Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 mei 2008, 09:20   #91 (permalink)

keesdemol's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Hoi,

Wat zou jij me adviseren? Niet gebruiken als (een soort) angsvoeding? Of is het geen probleem? Voor mij is het in principe niet nodig zo´n langsvoeding dus ik kan zonder.

Ps. Nog bedankt voor je tips over de HBM draaibank. Ben nu erg blij met deze.

Gr. Kees
keesdemol is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2008, 10:35   #92 (permalink)

DreBo's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Hoi Kees,

leuk draaibankje en zeker goed genoeg voor de hobbyist die op zijn gemak daar mee werkstukjes kan draaien.

Wat betreft die "langsvoeding" : gewoon proberen op de fijnste instelling en dan zonder werkstuk eens een stuk laten draaien en voeden, kijk dan naar de snelheid waarmee het support beweegt. Als dit langszaam is kun je het gbruiken als automatische voeding en als ze te snel is dan alleen voor draadsnijden. Laat hierbij jou gevoel als draaier werken.

Ik heb zelf een hbm bankje maar gebruik niet zo snel de voeding, als conventionele draaier ben ook ik meer gewend met mijn handen te werken en te voelen of het goed gaat. Daarbij is die voeding niet echt gemakkelijk instelbaar, je moet dan met tandwielen gaan de voedingssnelhied gaan wissellen en ja als je snel een kleinigheid gaat draaien doe je dat niet.

André
DreBo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2008, 11:39   #93 (permalink)
Banned

Standaard

Bij een *echte* draaibank werkt de langsvoeding onafhankelijk van het toerental van de spil.
Bij dit soort kleine machientjes is de langsvoeding een onderdeel van het toerental van de spil en niet van het toerental van de motor.
Het is maar net wat je verwacht van je draaiwerk en hoeveel tijd (en geld......beitels en werkstukken sneuvelen bij verkeerde keuze) je erin wilt stoppen om de tandwielen konstant aan te passen.
Mijn spik splinter nieuwe Emco-clone heeft hier een week gestaan, toen heb ik hem op marktplaats te koop gezet omdat ik bovenstaande zat was.
Daarbij is het helemaal niet intressant om bij zo'n klein machientje een langsvoeding te gebruiken, de werkstukken zijn daarvoor veel te klein.
Zelfs op mijn nieuwe bank, 55cm tdt en 15cm swing, gebruik is de dwars- en langsvoeding amper.
BigBoat is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2008, 12:30   #94 (permalink)

DreBo's schermafbeelding

Standaard

Hoi Bigboat,

effe een kleine correctie op jou opmerking:

De langsvoeding werkt bij een grote draaibank via een tandwielkast die op zijn beurt aangedreven wordt via de hoofdspil en is dus niet onafhankelijk van de hoofdspil. Wel is zij makkelijker op andere snelheden te schakelen of uit te zetten in die zin is de voeding variabel ten opzichte van de hoofdspil.

Dat is bij onze kleine banken ook maar dan moet je dus wat meer werk doen en de tandwielen veranderen. Waarschijnlijk zal het meestal zo worden dat je een goede snelheid voor het draaien op de voeding zet en alleen bij draadsnijden van vreemde draad de tandwielen zult wisselen.

André
Oud 12 mei 2008, 12:48   #95 (permalink)
Banned

Standaard

NOP, ik kan de voedingen onafhankelijk regelen van de spilsnelheid en omgekeerd.
Waarom, wanneer de spilsnelheid hoger zou worden, dan zou de langsvoeding ook opeens sneller gaan en dat is nu net wat we niet willen he ?
Als ik kies voor bv 0,1mm voortgang per omwenteling dan moet dat bij een hogere spilsnelheid niet opeens 1mm worden en dat is wat er gebeurd bij kleine machientjes.
Je moet constant de tandwielen aanpassen aan de spilsnelheid wil je gelijk in de langsvoeding blijven.
Oud 12 mei 2008, 14:27   #96 (permalink)

DreBo's schermafbeelding

Standaard

Hoi BigBoat,

wat jij beweert is helaas onmogelijk, doordat de hoofdspil met de langsvoeding verbonden is blijft de verhouding altijd gelijk ongeacht de snelheid van je hoofdspindel bij een kleine draaibank. Wat jij bij een grote draaibank doet is de verhouding tussen spindel en voeding aanpassen zodat jij optisch steeds dezelfde aanzet hebt maar dan houdt jij je zelf eigenlijk wel de gek door steeds fijner te gaan draaien en langer te gaan draaien over een gelijke lengte.
Het resultaat kan dan wel beter zijn maar dat krijg dan ook met een kleinere voedingssnelheid op lagere toeren van de hoofdspindel.

In de 18 jaar dat ik nu fijnmechanisch bankwerker ben werkt het nog steeds bij elke conventionele draaibank die ik tegen gekomen ben zo volgens dit principe, bij de nieuwe cnc machines weet ik dat niet, zou best kunnen dat daar een aparte motor zit voor de langsvoeding.

Waar jij volgens mij fout gaat is het volgende: stel de hoofdspindel draait 1000 omw/min en de voeding op 0,1 mm dan zal de voeding 1000 x 0,1 is 100 mm in 1 minuut verplaatsen.
Bij 2000 omw/min zal dat dus 2000 x 0,1 mm is 200 mm in 1 minuut verplaatsen wat dus precies in verhouding is met de snelheid van je hoofdspindel is.
Optisch verplaatst hij zich wel twee keer zo snel maar je hoofdspindel doet dat ook alleen zie je dat minder en dus blijft het resultaat gelijk. Je neemt per omw van de hoofspindel maar 0,1 mm materiaal weg ongeacht de omw van de hoofdspindel.

Als jij bij 2000 omw ook maar 100mm verplaatsing wilt zul je inderdaad de snelheid van je voeding moeten aanpassen maar dan zul je op 1000 omw ook maar 50 mm verplaatsen en ja als je dat steeds wilt moet je een draaibank met een schakelbare tandwiel kast moeten hebben.

Maar Kees laat je niet afleiden door deze off topic discussie

André
Oud 12 mei 2008, 19:51   #97 (permalink)

Adam's schermafbeelding

Standaard

Bedankt Andre voor deze helder uitleg.
Ik begon al aan mijzelf te twijfelen, want ik heb het ook altijd zo geleerd
Oud 12 mei 2008, 20:59   #98 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DreBo Bekijk bericht
Hoi BigBoat,

wat jij beweert is helaas onmogelijk, doordat de hoofdspil met de langsvoeding verbonden is blijft de verhouding altijd gelijk ongeacht de snelheid van je hoofdspindel bij een kleine draaibank. Wat jij bij een grote draaibank doet is de verhouding tussen spindel en voeding aanpassen zodat jij optisch steeds dezelfde aanzet hebt maar dan houdt jij je zelf eigenlijk wel de gek door steeds fijner te gaan draaien en langer te gaan draaien over een gelijke lengte.
Het resultaat kan dan wel beter zijn maar dat krijg dan ook met een kleinere voedingssnelheid op lagere toeren van de hoofdspindel.
Je heb in bovenstaande volkomen gelijk als je over de kleine bankjes praat het is dan ook het principe van schroefdraadsnijden wat deze bankjes kunnen en waarbij de leverancier er handig op inspeelt door te vermelden dat je (automatisch) langsvoeding hebt.

Citaat:
In de 18 jaar dat ik nu fijnmechanisch bankwerker ben werkt het nog steeds bij elke conventionele draaibank die ik tegen gekomen ben zo volgens dit principe, bij de nieuwe cnc machines weet ik dat niet, zou best kunnen dat daar een aparte motor zit voor de langsvoeding.
Cnc-banken zijn uitgerust met servo-motoren voor de voeding(en).
De computer kan uiterst nauwkeurig berekenen hoeveel (halve/kwart/of kleinere) stapjes er nodig zijn voor het werkstuk wat je wilt maken.
Er is geen mechanische verbinding meer tussen hoofdmotor , spil en voedingen, dit gaat allemaal electronisch.
De snelheid van de spindel wordt electronische gemeten en verwerkt in de computer.
Koppel de spindel softwarematig aan de servo's en je kan doen en laten wat je wilt al is het nog zo krom.

Citaat:
Waar jij volgens mij fout gaat is het volgende: stel de hoofdspindel draait 1000 omw/min en de voeding op 0,1 mm dan zal de voeding 1000 x 0,1 is 100 mm in 1 minuut verplaatsen.
Bij 2000 omw/min zal dat dus 2000 x 0,1 mm is 200 mm in 1 minuut verplaatsen wat dus precies in verhouding is met de snelheid van je hoofdspindel is.
Optisch verplaatst hij zich wel twee keer zo snel maar je hoofdspindel doet dat ook alleen zie je dat minder en dus blijft het resultaat gelijk. Je neemt per omw van de hoofspindel maar 0,1 mm materiaal weg ongeacht de omw van de hoofdspindel.
Zoals ik al boven vermelde, dit is het principe van draadsnijden.
Bij *echte* draaibanken kan je op een hele andere snelheden afdraaien als dat je nodig hebt bij draadsnijden.
Bij deze zgn mini-lathes blijft er altijd een verhouding staan tussen omwentelingen en verplaatsing.
Wanneer ik kunststof draai, dan wil ik een hoge snelheid, maar een kleine verplaatsing want anders verbrand ik de kunststof.
Bij de mini-draaibankjes is dit onmogelijk, je blijft in de verhouding van je tandwielen steken.
De minimale voeding is (bv) 0,1mm terwijl ik naar (bv) 0.01mm kan bij het zelfde (of hogere) toerental.

Citaat:
Als jij bij 2000 omw ook maar 100mm verplaatsing wilt zul je inderdaad de snelheid van je voeding moeten aanpassen maar dan zul je op 1000 omw ook maar 50 mm verplaatsen en ja als je dat steeds wilt moet je een draaibank met een schakelbare tandwiel kast moeten hebben.
Dat is nu presies wat ik bedoel wat een *echte - cq grotere* draaibank kan.
In mijn draaibank zitten twee tandwielkasten en een poelie overbrenging.
De poelies bepalen de spindelsnelheid, een tandwielkast is voor de voeding en een tandwielkast is voor het draadsnij gedeelte.
Dmv keuze van keuze van de handels bepaal ik wat ik ga doen, draadsnijden of voeding geven.
Bij draadsnijden maak ik een verbinding tussen de spindel en de voeding, bij automatische voeding is deze verbinding er niet.
Bij automatische voeding wordt de snelheid van voeden bepaald door de snelheid van de motor en de keuze op de tandwielkasten.

Citaat:
Maar Kees laat je niet afleiden door deze off topic discussie
Niks off-topic, het hoort bij onze hobby
Oud 12 mei 2008, 22:16   #99 (permalink)

DreBo's schermafbeelding

Standaard

Hoi Bigboat,

waarschijnlijk mis jij het punt van deze discussie, bij alle conventionele draaibanken zal er een vaste verbinding bestaan tussen de hoofdspindel en de langsvoeding eventueel via een tandwielkast of de bank nu 30 cm of 3 meter tussen de centers heeft.

Op het werk gebruik ik een "echte" grote Hembrug draaibank maar wel nog conventioneel en ook hier is er geen tweede motor maar een vaste verbinding tussen hoofdspindel en langsvoeding. Ik kan inderdaad via een tandwiel kast de aanzet regelen maar met het wijzigen van de snelheid van de hoofdspindel zal de aanzet in principe gelijk blijven als ik de tandwiel kast mnet rust laat.

Helaas zal de gemiddelde modelbouwer niet het geld hebben om een cnc bank in hun hobbyruimte te plaatsen en dus denk ik dat dat buiten deze discussie gaat vallen.

Als jij dan een aanzet van 0,01 mm draadsnijden noemt zo zij het, maar dan denk ik dat je nog eens terug moet naar het echte draaiwerk op een conventionele bank want dan snijden heel wat mensen nog dagelijks draad op hun draaibanken als ze aan het draaien zijn en is die naam ook verkeerd want je werkt dan op een draadsnijbank of denk jijj daar anders over?
Bij een "echte"bank zul je zelfs een andere overbrenging moeten monteren als je aparte draad wilt snijden en dat gebeurt ook regelmatig, de overbrenigingen staan zelfs op de tandwielkasten van de banken.

Jouw argument van de aanzet bij kunstof klopt helemaal maar ook dat kun jij met een conventionele bank alleen zul je dan een andere tandwiel verhouding tussen je hoofdspindel en je langsvoeding moeten maken met je tandwielen. Helaas is dat op onze kleine banken zo dat je dan zelf tandwielen moet gaan wisselen en niet effe want hendels omzet op een tandwielkast maar ja daarom kost die ook maar een fractie van een cnc bank en hebben wij hobbie-isten wat meer tijd dan onze baas. Dus haal jij enkele zaken door elkaar tussen een normale draaibank en een cnc bank.

Maar misschien een andere vraag om je gedachte eens op het juiste spoor te krijgen: bij een conventionele freesbank gebruik je ook een aanzet, is dit dan ook draadsnijden want de aanzet is wederom gekoppeld aan de hoofdspindel en zijn snelheid en frees je alleen met een cnc freesbank omdat dan de aanzet los gekoppeld is van de hoofdspindel?
En hoe noem je de aanzet van de dwarssupport op je nieuwe bank, ook draadsnijden ? Blijft toch echt dezelfde overbrenging via de zelfde aandrijas en ook dit bepaalt de aanzet van je support, wederom regelbaar via tandwielen of tandwielkast.

André
Oud 12 mei 2008, 23:44   #100 (permalink)
Banned

Standaard

Ik denk dat we langs elkaar heen praten, kan gebeuren niet waar ?
Beide banken hebben 1 motor, bij de grote banken worden er twee *aftakkingen* van de motor gemaakt, 1 naar de tandwielkast voor de voeding en 1 naar de spindel.
Hierdoor kan je de spindelsnelheid veranderen zonder dat je je de voedingssnelheid verandert en omgekeerd
Bij kleine bankjes ga je van de motor naar de spindel en van daar uit naar de voeding.
Wanneer je de spindelsnelheid verandert, blijft de voedingssnelheid gelijk want die verandert evenredig mee.
Opzich helemaal niet verkeert, de hobbyist kan daardoor weinig verkeert doen omdat de afdraaisnelheid evenredig blijft met de spindelsnelheid.
Ik weet niet wat jij verstaat onder een conversionele freesbank, maar wij hebben daar twee *versnellingsbakken* aan de motor hangen, 1 voor de spindel en 1 voor het support.
Maar je hebt gelijk wat betreft het off-topic, we dwalen nu wel heel ver af.
Volgens mij staat er nog een topic over draaibanken ook open.
Oud 13 mei 2008, 19:33   #101 (permalink)

DreBo's schermafbeelding

Standaard

Hoi Bigboat,

inderdaad een hele aparte discussie maar we denken nu wel op de zelfde weg.

En Kess, ga vooral door met dit verslag.

André
Oud 24 januari 2010, 20:14   #102 (permalink)

Buchertje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Smile zit er al kleur op

Beste kees,

ik was eigenlijk benieuwd naar de status van je project of is het net als bij mij druk druk druk

gr. Gert
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten