![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Nee, Frederik, je antwoord was prima... @Han: voor de komst van gasturbines waren stoomturbines voor middelgrote en grote schepen dé manier om een schip met een bloedgang aan te drijven.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 27 december 2005 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 52
|
Dacht ik toch dat er na de tweede wereldoorlog niet meer onder stoom gevaren werd. Weer wat wijzer geworden. De romp zit ondertussen in de polyester. Ik zal binnenkort eens wat fotoos plaatsen.
__________________ Facta non Verba: In het water: riviersleper Dickie, Op de helling: Onderzeebootjager Rotterdam, Op de testbank: Multiplexers, Servoregelaars, ESC, etc... |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
typ op wikipedia maar eens Friesland klasse in. Dan lees je o.a. dit: "De jagers van de Frieslandklasse waren voorzien van twee ketelruimen en twee machinekamers. Beide ketelruimen waren uitgerust met twee Babcock & Wilcox ketels met regelbare oververhitter vuurhaard. Uit economisch oogpunt werd er gevaren op één ketelruim. De machinekamers waren voorzien van hoge- en lagedrukturbines en een uitschakelbare kruisvaartturbine voor economische vaart. Het vermogen bedroeg 60.000 apk. De ontwerpsnelheid bedroeg 36 knopen (zeemijl/uur), in de praktijk konden sommige eenheden zelfs 42 knopen halen."
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 juli 2007 Locatie: Ridderkerk
| Citaat:
Ik heb zelf in die ketelruimen gewerkt en gevaren, maar klinknagels heb ik niet gezien. groeten, stoker | |
| | |
| | #35 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo frederik na 41 werden de duitse duikboten reeds gelast dus ik denk wel dat de techniek van het lassen op het laatste van de oorlog wel door verchillende landen zo geperfectioneerd was dat ze een ketel konden lassen groetjes raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Als dat de klinknagels rond vlogen he Ps Ze vlogen dus wel om je oren Heb het nog even nagekeken hoor mvg Frederik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik Laatst gewijzigd door F.van.Gent; 2 augustus 2009 om 00:20 | |
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 juli 2007 Locatie: Ridderkerk
| Citaat:
Ik heb nog een foto van een B&W ketel van een B-jager (Friesland-klasse) Op die foto is te zien dat de stoomhouder en de drie waterhouders gelast zijn. De ketelombouw (het gedeelte waarbinnen de verbranding plaatsvindt en nagenoeg drukloos is) is met bouten in elkaar gezet. Hoe die foto op dit forum te plaatsen weet ik niet. Als iemand dit wil doen, geef een mailtje en ik stuur hem op. groeten, stoker | |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 27 december 2005 Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel Leeftijd: 52
|
Heren, Ga gerust door met de discussie. Altijd leuk om van ervaringsdeskundigen te horen hoe het er op die schepen aan toe ging. Ondertussen pruts ik lekker door. De romp is geschuurd. ![]() Vervolgens in de polyester laminaat gezet. En van z'n voetstuk gehaald. Ik vindt 'm nog niet helemaal 100%. Wordt dus weer schuren, plamuren etc... En natuurlijk op dezelfde bouwwijze gaat straks het dek er ook op.
__________________ Facta non Verba: In het water: riviersleper Dickie, Op de helling: Onderzeebootjager Rotterdam, Op de testbank: Multiplexers, Servoregelaars, ESC, etc... |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
hallo effe door prutsen noemt hij dat hahahaha mooie romp al kun je der op een foto niet zoveel over zeggen maar normaal zou ze kaarsrecht moeten zijn op deze bouw wijze ik blijf volgen want dit wordt echt een mooieboot groetjes raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 |
Ik wil nog even terugkomen op de eerdere opmerkingen over lassen van ketels en schepen, omdat het hier om een heel interessante fase in de scheepsbouw gaat. Ketels werden al voor de oorlog met succes gelast. Vreemd genoeg bleek later dat dit succes voornamelijk lag aan de hoge werktemperatuur (zie hieronder). Er zijn wel een aantal flinke ongelukken mee gebeurt, maar die hebben in de geschiedenis wat minder aandacht gekregen. In de scheepsbouw werden marineschepen ook al vroeg met succes gelast, met name onderzeeërs. Dat zijn natuurlijk wel heel aparte schepen, met een dikke romp en de belasting bestaat voornamelijk uit druk, wat achteraf gezien een voordeel was. Toen in de Tweede Wereldoorlog de Duitsers op grote schaal geallieerde koopvaardijschepen torpedeerden ontstond er een grote behoefte naar snel te bouwen, grote schepen en bestelden zowel de Engelsen als Amerikanen grote hoeveelheden schepen bij Amerikaanse werven. Om de productie op te kunnen voeren gingen die ook over op gelaste rompen, deze schepen zijn bekend geworden onder de naam Liberty schepen. Aanvankelijk waren ze een groot succes, maar met name kort na de oorlog viel het op dat er wel erg veel ongelukken mee gebeurden. Sommige ongelukken vonden zelfs plaats terwijl het schip in de (veilige?) haven lag en plotseling doormidden brak. Een mooi voorbeeld is de T2 tanker Schenectady, zie foto hieronder. Na een aantal van dit soort ongelukken viel het op dat ze altijd bij lage temperatuur plaats vonden. Uit uitgebreid onderzoek bleek dat met name de lassen een hoge z.g. bros-taai overgangstemperatuur hadden. Normaal ligt deze overgang voor "normaal" staal zo laag dat dit geen probleem oplevert. Het bleek echter dat door het lassen het staal een soort warmtebehandeling onderging die deze overgang verschoof tot temperaturen boven het vriespunt. Het gevolg was dat de Liberty schepen braken bij lage temperatuur onder invloed van trekspanningen in het materiaal, die nog eens werden verhoogd doordat deze schepen relatief stijf waren ontworpen. Ik noem dit wel eens een echt spectaculair staaltje van "door schade en schande wijs geworden". De oplossing bestaat uit verbeterde lasprocedures die de effecten van het lassen op de bros-taai overgang verminderen, en "flexibeler" bouwen waardoor trekspanningen lager blijven. Voor het beoordelen van de laskwaliteit is de z.g. kerfslagproef ontwikkeld (ook wel Charpy-V proef genoemd). Daarbij wordt een gelast proefstaafje met een kerf kapotgeslagen, waarbij de breukenergie wordt gemeten. Brosse breuk (ongewenst) heeft een lage breukenergie, taaie een hoge. Tot op vandaag worden deze proeven nog uitgevoerd om lasprocedures te kwalificeren. Het lijkt wel een college, maar nogmaals: het is een markant stukje scheepvaarthistorie, en ik weet dat sommige deelnemers aan dit forum dat wel interessant vinden. Groet, Ad Bakker
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
hallo ad bedankt voor deze belangrijke info bij duikboten is men eerst begonnen met het waterdichte compartiment te lassen daar dit inderdaad veel sneller kon gedaan worden dan dat alles geklonken moest worden het lassen gebreurde nog met karbure in speciaal ontworpen potten waar dan de gas die vrijkwam gebruikt werdt om te lassen een korf die je kon laten in het water zakken zorgde voor de reactie tussen de carbure en het water waardoor er dus een brandbaar gas gevormd werdt de rest van de romp werdt geklonken omdat het lassen eigenlijk kostbaar was en deze mensen die dat konden zo snel mogelijk naar de volgende druk romp werden verplaatst om aan de volgende boot te beginnen een andere equipe klonk dan de huidplaten aan de opgelaste stutten en werkte de boot verder af nada de oorlog vorderde werdt er ook ander staal gebruikt (type41)en werden de boten volledig gelast doordat de procedure van de gas opwekking verbeterd werdt en er flexibeler gewerkt kon worden ook de rontgen apperatuur om het opsporen van slechte lassen werdt indienst gesteld en zo konden lekken vroeger worden opgespoord wat vooral de latere bemanning plezieriger vond LOL deze boten konden ook dieper duiken door dat nieuwe staal als je ziet dat bij een type 7c in het begin maar een opname of 20 werdt gemaakt en bij het type 21 meer dan 1000 dan zie je dat die rontgen opnames meer en meer belangrijk werden nu bij een moderne duikboot worden alle lassen gekontroleerd en dat zijn ettelijke kilometers maar waneer is men het punt lassen gaan gebruiken want mede door deze manier van lassen heb ik dus werk hahahaha groetjes raf
| | |
| | #44 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Groet, Ad Bakker
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | |
| | |
| | #45 (permalink) | ||
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Citaat:
groet, Ad Bakker
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |