Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 oktober 2009, 19:03   #1 (permalink)

snowmansion's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard Revell RMS Titanic 1/400 [Update 15 Januari]

Beste lezers,

Na een tijdlang bezig zijn geweest met R/C auto's en voornamelijk modelracen onder andere 1:10 onroad brandstof en nu 1:24 Mini-Z ben ik van plan om me toch ook meer bezig te gaan houden met echt modelbouwen. Dit vind ik echt mooi en vooral de gedetailleerdheid van sommige schepen vind ik echt zeer bewonderswaardig.
Nu was het voor de mij de vraag; goed een boot bouwen. Maar wat voor soort boot?
Wil ik hem bestuurbaar maken? Of een statisch model van maken. En wat voor type boot? Bijvoorbeeld een type VOC schip 3 master of een meer modern schip.

Mijn keuze is toch gevallen om te beginnen met een plastic bouwkit. Dit omdat de initiele aanschafkosten nog meevallen en ik niet weet of ik ook daadwerkelijk ermee ga varen en dus de kosten (motor,esc,ontvanger zender etc) uitsluit.
Mijn keuze is gevallen op de Titanic 1/400 schaal van Revell mocht ik niet worden overgehaald door eventuele andere argumenten. Het assortiment van Modelbouwbloemendaal is namelijk niet volledig online ze hebben nog meer achter. Als ik een mooie kit vind van een wat ouder VOC type model...

Maar goed ik heb het forum en internet doorzocht op deze bouwkit en ik vind het uiteindelijke resultaat erg mooi (ook van andere kits van academy bv). Hij is in ieder geval groot (67cm) en niet zo duur als bijvoorbeeld de houten kits (die overigens ook echt mooi zijn).
Ik heb ook deze besloten bij de lokale modelbouwwinkel te kopen voor eventuele support en vragen.
Ik zal zsm foto's gaan plaatsen van de aankoop en bouwvorderingen natuurlijk. Hoop dat alles goedkomt

Linkje:
Modelbouw Bloemendaal.nl

Click the image to open in full size.
Revell RMS Titanic 1:400/

Laatst gewijzigd door snowmansion; 15 januari 2010 om 16:33
snowmansion is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2009, 12:23   #2 (permalink)

btc-rc.nl's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

jeugdsentiment.. deze heb ik ook gebouwd toen ik jaartje of 15 was. veel leuk werk aan gehad. bij mij waren destijds de dekken wel krom, maar toch leuk geworden. Helaas heeft de hulp in de huishouding hem uit haar handen laten vallen..dus toen maar een zeegraf gegeven mbv vuurwerk..
Oud 7 oktober 2009, 13:28   #3 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Snowmansion,

leuk idee!

Het schip is (zelfs zonder veel "klein spul") denk ik nog wel varend te maken.
Je kunt de model-waterverplaatsing uitrekenen door de originele waterverplaatsing te delen door de schaal tot de derde macht.
De Titanic had een wv van 52310 ton, je geeft de schaal van 1 op 400 aan dus het sommetje is
52310000 (kg) / 400^3 = 0.810 kg, dus zeg maar 800 gram.
Ik denk dat dit met een "normale" ontvanger, 1 kleine regelaar (geen ieni-mini, maar gewoon een kleine) en 1 kleine servo best wel te doen is.

Wanneer je dit dus zou overwegen, moet je tijdens de bouw al rekening houden met het feit dat je bij het binnenste van het schip moet kunnen komen.
Probeer dus de dekken of de opbouw zo te maken dat ze afneembaar zijn. Misschien moet je iets veranderen, maar je bent natuurlijk niet voor niets modelbouwer

Denk er dus vooraf over na of je haar wilt gaan converteren naar RC. Zo niet, gewoon bouwen als in de beschrijving, zo wel, dan vooruit denken om een paar (kleine) probleempjes op te lossen.

Succes,

Wim
Oud 7 oktober 2009, 13:37   #4 (permalink)

btc-rc.nl's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

ik zou geloof ik niet aan een rc conversie beginnen met deze kit.. hij is enorm topzwaar en de dekken zijn dicht. (paar grote platen bij mijn weten). Je kunt dan hoogstens in een zwembadje of windstil weer.. maar goed, een uitdaging is het wel
Oud 7 oktober 2009, 17:27   #5 (permalink)

Standaard

Hallo mannen bedankt voor jullie input. En snowmansion=Sander dat is wat makkelijker.

Het idee voor een RC boot te maken is idd aan de ene kant aantrekkelijk aan de andere kant moet ik even kijken of ik het ook daadwerkelijk ga doen wegens de vraag of ik ook echt ga varen.... Ik hoorde al dat op deze boot een verlichting zeer mooi staat, wellicht dat ik hiermee eerst aan de slag ga om dus verlichting aan te brengen.
De kit komt als het goed is vrijdag eraan en zal dus meteen wat fotos posten... Leuk dat jullie wat tips etc en dingen posten. Kijken of jullie aanmerkingen hebben op me bouwstijl haha.
Oud 7 oktober 2009, 18:04   #6 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Brandaris's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Hoi Sander, hou er rekening mee als je verlichting gaat inbouwen dat je dan ook de binnenkant moet verven om door-schijnen van licht door het plastic voorkomt.

succes met bouwen, Brandaris
Oud 7 oktober 2009, 19:50   #7 (permalink)

Ad Bakker's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaris Bekijk bericht
.......hou er rekening mee als je verlichting gaat inbouwen dat je dan ook de binnenkant moet verven..........
Dag Sander,

Brandaris heeft hier echt een belangrijk punt. Toen ik plannen opperde voor verlichting van de ss Rotterdam waarschuwde hij me ook al voor het doorschijnen van de plastic dekhuiswanden die ik wilde gebruiken. Ondertussen ben ik wat aan het experimenteren met led-jes, en inderdaad schijnt het flink door. Daarnaast lichten zelfs mijn (nog onbehandelde) dekken van 1 mm berkentriplex bijna even erg op.

Succes, Ad Bakker

@Brandaris: Moet je daar nog speciale verf voor gebruiken??
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time"
Ad Bakker is nu online   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2009, 22:58   #8 (permalink)

Brandaris's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Hoi Ad en Sander, wat betrefd verf probeer het uit met 2 lagen donkere verf, hou er een lampje achter in een donkere ruimte als het nog door schijnd nog een laagje extra.

groeten, Brandaris
Oud 8 oktober 2009, 11:20   #9 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij wordt er in de huisjesbouw bij de modeltreinen zwart karton achter de wand gedaan.
Ad, je zou het eens kunnen zoeken op treintjes fora?

Wim
Oud 8 oktober 2009, 12:55   #10 (permalink)

Standaard

Hmm dat is natuurlijk wel een goede tip en handig om zeker rekening mee te houden. Het ziet er natuurlijk niet uit als het hele ship lekker oplicht.. De modelbouwwinkel heeft de kit voor mij apart gehouden en ga hem vrijdagmiddag ophalen. Ik ben alvast bezig beetje in de verlichting te verdiepen mocht het er idd van komen. Paralel vs Serie. Als ik ze paralel schakel is de battery wel eerder op, maar als er een led stuk gaat blijft de rest nog branden. Bij serie moet ik natuurlijk ook letten op de wat hogere Voltages en dus ook de weerstand(en).. en welke voeding. Ik denk gewoon een Accu ik moet even kijken wat qua grootte vs gewicht het makkelijkst is.

Laatst gewijzigd door snowmansion; 8 oktober 2009 om 12:58
Oud 8 oktober 2009, 14:43   #11 (permalink)

Standaard

@Wim en Brandaris
Bedankt voor de waardevolle tips. Ga het allemaal eens uitproberen. Houdt me ondertussen wel zo lang van de straat dat ik buitenlucht tekort dreig te komen (hoewel, net weer naar het Maritiem museum geweest voor mijn ss Rotterdam research, dus toch weer even buiten geweest).

@Sander
Als je er toch niet mee gaat varen zou ik een trafo kiezen. Wat betreft de leds zou ik niet alles parallel zetten, want dan moet je per led een voorschakelweerstand gebruiken en een wel erg lage voedingsspanning kiezen. Een goede, op je voedingsspanning afgestemde mix van serie en parallel is daarom het beste. Een aardige "cursus" vind je hier (heb ik ook ergens van het forum vandaan, weet alleen niet meer waar). Let bij de aanschaf van leds wel goed dat je zowel de spanningsval als de stroomsterkte meegeleverd krijgt. Die kunnen nog wel eens verschillen, en voor de berekening van de voorschakelweerstand heb je wel de juiste waarden nodig.

Succes,

Ad Bakker
Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch)
Oud 8 oktober 2009, 14:55   #12 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Standaard

Sander,

heb je al een keuze gemaakt in varen of statisch?

Ikzelf zou voor varen gaan, maar ja, ik heb al een paar plastic kits geconverteerd (met meer (Heller Smit Rotterdam) en minder (Revell Bismarck) succes)
De Revell Bismarck (ik denk de 1 op 570 uitvoering) had net te weinig wv (in model) voor mijn 8 kanaals Terra Top ontvanger, 1 mini servo, 1 mini regelaar en een setje AAA'tjes.
800 gram is volgens mij voldoende om een goed varende conversie te maken. Wellicht een (kleine) hulpkiel er onder om de (relatief) zware opbouw te compenseren.
Je moet je keuze wel maken voor je begint!
Het inbouwen van roer en schroefas is het makkelijkste met een kale romp.

@Ad,
dan ga je toch met de fiets naar het museum! Beweging en frisse lucht!

Wim
Oud 8 oktober 2009, 20:41   #13 (permalink)

Standaard

@ Ad
Een trafo kan inderdaad ook waarmee ik het Voltage terug kan schroeven naar een nog uit te berekenen waarde die nodig is om de leds te laten branden en niet te doorbranden... Alleen dan moet ik ff kijken hoe ik dat precies doe aangezien de trafo wisselspanning omzet naar een lagere voltage wisselspanning en de ledjes in principe werken op gelijkstroom alhoewel met die link die je gegeven heb kan ik daar misschien wel wat op bedenken..

@ Wim

Ik heb toch besloten om deze voorlopig statisch te houden en me eerst op het licht te gaan focussen. Ik heb zoiets van misschien niet te veel hooi op mijn vork nemen (tis nog me 1e bouwsel). Ik zal al zeer blij zijn als de titanic er goed uitziet en het licht dan ook nog eens functioneert. Wat je zegt idd maak een keuze voor je begint is idd handig dus bij deze..

Laatst gewijzigd door snowmansion; 8 oktober 2009 om 20:44
Oud 8 oktober 2009, 22:22   #14 (permalink)

Standaard

Sander,

Normaal gesproken kan je met een trafo naar een gelijkspanning van ergens tussen de 12 en 24 volt gaan. Des te hoger het voltage, des te meer led-jes je in serie kunt zetten met één voorschakelweerstand. Alleen opletten dat je nog een voldoend hoge voorschakelweerstand moet gebruiken, er staan wat voorbeelden in de "cursus". Bij 12V kan je bijv. 3 led-jes van 3 V in serie zetten, bij 24V 6 van 3V (bij 7 wordt de voorschakelweerstand aan de lage kant). Let echt ook goed op de benodigde stroom, je hebt led-jes van 10 mA en ook van 20 mA, dus dat scheelt nogal wat bij de bepaling van de benodigde weerstand.

Groet,

Ad Bakker

@Wim
Had misschien op de fiets kunnen gaan, ware het niet dat ik nogal wat bagage had (USB stick met zéér hoge capaciteit).
Oud 9 oktober 2009, 15:43   #15 (permalink)

Standaard

Hier dan wat foto's van mijn aankoop:

De doos:

Inhoud

Wat verf en wat lijm

Ik ben alleen bedenk ik me nu wat masking tape vergeten voor het verfen, maar goed dat komt later. Helaas heb ik het nu ff druk met school dus heb niet heel veel tijd om te gaan bouwen. Dus ff geduld hebben..
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Bouwverslagen - Schepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten