![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 11 juni 2008 Locatie: Petten Leeftijd: 21
|
Ik had epoxy van de modelbouw winkel. Deze had ik voor mij broertje gekocht. Maar hij schiet maar niet op ![]() ![]() Kan ik dat is uit proberen.
__________________ Gr, Koen Geniet! Maar drink met mate! Laatst gewijzigd door koentjuh1990; 24 januari 2009 om 14:20 Reden: foutje in op |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 30 november 2008 Locatie: Lemgo-Duitsland Leeftijd: 48
|
Hallo, Daar ben ik weer,ik heb eerst maar de Pantsergordels aangebracht aan de zijkanten van de romp,om vervolgens het geheel te "lamineren"dwz.Epoxyhars(polyesterhars)met verharder en een dun polyesterweefsel voor de zijkanten van de romp,en voor de onderkant(onder de waterlijn)dit weefsel te vervangen door een sterker weefsel. Een smerig klusje,maar het moet stevig zijn naderhand. ![]() ![]() ![]() ![]() |
| | |
| | #33 (permalink) |
| ![]() ![]() ![]() ![]() De stand van zaken zien jullie aan hand van de fotos,ik ben al begonnen met het schuren en plamuren,en schuren en plamuren,en natuurlijk schuren en plamuren. Maar ik moet zeggen het geheel ziet er al imposant uit,en ik schuur nog een beetje verder om dan vervolgens de aandrijving te plaatsen. Tot het volgende update dan, Grtz,John |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
@ Paul, De banen voor de Pantsergordel zijn uit 2 mm dik Balsahout gesneden en erop gelijmd. Dan met polyesterweefseldoek(heel dun spul)opgelegd,om vervolgens met epoxyhars bestreken. Dat was het deel wat echt heftig was,daar het weefsel dun is,lost het een beetje op door de epoxy,en door de kwast druk je het een beetje uit elkaar,zodat je weer heen en weer moet met de kwast om geen heuveltjes te krijgen die naderhand bij het schuren heel lastig worden.Ik weet waarvan ik spreek,een ieder moet deze ervaring opdoen denk ik maar. De onderkant van de romp ging gemakkelijker,daar dit weefsel dikker en stabiler is/was en dichter geweefd,wat als resultaat heeft dat het Hars langzamer erdoor komt en aan het hout hechten kan. Maar voor de eeste keer ging het.De plamuur doet de rest,niet veel,maar een beetje wel. Hiervoor heb ik autoplamuur gebruikt,is beter en beter bestendig tegen alles. Daarna alles wat me nog zo opgevallen is kleinigheidjes,geplamuurd met Acrylsnelplamuur. Nou,wie vertel ik dat. Grtz,John By the way |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
hallo aan iedereen, Zo na dagen van eindeloos geschuurd en geplamuurd te hebben,ben ik er vandaag toegekomen mijn schip mee te nemen naar mijn werk en haar in de primer te zetten(2 K). Dan vervolgens nog eens geschuurd en nogmaals in de primer. Daar de primer zandbruin van kleur is,heb ik haar met kleurstoffen veranderd in een soort "muisgrijs"wat naderhand ook de uiteindelijke kleur zal zijn. Zo heb ik een beetje een idee hoe zij er naderhand uitziet en ik kan nog een beetje bij plamuren omdat er toch nog wel een paar plekjes bij zitten die het nodig hebben. ![]() ![]() Het geheel ziet er dus nu zo uit. Als de primer morgen echt droog is dan schuur ik haar nog eens,en zoals ik al zei Tot het volgende update maar weer. Grtz,John |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2008 Locatie: Halderbergen
|
Hallo John, Oei,... Nu valt pas op hoe dik de huidgangen erop zitten. Ze zijn veel te dik, soory dat ik dit zeg na zoveel werk. Je hebt zo'n strakke romp gebouwd, het zou zonde zijn om deze banen zo te laten. Schuur in ieder geval ze wat vlakker. De hoeveelheid banen over de romp waren er ook meer maar daar zou ik zelf niet zo'n punt van maken. Hier een foto van haar boeg (met en zonder lofwerk) ![]() Ik hoop dat je de moed kan opbrengen om het nog te veranderen... groeten Paul |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Moet Paul gelijk geven... Dit is "overkill". Reken even uit mbv de schaal hoe dik die huidgangen in het echt zouden zijn... Ik denk dat je dan schrikt. Sterkte met de beslissing die je nu moet nemen! Maar: compliment voor het werk tot nu toe!
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
@ All, Ja het is me gisteren ook opgevallen,daar hebben jullie gelijk. Aan de zijkanten van de romp zijn ze 1-1,2 mm dik.Ik denk dat ligt nog in het Tolerantieberijk,maar dat neemt niet weg dat ik de plekjes waar het meer is toch even ga schuren,hoewel ik dit niet graag doe,daar ik de Polyesterlaag niet wil doorschuren(het ziet er een beetje naar meer uit,daar de kanten schuin zijn wegggeplamuurd). De boeg ziet er een beetje "Overkill"uit omdat de pantsergordels er buiten staan,deze zal ik in ieder geval aanpassen,en ze terug tot achter de boeg schuren.Het zal er in ieder geval beter uitzien. Maar bedankt voor het opletten,voor men een grove fout begaat die je naderhand moeilijk weer wegwerken kan. Grtz,John |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Ah,by the way. In het boekje van de NVM waar het model in staat,zijn ze ook niet echt dunner aan de zijkanten,en de goede man heeft ook 3 gordels aangebracht.Maar de boeg moet anders. Moet ik ff een tussending vinden,maar lukt met zekerheid. Ik heb een tip nodig voor het verleggen van het dek. Had tot nu toe ook nooit ermee te doen,buiten zoals iedereen een getekend dek. |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Guest
|
Hallo John, Even ter vermijding van allerlei spraakverwarringen (en wellicht ben ik nu aan het muggeziften...) Dit soort schepen, (dreadnoughts, pre-dreadnoughts, pantserschepen) hadden slechts één pantsergordel. Deze bevindt zich rond de waterlijn (erboven er eronder). Reden is simpelweg dat op deze plek de kans het grootst was dat een granaat in zou slaan en het schip zou doen zinken. Bovendeks waren alleen vitale onderdelen van een pantser voorzien. Bij de zeven provincien betrof het hier oa de commandotoren, barbettes van het zware (28cm) en middelzware geschut (15cm). De overige 'banen' die je op de scheepshuid zie zijn dus géén pantsergordels maar geklonken reeksen huidplaten. Dit is ook de reden dat schepen die in een zeeslag een groot aantal geschutsstreffers konden doorstaan, toch met slechts één torpedo tot zinken werden gebracht: de torpedo slaat nl. in onder de pantsergordel. Het volledig pantseren van een schip was echter geen optie: véél te zwaar. Bescherming tegen torpedo's werd dan ook vooral gezocht in het onderverdelen van het schip in zo veel mogelijk waterdichte compartimenten. Ter volledigheid: een pantserdekschip (schepen van de Holland-klasse) heeft géén pantsergordel, slechts een (licht) gepantserd dek dat tegen invallende granaten beschermt. Gr. Sander |
|
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 17 februari 2008 Locatie: Halderbergen
|
Hallo John, Neem geen "fouten" over van een ander model ondanks dat het in een boekje staan. Alleen het originele schip is een goede ijk. Wat Sander beschrijft is waarheid. Het waren niet meer dan gewone huidplaten. Welliswaar had de 7 Prov. wel een pantsergordel maar inwendig. Ze hebben de Regentes-klasse gebruikt hiervoor (waaronder dus ook de Hertog behoort) De Holland-klasse had alleen een gebogen pantserdek. Kijk goed naar foto's, het liefst van het origineel en reken alles om naar de juiste schaal. De tolerantie van 1 - 1,2mm wordt al gauw in jouw schaal 75 tot 90mm in het echt. Huidplaten van dit formaat lijken mij sterk. Ik weet dat je er tegen aan loopt te hikken om dit te veranderen maar je hebt zo'n mooie romp gebouwd en het zal jammer zijn om het zo te laten. Je zit nu nog in een bouwfase waarbij je het KAN veranderen. In een later stadia kan het niet meer en krijg je er misschien wel spijt van. Succes. groeten Paul |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 18 mei 2006 Locatie: Meppel Leeftijd: 35
|
Hallo John, Ik moet paul een beetje gelijk geven.Je zit nu nog in een fase waarin je dit soort dingen kunt varanderen. Ik heb hier op het forum ook een verslag gelezen waar gebruik gemaakt wordt van karton en/of papier om huidbeplaating te simuleren. Ik dacht dat de bouwer hier onder de naam Zinnia. Verder wil ik nog even zeggen dat het er goed uit ziet en dat ik ook deze verder zal volgen. Gr wilco
__________________ In aanbouw: Marina II Varend Wiesel leef niet om te werken, maar werk om te leven. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |