![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| |
#1 (permalink)
|
| Guest
|
hallo ik ben net nieuw hier op deze forums, en na een hele tijd bouwverslagen te hebben gelezen dacht ik er zelf ook maar eens aan te beginnen, het gaat hier over het fictieve cruiseschip ''S.S. Argonautica'' van de film ''Deep Rising'' ![]() ![]() na maandelang bezig te zijn geweest met een fantsoenlijke bouwtekening van de zijkant, ben ik ijndelijk begonnen aan de bouwtekeningen voor het model. nadat ik een complete bouwtekening had getekend van de romp kwam ik er achter dat door een klijn rekenfoutje de boel ruim 1 meter te lang werd. uitijndelijk vond ik het zonde om de oude bouwtekening weg te gooien dus die staat nu onder het huidige getekend ![]() het schip word 1.87M lang, 25cm breed en 34cm hoog en uiteraard elektrisch voorzien. de spanten moeten 9mm dik worden met een opening tussen mekaar van 50mm en 30mm. het word mijn eerste model. ik hoop dat jullie het wat vinden |
|
| |
#5 (permalink)
|
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 januari 2008 Locatie: Purmerend, N-H Leeftijd: 32
|
Mr Robville, Ik heb eens voor twee tientjes een goede figuurzaagmachine gekocht op marktplaats. Vaak schaffen mensen zo een ding aan voor een eenmalig hobbyproject en weten er daarna geen raad meer mee. Misschien een tip om daar eerst eens te kijken, want dat kan aardig wat geld schelen. Groet, Edwin |
| | |
| |
#6 (permalink)
|
| Guest
|
inderdaad, ik was het helemaal vergeten, ik zal even rondkijken, bedankt! _________edit__________ aan mijn zoektocht komt snel een eind, ik heb een paar mooie figuurzaagmachines gevonden rond de 30 en 4 euro, alleen 1 probleem. de resultaten worden alleen weergegeven met de afstand 71km of meer, dus ik hoop dat mijn vader de tijd heeft om er heen te rijden. Laatst gewijzigd door Mr robville; 21 augustus 2008 om 13:17 |
|
| |
#7 (permalink)
|
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 januari 2008 Locatie: Purmerend, N-H Leeftijd: 32
|
Ai, da's jammer dat de dichtsbijzijnde toch nog zo ver is. Je kan eens contact met die mensen opnemen. Wie weet werken ze bijvoorbeeld in een stad die alweer 20 á 30 kilometer dichterbij is en kan je het daar bij ze ophalen. Is je vader ook weer blij |
| | |
| |
#9 (permalink)
| |
| Lid sinds: 17 juli 2008 Locatie: Frauenfeld, Zwitserland Leeftijd: 50
| Citaat:
Is 9mm dikke spanten niet wat dik? Ik heb er zelf weinig ervaring mee maar las dat je het beste spanten dun kunt houden omdat ze allemaal ook nog in vorm geschuurd moeten worden. Freek | |
| | |
| |
#10 (permalink)
| |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 maart 2007 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 56
| Citaat:
je kan er wel makkelijker een duimspijker inslaan bij het beplanken zonder dat je spanten scheuren! En met die lengte van de boot zijn het alleen de voor en achterspanten die in vorm geschuurd moeten worden dus dat valt wel mee. mvgr. Brandaris | |
| | |
| |
#11 (permalink)
|
| Guest
|
het zou het prima moeten doen inderdaad, ik heb al eens een model gemaakt met spanten van 12mm dik, dat is wel iets te dik, maar het model liep nogal in de soep. na rondgekeken te hebben op de bouwverslagen ben ik al modellen tegen gekomen met dezelfde spantdikte of in de buurt daarvan, bijv. de smit kamara. nog 2 vraagjes, hoe veel euro is een bouwer gemmiddelt/ongeveer kwijt aan het bouwen van een houten modelschip? (inc. gereedschap, materiaal, en electro onderdelen) en is ergens een topic waar ik goede uitleg kan krijgen over hoe je de romp waterdicht kan maken met epoxy hars? Laatst gewijzigd door Mr robville; 21 augustus 2008 om 18:33 |
|
| |
#12 (permalink)
| |
| Guest
| Citaat:
Mvg, Karsten en trouwens succes met de bouw ik zal het echt volgen | |
|
| |
#13 (permalink)
|
| Lid sinds: 11 augustus 2006 Locatie: apeldoorn Leeftijd: 70
|
hallo mr robville ik vind het knap van je,dat je voor je eerste bouwproject een tekening maakt en ook nog vanaf tekening bouwt,en niet voor een bouwdoos kiest!!ik ga dit draadje zeker volgen,ben erg nieuwsgierig hoe je dat allemaal gaat doen!!succes met de bouw mvg walter |
| | |
| |
#14 (permalink)
|
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 maart 2007 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 56
|
Eerst met G4 behandelen 3 of 4X tot het hout verzadigd is daarna kan je het behandelen met polyester al dan niet met of zonder glasmatjes , dat maakt hem wel sterker of epoxy daarna primer en dan lakken dan heb je een sterke romp en waterdicht mvgr. Brandaris |
| | |
| |
#15 (permalink)
|
| Guest
|
bedankt jongens vandaag ga ik mijn verlanglijstje uit de winkel halen ik heb de achterste spanten nu ook afgetekend, en allemaal bij mekaar opgemeten om er achter te komen hoeveel hout ik nodig heb. ik heb in de bouwtips forum gelezen dat je kan kiezen uit 2 soorten om je romp waterdicht mee te maken, epoxy hars en epoxy primer, of G4 en polyester. polyester scheen nogal te stinken, maar dat derft de pret voor mij niet. verder had ik nog gelezen als je G4 gebruikt, vervolgens nooit epoxy erna overheen moet doen. bij het bouwverslag van de smit kamara, gebruikt de maker daarvan horrengaas om de romp mee af te dekken. werkt dit trucje ook als je de romp al hebt afgeplankt? zoals ik had begrepen moet je de romp zo aanbrengen: ![]() het is een doorsnede van de romp, op de spant doe je de beplanking, dan G4 of epoxy primer, dan het gaas/ glasvezel of dergelijke, dan polyester of epoxy hars, dan schuren en dan de verf, en dan de lak. of is het ook nog nodig om na het schuren van het polyester er ook nog plamuur overheen te doen? |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |