Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren
Discussietools Weergave
Oud 25 augustus 2008, 22:14   #16 (permalink)

Leeftijd: 50
Standaard

Het is een mooi schip dat moet gezegd worden maar ik kan het alleen maar eens zijn met Roel.

Let op: je zit er wel aan vast.
Stel dat je na 1 jaar bouwen het niet meer ziet zitten dan mag je nog steeds blijven betalen.
En op de TV ziet het er allemaal simpel uit, of iedereen dit project tot een goed einde kan brengen.......dacht het niet.

Bouwers van dit project: succes.
Pendelaar is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2008, 22:24   #17 (permalink)

J.Poortman's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Heeft niemand tekeningen van dat schip? Menig modelbouwer hoeft dan niet 35maanden te wachten! hooguit een jaar?? (mits hij niet 50-60 uur in de week werkt natuurlijk).

Verder zou ik hier ook niet aan beginnen, tenzij je in de 34ste maand begint en alles nog kan krijgen van de uitgever.

Groeten, JP

PS: (sorry voor de naam) Had onze grote gestoorde duitse vriend in WWII niet een heel groot schip wat ergens in ?noorwegen/zweden heeft gelegen maar nooit echt in is gezet. Dat was nog een slag "gestoorder" dan de Bis.
J.Poortman is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2008, 22:59   #18 (permalink)

Danny Mulders's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen Bekijk bericht
Hallo.
Het is niet mijn bedoeling om iedereen teleur te stellen of te deprimeren, maar...
Kijk even naar de prijzen:
Deel 1 £0.50
Deel 2 £2.99
Deel 3 en de rest £4.99 per deel.

Aantal delen: 140 maakt alles zusammen 692,11 ENGELSE PONDEN.
Da's 868,93 Euro's tegen de momenteel geldende koers.
Ik vind dat nogal wat, maar oké.
Voor de fijnslijpers onder ons komen er dus nog de nodige ets-setjes bij, die ook niet bepaald goedkoop zijn.

Tot zover het prijsplaatje, nu de rest.
140 delen. Laten we positief blijven: per maand komen er 4 uit. Dan ben je dus 35 maanden verder. Da's krap aan 3 jaar.

Drie jaar waarin je elke week een klein stukje Bismarck verder kan. Of niet, want de uitgever bepaalt welke delen jij toegezonden krijgt. En ervaring heeft geleerd dat dat nooit de volgorde is die wij modelbouwers als prettig ervaren. Natuurlijk niet! De uitgever is ook niet gek. Die laat zaken die persé nodig zijn om het schip goed te bouwen pas ergens achterin de serie uitkomen. En vaak zijn de "bijzondere delen" alleen maar tegen meerprijs te krijgen. Een voorbeeld: Ooit was een automodel met brandstofmotor. De motor kwam met deel "X" uit, maar moest apart besteld worden, tegen een beduidend hogere prijs dan de doorsnee delen.

Dan de kwaliteit. Als ik in een modelbouwshop sta en een model wil kopen, kan ik in de doos kijken. Als de winkelier dat weigert, is dat meteen het laatste bezoek geweest. Verkoop middels een tijdschrift geeft me die garantie niet.

Hoe zit het met de after sales? Wat te doen als er delen krom of stuk zijn? Hoe snel wordt iets nageleverd? Wórdt het wel nageleverd?

Als laatste: Wie garandeert mij dat de uitgever het hele project afmaakt? Ja, de uitgever zelf natuurlijk. Maar die vertrouw ik in deze dus niet. Die wil alleen maar verkopen en winst maken.

Kortom: evenals bij andere, soortgelijke 'projecten' vind ik het buitensporig duur, te weinig garanties over de continue levering, geen garantie over de kwaliteit, kan ik de bouwvolgorde niet zelf bepalen en staat de bouwer aan het einde van de serie zonder twijfel een lelijke financiele verrassing te wachten.
Leuk dat je de betaling kan spreiden, maar dat weegt m.i. niet op tegen de nadelen.

Maar... da's slechts mijn mening. Als je vindt dat je dit schip op deze manier wilt bouwen: ga je gang en veel succes.
ik zat eigenlijk al te wachten op het bericht van roel, die heeft eigenlijk altijd al standaard zo'n bericht bij verzamelwerken.

De ets-setjes zitten al bij de prijs inbegrepen.
Die drie jaar zijn echt geen probleem hoor... en het is juist fijn dat het over een langere tijd verspreid is, ik zou het me namelijk niet kunnen veroorloven een model van dit kaliber in één keer te kopen...

ik heb al op internet rondgekeken en de volgorde is op sommige momenten wat vreemd, maar niet enorm storend...

het tijdschrift met de auto is niet van dezelfde uitgever, en de kwaliteit van die serie hoeft niets te maken te hebben met de kwaliteit van deze serie.

de kwaliteit van dit model is subliem, dit kun je zien aan de vele foto's die er zijn van andere bouwers en aan de foto's die ik geplaatst heb. de pasvorm van alle onderdelen is exact en alles is lasergesneden.

aftersales zijn gewoon in orde, elk deel kan nabesteld worden.

van deze uitgever heb ik al eerder de titanic gebouwd, en die werd ook helemaal tot het einde afgemaakt. er staat in één van de boekjes trouwens ook dat de serie gegarandeerd doorgaat, als ze er van af willen hebben ze dus een probleem want ze hebben de belofte al gemaakt. hier kun je dus mee naar de rechter stappen.

Dat je het buitensporig duur vindt is je goed recht, maar ik heb het er voor over.

Ik zal dan ook gewoon doorgaan met de bouw van dit model.

@pendelaar
je zit nergens aan vast, zolang je 8 weken van tevoren ( je betaald voor 8 delen per keer) opzegt is er niks aan de hand, het is dan alleen doodzonde dat je het niet meer afmaakt...

@J.Poortman

die tekening heb ik hier digitaal in schaal 1:200, maar die ga ik niet delen aangezien er copyright op zit.

Laatst gewijzigd door Danny Mulders; 25 augustus 2008 om 23:02
Danny Mulders is nu online   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2008, 23:08   #19 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

@Danny:
ik had met mijn bericht niet de illusie of de bedoeling om jou van je bouw af te houden of te "bekeren". Jij hebt je keuze al gemaakt en hebt er goed over nagedacht.
Wat ik beoog te doen is onze wellicht wat minder ervaren bouw-vrienden met hun neus op een paar zaken te duwen waar ze wellicht wat te licht over zouden kunnen denken.

En ja, je kon inderdaad op mijn bericht wachten, want ik heb een bloedhekel aan dit soort verkoop. De ervaren, doorgewinterde bouwer kan het aan, de beginner vaak niet. en dan staat er wéér een half model stof te verzamelen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door J.Poortman Bekijk bericht
...PS: (sorry voor de naam) Had onze grote gestoorde duitse vriend in WWII niet een heel groot schip wat ergens in ?noorwegen/zweden heeft gelegen maar nooit echt in is gezet. Dat was nog een slag "gestoorder" dan de Bis.
Adolf H. te B. had in Noord-Noorwegen (Ka-fjord) inderdaad nóg een slagschip: de "Tirpitz". Niet nog groter dan de Bismarck, het was een zusterschip. Had alleen wat meer luchtafweer.
Uiteindelijk door Engelse mini-onderzeeërs niet-inzetbaar gemaakt en door de RAF (Dambuster-squadron) met "Tallboy"-bommen tot zinken gebracht.
In de jaren '50 (?) door de Noren in stukken gesneden, opgevist en versmolten.

Enne...Zweden???
Welke geschiedenisleraar heb jij gehad? Zweden was in W.O.II. neutraal.

Laatst gewijzigd door Roel van Essen; 25 augustus 2008 om 23:14
Roel van Essen is nu online   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2008, 23:35   #20 (permalink)

bama100904's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard filmpjes van de Bismarck als deze klaar is

Ik heb een aantal leuke filmpjes gevonden van de Bismarck wanneer deze klaar is.

YouTube - bismarck 1/200 scale scratch

YouTube - DKM BISMARCK 2008 1/200 scale model

Laatst gewijzigd door bama100904; 25 augustus 2008 om 23:59
bama100904 is offline   Met citaat reageren
Oud 25 augustus 2008, 23:40   #21 (permalink)

J.Poortman's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Hey Roel,

Ja ik wist niet meer in welke haven ze hem hadden "verstopt"

Ik heb er zo'n docu over gezien een jaar geleden ofzo, en inderdaad is hij door mini onderzeeers uiteindelijk niet meer ingezet door de duitsers zelf.

En met "gestoorder" bedoelde ik idd, meer geschut.

Geschiedenis bij ons ging alleen maar over de massamoorden, en in welk land er ingevallen was, verder nooit iets nuttigs geleerd via geschiedenis op school!
J.Poortman is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2008, 00:51   #22 (permalink)

Danny Mulders's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

@ roel

maakt verder ook niet uit

@bama

je mag er van uit gaan dat het model wat wij gaan bouwen er nog beter uit komt te zien dan de modellen die jij in die filmpjes laat zien
helemaal als je dat setje met 3 motoren, schaalroeren en schaalschroeven inbouwt.
Oud 26 augustus 2008, 12:30   #23 (permalink)
ajh

Leeftijd: 46
Standaard

@Roel: dat zijn nu ook precies mijn bedenkingen. De kwaliteit (zo vanaf de foto's te zien) is formidabel, maar de prijs en de duur van de bouw hebben mij doen besluiten hier niet aan te beginnen. Uiteindelijk vindt ik het ook leuker om alles zelf te doen. Experimenteren met etsen heeft ook zo z'n charmes

Heb inmiddels een tekening besteld bij Neckar Verlag van de Tirpitz. Vindt dat model net iets interessanter aangezien het schip verder doorontwikkeld is.

Voor de verschillen tussen Bismarck en Tirpitz zie: Technical Layout - General Details

't zijn kleine verschillen, maar toch wel aanwezig. Tirpitz is ong. 3 meter langer, heeft wat andere details in de opbouw, luchtafweer is een stuk uitgebreider, torpedobuis aanwezig, etc.

P.s. blijf dit draadje met veel belangstelling volgen!
Oud 26 augustus 2008, 13:40   #24 (permalink)

Dazzler's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Met de kwaliteit van dit model zal het wel goed zitten. Het is ontworpen/samengesteld door Amati models, die toch wel gekend zijn vanwege hun hoge kwaliteit.

Eerder heeft Hachette ook al de Titanic uitgebracht, eveneens een samenwerking met Amati. Ondertussen kan je de Titanic trouwens gewoon als complete bouwdoos van Amati kopen, heb je ineens alle stukken. Ik ben er vrij zeker van dat Amati deze Bismarck ook wel als bouwdoos zal uitbrengen (waarschijnlijk heeft Hachette een exclusiviteits contract waardoor Amati pas binnen 1 of 2 jaar de complete bouwkit mag uitbrengen)

Wat bij mij persoonlijk altijd een beetje wringt bij dit soort abonnementen, is dat je uiteindelijk toch nooit echt zekerheid hebt of de serie niet vroegtijdig stopgezet zal worden. Met de Titanic heeft Hatchette reeds bewezen dat het probleemloos kan, maar in het verleden zijn er wel maar van dit soort reeksen geweest die halfweg gewoon werden stopgezet. Daar sta ja dan met een halve boot. En het is niet omdat ze het op papier garanderen, dat het ook zo is in de praktijk. Misschien kan je het via rechterlijke weg wel afdwingen dat ze alles leveren, maar dan heb je met een complete bouwdoos toch minder kopzorgen....

Nu, voor wie deze toch gaat bouwen, ik kijk er in elk geval naar uit, want het is en blijft een geweldig schip, en de kwaliteit zal echt wel goed zitten!
Dazzler is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2008, 20:51   #25 (permalink)

Standaard

hallo danny,

Ook ik heb besloten de bismarck via hachette te gaan bouwen,
Het is inderdaad een hele uitgave, maar ook ik vindt het te doen als
het in fases gaat. Schip ziet er zeer mooi uit en ik zal je berichten en foto's met veel belangstelling volgen
keesra is offline   Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2008, 22:53   #26 (permalink)

Standaard

---

Laatst gewijzigd door Danny van Dijk; 28 februari 2009 om 18:41
Danny van Dijk is offline   Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2008, 16:06   #27 (permalink)
tijsie!!!
Guest

Standaard

Hallo

Ik heb effe een paar vragen .
Ik ben zelf 15 en wil misschien ook de bismarck gaan bouwen via hactette maar ik vind het erg veel geld nog wel dik 1000 euro dat is best veel voor een iemand van 15 . Dus wil ik weten of het het wel waard is??? En ik heb een vraag gaat dit wel door niet dat het bij deel 70 stopt of zo . Maar verder wat ik zo gezien heb is het heel mooi !!! En ik heb deel 1 ook al en gebouwt al

groetjes Tijs
  Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2008, 16:22   #28 (permalink)
martijn de boer
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tijsie!!! Bekijk bericht
Hallo

Ik heb effe een paar vragen .
Ik ben zelf 15 en wil misschien ook de bismarck gaan bouwen via hactette maar ik vind het erg veel geld nog wel dik 1000 euro dat is best veel voor een iemand van 15 . Dus wil ik weten of het het wel waard is??? En ik heb een vraag gaat dit wel door niet dat het bij deel 70 stopt of zo . Maar verder wat ik zo gezien heb is het heel mooi !!! En ik heb deel 1 ook al en gebouwt al

groetjes Tijs
Ik zou er een paar jaar mee wachten, ervaring opdoen met het bouwen van rompen met spanten en planken en dan de Bismarck als bouwdoos ineens kopen. Zie de post van Dazzler een paar postings terug over de Titanic van Hachette. Die ligt nu gewoon als bouwdoos in de winkel: Amati R.M.S. Titanic 1912 #1606 in Houten Modelbouw -> Amati : Sjaak's Hobbyshop, Airbrush - Maquette - Modelbouw - Radiografisch Speelgoed - Treinbanen - En meer!

Waarschijnlijk gaat dat met de Bismarck net zo gebeuren. Je moet alleen wat geduld hebben, maar dat lijkt me geen probleem, aangezien je ook 3 jaar op de onderdelen van dit model wilt wachten
  Met citaat reageren
Oud 27 augustus 2008, 19:25   #29 (permalink)

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Wil Tijsje!!!! even lezen vanaf het begin van het topic?
Al je vragen worden daarin beantwoord.
Dank je wel...
Oud 27 augustus 2008, 21:24   #30 (permalink)

bama100904's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Danny Mulders Bekijk bericht
@ roel

maakt verder ook niet uit

@bama

je mag er van uit gaan dat het model wat wij gaan bouwen er nog beter uit komt te zien dan de modellen die jij in die filmpjes laat zien
helemaal als je dat setje met 3 motoren, schaalroeren en schaalschroeven inbouwt.

Ik heb al een en ander bekeken bij onze oosterburen. En zie dat er ook mogelijkheden zijn om de torens te laten draaien. Verder heb ik al laten weten aan Markus dat ik de voortstuwing neem met 3 schroeven waar je al eerder oversprak.

Groet,

bama
bama100904 is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten