Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 september 2010, 08:22   #151 (permalink)

P. Burghoorn's schermafbeelding

Standaard

Hallo John,

Nog even en je bent klaar! Je hebt me ingehaald... De volgende update van de HH zal waarschijnlijk eind van het jaar zijn omdat ik al maanden aan het verbouwen ben, zucht.

De sloepen zien er goed uit op eentje na...

Click the image to open in full size.

Deze lijkt mij te gestroomlijnd met een te lang voorplechtje... Misschien dat je daar nog wat aan kan doen.

Ook heb ik nog een vraagje over de semafoor; zat deze echt op de achtermast? Meestal in de voormast omdat ze vanuit de brug commando's gaven voor het seinen. Het waren een soort flappen die ze in verschillende standen deden uitklappen, moeten die er nog op komen? Verder ziet het er goed uit.

groeten Paul
P. Burghoorn is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2010, 19:40   #152 (permalink)

Dutch*DDS*'s schermafbeelding

Leeftijd: 48
Standaard

He Paul,

Lang niet meer gezien en gehoord op het forum,oke hetzij bij de tanks

Ja ik had al gezien dat het nu Halderbergen is geworden?
Verhuizingen en verbouwingen slopen echt je humeur,ik weet er alles van.
Toen ik 10 jaar geleden mijn huis hier in Duitsland kocht was het nog in de stand van 1969,en zo zag het er ook uit.
Daar moest ik ook alles,maar dan ook alles eruit gooien en breken,en nieuw maken en installeren.
Van stroom tot waterleiding,van nieuwe ramen,deuren tot nieuwe verwarming aan toe.
Dan kwam nog het isoleren van het gehele huis,de zolder uitbouwen enz.
Nu heb ik ook nog een stukje werk voor me,de winterserre.
Ze is vochtig,en daar moet ik 1 buitenmuur eruit halen en nieuw erin plaatsen zonder dat de hele boel instort,en dan moet de vloer eruit daar ze aan het zakken is,en weer een nieuwe vloer erin.
Dus je ziet:Leidensgenoten zijn er altijd,ben er ook een.

Maar even op je reaktie terug te komen,

De sloep,oke ziet er een beetje snel uit,klopt wel ja,maar zo staat ze op de tekening.
Dan komt nog erbij dat het de eerste Dieselsloep bij de marine was,dus ziet er wel eigenaardig uit ja,maar moet haar nog een beetje aanpassen,dus zal ze zo niet blijven.
Dankje voor het opmerken

Zo wat het Semafoorseinsysteem aangaat had ook ik eerst dezelfde gedachtes als jij,en ik was ook verbaasd dat in het boekje van de 7 Provincien,hetzelfde boekje als jij ook hebt,dit Systeem in de achtermast plaats nam.

Ik heb een foto ingescand moment ff,

Uploaded with ImageShack.us

Hier is goed te zien dat het zo beschreven is,of het dan ook zo klopt wat daar staat,he geen flauw idee.
Maar je moet naar iets bouwen waar je afbeeldingen hebt,en infobronnen en dit boekje is het enigste wat er te krijgen is,dus heb ik erop vertrouwd en het ook zo gebouwd.

Misschien is het door de auteur zo aangegeven als semafoor,en is het geen Semafoor?
Nou ja,we zien het wel joh,hoofdzaak is dat het er goed uitziet he?

Ik hoop dat de 7 Pro.ook het eind van het jaar kompleet klaar is,en ik weer naar de Beurs/tentoonstelling kan,en ze eindelijk water ziet om in te varen.

En zo hoop ik natuurlijk ook,dat jij verder komt met de Hertog!

Oki,ga ervan tussen.
Groet John
Dutch*DDS* is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2010, 19:42   #153 (permalink)

Standaard

@ Paul,

Lees de tekst onder de foto.
Oud 1 september 2010, 20:34   #154 (permalink)

Standaard

Hallo John,

Tja het is zeker een tijdje geleden dat ik een update van de HH heb gegeven. Ik ben niet verhuisd alleen de gemeente valt onder een andere noemer.

Dat boekje heb ik ook en het verhaal en scheepsmodel is geschreven/gebouwd door Jantinus Mulder. Ook het grote boek van de pantserschepen is mede door hem geschrijven. Er staan ontjuistheden in wat ik heb vernomen door een medewerker van het marinemuseum maar ook door anderen. Een seinsysteem kan het zijn al heb ik mijn vraagtekens erbij omdat aan beidezijdes van de traliearmen een soort zwarte driehoeken hangen. Het kan zomaar zijn dat het hiergaat om vroege ankerbollen/driehoeken en dat ze op de rede lag. Ik kan vrijwel met zekerheid zeggen dat dit geen semafoorinstallatie is. Hooguit kan het een seinsysteem voor intern gebruik zijn om de communicatie snel over te brengen van het achterschip naar de brug. In die tijd hadden ze nog geen intercom...

Dat van die dieselsloep wist ik nog niet. Als ik het begrijp heb je dus 1 stoomsloep en 1 dieselsloep aanhangen, klinkt niet logisch. Ik denk dat de marine na een vernieuwende renovatie dan wel twee dieselsloepen zouden ophangen... Je moet alleen nog een motorbun in je sloep maken neem ik aan.

Zoals ik al zei; het wordt een mooi scheepsmodel, ga zo door!

groeten Paul
Oud 2 september 2010, 18:36   #155 (permalink)

Standaard

He Paul,

Ja dat zelfde dacht ik ook,maar alsnog zo gebouwd.
Ik moet echt gaan kijken waar ik het echte semafoorsysteem kan vinden,of een paar fotos vergroten om het misschien beter te herkennen.

De Dieselsloep was echt de eerste bij de Marine op dit schip,en wat ik zo gelezen heb werd ze ook niet vaak gebruikt daar ze echt een pokkelawaai maakte,toendertijd was de isolatie om de motor toch ff anders als vandaag de dag.
Of ze haar geruild hebben voor een 2 de stoomsloep weet ik niet,maar he je weet nooit.
Ik weet van mijn vader,was zelf jarenlang op zee bij de marine,en uit eigen ervaring als kind daar we zelf boten hadden dat die diesels toen ook niet echt geruisarm waren.
Om het jaar 1909 stond dat allemaal nog in de kinderschoenen.

John
Oud 2 december 2010, 18:22   #156 (permalink)

Standaard

Hallo iedereen,

Ja weer een tijdje geleden,maar beter laat dan nooit

We waren laatst gebleven bij de sloepen,waar ik nog meer fotos wilde plaatsen welnu,het is zover.
Ben ook weer een beetje verder opgeschoten met mijn boot.
Zoals jullie zometeen zien heb ik de sloepen voorzien van de masten,de paddels en zeildoek.
De masten waren nodig daar alle sloepen in staat werden geacht om zeilen te kunnen,en deze heb ik gemaakt uit Beukenhout.
De paddels zijn ook van Beukenhout,en alles heb ik gebeitst met een Notebeits,om vervolgens Acryllak als eindlak op te brengen.

De Notekleur geeft een goed kontrast,en ik wou een beetje weg van Teakhout om het niet alles te eentonig te laten worden.

Nu dit klaar was ben ik begonnen aan aan de zoekschijnwerpers.
De 7 provincien hat er 3,2 boven op de brug en een achter aan de achtermast op een bordes.

Daar in het gehele schip nog geen elektrischeleidingen lagen moest ik eerst een idee vinden om dit alles voor elkaar te krijgen zonder dat men kabels ziet.
Voor de 2 op de brug heb ik door de voormast een gaatje geboord waar het kabel naar beneden in de romp kan.
Vanaf het gaatje met messing 2 leidingen gelegd op de brug,waar de schijnwerpers met isolatie eronder opstaan.
Tussen deze leidingen een gaatje geboord waar de schijnwerper vast in staat,maar om haar uit te kunnen halen als het lampje doorgebrand is,zonder te knippen,snijden of wat dan ook.
Op deze leidingen stroom gelegd met het kabel in de voormast,en de kabels van de schijnwerpers,in deze leidingen gestoken.

De schijnwerpers zijn uit PVC pijp,messing,onderlegschijfjes gemaakt.
De reflektoren zijn PVC gemaakt,die ik met Chroomlak besoten heb.

Hier op de achtermast:

Deze schijnwerpers zijn naderhand aangesloten op een 2 kanaal-memoryschakelaar,samen met de positielampen.

AAnvankelijk had het schip enkele draden als antenne tussen de beiden masten,maar daar de wind hier wel vrij spel had,is dit veranderd worden,en men had hier wie bij Paul zijn Hertog Hendrik,Hoepelantennes aangebracht,

Deze hoepels worden bij elkaar gehouden door gewoon zwart elastiek,wat men kopen kan bij iedere naaizaak.
De touwen op het gehele schip zijn gemaakt met dit zwarte elastiek.

Hier de achtermast zoals zij eruit zag,voor zover ik het kan zien aanhand oude fotos,

Bovenstaand foto met de Nederlandse vlaggen die ik zelf heb gemaakt uit kussensloop en watervaste stiften.
Natuurlijk kan men die kopen,maar in Duitsland niet te krijgen,ik wacht al sinds september op 3 bestelde vlaggen,maar de Duitser krijgt het niet geregeld.

Intussen had ik natuurlijk de afstandmeters al klaar en geplaatst,zoals de peilkompassen op de brug,en op het middelste opbouw gedeelte in de "vogelkooi".

Nu het schip eigenlijk"bijna"klaar is,(natuurlijk moet nog het een an ander kleinspul erop)heb ik afgelopen zondag mijn boot naar buiten in de tuin gebracht bij -10 graden en sneeuw om een paar fotos te schieten in het daglicht.

Bij deze boven is het tentdoek wat over het achterdek hangt goed te zien,dit doek hangt ook boven het voordek.

Hier nog 2 mooie plaatjes;

Bovenstaand met Admiraalsvlag in top.

Maar deze is de mooiste,het schip in al haar glorie.

Zo ik hoop jullie vinden het mooi,en ik ga dan ook weer verder met het kleinspul,en het aansluiten van de elktrische instalatie.
En dan in Januarie 2011 staat ze weer op de beurs/tentoonstelling hier en daar komt ze eindelijk in het water.

Oke peoples,we horen en ziens mekaar dit jaar nog.

Grtz,John
Oud 2 december 2010, 19:35   #157 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Baggeraar's schermafbeelding

Standaard

heel indrukwekkend
Baggeraar is nu online   Met citaat reageren
Oud 2 december 2010, 20:04   #158 (permalink)

ronny de zeeman's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Standaard

man,man,man
dit is werkelijk prachtig.mijn respect voor uw kunnen.
groetjes,ronny
ronny de zeeman is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2010, 19:08   #159 (permalink)

Standaard

@ Baggeraar en Ronny de Zeeman,

Ja bedankt jongens,ik doe m`n best om het er mooi uit te laten zien.
Kunnen is relatief,durfen en proberen,daar leer je van.
Grtz,John
Oud 5 december 2010, 12:28   #160 (permalink)

Standaard

Hallo John,

Je kunt trots zijn op je scheepsmodel! Moet zeggen dat je het snel gebouwd heb met veel detailwerk erop. Ik ben nog niet zover en zal denk ik wel tot medio 2011 duren voor ik de Hertog geheel af heb...

groeten Paul
Oud 15 december 2010, 19:59   #161 (permalink)

Standaard

@ Paul,

Ja dankje,ik probeer mijn best te doen.Trots ben ik wel op mijn boot,en uit jouw mond klinkt het nog beter,bedoel je bent zelf een hele goede modelbouwer die niet te evenaren is.Dus vat ik het op als kompliment met slagroom

Alle details zitten er nog niet op,maar ben aan de gang hiermee.
Al met al ben ik ook alweer 2 jaar aan het bouwen aan de 7 Pr.(oke,niet konstant)
En voor mijn volgende boot zal ik op zijn minst ook 2 jaartjes zoet zijn ermee,ook al is daar de romp beter en eenvoudiger te bouwen.
Maar je weet:haastige spoed doet zelden goed,dus we nemen onze tijd ervoor.
Met de Hertog ben je ook zo goed 2 jaartjes onderweg,dus dan moet medio 2011 wel lukken,hoop ik voor je.
Toch zou het een mooi gezicht zijn onze beide schepen eens samen te zien varen,denk je niet?
Oke,moet verder,jammer genoeg sneeuwruimen,ik hoor je.

Grtz,John
Oud 15 december 2010, 20:13   #162 (permalink)

Leeftijd: 25
Standaard

er word hier echt prachtig werk geleverd echt een dikke pluim

groetjes wesley
RPA 11
w.bekker is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2011, 19:01   #163 (permalink)

Standaard

Hallo everybody,

Zo,het is weer een tijdje geleden maar hier gaan we weer

Afgelopen maand hadden we hier bij ons een Modelbouwbeurs/tentoonstelling met name:Lipper Modellbautage.
Daar ik in een:Interessegemeenschap ben met de naam:Modellbaufreunde-Lemgo,mochten wij ook als uitsteller aanwezig zijn.Dit was natuurlijk goed voor mij en mijn boot daar ze tot daartoe nog geen water had gezien,dus dat betekent natuurlijk ook dat ik geen flauw idee ervan had hoe ze ligt in het water,of wat de motoren brengen,en vooral is ze dicht.
Eerst even een foto nog op het droge:

Maar nu eindelijk ging ze te water;

Zag er al goed uit,en wat kwam dat kwam,ze was dicht,maar veels te licht,ik moest 2 dikke loodaccus van 12 Volt,3 van 12 Volt(klein)en er een van 6 Volt aan gewicht bijdoen om aan de waterlijn te komen,dus een totaal gewicht van 35 kilo.Maar goed dat ik alles had meegenomen voor het weekend op de beurs.

Hier een foto van het remmen,dus volle kracht achteruit om niet tegen de rand van het Bassin te botsen.Jammer genoeg was het bassin klein zodat ik niet volgas kon varen,en in menig bochtje echt op achteruit moest schakelen.

Maar ze lag goed in het water,had een mooie boeggolf,en over de motoren kon men ook niets slechtes zeggen.

Al met al een mooi schip,zeer tevredenstellend,afgezien van het gewichtstoegaveprobleem waar ik aan de vijver bij ons hier nog aan moet sleutelen,daar ik van de parkeerplaats af ongeveer 200 meter te voet moet

Belangstelling had ik ook genoeg,en ben echt trots op de 7 Provincien,zoals ze eruit ziet,het mooie vaarbeeld en überhaupt.
Daar ze nu klaar is rest mij nog te zeggen:bedankt voor jullie reakties de afgelopen 2 jaren,en we horen en zien elkaar gauw weer.

Groeten,John
Oud 13 februari 2011, 19:23   #164 (permalink)

koentjuh1990's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Hoi John,

Het ziet er schitterend uit!!
Vooral die laatste foto is erg mooi!

Nou op naar groter water en vol gas??
Oud 13 februari 2011, 19:30   #165 (permalink)

ISOLA2's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Dat ziet er machtig uit, die mag erwezen heb je bouwverslag gevold.
Dat gewicht was te verwachten is ook een grote romp, met delftship kun je het spantenplan in brengen en heb je zeer nauwkeurig je waterverplaatsing.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten