, heb al een schip op het oog. Ik hou je bowverslag in de gaten, ben erg benieuwd naar het resultaat. Succes, Opa Jan |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |