![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 14 december 2010 Locatie: Oosterbeek (Arnhem) Leeftijd: 42
|
Met de start van shockwave om een Bruder CAT om te bouwen neem ik ook maar de keuze hier een start mee te maken. Ondanks mijn andere project van de VOS LZV waar toch de eerste vrije uurtjes heen gaan. Via ebay maar gestart met de aanschaf van een Bruder Caterpillar Schaufelbagger Art. 02438. Deze eerste investering van zo'n 30 euro is altijd wel noodzakelijk. Ik zal de kraan aansturen met een SPEKTRUM DX6i. Hiermee denk je 6 kanelen te hebben maar dat komt in de praktijk niet helemaal uit. Kanaal 5 is slechts een aan/uit kanaal en kanaal 6 is niet direct aan te sturen (dat is mijn conclusie naar flink puzzelen op internet). Voor de CAT hebben we 6 functies nodig. Ik wil met een PIC mijn 5 kanalen gebruiken om 6 kanalen aan te sturen. Een luxe vaiant op de software zou zijn dat ik daarin intelligentie opneem zodat ik niet puur een servo aanstuur maar met de stick een beweging aangeef en de PIC de gecombineerde servo aansturing verzorgt. Kanaal 5 (aan/uit) gebruik ik voor het omschakelen tussen 2 stuur modes. mode 1: rijden In deze mode gebruik ik 2 kanalen voor de rupsen en 1 voor het draaien van de giek. Het 4e kanaal heb ik nodig voor het schakelen van allerlei functies zoals verlichting enz. mode 2: graven Nu zijn 3 kanalen gekoppeld aan de giek (3 stuks) en draaien. Nu kan je gemakkelijk graven. Technsich werkt dit als volgt. De ontvanger geeft de kanalen door aan de PIC, deze leest 5 kanalen in. De PIC stuurt echter de 6 kanalen aan en de verlichting. Ik begin maar even met het verzamelen van interresante links
Laatst gewijzigd door Alicon; 26 november 2011 om 18:37 |
| | |
| | #2 (permalink) |
|
Voor het draaien moet ik al een keuze maken. Ga ik voor een uitwendige of inwendige tandkrans. inwendig ![]() uitwendig http://www.rcheliparts.nl/product.php?id_product=233 Ik lees graag ervaringen Laatst gewijzigd door Alicon; 27 november 2011 om 17:26 |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Is er een voorkeur voor hoe de giek moet worden aanstuurd en met hoeveel servo's. Ik kom diverse aanpakken tegen voor de eerste arm aan de behuizing. 1 servo tussen de 2 cilinders, 2 servos gemonteerd aan de giek of 2 servos gemonteerd aan de behuizing. Hierbij wat voorbeelden Ombouw met 1 servo Ombouw 2 servo's aan giek Ombouw 2 servo's aan behuizing Laatst gewijzigd door Alicon; 27 november 2011 om 14:07 |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 27 november 2011 Leeftijd: 40
|
Hallo Alicon, Ik dacht, ik meld me maar even aan op dit forum. Dus ben hier een . Ik heb namelijk ook een Bruder Cat omgebouwd. Die eerste foto met die inwendige draaikrans is namelijk van mij. Ik heb voor de hefcilinder, (de hoofdgiek zeg maar), gekozen voor een enkele servo omdat ik die dikke kasten aan de zijkant van de giek niet mooi vond. Mijn graafmachine moest functioneel zijn maar ook zoveel mogelijk op een echte lijken. En eerlijk gezegd lukt het met één 13kg/cm servo ook best wel hoor. Hij graaft best goed vind ik zelf. Je hebt natuurlijk met twee servo's wel wat meer hef vermogen. Maar vergeet niet, het is en blijft een plastic giek. Ik heb mijn giek op meerdere plaatsen moeten verstevigen met aluminium plaatjes. De volgende giek wil ik toch van aluminium gaan maken. Ik had m'n graafmachine op Mancave.conrad.nl geplaatst. Leek me wel grappig om eens te kijken wat de reacties zouden zijn. Hele leuke reacties gehad en toen maar besloten om een eigen Blog(RC Caterpillar) te beginnen omdat er toch wel wat mensen waren die geïnteresseerd waren in hoe ik één en ander had gedaan. Ik probeer deze Blog regelmatig aan te vullen. Ik denk dat ik de bouw van de volgende graafmachine op dit forum ga plaatsen. Ik ben momenteel bezig met de bouw van een Bruder John Deere trekker. Ik wil namelijk nog een dieplader met trekker bij m'n graafmachine hebben. Zo eerst weer genoeg gekwekt. Ik wens je veel suc6 met de bouw. En als je vragen hebt dan vraag je maar. |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Halle Jeagermeister, natuurlijk heb ik je blog en vermelding op Mancave.conrad.nl gelezen Ik ben iemand die zich, zoals je ziet, behoorlijk inleest. Beter goed afgekeken dan .... Ik heb veel info van je over genomen, ik hoop dat je dat niet erg vindt Ik ben even aan het rondkijken naar servo's en lees nu dat je een 13kg/cm servo gebruikt. Ik kijk nu naar een modelcraft MC-630MG a 25,99 analoge servo met een koppel van 146 Ncm. Heb je een concreet advies zodat de ombouw geen probleem wordt? Zal denk ik jouw voorbeeld volgen. Spelen de afmetingen nog een rol, deze is 40,5x20x42 mm. Alvast bedankt voor je reactie. Ik kijk ook naar een BMS-660DMG+HS a 32,99, koppel 142 Ncm. Dit is een digitale servo. Weet iemand de voordelebn van digitaal t.o.v. analoog? |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 27 november 2011 Leeftijd: 40
|
Ja klopt. daarvoor was die kruiskoppeling nodig. Ik wilde namelijk ook de hefcilinder. Die in het midden zit zeg maar een beetje maskeren zodat die niet zo opviel. Want een graafmachine met drie hefcilinders, ja... ik zeg niet dat ze er niet zijn maar ik heb ze nog niet gezien. Inlezen is een heel goed idee. Zoals je zegt Beter goed afgekeken dan... Dat heb ik natuurlijk ook gedaan. Ik kan wel een grote broek aan trekken maar ik heb het idee natuurlijk ook grotendeels van anderen afgekeken. Internet is daar wel een mooie tool voor. Maar omdat je, voordat je gaat bouwen, een beeld voor ogen hebt van hoe jij het wil hebben en dat niet terug ziet in die van anderen, ga je zelf dingen anders proberen te doen om dat doel te bereiken. En dat is dan ook weer een uitdaging. Het is daarom ook heel mooi om te zien hoe anderen iets gemaakt hebben. Daar kun je alleen van leren. En als ik internet bekijk. Loop ik bij vele modelbouwers nog mijlenver achter hoor Die prijs van die servo's vind ik wel wat hoog moet ik zeggen. Ik heb de Towerpro MG945R 13 KG High Torque Metal Gear, gebruikt en die was 18 euro nog wat. Ik weet nu alleen even niet meer waar ik die dingen besteld heb. Kom ik later nog wel weer achter. Ik heb trouwens gewoon analoge servo. K'heb namelijk alle elektronica eruit gesloopt. Ik gebruik CTI regelaars, maar dat had je al gelezen natuurlijk. Ik had eerst wel de bedoeling om de originele elektronica van de servo's te gebruiken maar bij mij branden die dingen gewoon door. Het regelt nu ook stuk mooier moet ik zeggen. Een kwaliteit regelaar is wel een goeie investering. Trouwens, de afmetingen van een standaard servo zijn goed. Die passen wel. Ik heb je internetsite bekeken. Dat ziet er goed uit hoor. En natuurlijk mag je mijn info overnemen. No problem! Zo weer een boek geschreven. Man ik krijg lamme vingers ik stop nu maar weer. Tijd om te pitten ![]() See ya!!! |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 1 december 2008 Locatie: Tremelo (België) Leeftijd: 18
|
hey, dit is mss ook wel interessant: RC-Baustelle.de | Bagger | [1:14,5] Schaeff HR16 von Bruder kanaal op youtube: Kanaal van mogele71 - YouTube een soort van hydrauliek-simulator met je servo's mvg Maarten |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Maarten, Bedankt, informatie ziet er goed uit. De stekker constructie als lager ga ik denk ik gebruiken. Met 3 contacten kan ik een zelfstandige besturing maken voor de rupsbanden, ik gebruik een +5V, GND en Serial om een PIC to PIC communicatie op te zetten. |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Het gaat er om te bedenken hoe een en ander functioneel moet werken om hem gebruikers vriendelijk te maken. Opnieuw loop ik tegen de linker stick van de DX6i aan die geen veer retour heeft naar de midden stand. Bij mijn SCANIA is dit functioneel anders opgezet door te werken met een achteruit. Plan is de colgende indeling. De controller zorgt voor eenr ustig, hydrauliek achtig gedrag. Verlichting wordt op de master aangesloten of via de bekende IO modules. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2011 Leeftijd: 35
|
Hallo Alicon, Je hebt gelijk met de kanalen, ik heb niet zoveel verstand van electronica maar ik dacht al dat er iets mee was. Maar wat voor pic module gebruik je dan, en waar bestel je die? Dan bestel ik die ook en probeer je natuurlijk na te bouwen want het is een goed idee dat je hebt. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 29 augustus 2009 Locatie: België, omgeving Mechelen en Antwerpen Leeftijd: 21
|
Je wil dus 2 servo signalen overbrengen naar de regelaars van de kettingen? Dan heb je toch maar 3 contacten nodig namelijk de puls van elke regelaar en de min (die je parallel aansluit) dus dan kan je toch gewoon met de jack-plug werken zonder servo module? edit: als je servo's als aandrijving wil heb je inderdaad 4 verbindingen nodig, maar dan is het misschien mogelijk om een 4-pole jack te gebruiken? Ik speel met het idee voor een Schaeff om te bouwen en ik heb gezien dat er een 4 pole 3.5mm jack bestaat, misschien bestaat dat ook in de grotere versie die jij aanbrengt?
__________________ VOLVO FH16 1/16 VOLVO FH 12 1/14 VOLVO XC60 BOBCAT Yale Forklift www.RC-powertrucks.be Laatst gewijzigd door Seeyah; 4 december 2011 om 22:58 |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Seeyah, ik begrijp dat je dacht dat 3 contacten genoeg waren maar je later tot inzicht kwam dat er toch 4 nodig zijn. Dat dacht ik ook, +5VDC, GND en 2x signaal. Ik heb zelf ook wel eens een 4-polige stekker van dit type gezien, weet alleen niet meer waar . In ieder geval bedankt voor het meedenken. We denken nog even door.@shockwave. Ik programmeer de PIC zelf, dus je kan deze wel aanschaffen maar dan moet je ook een programmeer unit aanschaffen en zelf de PCB solderen. Over het algemeen ben ik makkelijk in het delen van mijn bouwsel kennis dus mag je de code wel overnemen als je zo ver bent of je bouwt een module na en gebruikt mijn code. |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Via een ander topic kwam de site van Neuigkeiten... - Der-RC-Bruder naar voren. Dit is een mooi alternatief voor zelf bouwen met een boortje enz. ![]() een investering van 50 per as. Jeagermeister, 18 euro voor een servo en wat komt daar nog bij? Heb jij een indicatie waar een as op uitkomt met alle zelfbouw, montage materialen enz. |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2011 Leeftijd: 35
|
Hallo Alicon, Dat progameren en zelf een printplaat maken gaat me niet lukken, daar heb ik niet zoveel verstand van.... Maar wat gaat het me kosten als je mij er ook eentje maakt kant en klaar?? En ik heb een paar probeer versie's van boren maar het blijft proberen, het werkt wel maar niet helemaal zoals het moet. Ik heb er nog iets teveel speling op zitten, en daar ben ik nog over aan het brainstormen. En er is wel een vier polige jackplug en die is te bestellen bij conrad en de binnentand krans ook. Dat heb ik ook gedaan daar, via Jeagermeister ben ik daar ook terecht gekomen. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |