![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #317 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2008 Locatie: Halderbergen
|
Hallo Luc, Als ik het goed begrijp is de klemming van de band om de mast te slap en slipt om de mast heen. Je kunt dit verhelpen om een gaatje te boren in de metalen band en een pen in de mast te tikken. Persoonlijk vind ik het beslagsetje van Aeronaut te modern ogen voor een klassieker als dit. Groeten Paul ps. De ra heet giek het bovenste deel gaffel. |
| | |
| | #318 (permalink) | ||
| Lid sinds: 3 januari 2008 Locatie: belgie Limburg Leeftijd: 43
| Citaat:
Hoe zou jij dit oplossen ?? Ik heb eigenlijk 0.0 verstand van zeilen en kan me moeilijk inbeelden welke krachten er op de onderdelen komen te staan.Hoe sterk moet ik ze maken . Hoeveel speling mag alles hebben zonder dat ze blokkeert in het midden van het meer. het zeil heeft een oppv van +/- 720cm2. Citaat:
het is de andere verbinding die te zwak is. waar de giek in de ronde messing buis zit. Deze kan ook nog eens naar boven en naar onder scharnieren.(je ziet daar een heel klein messing schroefje zitten.) ik vermoed dat ik dit allemaal moet gaan vastsolderen.ofwel een soort van secondenlijm die ik eens heb gekocht op een hobbybeurs. | ||
| | |
| | #319 (permalink) |
|
Hallo Luc, Hoe ik dat zou oplossen? Ik zou eerst flink gaan zoeken op het internet hoe de bevestiging eruit ziet. De dwarsgetuigde schepen die ik heb gebouwd stammen uit een oudere tijd waarbij het bezaanzeil anders vastgemaakt werd. Eenmaal gevonden hoe het er precies uitzag dan zou ik het beslag zelf maken. Veel krachten komen natuurlijk ook op het tuigage te staan. Groeten Paul |
| | |
| | #321 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Luc, tip! Heb ik gezien bij iemand met een Colin Archer: (Ik zal het proberen te beschrijven) Je ziet dat de lijnen naar de zeilen de stagen nogal belasten. Bij deze CA had de eigenaar een extra stag gemaakt, voor de originele. Om deze stag had hij een (messing) buisje gemaakt. De lijnen van de zeilen schuren daarmee niet over de stag, maar rollen over het buisje. Veel minder weerstand, dus veel meer rendement! Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. Succes! Enne: jou filmpje doet mij toch wel weer denken aan m'n Marieje hoor! Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #322 (permalink) | |
| Citaat:
moet alles nog een beetje aanpassen, foto's volgen wel. ga nu eerst beginnen met de zeilen. ik merk dat ik ze nu begin nodig te hebben. kwestie van alles op de juiste plaats te bevestigen. ps : en als je dringend foto's nodig hebt om met de marieje door te gaan , zeg het maar. | |
| | |
| | #323 (permalink) |
|
Mijn vorderingen : Eerst de nieuwe boom met de nieuwe klauw. ik had eerst een moderne boombeslag gekocht daar ik een goede werking van dit zeil wilde hebben. Maar vermits dit niet stond met dit soort boot heb ik op aanraden van andere het maar opnieuw verwijderd. ![]() ![]() ![]() Deze week heb ik de rest van het want van de hoofdmast kunnen afmaken. ![]() ![]() De touwen + de het want van de foremast gemaakt. ![]() Foto van het overleggen van het want. sorry voor de onduidelijke foto, kreeg hem maar niet goed met dat ![]() Mijn hulpje nog : Met dit toesteltje kon ik de jufferblok vastezetten op het hout bevestigd tegen de paal.(verticaal stuk hout) De uiteindes van het touw rond het jufferblok kan ik vastzetten op het horizontaal stuk hout en aanspannen doot het hout naar beneden te drukken. Hierdoor had ik 2 handen vrij om de windsels rond de touwen te maken. ![]() |
| | |
| | #324 (permalink) |
|
Hallo Luc, De vork aan de giek geeft wel een verbetering ten opzichte van het vorige. Ook de kralen/rollers om de mast klopt alleen denk ik niet dat het gebruikelijk was om de vork volledig te binden met touw om zo extra stevigheid te geven aan de vork. Heb je misschien voorbeelden hiervan waarbij dit wel gebruikelijk was. Voor mij is deze manier nieuw. Ik heb ooit een schoener gebouwd waarbij ook zo'n vork aanwezig was. De boom van de giek heb ik ingekeept en aan weerskanten balkjes in gezet en vervolgens in model gevijld zodat deze passend om de mast kon draaien. In mijn fotoalbum heb ik een foto van de Halifax staan. Misschien moeilijk te zien maar als je wilt kan ik detailfoto's voor je maken. Verder mooi werk! Groeten Paul |
| | |
| | #325 (permalink) | |
| Citaat:
Ik heb dit gedaan om mijn misarebel zilversoldeersel te verbergen en alles een beetje de vorm te geven van de klauwen. Voor mijn niveau is dit meer dan goed genoeg. Ik ga ook eens kijken bij de Halifax , kwestie van kennis op te doen voor een volgend schip. mvg Luc | |
| | |
| | #328 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 november 2010 Locatie: Ede Leeftijd: 58
|
Luc Het is een plaatje, bijna zonde dat ze straks nat gaat worden Andy
__________________ Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, Fluitschip/Walvisvaarder (Het Paradys) Op de werf: Prins Willem Corel 1:100 |
| | |
| | #329 (permalink) | |
| Citaat:
Anders staat ze toch maar op de kast voor enkelingen die er af en toe eens vluchtig naar kijken. Maar nu komt nog het zwaarste: een paar duizend knoopjes leggen en een dikke 3mē stof omzetten in zeilen. Als iemand zich geroepen voelt, of nog een paar kabouters weet | |
| | |
| | #330 (permalink) | ||
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 november 2010 Locatie: Ede Leeftijd: 58
| Citaat:
Citaat:
Andy
__________________ Afgemeerd: Neeltje Jacoba, HMS Endeavour, Fluitschip/Walvisvaarder (Het Paradys) Op de werf: Prins Willem Corel 1:100 | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |