![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) | |
| Lid sinds: 15 oktober 2008 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 49
| Citaat:
En die kabel : dat gaan we natuurlijk ook zo doen want ik moet wel wat afstand overbruggen. Badankt ! Luc | |
| | |
| | #32 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
op zo.n soort manier dus ![]() mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 7 augustus 2008 Locatie: Enschede Leeftijd: 40
|
@Luc, Wat de bowdenkabel betreft, de vraag is al beantwoord, maar een domme vraag... die bestaan toch niet op dit forum? Wat de vinnen betreft, ik zou adviseren de keuze wel maken vóór het plaatsen van motoren etc, hoewel je de motoren natuurlijk ook op een andere plaats kan monteren waardoor je er makkelijker bij kan. @ Roel, Leuk om te weten van de Bismarck, ik wist dat nog niet, inderdaad vreemde lui die duitsers, maar ja, schepen bouwen konden ze toen nog wel (ik heb duitse versie van onze huidige zeven provincienklasse gezien maar... dat ziet er naar mijn idee niet uit groeten Kees |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Citaat:
Hou maar op. Ik ben om en ik ga het doen zoals jij zegt. Beweegbare vinnen dus en dus gekoppeld aan de roeren. Mijn andere zwager heb ik ook geconsulteerd en als ervaren zeiler gaf ook hij aan dat dat dus een heel logische oplossing is. Kortom. Loszagen dus en opnieuw monteren maar dan beweegbaar. ![]() Zo zie je maar : over 1 nacht ijs gaan is nooit goed. Gelukkig kan ik nu overal nog makkelijk bij. Luc | |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 27 december 2005 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 52
|
Luc, Wordt mechanisch een interessante constructie. Of ga je elektrisch koppelen ? Ben benieuwd.
__________________ Facta non Verba: In het water: riviersleper Dickie, Op de helling: Onderzeebootjager Rotterdam, Op de testbank: Multiplexers, Servoregelaars, ESC, etc... |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 7 augustus 2008 Locatie: Enschede Leeftijd: 40
|
Hoi Luc, Het was niet de bedoeling om je mijn mening op te dringen hoor, ik hoop niet dat dat zo over kwam.. maar wel is het een verstandige keuze, 1. het heeft meerwaarde voor de vaareigenschappenen, 2. is het gewoon leuk om iets wat in het echt werkt ook op het model werkend te maken, daarbij is het redelijk eenvoudig uit te voeren. Ik zag dat je ook een reaktie had gegeven bij FreekS (zeven provincien) citaat "Net mijn rompje eens gewogen en ik zit incl. roeren en schroefassen nu op 1,3 kg. Dat is dus mooi want dat betekent dat ik ca. 6 kg. aan ballast nodig ga hebben...... " Ook hier, voor je uit gaat van 6 a 7 kg.... Houdt er rekening mee dat bij een schaalmodel 1:100 je de waterverplaatsing heel eenvoudig kan bepalen bv 5400 ton is 5,4 kg. Dat betekend dat de Tromp op deze schaal maximaal 5,4 kg mag wegen, dit klopt wel ongeveer want die van mij weegt net geen 5 kg, en dat vindt ik eigenlijk al iets te zwaar (ligt iets dieper dan ik zou willen) dit zou eerder rond de 4,5 kg moeten liggen. Origineel: grootste lengte 138m; standaard-waterverplaatsing 4300ton standaard, 5400ton volbeladen. (de waterverplaatsing van de huidige Tromp (LCF) zit wel tussen de 6 en 7000 ton (dus zo'n 6 a 7 kg modelgewicht bij schaal 1:100) Ik heb bij mijn model nauwelijks ballast gebruikt, maar een paar kleine stukjes lood (loodslab van de dakdekker). Deze heb ik gewoon op de bodem gelegd tussen de spanten, hoef je dus niet te smelten dat is nl inderdaad niet zo gezond. Het trimmen zal echter bij voorkeur zoveel mogelijk met de inhoud moeten gebeuren. Ik heb zelf de motoren ondersteboven gemonteerd (hangen aan een eenvoudige triplex ophanging, en liggen daardoor bijna tegen de bodem.Dit is goed voor een laag zwaartepunt, maar ook meer ruimte voor de aansluiting van de stabilisatievinnen vinnen, dat is overigens ook afhankelijk van het type motoren wat je gebruikt, Heb zelf Marx Decaperms 6V gebruikt, maar zou nu zelf een goedkoper type gebruiken. Toendertijd van mn beperkte budget (zakgeld en vakantiwerkt etc) was dit een behoorlijke aderlating.... volgens mij dacht de verkoper van ons plaastelijke modelbouwzaakje meer aan zn eigen dan aan mijn portemonee... Maak van het gewicht niet een te groot probleem, als je de opbouw niet te zwaar maakt kan je die 4,5 kg best halen zonder gekke dingen te moeten doen. Groeten Kees |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Beste Kees en anderen, Iedere keer weer fijn om tips en steun van anderen te krijgen. En wees niet bezorgd, ik ga niet over een nacht ijs dus zo maar op aangeven van iemand iets gaan doen is er niet bij. Maar alle hulp is welkom en hoe meer varianten, hoe meer over na te denken en dat vind ik eigenlijk net zo leuk als het bouwen zelf. Volgende week is het weer wat rustiger dus dan ga ik eens serieus aan de slag met de roeren en assen. Luc |
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Prachtige bouw! Altijd goed om te zien dat deze schepen niet vergeten worden. Ik heb er zelf ruim 7 jaar op gevaren/gewerkt. Succes! Ron | |
|
| | #39 (permalink) |
|
HOI, Na een tijd van druk, druk , druk, nu weer verder gegaan. Roeren van messing gemaakt en beplakt met kunstof (hoe heet dat schuimspul ook al weer) gaan we nu over tot het plaatsen van de schroefassen. Moet ik potverdikke weer in mijn mooie rompje gaan boren. Zodra ik wat resultaat heb plaats ik de foto's. |
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
![]() En waarom : heb je die schroefaskokers er niet eerder ingezet dan? Dat vind ik een beetje dom zou Maxima zeggen. mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #41 (permalink) | |
| Citaat:
Nu zijn dus de assen aan de beurt. Maar elk gat is er 1 en daar krijg ik dus buikpijn van. ![]() Luc | |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 2 juli 2007 Locatie: Bosschenhoofd Leeftijd: 42
|
Beste Luc, Die gaten in de romp maken moet niet echt een probleem zijn, met een proxxon of dremel gaat dit relatief simpel en netjes. Maak het waaigat goed water dicht want met name na het harde varen wil er nog wel eens golf van achteren komen die het hele waaigat volzet met water. dus een beetje epoxy daar is zeker op zijn plek. Tevens sluit ik me aan bij het verhaal van Kees over een zo laag mogelijk zwaartepunt houden Marineschepen hebben nog al de neiging te hellen bij hard manouvreren. Dit resulteerde in het echt nog wel eens in het massaal breken van het servies. De uitslag van de roeren is dan ook behoorlijk groot. Ik zou de radarbol dan ook zeer licht maken. Misschien eens navragen bij Fred op deze site FRED'S MODELSCHEPEN - PROJECT TROMP F801 ik vind het in iedergeval zeer interessant om je bouw te volgen succes met de rest van de bouw. gr. gert
__________________ Op de werf TH-7 adriana maria in voorbereiding BCK-40 Quo Vadis |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Hoi Gert ( en alle lezers natuurlijk), Helemaal eens met je opmerkingen over het waaiegat en het zwaartepunt. Ik ben in de gelukkige omstandigheid om een expoxybedrijf in onze gemeente te hebben die mij met veel deskundigheid bij kunnen staan. Heb dan ook een goede voorraad voor het schip ingeslagen zodat zowel het waaigat als het hele dek netjes waterdicht kan worden gemaakt. Met name het zwaartepunt is dan belangrijk want nu is weliswaar het balsahout voor de onderdelen en de latjes voor het dek lekker licht, maar expoy weegt ook wat dus dat moeten we goed in de gaten houden. En voor mijn eigewijze zwager : Ja, ik houd het bij latjes want dat schuurt zo lekker ! ![]() ![]() ![]() ![]() Daarom mooi dun multiplex van 1 en 2 mm gekocht voor de opbouw. Moet toch lukken denk ik zo. Roeren zijn van messing, wel relatief zwaar, maar dat hangt onder het schip dus dat is prima. Volgens mij wordt het vooral belangrijk hoe de accu komt te zitten. Afijn, eerst de schroefassen afmaken en daar ga ik zo mee verder.... wordt vervolgd dus. See you, Luc |
| | |
| | #44 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 december 2005 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 52
| Citaat:
__________________ Facta non Verba: In het water: riviersleper Dickie, Op de helling: Onderzeebootjager Rotterdam, Op de testbank: Multiplexers, Servoregelaars, ESC, etc... | |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Vervelende vent , zoek jij nu maar een mooie nieuwe bouwtekening voor je verjaardag uit . En dan graag van een echt schip en niet een of ander pielemarijnisje (mooi woord al zeg ik het zelf) ![]() ![]() ![]() ![]() |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |