Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Model truckers > Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines

Reageren
Discussietools Weergave
Oud 10 mei 2011, 21:55   #31 (permalink)

Leeftijd: 32
Standaard

Een vraagje:
Nu was ik zojuist bezig om de schakelbak in elkaar te zetten en nu had ik hem voor een groot deel in elkaar zitten en dan lees ik inees : "deze lagers niet wisselen voor kogellagers." En ja, nu heb ik dat wel gedaan. Zou ik dit gewoon zo kunnen laten of heb ik deze kogellagers later nodig? Voor degenen, die willen weten wat ik bedoel: zie stap 20 in de Scania handleiding: http://www.asfaltrockers.nl/manuals/scania_r620.pdf

Edit: laat maar. Ik denk dat ik het al snap. De aangeven lager zullen alleen schuiven en dus heb je niets aan kogellagers. Ik ga ze dus nu vervangen voor de juiste lagers.

Laatst gewijzigd door Marker; 10 mei 2011 om 22:09
Marker is nu online   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2011, 22:14   #32 (permalink)

xxsanderxx's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

kogellagers in de bak is juist goed.
alles draaid lekker soepel he .

gr Sander.
Oud 10 mei 2011, 22:18   #33 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl
Moderatorteam

VOLVO FH 16 660's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marker Bekijk bericht
Volgens Wikipedia niet: Twente - Wikipedia. Maar dan moet ik wel eerlijk toegeven dat ook wikipedia niet helemaal zeker lijkt te weten als het om de hele gemeente Rijssen-Holten gaat.: Salland - Wikipedia.

En als Rijssenaar houd ik het maar op Twente.

Hallo Erik,

Het was als grap bedoeld, maar Rijssen ligt echt in Salland en Wierden ligt net in Twente.

Ach het maakt niks uit waar je woont, als je maar met plezier woont, dat is belangrijk.

Als je een keertje bij mij wil komen kijken, dan mag dat altijd hoor !

Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
VOLVO FH 16 660 is nu online   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2011, 22:33   #34 (permalink)

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VOLVO FH 16 660 Bekijk bericht
Hallo Erik,

Het was als grap bedoeld, maar Rijssen ligt echt in Salland en Wierden ligt net in Twente.

Ach het maakt niks uit waar je woont, als je maar met plezier woont, dat is belangrijk.

Rijssen ligt echt in twente. rijssen is de poort van twente het ligt net in twente..

gr Giddy up go
Tukker is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2011, 22:40   #35 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tukker Bekijk bericht
Rijssen ligt echt in twente. rijssen is de poort van twente het ligt net in twente..

gr Giddy up go

Hallo Tukker,

Helaas voor jou, maar de scheiding tussen Salland en Twente is de Regge !!!

Maar goed we houden er over op , want we vervuilen te veel dit topic.

@Erik, als je wilt dat het topic te veel is vervuild, kan ik dit voor jou opschonen !!

Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Oud 10 mei 2011, 22:52   #36 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VOLVO FH 16 660 Bekijk bericht
Hallo Erik,

Piet,

ik snap dat het als grap bedoeld was en zo heb ik het ook opgevat. Ik waardeer zo'n opmerking wel. Maar daarbij vind ik het ook wel leuk om zoiets op te zoeken op wikipedia. Zo leer je nog eens wat.

Opschonen hoeft van mij nog niet. Zo hebben we Twente en Salland toch even op de modelbouwkaart gezet. Ik zal zorgen dat de volgende update weer de scania betreft (zal zelfs proberen foto's te maken). Dus geef me een paar daagjes. Dan kunnen we daarmee back to topic.

En een keertje langskomen lijkt me zeer interessant!

groeten,
Erik
Oud 10 mei 2011, 22:56   #37 (permalink)

sjon_r's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marker Bekijk bericht
Een vraagje:
Nu was ik zojuist bezig om de schakelbak in elkaar te zetten en nu had ik hem voor een groot deel in elkaar zitten en dan lees ik inees : "deze lagers niet wisselen voor kogellagers." En ja, nu heb ik dat wel gedaan. Zou ik dit gewoon zo kunnen laten of heb ik deze kogellagers later nodig? Voor degenen, die willen weten wat ik bedoel: zie stap 20 in de Scania handleiding: http://www.asfaltrockers.nl/manuals/scania_r620.pdf

Edit: laat maar. Ik denk dat ik het al snap. De aangeven lager zullen alleen schuiven en dus heb je niets aan kogellagers. Ik ga ze dus nu vervangen voor de juiste lagers.
Gewoon laten zitten ! Heb ik ook gedaan, als je eensetje kogellagers erbij gekocht hebt voor de betreffende auto klopt het precies. Versn.bak draait nu bij mij heel soepel.
De lagers komen uiteindelijk klem te zitten en szullen niet heen en weer schuiven.
Oud 13 mei 2011, 20:03   #38 (permalink)

Standaard

Update 001

Deze week lekker wat op mijn gemakje verder kunnen bouwen aan de basis van mijn model.

Ik ben begonnen aan de versnellingsbak en heb overal de lagers vervangen door de kogellagers.:
Click the image to open in full size.

En heb daar meteen de motor aan bevestigd. Ik heb gekozen om vooralsnog eerst met de standaard motor uit de doos te werken. Ik lees op het forum dat veel (zo niet alle) bouwers de motor uitwisselen voor een truck motor. Ik zal een heroverweging maken als de Scania straks rijdt en ik hem definitief ga opbouwen.

De versnellingsbak kreeg een beetje smeer in de tandwielen en lijkt nu lekker soepel te draaien.

En toen het blok direct maar ingebouwd. En dat heeft zijn voordelen als ik zo dadelijk de stuurstang wil opbouwen. En ja, ik staar me nog steds suf op de foto van Robin (......), die de stuurstang toch voor de as heeft zitten en hem (bijna) origineel heeft . Maar ik ben eigenwijs genoeg om nog even te worstelen met de techniek.

Ondertussen ook de accu gemonteerd. Ik weet nog niet of hij hier blijft zitten, maar om de Scania rollend te krijgen, is het een goede plek. Tevens heb ik een idee om deze accubak toch te laten zitten en de carrosserie erop aan te passen. Maar daarover later (veel later) meer.

En ook even de eerste as van de tandem als dummy gemonteerd. Ik ben er nu vrij zeker van dat dit een aangedreven voorloopas gaat worden. Hoewel dit in het echt volgens mij niet veel voorkomt, maar om hier veel verbouw te voorkomen, heb ik deze oplossing op het oog. Het pakketje voor de upgrade materialen is onderweg. (Trouwens je gelooft bijna niet welk traject het pakket aflegt om in Twente ( --> Piet ) te komen. Best leuk zo'n track en trace). Het upgraden lijkt me niet veel werk, maar daar ga ik dus komende week wel achter komen.

En dan even een overzichtsfoto. Ik denk dat ik nog een keuze moet gaan maken waar de stuurservo voor de voorloopas moet gaan komen. Er is een leuk ideetje, maar daarover in de toekomstige upgrade over de voorloopas meer.

Dit was het dan voor nu. Het zal wel weer even wachten zijn op de volgende update, maar ik ben hard onderweg om de Scania rollend te krijgen, maar daarvoor moet ik eerst nog een zender (en ontvanger) en snelheidsregelaar bestellen. En welke zenderset het precies gaat worden moet ik nog even bestuderen. In ieder geval zal ik komende week veel het forum afstruinen om te achterhalen welke keuze(s) jullie gemaakt hebben.

grt,
Erik
Oud 13 mei 2011, 20:19   #39 (permalink)

-\8/-robin-\8/-'s schermafbeelding

Standaard

Hallo Marker,

Als je wil kan ik wel detailfoto's maken zodat je het dan wel snapt

Want volgens mij is het nu nog steeds niet duidelijk,en denken jullie nogsteeds dat ik de onderdelen aangepast heb

Gr -\8/-Robin-\8/-
Oud 13 mei 2011, 20:54   #40 (permalink)

Standaard

@Robin

Foto's graag!! B.V.D. Ik geloof dat je niets hebt aangepast, maar wil het toch graag zien. En ik begrijp niet dat ik je oplossing nog niet doorheb .

grt,
Erik

Laatst gewijzigd door Marker; 13 mei 2011 om 21:00
Oud 13 mei 2011, 21:24   #41 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Hallo Erik,

Je moet even in het topic van Opa Wil kijken, hierin wordt precies beschreven hoe je de vooras en de stuurstang moet aanpassen om meer stuuruitslag te krijgen.

Ik heb begrepen dat je je de voorloopas wil gaan aandrijven, dit is niet realistisch.
Een enkel lucht voorloopas is meestal wel sturend en kan gelifd worden, maar is niet aangedreven.
Bij kiepwagens is een enkel lucht voorloopas meestal wel aangedreven, maar dan meestal niet liftbaar.
Ook een enkel lucht naloopas is meestal niet aangedreven, wel liftbaar.
Bij kiepwagens is de dubbel lucht naloopas wel aangedreven, maar niet liftbaar.

Maar je moet gewoon bouwen wat je zelf leuk vind natuurlijk.

Oud 13 mei 2011, 21:40   #42 (permalink)

Standaard

Piet,

inderdaad is het niet realistisch. Maar omdat ik mijzelf (nu) nog niet instaat acht om zelf onderdelen te maken en/of het pendelsysteem zodanig om te bouwen zodat ik een (liftbare) onaangedreven voorloopas krijg (laat staan het juiste gereedschap hiervoor heb), heb ik gekozen voor een aangedreven niet liftbare voorloopas. Dus dit was de makkelijkste oplossing voor mij persoonlijk in mijn eerste project op deze schaal. Misschien in de toekomst bouw ik dit chassis om of zal ik een nieuw chassis maken. Had namelijk wel wat ideetjes, maar zag de zelfbouw (nog) niet zitten. En om een beetje te dromen: een FH3 voorloper lijkt me te zijner tijd wel wat.

grt,
Erik
Oud 13 mei 2011, 21:51   #43 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Hallo Erik,

Je moet gewoon bouwen wat je zelf mooi vind en wat je mogelijkheden zijn, zo ben ik vroeger, heel lang geleden, (ruim 44 jaar) ook begonnen met de 1:50 schaalmodellen.

Succes met de buow van de Scania !

Oud 17 mei 2011, 20:15   #44 (permalink)

Standaard

Update 002

Even lekker nog volgens de handleiding verder gebouwd en de achteras en de spatschermen gemonteerd.

En toen kwam het onvermijdelijke. Ik moest aan de vooras beginnen en dat zou dan mijn eerste verbouw/ombouwklus(je) zijn. Maar ondanks dat ik al veel had doorgelezen, heb ik de afgelopen avonden werkelijk uren gelezen, gezocht op dit forum en ook bij onze oosterburen de verschillende mogelijkheden onderzocht. Ik wist als dat ik de spoorstang moest aanpassen. Maar ik wilde goed weten waar ik de stuurservo kwijt zou kunnen raken. Het liefst moest deze servo voorin vlak bij de schakelservo. Nu zag ik in diverse bouwverslagen een leuk idee, dat mij ook wel zou passen. Het leek me dat nu beide servo eventueel zelfs makkelijk te vervangen zijn in de toekomst. Daarom kwam ik erop om het volgende idee uit te werken:

Middels een frame van polystyreen heb ik dus nu de servo's naast elkaar zitten. Met enig geluk lijkt het standaardprofiel en het plaatje te voldoen aan de benodigde hoogtes. de schakelservo gebruikt dezelfde stang, maar ik heb het armpje op de servo vervangen door een aangepast met de servo meegeleverde arm. Het buitenste gat heb ik iets opgeboord om het kogelscharnier te kunnen plaatsen

Daarna was de buurt aan de stuurservo. Omdat ik hier de uitslag wilde zien, heb ik de wielen naar even los bevestigd. de stuurservo heb ik vooralsnog helemaal hetzelfde gelaten als in de handleiding. Ik wil straks eerst de uitslag met de zender testen voordat ik hem eventueel verander. Indien nodig kan ik dan ook nog het bevestigingsplaatje op de as uitvijlen.

En even de uitslag getest. (een op het oog, want ik moet de stuurstang nog in orde maken.)

Hoewel het niet helemaal duidelijk is op de foto's, lijkt mij dat de stuuruitslag nu een stuk verbeterd is. Op zich ben ik tevreden met de oplossing. Hopelijk pak het straks goed uit als ik het kan testen met zender, maar dat zal nog even duren.

Het voorgaand had ik nog allemaal gedaan zonder dat ik de onderdelen heb bevestigd. Ik ga direct nog even aan de slag om de onderdelen vast te zetten en tot 1 geheel breien. Tot de volgende update.

grt,
Erik
Oud 17 mei 2011, 20:22   #45 (permalink)

htenbrinke's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

hallo,

je heb een pb

gr
htenbrinke is nu online   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Model truckers > Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten