![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 20 maart 2004 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 27
|
Hoi Allemaal, We gaan het toch nog maar eens proberen met een bouwverslag, wel wil ik gelijk even duidelijk maken dat ik dit verslag kan en mag “editten”. Laten we hopen dat het niet nodig is, we zijn immers allemaal volwassen modelbouwers Het origineel Eerst maar even wat over het echte schip, de Smit-Lloyd 115 maakt deel uit van de 100S-klasse welke tussen 1973 en 1977 gebouwd zijn. In totaal zijn er op verschillende werven in Nederland 13 schepen gebouwd en in Amerika ook nog eens 2 wat dus uitkomt op totaal 15 schepen. De schepen zijn uitgerust met twee Stork Werkspoor 6TM410 motoren van elk 3750pk welke twee schroeven in vaste straalbuizen aandrijven. Natuurlijk heeft elke schroef zijn eigen roer en om het manoeuvreren nog makkelijker te maken is ook nog een boegschroef van 310pk geplaatst. Foto; via Tugspotters De schepen zijn gebouwd als bevoorradingsschepen van booreilanden, maar zijn ook geschikt voor ankerbehandeling en sleepwerk. Het zijn dus eigenlijk multifunctionele schepen De Smit Lloyd 115 is in 1975 bij de Arnhemse Stoomsleephelling Maatschappij te water gelaten en haar loopbaan begonnen. Tegenwoordig vaart ze als Eide Fighter voor Eide Marine Services. Foto; via Tugspotters Het model Modellen van de 100S-klasse schepen komen we op de diverse vaardagen/tentoonstellingen nog regelmatig tegen. Dat is niet helemaal zonder reden, want er is genoeg informatie over deze schepen. De Nederlandse Vereniging van Modelbouwers heeft een uitgebreid pakket met tekeningen, verder worden ook kant en klare polyesterrompen nog steeds aangeboden en Modelwork Holland heeft een bouwdoos gemaakt van de Smit Lloyd 100S klasse. Tekeningen en polyesterrompen zijn tegenwoordig nog makkelijk te krijgen, maar de bouwdoos helaas niet meer. De firma Modelwork Holland bestaat niet meer en de bouwdoos wordt dus ook al jaren niet meer gemaakt. Bij toeval stuitte ik laatst op een nog ongebouwde en complete bouwdoos van Modelwork Holland op Marktplaats. Na wat heen en weer gemail met de verkoper mag ik me sinds kort de trotse eigenaar van deze bouwdoos noemen. Eigenlijk is het een bouwdoos van de Smit-Lloyd 109, maar aangezien alle 100S schepen in grote lijnen hetzelfde zijn is het geen probleem om van de Smit-Lloyd 109 de Smit-Lloyd 115 te maken. Tot zover de inleiding, binnenkort gaat de bouw beginnen en kunnen jullie die hier volgen. Groetjes, Danny.
__________________ Fotograferend lid Vaargroep MailLine. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 14 augustus 2003 Locatie: raamsdonksveer Leeftijd: 46
|
hoi Danny Sucses met het bouwen. Ik zal het zeker volgen. Want het is een mooi schip.
__________________ Groetjes Huub _________________________________ VERVOER OVER WATER DE JUISTE WEG |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 21 april 2003 Locatie: Vlaanderen Leeftijd: 52
|
Hallo Danny, Wat een meevaller dat je op die doos bent gebotst. Kan je eens een foto plaatsen van de inhoud? Die oudjes interesseren me wel. Alvast veel succes met de bouw! Droop
__________________ Kampfgruppe Meetjesland |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 1 oktober 2004 Locatie: Nieuwegein Leeftijd: 49
|
O O O Wat is ze toch mooi in de "oude" Smit Lloyd kleuren, Danny succes met de bouw !! Tom
__________________ lid van raad van bestuur Vaarteam MailLine A member of IOS - Intern. OSV Society |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
|
Ahhh, toch een bouwverslag! Als jij nou een beetje vooruit bouwt, hobbel ik er met mijn pakket wel achter aan. Een kleine voorsprong heb ik al want via via heb ik een polyester romp weten te verkrijgen |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 23 september 2007 Leeftijd: 52
|
Heren, Ik heb ook nog zo'n oude doos liggen, er is alleen in het voorste gedeelte (romp bestaat uit twee stukken) al een boegschroef in gebouwd. Ik heb nieuwe schroefassen (oude niet goed) van raboesch gekocht. Doos ziet er aan de buiten kant niet zo mooi uit maar inhoud oke, voor een schappelijke prijs te kopen. Doe maar een bod via een PB, ik hoef er niet rijk van te worden. Ik verkoop hem (ik had haar zelf ook 2e hands gekocht) omdat mijn volgend schip na de Holland IV een Wijsmuller oldie wordt (ja, ja ik ben geen Rotterdammer) en dus geen Smit Lloyd 109 (de 100-serie is wel een hele, hele mooie serie) groetend, Hawser |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 27 november 2004 Locatie: Lisserbroek Leeftijd: 42
|
Welkom Danny, Leuk weer een bouwer die een Smit Lloyd uit de 100S serie bouwt, denk dat we aardig naar de hele S serie gaan van modelschepen. En je weet het voor je zelf bouwen wat je mooi vindt dus ook de kleur??
__________________ Wout v.d. Spek, Anywhere, Anytime, Anyway, Varend Lid Vaarteam MailLine, A member of IOS - Intern. OSV Society |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 16 mei 2007 Locatie: Almere Leeftijd: 42
|
Hoi Danny, Leuk om weer een project van je te volgen. Ben zelf nu bezig met de smit Nederland en heb heel veel aan je bouwverslag gehad. Succes Martin
__________________ in aanbouw: Smit Denemarken 1:33 (BB), Waker 1:200, Queen Mary 2 1:400, Amati "Dorade"1:20. |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hoi Allemaal, Bedankt voor de positieve reacties @Droopy'ke, de bouwdoos is goed gevuld en gek genoeg wordt er bijna geen hout gebruikt. Alleen in het "skelet" van de romp wordt hout gebruikt, verder is het voornamelijk kunstof en wat metalen onderdeeltjes. Ik zal binnenkort wat plaatjes van de inhoud van de doos plaatsen. Groetjes, Danny.
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 29 juli 2004 Locatie: Alphen a/d Rijn Leeftijd: 39
|
Danny, ik ga je ook via deze weg in de gaten houden, haha. Ik ga waarschijnlijk volgend jaar met die van mij beginnen, de SL 112, dus ik kan mooi van je bouwverslag leren.
__________________ Attero Dominatus. Lid van M.V.Woubrugge. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Hoi Danny, Ik ben een tijdje niet online geweest en het viel mij op dat je weer bent begonnen met modelbouw. nu SL115... is het geen optie om hem aan te passen tot de oude Power Express... oud type 40'er serie.... moet toch lukken of niet?? Verder veel succes met de bouw en ik blijf het volgen... gr, wouter |
|
| | #12 (permalink) |
|
Hoi Allemaal, @René, van mij mag je best afkijken..... @Wouter, de Power Express (ex. Smit Lloyd 47) was een slag kleiner dan de schepen uit 100S-klasse. In de breedte scheelt het maar een meter, maar in de lengte scheelt het bijna tien meter. Geen optie dus..... Groetjes, Danny.
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Hoi Allemaal, Ik ben jammer genoeg nog niet zover gekomen als ik graag had gewild, maar om jullie niet langer in spanning te houden alvast een inleiding van het eerste (en meteen moeilijkste) deel van het bouwverslag...... De Smit Lloyd 115 en haar zusjes zijn een kleine 64m lang, wanneer we dit om gaan rekenen naar schaal 1:50 komen we op 128cm. Als we dan nog eens goed naar de doos kijken dan klopt er iets niet helemaal.... de romp past nooit in de doos.... De romp is in twee delen gemaakt, het grootste deel is het voorschip en het kleinere deel is het achterschip. Als we beide delen samenvoegen ontstaat inderdaad de 128cm lange romp, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan..... Om het één en ander in goede banen te leiden moet een soort "skelet" gebouwd worden. Laten we dan maar beginnen met iets wat voor ons scheepsbouwers wel bekend is.... spanten Voor de spanten vinden we in de bouwdoos een soort kunstof wat ik niet helemaal thuis kan brengen. Het heeft veel weg van PVC, maar in het midden van het materiaal vinden we samengeperste vezels. Maakt ook verder eigenlijk weinig uit want het is lekker stevig en de figuurzaag vindt het heerlijk Naast de spanten zien we ook nog twee rechthoekige blokjes en een "maantje". Die blokjes komen op de plek waar de roeren door de romp steken om zodoende voor iets meer "vlees" te zorgen, het maantje zorgt later voor de nodige stevigheid in de neus. Tot slot hebben we voor het "skelet" nog wat houten onderdelen nodig. Dit is dan ook gelijk het enige hout (op de fineerstrookjes voor het hoofddek na) wat we in de bouwdoos zullen vinden. Dit hout wordt gebruikt om de bodemplaat, kiel en verstevigingen aan weerszijden van de romp te maken. Helaas zijn deze niet voorgedrukt op het hout en heb ik potlood en geodriehoek erbij gezocht om alles af te tekenen. Zo, dit was dan de inleiding voor het samenvoegen van de rompdelen. Bij de volgende update gaan we de rompdelen samenvoegen..... Groetjes, Danny.
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2007 Locatie: Elburg Leeftijd: 20
|
Erg mooi bouwpakket!! Zou hem ook wel willen.. Maar zit met 3 probleempjes Christian.
__________________ De beste redders staan aan wal. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |