![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 23 november 2008 Leeftijd: 43
|
Ik moest er maar eens aan geloven. Na jarenlang wat gerommeld te hebben met modelbouwschepen en na urenlang lezen op dit forum heb ik besloten te proberen een bouwverslag bij te houden van mijn nieuwste project, de zeeschouw van Billing Boats, maar dan in de schaal van 1:11. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al was begonnen met bouwen maar er nu pas achter ben hoe ik foto's kan plaatsen, waar een paar dagen griep al niet goed voor is........ Ik heb altijd al een zeeschouw willen bezitten maar de prijzen voor een echte zijn met iets teveel. Een goede vriend van mij bezit er wel een dus een goed voorbeeld heb ik wel. Vervolgens via internet een bouwdoos 1:22 aangeschaft en alle onderdelen op de scanner en 200 % gemaakt. Vervolgens de spanten geplaatst en de bodem en onderste gangen geplakt met de boeg en achtersteven ![]() ![]() Dit is zo'n beetje hoever ik nu ben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet hard ga en dat ik veel zal moeten testen en zelf uit zal moeten vinden. Ik ben in ieder geval van plan op het geheel bestuurbaar te maken met 7 kanalen, 1 roer 2 motor 3 grootzeil + fok 4 kluiver 5 zwaard links 6 zwaard rechts 7 licht en uiteindelijk zal dit hem moeten worden ( iets kleiner dan ) ![]() tot zover............ |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Ik wil ook wel eens zien wat dit wordt, dus ik heb een abonnement genomen op dit topic. Tot nu toe ziet het er prima uit, mijn complimenten!
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Alleraardigst scheepje. Hou je draadje in de gaten! Greetings, Luit ps Guzzman: het is een haar (geen hem...call me an antf*cker)
__________________ There is a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot! Alle info over de Typhoon: www.slopsema.nl | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2008 Locatie: aerdenhout Leeftijd: 18
|
Hallo, Word het ook die mooie verf als op de foto? tim
__________________ Werf: Smit Lloyd 107 Website:http://tamiyashop.kixtart.ws/Webwink...ginpagina.html |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Allereerst allen bedankt voor de complimenten zover, en voor Tim, ik denk wel dat ik dezelfde kleuren ga gebruiken als bij haar ( luit je hebt gelijk ) grote zus. Best vermoeiend zo'n verslag, net 30 minuten zitten tikken, database error en opnieuw beginnen, maar dat mag de pret niet drukken. Vandaag een beetje zitten zweten op de kluiver, mijn grootste probleem voor de aansturing omdat hij om de voorstag heen zal moeten. Eerst maar eens een proefopstelling gemaakt met een papieren zeil en tape en klemmen en stokken en nog meer tape. ![]() ![]() ![]() Dat ging dus niet werken, het papier is te stug en trekt de hele boel van tafel........... Op naar m'n moeder, moeders weten immers alles.. Onder het genot van een kop koffie mijn probleem uitgelegd en zij kwam gelijk met een lap dunne katoen van 1 x 2 meter, iets te dun maar voorlopig goed genoeg. Ook nog even in haar hobbyhok gesnuffeld en daar vond ik een doosje kralen van 5 mm in de kleur bruin, laat ik die nou net nodig hebben. Met volle zakken weer naar huis, kluiver knippen en naaien. Dat werd niets, alles trekt krom en scheef. Blijkt een eigenschap van stof te zijn en volgens ma moest ik er gewoon vlieseline tussen doen. Dat werkte wel. En dan is dit het resultaat van dag werk... ![]() Tot zover weer.... Bijna 2009 nog 21 nachtjes slapen cq 4 dagen werken |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Afgelopen dagen druk bezig geweest en ook nog een beetje gewerkt allereerst de versteviging voor de zwaarden gemaakt met een messing bus erin voor de zwaardas. Ik ben van plan de zwaarden op een m5 draadeind te zetten en dan via een servo aan te sturen. ![]() Ook de maststeun is klaar ![]() Nu kon ik de mast plaatsen en met de kluiver erop gaan meten of ik slag genoeg had om de zeilen te bedienen. Hierna een plaatje gemaakt met daarin de beide zeilservo's en de roerservo. ![]() Omdat ik voorin de boot geen ruimte heb ( en daar ook niet meer bij kan als hij dicht is ) heb ik besloten om de servoplaat schuivend te maken en vast te zetten met twee veren. Zo hou ik dadelijk spanning op de stuurdraden. De motor is ook reeds gemonteerd. Het roer wordt dadelijk linksom en rechtsom aangestuurd door twee dunne kabels, vandaar de stand van de stuurservo. Nu ga ik aan de slag met de fabricage van de mast en beide zwaarden en het roer...... tot zover maar weer |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 9 december 2008 Locatie: Friesland Leeftijd: 22
|
ziet er mooi uit allemaal succes met de mast, is een hoop werk maar je hebt inderdaad veel electronica er in, ik kan het doen met 4 kanalen 1 moter, 2 roer, 3 groot zeil, 4 fok, zwaarden gaan automatisch |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 9 december 2008 Locatie: Friesland Leeftijd: 22
|
@ Guzzman ik ga het met behulp van een kwik schakelaar en een relais S1 = de kwik schakelaar bekrachtigd de relais. Als er geen spanning op de relais staat dan draad de moter rechts om tot hij bij S2 is dan stop hij. Als er spanning op de relais staat dan draad de moter links om tot hij bij S3 is dan stop hij. En dan komt deze schakeling 2 keer, bb,sb. Dat rechter plaatje met die M in het rondje is de lier die linksom en rechtsom draaid en na een bepaalde slag een schakelaar in tikt met een breek contact, die dan alles verbreekt en dan stop hij. En als de kwik schakelaar dan weer verbreekt dan gaat het zelde verhaal alleen dan de andere kant uit ![]() ik hoop dat je het snap was moeilijk uit te leggen. Laatst gewijzigd door Auke3; 16 december 2008 om 17:19 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |