![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 6 september 2002 Locatie: Steen aan den IJssel
|
Hallo, Misschien niet een echte modelboot, maar toch ook weer wel. Ik ben een paar weken geleden begonnen met het bouwen van een portugees vissersbootje. Het orgineel (ik heb wat foto's van een vakantie jaren geleden) is ongeveer 4 meter, het model is inmiddels 2m30 lang geworden. Geen tekening, ik doe deze boot uit het hoofd/op het oog. De boot wordt gebouwd volgend de zgn. "stich and glue" methode. Materiaal is voornamelijk Okume massief en marine grade multiplex 6 mm. Lijm die ik gebruik is PU bruislijm van Bison en "West" Epoxy. De boot is bedoeld voor de kids, die zeu**n al Motorisering is een tweedehands dewalt accuboormachinevan 30 euro. Ik heb motor en tandwielbak uit de boormachine gehaald. Ik heb een nu een 550 like motor, regelaar en voor/achteruit. Op 12V draait de boorkop 2000 toeren, zal onder belasting vast minder zijn. Ik gebruik deze setup omdat ik nu ook de beschikking over een slipkoppeling die standaard op de boormachine zit (kinderen/schroef/vingers). De bak van de boormachine heeft een stalen planetaire vertraging, ik kan evt een zwaardere motor monteren. (pignon overzetten) Ik gebruik een raboesch 45cm schroefas en een 120mm 4 blads schroef, ook van raboesch. Op de boot komt een stuurkolom waarop stuur / gas / vooruit achteruit /dodenmansknop / accuconditiemeter komt. Het roer wordt met stuur verbonden met een pull-pull systeempje. Accu is een 50Ah semitractie. Wordt vervolgd!
__________________ Met (vooral) vriendelijke groet, Franck Laatst gewijzigd door Planck_Franck; 7 november 2010 om 11:31 Reden: "vindbaarheid" |
| | |
| | #5 (permalink) |
| ![]() vannacht is de boot van de schragen gevallen (stommiteit!) Scheur in de aanhechting bodem/zijkant, ik heb de boel nog niet verstevigd met glasmat. Opnieuw stitch en glue-en dan maar. Dit keer tarwebloem gebruikt als vulmiddel voor de epoxy, werkt goed. Boot is nu niet meer glutenvrij.
__________________ Met (vooral) vriendelijke groet, Franck Laatst gewijzigd door Planck_Franck; 18 oktober 2009 om 21:46 |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 21 april 2005 Locatie: Rozenburg Leeftijd: 34
| |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Hij zal wel een KAAL hoofd hebben denk ik
__________________ Het leven is kort 14 Jaar dus mvg Frederik | |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Mooi gezicht die foto's...gewoon even met het handje steunen, niks aan de hand.
__________________ Met (vooral) vriendelijke groet, Franck Laatst gewijzigd door Planck_Franck; 11 oktober 2009 om 18:48 |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 21 april 2005 Locatie: Rozenburg Leeftijd: 34
|
Ik heb 4 jaar met vele portugezen gewerkt en daar nu nog contact mee. We zijn dan ook 2x op vakantie geweest om ze op te zoeken. Ik was de enige op het strand die echt interesse had in het leven van de vissers, we gingen ook vaak samen naar de kroeg als er niet gevist werdt.... Toch een manier van hengelen... De hele lange netten uitbrengen met 2 boten en met 2 tractoren binnenhalen was altijd heel bijzonder om te zien. Foto is trouwens Costa de Caparica, op de achtergrond de buitenwijken van Lisboa. De brug ligt daar rechts om de hoek. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 28 januari 2008 Locatie: aerdenhout Leeftijd: 18
|
Hoi, zeker een leuk project alleen zou ik de aandrijving een paar accus nemen van de auto en een grote 12volt motor eraan koppelen met een echte bootschroef dus geen modelbouw maar ja jouw keuze want deze zal niet veel snelheid maken waar jij het voor gaat gebruiken. tim
__________________ Werf: Smit Lloyd 107 Website:http://tamiyashop.kixtart.ws/Webwink...ginpagina.html |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Tim, De accu die ik gebruik is een speciale "auto" accu, geschikt om verder te ontladen dan een gewone autoaccu. Een normale "auto" accu is voor dit bootje niet geschikt. Berekend en bij benadering gaat het ongeveer 250 watt vermogen kosten om dit bootje met 7km/hr voort te bewegen, en dat kan de motor/accu combinatie makkelijk aan. Rompsnelheid van dit bootje is ongeveer 9 km/h dus veel sneller zal het ook niet gaan. Het liefst heb ik dit bootje niet sneller dan 5 km/h, sneller is hier niet toegestaan en het is snel genoeg voor kids van onder de 10 jaar. Wat betreft de schroef, das even uitproberen. Ik heb behoorlijk wat ervaring met 1:1 schaal motorschepen, en volgens mijn gevoel gaat deze raboesch schroef wel het benodigde water verplaatsen.
__________________ Met (vooral) vriendelijke groet, Franck Laatst gewijzigd door Planck_Franck; 11 oktober 2009 om 20:33 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |