Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 juni 2009, 19:57   #16 (permalink) Remove this Post
raf

raf's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

hallo

dat plastieke dingetje heeft servoarm en op het roer een roerarm
deze noemen ze gafelkopjes
Click the image to open in full size.

dit noemen ze (alleen duits)Gestängeanschluss

en dit zijn de kogelkopjes

deze laatste zijn speling vrij te monteren

groetjes raf
"I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best."
raf is nu online   Met citaat reageren
Oud 8 juni 2009, 20:11   #17 (permalink) Remove this Post

tim elfering's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Hoi michael,

Ik weet dat je ze er nog niet op hebt zitten maar je kan beste zoiets gebruiken voor je roeren
Ik ga dit binnenkort ook toepassen omdat dit sterker is als er een grote kracht op staat. Je hebt weinig spelling en is enorm sterk vergeleken met met gebogen draad over de roer hevels. dit is het principe als de laatste die raf liet zien.

tim
Oud 8 juni 2009, 20:18   #18 (permalink) Remove this Post
MichaelNL
Guest

Standaard

Ok, allemaal duidelijk. Ik ga dus die Gestängeanschluss erop zetten. Hier heb ik dus al goede ervaringen mee in m'n andere boot.

Mocht dit uiteindelijk niet bevallen, dan is dat achteraf nog redelijk makkelijk te vervangen.
  Met citaat reageren
Oud 15 juni 2009, 19:36   #19 (permalink) Remove this Post
MichaelNL
Guest

Standaard

Zo, wegens tijdsgebrek gaat het allemaal iets langzamer dan geplanned, gelukkig heb ik na m'n tentamen van woensdag en m'n project voor het einde van de week geen school gerelateerde zaken meer en kan ik dus lekker m'n gang gaan in m'n vrije uurtjes.

Heb wel afgelopen week zo'n beetje alle elektronica in de boot gelegd en het werkt goed allemaal! Heb tevens besloten om meteen maar de waterpomp in te bouwen omdat het achteraf toch niet zo handig zou zijn en deze werkt boven verwachting goed, de hele badkamer was nat .

Vroeg me alleen af of het normaal is dat deze vrij veel lawaai maakt?

De antenne blijft uiteraard niet zo liggen en ik moet de draden nog even netjes bij elkaar binden enzo...
  Met citaat reageren
Oud 15 juni 2009, 20:14   #20 (permalink) Remove this Post

Standaard

Hoi michael,

Die graupner bluspompjes zijn tandrad motoren en maken net als bij mij gewoon herrie dat is wel jammer hoor Ik zie dat je heel veel hebt gedaan maar waar is het blauwe printje voor aan bb kant? En waar dienen de twee servo´s voor in de voorkant? Ik hoorde dat je weer wat had gekocht haha Ik zou wel je accu´s vast leggen met een houdertje er om heen en leg ze op hun kant!!! Ik weet niet of het klopt maar twee mensen hebben mij verteld dat als je je zender aanzet en met name de f14 en miss ook de fc16 zonder de antenne dat je je eindtrap(zendgedeelte op de print in je zender) ik wil persoonlijk wel weten of dit klopt. Wie weet dit? alvast bedankt! Ik blijf je volgen michael. Kom je ook naar hmbc binnenkort op hun jubileum? Misschien leuk om elkaar te ontmoeten

tim
Oud 15 juni 2009, 21:48   #21 (permalink) Remove this Post

Leeftijd: 21
Standaard

Ja, je hebt je pomp rechtstreeks op je spant gemonteert.
Niet moeilijk dat het zo veel lawaai maakt. Op deze manier gaat je hele romp meevibreren met de pomp en wordt het dus een klankkast.

In mijn Amsterdam gebruik ik een membraanpomp (die ook veel lawaai maakt) en ik heb deze op een schuimrubber gemonteerd.
In een dikke schuimrubber de vorm van de pomp voor ongeveer half de dikte uitgesneden en deze hou ik dan daarin met een spanband. Het maakt nog altijd lawaai maar al veel minder.
Oud 15 juni 2009, 23:14   #22 (permalink) Remove this Post
MichaelNL
Guest

Standaard

Citaat:
waar is het blauwe printje voor aan bb kant?
Die blauwe print is de 12 kanaals schakelmodule van Wetronic, welke erg goed werkt! Hiermee ga ik de waterpomp schakelen (via een relais) en later ook de verlichting.

Citaat:
waar dienen de twee servo´s voor in de voorkant?
Een van de servo's is uiteraard voor de roeren en de andere servo is voor het draaien van de blusmonitor, moet nog even kijken wat de handigste instellingen hiervoor zouden zijn op m'n FC-16.

Citaat:
Ik zou wel je accu´s vast leggen met een houdertje er om heen en leg ze op hun kant!!
De accu's gaan inderdaad op hun kant, en dan liggen ze echt helemaal klem. Daarom staan ze nu ook nog even, zodat ik ze er nog gemakkelijk uit kan halen. Straks als ik een (master) aan/uit knop erop heb zitten gaan ze liggen en worden ze als het goed is niet meer verplaatst, ben van plan ze ook op te laden in de boot, lijkt me geen probleem toch?

Citaat:
Ik weet niet of het klopt maar twee mensen hebben mij verteld dat als je je zender aanzet en met name de f14 en miss ook de fc16 zonder de antenne dat je je eindtrap(zendgedeelte op de print in je zender) ik wil persoonlijk wel weten of dit klopt.
Volgens mij mist er een stukje van deze zin? :P Je denkt dat ze stuk gaan zonder antenne aan de zender? Ik doe hem bij het testen vrijwel nooit erop, dus wil dat dan ook wel weten. Staat volgens mij niets over in de handleiding.

Citaat:
Kom je ook naar hmbc binnenkort op hun jubileum?
Zal even kijken wanneer dat is, lijkt me op zich wel leuk. Niet dat ik deze boot dan al mee kan nemen, maar leuk om even te kijken bij anderen!

Citaat:
Niet moeilijk dat het zo veel lawaai maakt. Op deze manier gaat je hele romp meevibreren met de pomp en wordt het dus een klankkast.
Hmm, dat van dat schuimrubber is wel een goede tip denk ik, zal van de week eens kijken of ik daar wat mee kan. Tnx!
  Met citaat reageren
Oud 16 juni 2009, 11:44   #23 (permalink) Remove this Post

Standaard

hoi michael,

ik zie het ja van die blauwe print! Ik bedoelde met de antenne. Dat als je de zender aan zet zonder dat je antenne op je zender vastgeschroef is dat je dan de eindtrap(zendgedeelte) op kan blazen. Ik zou persoonlijk de roerservo zo ver mogelijk naar achter doen. Zo kan je draad minder buigen en is dus beter en sterker. ik zou wel even je accu´s zekeren! zal je toch een keer beschermen tegen kortsluiting. Wat voor accu´s zijn het 6 of 12 volt en hoeveel A?

tim
Oud 16 juni 2009, 15:07   #24 (permalink) Remove this Post

_Hunter_'s schermafbeelding

Standaard

ze zijn 6 volt want ze staan nu geschakeld (dus 12 volt)
_Hunter_ is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2009, 16:21   #25 (permalink) Remove this Post
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Bij oudere typen zenders is het inderdaad zo dat je de kans liep de eindtrap van je zender op te blazen, als je de antenne er niet op had staan.
Hoe dat bij de nieuwe(re) zenders is... Ik weet het niet zeker, maar de kans dát het gebeurd is kleiner geworden.
Als je het zeker wil weten: vraag Corrien. (Jan van M)
Is vaak op het elektronicadeel te vinden, óf op de Modelbouwberg.
Of ín de Wok-Inn (Tafel 4) óf boven de Wok-Inn, 1e verdieping, daar waar de kluis met de contractjes staat...

Maar waarom zou je je antenne er af halen...
Oud 16 juni 2009, 19:21   #26 (permalink) Remove this Post
MichaelNL
Guest

Standaard

Citaat:
ik zou wel even je accu´s zekeren! zal je toch een keer beschermen tegen kortsluiting. Wat voor accu´s zijn het 6 of 12 volt en hoeveel A?
Ik ga ze ook nog zekeren, moet nog even uitzoeken wat voor zekering erop moet. Het zijn 6V 4,8A (zo even uit me hoofd) accu's.

Citaat:
Maar waarom zou je je antenne er af halen...
Omdat ik hem nog niet echt in gebruik hem, behalve dan om af en toe even kort te testen. Heb hem er gewoon nog niet opgeschroefd. Zal dat dan wel even doen voordat ik hem weer ga gebruiken.
  Met citaat reageren
Oud 17 juni 2009, 10:23   #27 (permalink) Remove this Post

Standaard

Hoi roel,

bedankt alvast voor je denkwerk Ik heb het dan ook voornamelijk over de f14. Om die klein en makkelijk mee te nemen haal ik persoonlijk mijn antenne er af en stop die in de zijkant.

tim
Oud 17 juni 2009, 13:50   #28 (permalink) Remove this Post
MichaelNL
Guest

Standaard

Ok, nog even kort over het plaatsen van een zekering in de boot. Ik heb even rondgezocht op het forum en daar worden een aantal mogelijkheden gegeven, zoals het plaatsen van 1 zekering voor alles, maar ook per regelaar (er zitten er dus 2 in). Wat zou hier de beste optie zijn?

Tevens kon ik dus niet iets vinden over het amperage dat de zekering moet hebben, behalve dan dat je dat gewoon zelf moet uitproberen. Maar waar zal ik beginnen dan?

Bij de motoren staat het volgende:
- idle-current drain: 1A
- current drain at max. efficiency: 7A
- Blocking-current drain: 40A

De regelaar geeft de volgende info:
- permanent current: 50A forward / 20A backwards (ik bedenk me net dat ik hier helemaal geen rekening mee gehouden heb met aansluiten, dat moet ik nog maar eens gaan checken dan)
  Met citaat reageren
Oud 17 juni 2009, 14:44   #29 (permalink) Remove this Post

Bart Cornet's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

Ik zou elke regelaar apart op 10A zekeren.

Bart
Varend Maasbank (1:50). In aanbouw Smit Elbe (1:50), Smit New York (1:50)
Lid Vaargroep VicWijs
Bart Cornet is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juni 2009, 15:02   #30 (permalink) Remove this Post
Vriend van modelbouwforum.nl

F.van.Gent's schermafbeelding

Leeftijd: 78
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MichaelNL Bekijk bericht
- permanent current: 50A forward / 20A backwards (ik bedenk me net dat ik hier helemaal geen rekening mee gehouden heb met aansluiten, dat moet ik nog maar eens gaan checken dan)
Wat voor een regelaar is het dan ??
Bij mijn is het zo :achteruit dan brand de led knipperend.
En bij vooruit konstant.
Dus als je led knipperent brand en je motor draaid dan voor uit.
Moet je motordraden even verwisselen.
Want anders vind je regelaar dat niet leuk.
En zal je belonen met een (flink) fikkie denk ik.
mvg
Frederik
Frederik

Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 17 juni 2009 om 15:07
F.van.Gent is nu online   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten