![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 22 juli 2007 Locatie: Zandvoort Leeftijd: 34
|
Hallo Wim, Wel leuk te zien, hoe dit (vroeger) werd opgelost Zo werkte ik tot een half jaar geleden ook nog, om toch iets functioneel te kunnen maken. Echter sinds ik me ben gaan verdiepen in die digitale wereld, is het vaak mooi en compacter op te lossen. Heb vandaag een aardig stabiele ServoSlow kunnen programmeren, zonder teveel ge-jutter. De snelheid wordt bepaald door de grote van een stap per ronde. Hoe kleiner dit is, hoe langzamer die loopt/reageert. Nu verhoogt of verlaagt de servo met het getal 3, totdat het gelijk is met de ontvanger-waarde. Vanuit bijv. de middenstand, krijg je dit: 1500, 1503, 1506 enz.... Ik weet nog niet zeker, of de stap kleiner gemaakt kan worden, waarbij de snelheid gelijk blijft. Dit komt mede doordat een servo om de zoveel tijd, een update moet krijgen van zijn waarde. Langzamer is geen probleem, daar kan het getal 1 of 2 nog voor gebruikt worden. |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 29 januari 2004 Locatie: Arnhem Leeftijd: 44
|
Goede morgen allen... @ Marten.. Nou..dat van zo een Servo vertrager lijkt me wel erg ingewikkelt maar voor mij wel de oplossing..Is namelijk ook een raar gezicht als me mast op voordek klapt en me achtermast op roef.. Lijkt veel mooier als dat geleidelijk en langzaam gaat.. En ben net als Michiel benieuwd naar je ontwerp (en of dat lukt) van een vertraging in het roerwerk...aangezien ik ook niet zo veel plaats zal hebben om het mechanies te maken zoals Wim voorstelde...Maar ik houd het alletwee in de gaten.. Ik ben nog wel niet zover,maar me voorbereiden kan altijd...en alvast materiaal verzamelen. Marten....je hoort van me.. Zo...nu eerst een beetje maffen na een nachtje sturen.... Groet Frans.. |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Hoi Frans, Hier alvast de opname van de Servo-Slow, die bedoelt is voor het roer: Na mijn idee een mooie snelheid, langzamer zou nog kunnen. Als ik de snelheid te snel maak, werkt het niet mooi meer. Van die andere Servo-Slow, daarvan moet ik de onderdelen nog solderen. Als dit gedaan is, komt ook daarvan een opname. |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
OK Marten, filmpje gezien, duidelijk. MAAR! Bij de oplossing die ik aangegeven heb kun je om het even wat voor electromotor toepassen. Al is die 10kW. Je volgstuur mechaniek zorgt er voor dat het geheel proportioneel blijft werken. Dit mechaniek is door mijn vader in het verleden als zeillier gebruikt. Het draadeind was verbonden aan een spoel waar de lijn op werd gewonden. In jouw oplossing is dit niet mogelijk. Jou oplossing heeft ook zijn toepassingen. Ik ben echter wat meer van de mechanische oplossingen Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 23 mei 2009 Locatie: Nederland, Bladel
|
Marten erg knap gemaakt en lijkt me handig en plezierig varen. Zou je misschien een schematische tekening ervan kunnen maken en die posten? Ik zou namelijk wel een keer willen proberen zelf ook een servo slow te maken. |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Hoi Wim, Die mechanische oplossing blijft zeker uniek en effectief. Zeker voor het doel die je beschrijft, waardoor je het zeil volledig onder controle hebt. Betreft de kracht van een servo: Er zijn tegenwoordig voldoende servo's, met een enorme kracht. Deze zijn krachtig genoeg voor elke toepassing, betreft schepen. Verder is dit Plug And Play voor elke type servo. Je zet het tussen de ontvanger en de servo en klaar. Ander voordeel is, het kan ook gelijk dienst doen als FailSafe. Geen of slecht signaal en de servo gaat naar de middenstand, totdat het signaal weer oké is. (FailSafe-stand is ook in een andere positie te zetten) Zo heeft elk ding zijn voor- en nadelen Ik zal hierover een ander topic aanmaken, voor we dit topic van Frans gaan misbruiken @ Willodude, Alles zit in een PIC microprocessor ! Weinig tot geen extra hardware nodig. Edit: Hier de link naar de Servo-Slow topic, voor verdere discussie/vragen: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1287228 Laatst gewijzigd door marten77; 18 juni 2009 om 09:56 |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Hoi Marten... Echt gaaf,,,da jij da zo voormekaar heb..leuk filmpje.. Da ga ik zeker bij me model gebruiken en je zal dan ook wel van me horen om wat bij je te bestellen of wat dan ook..haha.. Vind het mooi als je je roeren of masten realistisch kunt bedienen.. Tot horens.. Frans.. |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 april 2009 Locatie: Maasbracht Leeftijd: 22
|
Heej, Dat is inderdaad wel een goed idee voor mijn masten, die bouw je tussen ontvanger en sevo in dus als ik het goed begrijp en dan zou het moeten werken. Klinkt aanlokkelijk. Hoe groot is dat mechanisme? Heb evt wel intresse hierin.
__________________ Mvg Stephan le Sage http://picasaweb.google.com/sjlesage en corstephanmodelbouw op youtube Laatst gewijzigd door Stephan le Sage; 23 juni 2009 om 11:58 |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Hi medebouwers.. Het werd zo langzamerhand tijd om eens een update van me bouw te maken.. T's alweer een tijdje geleden.. Ben eerst een tijd aan het stoeien geweest om de tekeningen op de juiste grootte te krijgen,dat heb ik gedaan met PDF en EXEL.. ![]() heb toen alles op 3 mm triplex geplakt. ![]() ![]() en alles uigezaagd. ![]() spanten van het achterschip.. hier werk ik nog op een klein tafeltje wat in de kamer stond..tja..ben vrijgezel..dus da kon wel..haha.. ![]() me achterschip.. ![]() hier ook. ![]() ![]() hier probeer ik met een laser de boel een beetje goed uitgelijnd te krijgen.. ![]() eerst maar eens een andere werkplek gecreeert..oude deur gebruikt en met laminaat bekleed.. wel een beetje rommelig nu..maar word iedere week opgeruimd..haha. ![]() me voorschip...had hier me spanten al gezet en ben hier aan het beplanken met 1,8 mm berkenhout(birken-flugholz) lekker stevig en hard.. ![]() om het hout een beetje goed te kunnen bewerken en te kunnen buigen..een paar uur in het water..dan in vorm buigen en klemmen..duurt wat langer maar is erg stevig.. ![]() me kop is dicht..vind het zelf goed uitzien.. Nu ben ik al een tijdje bezig met het beplanken..ben er een beetje zat van..haha Dus ben ik maar eens begonnen met de kopschroef...Die kan er tenslotte in nu de kop klaar is.. Aangezien er in de grote zus waar ik op vaar een stuurrooster van Van Tiem zit, wou ik dat in me model natuurlijk ook.. ![]() ![]() Zoals hier op tekening wil ik die van mij ook maken..met behulp van Marten77 wil ik dan proberen om de besturing natuurgetrouw te krijgen.. Marten heeft namelijk een zeer grote know how op gebied van elektronica.. maar goed..hier wat plaatjes van me kopschroef.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het hele ding toen ie bijna klaar was, van binnen en buiten geheel met 2 componenten hars in gegoten ![]() ![]() Toen het hele ding lekker ondergedompeld in een potje verf wat toevallig nog aan boord stond..haha.. ![]() ![]() ![]() ![]() hier zie je ook dat ik er een pijpje op heb gesoldeerd..daar moet de as door gesmeerd worden als het goed is.. ![]() ![]() Hier zien jullie dat me kopschroef in me kop zit..nog niet vast gelijmd hoor..maar hij past.. D'r moet eerst nog een schroef in..Die is besteld.. Maar het past toch al.. ![]() De as en de schroeven die ik had besteld bij Flevoshop zijn zaterdag de 2de januari 2010 binnengekomen.. Een vijfblads voor voortstuwing en een 4 blads voor me kopschroef.. De as is een as van 6 mm die inkortbaar is en zelfsmerend..Dus als goed is (volgens Rabousch) hoef ik daar geen extra smering op te doen. Nu eerst maar eens wat anders..lang aan een ding te werken is ook niks.. Ben toen maar (wat eigenlijk onlogisch is) aan me stuurhut begonnen.. Beetje afwisseling toch.. Hier me stuurhut.. ![]() Tja...is nog niet veel he..Onze hut is nogal scheef..dus moest ik het zo wel doen.. ![]() [im ![]() ![]() ![]() ![]() Hier word natuurlijk hier en daar nog aardig geschuurd en gevijld hoor.. Maar hij is inmiddels klaar om geverfd te worden... Duurt nog ff hoor.. De bedoeling is dat er in de hut ook de nodige elektonica komt.. Dit is voorlopig de Update.. Morgen eerst maar een weekje door het ijs ploeteren op de grote Synthese 2.. Heb ook wat anders gevonden..Een tussendoor projektje om even uit de sleur te zijn.. Ga tussendoor de stoomsleper de "Hermes"bouwen..niet op stoom(daar ik ik geen kwow how voor)maar met elektro motoren.. Start daar een verslag van.. Groet en tot de volgende x.. Zal de 2 projekten samen en door elkaar bouwen.. Frans.. |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Hoi Willem.. Dank je.. Het begint er inderdaad al wat meer op te lijken.. Het is inderdaad de bedoeling dat die kopschroef 360 Graden kan gaan draaien.. Dus waar me stick of knop heen gaat,daar gaat me stuurrooster ook heen.. Ik moet daar nog het een en ander over uitzoeken..Maar Marten 77 was daar al heel erg ver mee..En hij kan me daar misschien (hopelijk) mee helpen.. Groet Frans. |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 april 2009 Locatie: Maasbracht Leeftijd: 22
|
Ziet heel mooi uit. Geweldig die kopschroef. Ben benieuwd. De stuurhut is wel herkenbaar En opeens staat er een half schip. Succes verder. Ook buiten in het echte ijs.
__________________ Mvg Stephan le Sage http://picasaweb.google.com/sjlesage en corstephanmodelbouw op youtube |
| | |
| | #44 (permalink) |
|
Hoi Frans, Die stuurrooster ziet er echt top uit Ook ik ben erg benieuwd, naar de effectiviteit van die aandrijving. Wil deze aandrijving ook gaan gebruiken. (voor mijn WaterBakFiets-project) Betreft de 360°-servo... Ik denk dat je a.s. week maar even Huub de Jong in de gaten moet gaan houden Volgende week komt hij namelijk langs en komt dan zijn materialen ophalen voor de 360°-servo. Vandaag de laatste onderdelen daarvoor binnen gekregen, zodat ik zijn print in orde kan gaan maken. Hij is in dit geval de 1e officiële gebruiker en dat gun ik hem van harte... Dit mede, daar hij hierover ooit een topic over had gestart, of dat dit überhaupt wel mogelijk was... In dit geval dus... JA Succes met de verdere bouw... |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 14 augustus 2003 Locatie: raamsdonksveer Leeftijd: 46
|
Hoi chemie boy Dat ziet er goed uit. En dat zo in een keer uit het niets. Goed bezig man ga zo door. En laat ons verrassen. Ik blijf dit zeker volgen.
__________________ Groetjes Huub _________________________________ VERVOER OVER WATER DE JUISTE WEG |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |