![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| |
#1 (permalink)
|
| Guest
|
Hoi, Omdat het niet zo best vlotte met de HMS Hannibal, zal hier later wel op terug komen in die topic, ben ik dan maar vannaf niets begongen van een Franse oorlogsboot van de jaren 1893. ![]() Afmetingen origineel Lengte 123,647 m. Breedte 21,40 m. Diepgang 7,95 m. Afmetingen model Lengte 185,5 cm Diepgang 12 cm Breedte 33,3 cm Hier een eerste blik van de stand van zaken. De spanten zijn gemaakt van 10mm berkentriplex, de beplanking is gemaakt van grenen latten en dit op de maat gezaagd van 10 mm op 2 mm. Hierna alles geschuurd en vervolgens het hout met Neviprim ingesmeerd, na ong 1 uur gewacht te hebben vervolgens 2 lagen glasmat van 225 gr nat in nat met polyester verwerkt en zorgvuldig geprobeerd te ontluchtrollen. Na het uitgehard geschuurd en de eventuele oneffenheden die er waren uitgeplamuurd met polyesterplamuur. Na het opnieuw geschuurd te hebben van de romp heb ik deze behandeld met spuitplamuur, fijn geschuurd en opnieuw behandeld met spuitplamuur. Ageschuurd met waterschuurpapier korrel 400 en de romp voorzien van een tijdelijke grondlaag. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tot zover is het dit , zal proberen van tijd tot tijd de stand van zaken te laten weten. Ik zal hier tevens ook wel de nodige info moeten vragen aan jullie, ben tot een zekere hoogte goed voorzien van info en plannen maar hier en daar mis ik nog wel enkele praktische info en details over dit model. Groetjes Dirk |
|
| |
#2 (permalink)
|
| Lid sinds: 21 april 2003 Locatie: Vlaanderen Leeftijd: 52
|
Wat een kanjer zeg. Dat beloofd om een beauty te worden. Heb je al enig idee van het latere totaalgewicht van dit model? Droop
__________________ Kampfgruppe Meetjesland |
| | |
| |
#4 (permalink)
|
| Guest
|
Hé @ Droopke Wat het gewicht betreft, nog niet berekend, maar dat zal nog wel meevallen. @ Edwin Dat is tevens de reden van de bouw, dit soort romp heeft wel iets. Ben tevens op zoek gegaan op internet wat betreft draaibankjes, en heb hier nu ook al een gedacht van . Er rest nu alleen nog de vraag of ik dat draaien wel ga kunnen, zeker invm het conisch draaien van het hoofdgeschut? Bij de opbouw van de romp,heb ik wel al ondekt dat er een inbouwprobleempje is voor de plaatsing van de 3 motoren. De doorvoerhoogte van de schroefassen blijkt dat ik de motoren niet diep genoeg in de romp kan brengen, hier ben ik nog een oplossing voor aan het zoeken. Een doordenkertje is tevens ook nog waar en op welke wijze ik het toezichtluik(en) ga maken. Van de opbouw heb ik wel de nodige details ivm steunen,geschutspoort details, bootsteunen enz. Spijtig genoeg niets van info ivm de dekken, ofdat deze allen uit hout voorzien waren of niet. Voor het dunnere ijzerwerk ben ik zinnens sommige onderdellen te etsen. Groetjes Dirk |
|
| |
#5 (permalink)
|
| Guest
|
Hoi Hier een inzicht van wat ik bedoel, ![]() De rode pijlen zijn de voorziene plaatsen voor de schroefassen en de blauwe zij de in weg zittende stukken, het hout eruit slopen zou een eventuele oplossing zijn maar dan voorzie ik nog wel iets te weinig ruimte om de motoren goed te kunnen plaatsen. Is er geen oplossing dat de assen van de motoren hoger kunnen komen ten opzichte van de schroefassen? Mvgr Dirk |
|
| |
#6 (permalink)
|
| Lid sinds: 18 augustus 2006 Locatie: Coevorden Leeftijd: 42
|
Hoi Dirk, als je het aanzicht van buiten van de boot geen geweld wilt aandoen, is er niet veel te wijzigen aan de hoek van de schroefassen, evenals aan de plek. Wat je wel zou kunnen doen is de motoren 180 graden gedraaid boven de schroefassen plaatsen in plaats van het verlengde. Dan is het totaal korter en zijn er dus minder schotten die een probleem vormen. Maar hooguit de meest vooraan staande blauwe pijl kun je dan ontzien denk ik. Als je niet precies begrijpt wat ik bedoel met de positie van de motor tov de as, kijk dan eens naar bijvoorbeeld de speed 280 aandrijving van graupner. De motor staat bovenop de schroefas met de aandrijfkant naar de voorkant van de boot gericht. Het tandwiel van de motor grijpt dan in op een tandwiel op de as. Een weliswaar hoge maar korte opstelling op die manier. Een foto van mijn ouwe polluxie erbij, met zo'n graupner erin Hoop dat je er wat aan hebt. VrGr, Theo
__________________ Had al hobby's teveel, is nu met modelboten begonnen en het houdt maar niet op |
| | |
| |
#7 (permalink)
|
| Guest
|
Hoi @ Theo Alvast bedankt voor je input, dit is zeker al een mogelijke oplossing. Ik was trouwens zeker niet van zin om veranderingen toe te passen met de stand van de schroefassen. Hier alvast nog een vraagje voor dit forum, en wel deze ; dit schip wordt dus door 3 schroeven voort bewogen, dus 1 linkse, 1 rechtse en wat is dan de derdeschroef ? Mvgr Dirk |
|
| |
#8 (permalink)
|
| Lid sinds: 17 februari 2008 Locatie: Halderbergen
|
Hallo Dirk, Ga je nog wel door met de Hannibal? Hoe kwam je tot het besluit om toch aan eigen bouw te beginnen, beviel het pakket niet van Dean? Hoe dan ook, dit beloofd ook een bijzonder schip te worden. Wat een welvingen in de romp zeg! Weer een leuk draadje erbij... groeten Paul |
| | |
| |
#9 (permalink)
| |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
![]() Het maakt niets uit welke kant de middelste schroef draaid. Want dat is dan namelijk de derde he Er kan alleen verschil in het achteruit varen iets betekenen Dat is namelijk welke kant het schip dan trek De twee buitenste schroeven moet je tegen elkaar in laten draaien mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| |
#10 (permalink)
|
| Lid sinds: 17 februari 2008 Locatie: Halderbergen
|
Hallo Dirk, De middelste schroef moet je afstemmen op welke kant de elektromotor in de normale plus-min stand draaid. Draaid de motor linksom, linkse schroef en rechtsom een rechtse schroef voor het beste rendement. groeten Paul |
| | |
| |
#11 (permalink)
|
| Guest
|
Hé allen @Frederick Dus eigenlijk een beetje een domme vraag geweest @ Paul Inderdaad , het valt me wel wat tegen , maar zal hier later wel op terug komen in het draadje in kwestie. De HMS Hannibal zal zeker niet op het schab blijven staan. Ik ben met dit model begongen omdat je dan van in het beging de basis hebt waar je gemakkelijker mee kan werken. Zoekwerk heb je toch altijd wat betreft de onderdelen en materialen en zoals ze soms in bepaalde bouwpakketten zitten moet je daar toch ook redelijk veel van vervangen om iets degelijk te verkrijgen. Hier nog een klein stapje van het vervolg van de Bouvet Heb vandaag het roer gemaakt , dit is gemaakt van alu. en is handmatig gevijld wat op zich toch een redelijk karwei was. ![]() ![]() dit was het weer tot zover Mvgr Dirk |
|
| |
#12 (permalink)
|
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 16 maart 2007 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 56
|
Hoi Dirk, Ik dacht eerst dat mijn monitor stuk was !!! , maar volgens mij moet je aan een nieuw fototoestel gaan denken (2 laatste foto's) .... De romp ziet er fantasties uit! dat wordt een heel mooi model. succes, Brandaris |
| | |
| |
#13 (permalink)
|
| Lid sinds: 28 januari 2008 Locatie: aerdenhout Leeftijd: 18
|
Hoi dirk, Zeer zeer mooie franse oorlogs boot. Veel succes en hou dit draad in de gaten. tim
__________________ Werf: Smit Lloyd 107 Website:http://tamiyashop.kixtart.ws/Webwink...ginpagina.html |
| | |
| |
#14 (permalink)
|
| Guest
|
Hoi @ Tim Bedankt ook voor je intresse. @ Brandaris Het klopt inderdaad wat die foto's betreft, de volgende zullen beter zijn het is iets met de instellingen denk ik, en anders wordt het misschiens inderdaad een nieuwe. @ Paul Misschiens een stomme vraag je spreekt in uw draadjes van KLOKLAGERS voor uw patrijspoorten wat zijn dat nu eigenlijk deze naam is me spijtig genoeg niet bekent. Mvgr Dirk |
|
| |
#15 (permalink)
|
| Lid sinds: 18 augustus 2006 Locatie: Coevorden Leeftijd: 42
|
Heb over de schroeven nog even een boek erop nageslagen over de Java en de Sumatra. Volgens een overzichtstekening en een foto heeft de Java twee rechterschroeven (midden en rechts) en een linkerschroef (links), en de Sumatra, het zusterschip, lijkt volgens een foto twee linkerschroeven te hebben (links en midden) en een rechterschroef (rechts). Dan zou ik het zoals Paul aangeeft afstemmen op hoe de voorkeursrichting is van de elektromotor. Dat geeft voor die motor het hoogste rendement en de minste slijtage. VrGr, Theo Baarslag
__________________ Had al hobby's teveel, is nu met modelboten begonnen en het houdt maar niet op |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |