Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 juni 2009, 20:43   #1 (permalink)

dooieschaap's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard Bouwverslag containerschip 1:50

Hallo

Ik ga een hier een verslag bijhouden (altans proberen) van een containerschip.
Ik heb de tekeningen gehad van een scheepswerf in Werkendam ik moet ze nog even gaan verschalen naar 1:50 want ze zijn nu 1:25

Het schip is in werkelijkheid 110x11.4M
En op schaal wordt hij 220x22.8Cm

Het wordt mijn eerste schip dus ik denk dat het lang gaat duren en dat er heel wat foutjes in komen te zitten.
Alle tips zijn welkom vooral over materiaal keuze voor de spanten en de beplaking.

Veder zoek ik nog tekeningen van een roer en een anker als iemand ze heeft stuur me effe een PM.

nou de foto's komen nog omdat ik vandaag pas de tekeningen heb gehad dus daar moet ik eerst nog maar effe mee gaan knutselen.
Oud 10 juni 2009, 20:45   #2 (permalink)

_Hunter_'s schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

veel succes!
_Hunter_ is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2009, 21:05   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Stephan le Sage's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Hej kerel,

En nog een binnenvaartschip, heel goed, leuk ook bovendien. Waar werk je zelf het leifste mee. Voor het casco hout, multiplex voor spanten wel goed, dikte moet je zelf even bepalen. Ikzelf heb het zo gehouden dat als het nodig is dat ik er ook nog wat in kan schroeven. Als bekleding heb ik 3mm triplex uit de gamma. Andere doen het weer anders, mja dit is hoe ik het heb gedaan, al 2 schepen en 2 bakjes (later 1 van gemaakt) Op het moment ben ik mijn schip aan het afronden en ben ik bezig aan de bak die ervoor komt. Zoeen als het voorste gedeelte van een koppelverband. Om je even een beeld te geven.

En fouten zijn er om van te leren, en als je het van te voren even vraagt hier dan zul je best wel snel antwoorden of tips krijgen over hoe je iets kan doen, is mijn ervaring in ieder geval.

Succes ermee en ga het volgen.
Oud 10 juni 2009, 21:37   #4 (permalink)
Jahre Viking
Guest

Standaard

Dit is wel heel erg groot voor je eerste schip! Ik wil maar zeggen, neem niet te veel hooi op je vork voor de eerste keer. Het zou jammer zijn dat het op een teleurstelling uitdraait. Niet alleen bouwen is moeilijker, maar ook het prijskaartje dat aan zo'n knaap van een schip hangt.

Heb je ook de ruimte om hem te bouwen? Ga dan niet uit van de grootte van het schip. 220cm draai je niet even om, dus je moet er rondom omheen kunnen lopen en voldoende werkruimte overhouden.

Wat betreft de grootte, kijk eens in de draad van de Hertog Hendrik van Paul Burghorn. Dat schip is kleiner en weegt vaarklaar al 50 kilo. Die van jou gaat iets van rond de 60 tot 70 kilo wegen. Om dat op te lossen moet je hem ter plaatse met water op diepte brengen en dit na het varen er ook weer uit kunnen pompen. Dit betekend dus dat je hier met de bouw al rekening mee moet houden. En natuurlijk meerkosten. Een 60 tot 70 kilo schip (waarschijnlijk net zo zwaar als jij bent, misschien zelfs zwaarder) krijg je wel met 2 man in het water..... maar er niet weer uit. Aldus zonder nat pak en blubberschoenen.

Dit zijn dingen waar je ook even bij stil moet staan. Je zal niet de eerste zijn die gelijk begint met zo'n kolos en na verloop van tijd strand. Dat zou zonde zijn.
  Met citaat reageren
Oud 10 juni 2009, 21:47   #5 (permalink)

Standaard

Deels ben ik het met Jahre Viking eens,

Het is misschien wel wat groot als eerste schip. Heb je nooit eerder bootjes gemaakt?. En idd de koste zijn vrij hoog. Ik ben er nu 2 jaar mee bezig en zeg je dat komt ook deels door het geld en tijd, het groeit me ook niet op mijn rug. En het kost gewoon een hoop geld. Maar aan de andere kant het hoeft ook niet over half jaar af te zijn. En het ligt eraan wat je erin gaat bouwen. Dubbelschroef of enkel. Scheelt alweer regelaar en motor bijvoorbeeld.

Over het gewicht. Mijn schip is echt geen 60 kilo,(185 cm x 30 cm) maar is ook niet licht. Ga er ook geen 100 meter mee lopen :P. Kijk maar eens op mijn forum, staan ook foto's van leeg schip. Met me accu erin ligt ie al op goede diepte om te varen. Wel grote accu. Wil ik afgeladen varen kan ik er nog 3 pakken vloertegels(badkamer ofzo 30x30) bij in leggen en nog een kleinere accu en dan lig ik afgeladen. Maar dan is die absoluut niet meer te tillen.
Oud 10 juni 2009, 22:57   #6 (permalink)

lars92's schermafbeelding

Standaard

heee gooie dag!

ten 1ste welkom op het forum! en dat je er maar een mooiverslag van gaat maken.
vet dat er nog een binnenvaarder bij is gekomen misschien binnenkort als er een aantal af zijn we een binnevaart dag kunnen gaan organiseren!!

ik ben het ook deels met jahre viking en stephan eens maar ik zou is contact op nemen met melf ( melvin ) hij heeft polyester casco te koop staan schaal 1:50 en 220cm lang het voordeel is dat ze super sterk zijn , in 1x waterdicht , en ze zijn vrij ligt voro vervoer is dat wel makelijk alleen als je der mee wilt gaan varen zou je der wat meer lood ( of lading , andergewicht ) in moeten leggen wil je goed willen varen ! ik raad het je aan om even contact op te nemen met hem, het zijne cht super strakke casco's! ik heb er zelf een koppelverband van

gegroet lars!
Oud 11 juni 2009, 00:16   #7 (permalink)
Jahre Viking
Guest

Standaard

Wat ik eigenlijk wil zeggen met dat gewicht is, als je het schip permanent op vaargewicht maakt dat hij ontilbaar wordt. Zo'n groot, glad ding die je op weinig of geen plaatsen stevig met veel grip kan beetpakken is niet eenvoudig om uit een auto te halen, al weegt hij 20 kilo. Als hij uit het water komt en dus nat is wordt de grip alleen maar slechter.

Ik de praktijk moet het schip tilbaar zijn. De rest van het gewicht zal je voor het varen moeten aanvullen met accus, tegels of het makkelijkste: water. Maar dat water moet wel in een waterdichte tank die je kan leegpompen. Het gewicht moet gelijk verdeeld zijn over het schip, je moet nog bij je elektronica kunnen komen. Dat moet je zelf ontwerpen wand het staat niet op je tekening want die is van een echt schip.

(ik begrijp dat je een schaalmodel van een echt bestaand schip wil maken)

Binnenvaartschepen hebben vaak 2 kleinere schroeven, dat zijn dus ook 2 assen en 1 dikke motor met een tanwielbak of 2 kleinere motoren op 1 of 2 regelaars. Daarbuiten hebben veel binnenvaartschepen boegschroef systemen die soms behoorlijk ingewikkeld zijn. Dit jaagt de kosten flink omhoog. Een zeegaand schip heeft meestal maar 1 schoef, 1 recht-toe-recht-aan roer en vaak niet eens een boegschroef. In havens worden ze geholpen door slepers die het schip naar zijn plaats brengen. Een binnenvaartschip moet meestal zichzelf kunnen redden.

Je hoeft dit natuurlijk allemaal niet te maken, je kan kiezen voor 1 schroef en geen boegschroef. Maar dan werk je niet meer op schaal en als je dan toch niet op schaal werkt is het wellicht beter om eerst een eigen onwerp of simpel schaalschip te maken van een centimeter of 80 - 90. Met dit simpele bootje kan je tegen veel minder kosten het scheepmodelbouwen oefenen. En ik garandeerd je dat je dat kan zien al je pas dan je schaal binnenvaart containerschip gaat maken. Die wordt dan gelijk een stuk mooier.

Een groot schip betekend grote spanten of heel veel spanten, maar in beide gevallen meer materiaal en dus meer kosten. En dat hou bij het spant niet op. Ook de rompbeplating zal dikker moeten zijn om de druk van het water op te vangen. Door de grootte van het schip is er zo-wie-zo al meer materiaal nodig. maar ook je schroeven worden groter en als je wil varen dan zal je richting messing schroef moeten en dan loopt de prijs al leuk op. Ook al omdat je twee nodig hebt. Hetzelfde verhaal voor de roeren, de mechanieken om dit te bedienen, de motoren met hun regelaas, de accus. Alles wordt grote en dus duurder.

Ik raad je sterk het volgende aan:

Bouw met hulp van de scheepbouwers op het forum als eerste rc boot een simpele enkelschroefs coaster van niet groter dan een meter. En neem van mij aan: bij je eerste boot zal je die scheepsfanten hier nog wel eens nodig zijn. Wel meer dan 1 keer.

Die leertijd kan je gebruiken om meer gegevens van je containerschip te verzamelen zoals misschien het bezoeken van het echte schip. Hoe meer informatie, hoe mooier het modelschip uiteindelijk zal worden.
  Met citaat reageren
Oud 11 juni 2009, 22:08   #8 (permalink)

Standaard

een update

ik heb de tekeningen vandaag naar het kopieercentrum gebracht om te laten verschalen en ik ga volgende week hout halen voor mijn spanten een een paar balkjes om alles op zijn plaats te houden en voor de dubbele bodem van het schip.

de bouw gaat waarschijnlijk traag lopen omdat ik thuis niks kan doen ik van mijn werk maar een halve dag vrij kan nemen in de week.

en ik denk inderdaad dat ik het schip iets kleiner ga maken.
Ik maak het ruim wat korter zo wordt het schip minder lang en wordt het ook iets stabieler.
Oud 14 juni 2009, 17:53   #9 (permalink)

michieltje's schermafbeelding

Standaard

ff voor de duidelijkheid.
je hebt dus al een plan. dubbelschroefs of enkelschroefs?
en een gewone steven of duw steven?
en wat wil je er allemaal op gaan zetten? beweegbare stuurhut en al?
wil ook zo gaan bouwen maar zal wel pittig worden.
ben benieuwd. blijf je volgen.
succes
Oud 14 juni 2009, 19:28   #10 (permalink)

Cotjuh's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Zozo.. das een hele onderneming.. Inderdaad als eerste boot..
Ben zelf alweer een poos actief, maar als eerste project had ik dit niet gedurft..

Idd, ook mijn nieuwe project is strax vaarklaar bijna 70 Kg Maar ik bouw de boot ook expres in 2 delen die voor het te water laten gekoppeld moeten worden..
Dat is practischer met bouwen en ook met vervoeren/ tillen..

Suuk6 met de bouw in ieder geval
Oud 14 juni 2009, 20:20   #11 (permalink)

Standaard

@ michieltje

nou het wordt een enkelschroef met normale steve en een beweegbare stuurhut maar daar heb ik nog geen tekeningen van net als van het roer en de ankers want die worden van mesiing gemaakt door mijn neef die daar heel handig in is.

ik zat zelf te denken om iets af te wijken van de school om het schip namelijk iets korter te maken door middel om het ruim iets in te korten.
Oud 15 juni 2009, 13:49   #12 (permalink)

Frenske's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard Ha gozer..

Allereerst..welkom hier...leuk dat er nog een binnenvaartman bij is...
Ben benieuwd hoe het schip van jouw er uit gaat zien....
Ik ga je draadje zeker volgen.....
Ben net zelf begonnen met de tanker waar ik zelf op vaar....Ga haar nabouwen in 1:50..
Kunnen we mooi bij elkaar afkijken en bij de anderen..haha..
Groet en s6..
Frans..
Oud 15 juni 2009, 14:20   #13 (permalink)

michieltje's schermafbeelding

Standaard

ahoy
het is wel waar wat er zoal geschreven wordt. voor een eerste project is dit wel een ingewikkeld verhaal.
ben me er ook van bewust. wil namelijk hetzelfde beginnen.
voordeel voor mij is dat ik zelf op de binnenvaart werk. en ook op vrij nieuwe schepen. hierdoor is het makkelijker om aan foto,s en gegevens te komen.
verder weet ik niet of je het topic van Alex Sybranda wel eens gezien hebt?
denk dat velen onder ons het er wel mee eens zijn dat dit wel de meesterbouwer van binnenschepen is. verder kan stephan je mischien nog bij staan.
en het scheelt als je zelf nog een beetje met potloot en lineaal overweg kunt.
elektronica heb ik ook nog weinig kaas van gegeten maar dat moet ook komen met de tijd.
mischien dat je handen jeuken om te gaan varen maar laat dit niet van invloed zijn op de tijd die je er voor neemt.
ben ook al een half jaar bezig om zelf m,n tekeningen uit te werken(voorschip eigen fabrikaat) en ben er nog steeds niet aan toe om het eindelijk op hout te zetten. 14 dagen thuis ook zat te doen.
zou in ieder geval zeggen lees de verslagen van Alex en Stephan even goed door.
hier kun je nog wat van opsteken.
Oud 15 juni 2009, 14:41   #14 (permalink)

Standaard

Hej michiel en dooieschaap, heb je trouwens nie een normale naam? Spreekt wat normalen aan namleijk

Dankje haha. Ja ik wil best helpen info te geven absoluut geen probleem. En michiel heeft helemaal gelijk. Ga het niet overhaasten ook al wil je beginnen. Neem je tijd ervoor, ik heb ook 2 jaar gebouwd en nog is die niet klaar. Lijkt miss wel zo maar is die nog echt niet. Moet nog ramen plaatsen, luikens maken, me hut electronisch beweegbaar maken. Het mechanisme is er al wel moet alleen nog het systeem in elkaar zetten die me hut omhoog en laat zakken. Het meeste zijn allemaal kleine dingen, maar doe hier rustig aan mee dan wordt het het mooiste.
Zou ook eens bij die van alex kijken jah, das echt een heel mooi schip en cker dat je daar nog leuke dingen vandan haalt. Zo heb ik daar gezien hoe ik mijn hut ging maken. (mechanisme dan he

Als je vragen heb horen we het wel.

Laatst gewijzigd door Stephan le Sage; 15 juni 2009 om 14:57
Stephan le Sage is offline   Met citaat reageren
Oud 15 juni 2009, 16:36   #15 (permalink)

Standaard

@ stephan le sage
nou mijn normale naam is Esat

@ michieltje
ja ik heb alle twee de bouwverslagen helemaal gelezen en gezien hoe het moet.

Als het goed is ga ik van de week hout kopen en mijn tekeningen uitknippen en op het hout plakken en als het mee zit een vrijdag uit zagen.
maar ik moet wachten op een vriend van mijn want hij gaat namelijk een tanker maken en dat doen we tegelijk op ik mijn schip hij zijn schip maar wel samen.
zodat we elkaar kunnen helpen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten