Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 juni 2008, 17:34   #16 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Begonnen met de leeuw in MDF.

Ben een paar uurtjes bezig geweest en dit is het voorlopige resultaat:
Ik weet ben te snel ergens verkeerd uithalen en het is naar de knopen maar het is de eerste keer dat ik dit doe en het valt goed mee,ook al moet ik het zelf zeggen.Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

de volgende dag nog wat doorgedaan :

en dan nu het eindresultaat :

ook al zeg ik het zelf ik ben best trots op mijn eigen.Click the image to open in full size.

newbie is nu online   Met citaat reageren
Oud 6 juni 2008, 23:32   #17 (permalink)
michel1969
Guest

Standaard

zeker wel een mooie leeuw, nu alleen nog in het oranje, hahaha.

grapje, hij is echt mooi geworden.

blijf het volgen
  Met citaat reageren
Oud 9 juni 2008, 07:34   #18 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Inderdaad, je leeuw is mooi geworden.
Maar,
ga je niet teveel MDF gebruiken?
MDF is een relatief "zwaar" soort hout. Je hebt straks je gewicht nodig om in de kiel te stoppen. Alles wat je hoger gebruikt zal je stabiliteit niet ten goede komen.

Wim
Oud 9 juni 2008, 09:27   #19 (permalink)

Henri Kaper's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Behalve dat het zwaar is en vreselijk on-waterbestendig, lijkt MDF me ook niet makkelijk bewerken. Beeldhouwers gebruiken hiervoor lindehout, dat snijdt en schuurt makkelijk en is ook licht.
Henri Kaper is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2008, 10:08   #20 (permalink)

Standaard

Ik ga het mdf insmeren met G8 en dan een mooie kleurtje geven.
Inderdaad MDF is on-waterbestendig en zwaar waardoor ik het zo weinig mogelijk ga gebruiken.
Alleen was ik maar aan het proberen en de leeuw was direct met zeeeer veel geluk van de eerste keer geslaagd.
De volgende keer zal ik lindehout gebruiken alleen nog zoeken waar ik dat kan krijgen want bij de echte houthandelaar moet ik altijd platen kopen van 2.5m op1.25m.

Een vraagje ,de beplanking van de S.T. wil ik zichtbaar laten maar nu is mijn vraag zal ik daar triplex berkenfineer 3 mm voor gebruiken of bv latjes abachi voor gebruiken.
De kistje van aardbeien bestaan hier uit karton en met hout moeten de winkeliers een waarborg op betalen dus die krijg ik niet mee.

ps de berkentriplex 3 mm is 1500x1500mm en wordt in stukjes gezaagd van 10 en 12 mm voor een prijs van 20euro in totaal.
Voordeel elke plank loopt vanaf het begin tot einde over de romp zonder onderbreking.
Oud 9 juni 2008, 20:35   #21 (permalink)

Henri Kaper's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Je moet geen plaat (weet ook niet of het in plaat bestaat) lindehout hebben, een stuk balk, een blok moet je voor dergelijk beeldhouwwerk/snijwerk hebben.

Ik zou er toch eens over denken ... als je met dat rottige MDF al zo'n resultaat voor elkaar krijgt, dan maak je met lindehout echt iets geweldigs! Dan was dit voor de oefening en oefening baart kunst. Toch?

Ik ben geen botenbouwer, maar volgens mij moet je voor de beplanking abachi gebruiken. Dat kan je nat maken en voorvormen. Triplex is laminaat en dat is slecht te buigen. En met berkentriplex zal je eerder door het eerste laagje schuren en dat zie je dan, als je het hout zichtbaar laat. Bovendien lijkt de nerf van abachi meer op het origineel ... berken is te fijn, te glad.

Ik zit hier op het verkeerde forum eigenlijk maar ja, jullie maken ook mooie dingen.

Laatst gewijzigd door Henri Kaper; 9 juni 2008 om 20:37
Henri Kaper is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2008, 20:55   #22 (permalink)

Standaard

Citaat:
Triplex is laminaat en dat is slecht te buigen. En met berkentriplex zal je eerder door het eerste laagje schuren
Bedankt,

Totaal niet aan gedacht als beginneling.

Citaat:
Ik zit hier op het verkeerde forum eigenlijk maar ja, jullie maken ook mooie dingen.
idem dito voor de vliegtuigen.
Oud 21 juni 2008, 19:26   #23 (permalink)

Standaard

vandaag de boegschroef gaan halen.

de instructies aan het lezen en bij 1 zin werd ik eventjes stil.

Gaat dit problemen geven Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.Click the image to open in full size.
Bedoeling is dat deze continu blijft gaan.
Schip moet wel niet snel varen, maar hij moet een vernauwing van 32mm naar 10 mm maken om genoeg perskracht te krijgen om het schip voorruit te krijgen.En bij welk toerental dit gaat gebeuren weet ik niet.

Wat denken jullie nu ?
Wat raden jullie aan ?
De motor op een batterij van 6volt hangen of wat ,ik weet het niet ?

techn. geg. : Toerental 17000 stroomopname 0.6A/3.0A moteras 2.3x12mm
Oud 23 juni 2008, 20:38   #24 (permalink)

theo_tb's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Hoi Newbie,

ik zou bijvoorbeeld nog eens gaan vragen bij degene die het al eens gedaan heeft. Je hebt in je eerste post een foto staan van een al gebouwd voorbeeld toch? Heb je het adres van die persoon nog?
Daarnaast, als je de tekst goed laat doordringen, dan staat er "alleen maar" dat de schroef geen 30 seconden op vol vermogen mag draaien. Niet dat ie niet continue mag draaien. Al is zo'n schroef er natuurlijk qua ontwerp niet voor bedoeld om continue te draaien, toch zou dit geen probleem mogen geven als hij niet op vol vermogen draait.
Ik denk trouwens dat je hem juist niet op vol vermogen moet hebben draaien als je zo'n stuk terug wilt in diameter, want waarschijnlijk staat hij dan te caviteren in plaats van druk op te wekken. Dat is een kwestie van uitproberen, gewoon vanaf nul beginnen en kijken waarbij de boot vooruit komt. En dan niet daar overheen gaan
Maar degene die je daarin is voor gegaan kan er vast nog wel meer over vertellen.

VrGr,

Theo
Oud 24 juni 2008, 16:27   #25 (permalink)
Simbolo
Guest

Standaard

Ik vraag me af hoe je het model stabiel in het water gaat houden.
Het model is namelijk erg hoog en heeft hier dus een heel ander middelpunt.
In het verleden heb ik dit bij iemand wel eens gezien en die had een stuk lood onder het schip hangen net als bij een zeilboot.

In ieder geval heel veel succes ermee.

Groet,
Dave
  Met citaat reageren
Oud 24 juni 2008, 16:43   #26 (permalink)

Archibald H.'s schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Simbolo Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe je het model stabiel in het water gaat houden.
Het model is namelijk erg hoog en heeft hier dus een heel ander middelpunt.
In het verleden heb ik dit bij iemand wel eens gezien en die had een stuk lood onder het schip hangen net als bij een zeilboot.

In ieder geval heel veel succes ermee.

Groet,
Dave
Heel het topicje es lezen, misschien?
Grtz, A!H.
Oud 24 juni 2008, 20:05   #27 (permalink)

Standaard

Aan theo tb :

Citaat:
Maar degene die je daarin is voor gegaan kan er vast nog wel meer over vertellen
deze persoon heeft een aeronaut bluswaterpomp gebruikt.De middelste omdat bij de grootste pomp de boot te snel vooruit ging.
De boot op de foto was echter zeilend gemaakt,dus hij moest alleen de pomp gebruiken bij bepaalde problemen maar nooit continu.
Mijn boot wordt niet-zeilend gemaakt dus deze motor zal continu moeten gaan draaien en ik denk nu inderdaad ook dat alleen met uitproberen/testen mijn probleem hopelijk opgelost geraken.

aan Simbolo :

ik heb ondertussen van iemand al 10kg lood gratis gehad , maar voordat ik dit ga smelten zal er nog een lange lijdensweg worden afgelegd.
Oud 26 juni 2008, 20:36   #28 (permalink)
Simbolo
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Archibald H. Bekijk bericht
Heel het topicje es lezen, misschien?
Grtz, A!H.
Ik had nog steeds de oplossing niet gevonden in het topic.

Groet,
Dave
  Met citaat reageren
Oud 26 juni 2008, 22:29   #29 (permalink)

Adriaan's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard Pompje

Heb je ook wel eens gedacht aan de mogelijkheid van een ruitensproeierpompje van een auto ? Die dingen geven een behoorlijke straal water en gebruiken iets meer als 1 Amp (12V). Op een autosloop voor gemiddeld 5 euro te koop en je kunt dan uitzoeken.

Ik heb zelf in mijn Hector zo´n pompje gebruikt om koelwater uit de zijkant te laten lopen (buisdiameter binnenwerks 4 mm dacht ik uit m´n hoofd). Zonder regelaar kwam er een brandweer straal uit de zijkant. Ik heb toen een heel eenvoudig regelaartje in elkaar geknutseld (schema van internet gehaald en ik ben een hele grote leek op elektrogebied, maar ik kan wel solderen) en daarna kon ik de straal traploos regelen van niks naar brandweer.

Deze pompjes moeten wel onder de waterlijn zitten omdat ze niet zelfaanzuigend zijn.
Denk er maar eens over na, misschien kan het een goedkoop alternatief zijn.
Groetjes
Adriaan
Adriaan is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juni 2008, 22:46   #30 (permalink)

Adriaan's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard Lood ballast

Ik vergat de loodballast. Wellicht kun je die tussen je spanten gieten. Je kunt dan het schip in de badkuip heel nauwkeurig op waterlijn "gieten".
Vroeger werden grote keien en kanonskogels gebruikt als ballast helemaal onderin het schip (tenminste als ze leeg naar de Oost gingen)

Als het schip echter ook moet gaan zeilen (of zeil moet gaan voeren), kan het nodig zijn om de ballast verder onder het schip te hangen. Zeilende modellen zijn helaas niet 1 op 1 identiek uit te voeren als het origineel (zwaartepunt / zeilpunt).

Bedenk wel dat de hele tuigage ook zonder zeilen al een behoorlijke windvanger zal zijn. Je stuwvermogen en je ballast zullen dat wel aan moeten kunnen. Het mooiste is als ze onder b.v. 80° slagzij nog zelfrichtend is. Als de dekken en geschutspoorten dicht zijn zou ze zelfs bij 90° nog zelfrichtend kunnen zijn, maar dan moet het zeilmateriaal wel waterafstotend zijn, anders zal de natte tuigage te zwaar worden en komt ze nooit meer overeind.

Groetjes
Adriaan
Adriaan is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten