![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2007 Locatie: Sliedrecht Leeftijd: 63
|
Hallo allemaal Eerst mijzelf maar even voorstellen.Ik ben Wil Kats 59 jaar en van beroep gereedschapmaker. Mijn hobby is het bouwen van vrachtwagens in diverse schalen maar een jaar of twee geleden voor het eerst een vrachtwagen van Tam.gekocht en wel de Knight Hauler.Maar mijn echte liefde gaat uit naar de zwaartransport trekkers.Dus heb ik besloten een Volvo Fh 12 van Tam. om te gaan bouwen naar een 8x4 trekker en de Knight Hauler dient hierbij als donor. ![]() Dit is mijn uitgangspunt. Links het chassis van de Volvo en rechts het afgezaagde deel van de Knight Hauler. ![]() Eerst maar eens van alluminium een verbindingsstuk voor de twee helften gemaakt. ![]() Zo de koppeling is een feit. Alles zit mooi recht strak en stevig. ![]() De volgende stap zijn de voorassen. Om deze zo dicht mogelijk bijelkaar te krijgen heb ik links en rechts nieuwe veerhanden gemaakt.De tweede vooras heb ik omgedraaid met de spoorstang naar achteren zodat later de versnellings- bak tussen de assen past. ![]() Beide voorassen hebben hun plek aan het chassis gevonden. ![]() Ook maar even een foto van de onderkant om te laten zien dat de tweede as is omgedraaid. ![]() Nu zijn de motor en versnellingsbak aan de beurt hierin heb ik alle glijlagers vervangen door kogellagers. ![]() Bij het rijden met met de Knight Hauler kwam ik er al snel achter dat de rijsnelheid veel te hoog was zeker voor een zwaartransporttrekker dus heb ik besloten om een extra vertraging van 1:4 te bouwen.Deze wordt achter tegen de versnellingsbak gebout. ![]() Zelfs met de extra vertraging lag de snelheid nog te hoog. Je moet rekenen dat deze trekkers soms aanhangers trekken van 160 ton of meer en dan komt de snelheid vaak niet boven de 5km per uur. Dus een LRP truckpuller aangeschaft en nu gaat alles een stuk beter. ![]() De hele zaak in gebouwd in het chassis.(Hier nog met de oude motor) Voor de motor zit de servo voor het schakelen en voor de achteras de servo voor het ontkoppelen van de trailer. Deze trekker zal in de toekomst zowel een trailer als een aanhanger moeten gaan trekken. ![]() En een foto van de onderkant om te laten zien dat alles mooi tussen de voorassen past. Zoals julie wel zien is het chassis nu aardig volgebouwd maar dat is in het echt ook zo daarom wordt er achter de cabine een toren opgebouwd waar de dieselolietank opbergkasten luchtketels uitlaten koelers enz een plekje krijgen. ![]() Omdat ik zelf benieuwd was naar het resultaat en om jullie te laten zien wat mijn bedoeling is maar even gauw een paar foto's gemaakt. Het zijn niet de mooiste maar de volgende keer als mijn vrije tijd het toelaat meer
__________________ Zwaartransportfanaat |
| |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 23
|
ziet er goed uit
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 18 juni 2007 Locatie: Friesland Leeftijd: 24
|
Hallo, Gaaf project, Wat voor trailer komt er in de toekomst eigenlijk achter? MVG, Anton
__________________ Gij zult niet stelen. De overheid duldt geen concurrentie... |
| |
| | #9 (permalink) |
|
Hallo Allemaal Even een reactie op een paar vragen van jullie.Ik ben nu ongeveer 5 maanden bezig. Dat lijkt lang maar het moet tussen drukke werkzaamheden door gebeuren. Achter de Volvo komt eerst een tweeassige jeepdolly en dan een 5 assige semi-dieplader. De stuurservo komt in de toren achter de cabine.In de toren komt een grote hydrauliktank en daarin wordt de servo ondergebracht.Inde toren komt ook de accu.Maar dat zien jullie binnenkort want daar ben ik nu mee bezig.
| |
| | #10 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 maart 2006 Locatie: brugge belgie
| Citaat:
ziet er zeer mooi uit hopelijk lukt alles een beetje ik ben momenteel bezig met de nooteboom trailer dit is niet zo eenvoudig als ik dacht zit al een de nek , en deze moet kunnen werken hiervan volgen noch wel fotos mijn dolly is klaar kijk zelf maar ![]() de trekker is een volvo nh in vierassiche combinatie
__________________ http://www.rcmodeltrucks.be/ | |
| |
| | #11 (permalink) |
| ![]() Tsja,mooi is anders maar als het een echte zware trekker moet worden zal er toch een andere voorbumper op moeten komen.Om bij het chassis te kunnen komen eerst uit het scharnier een stuk geslepen(lang leve mijn dremel). ![]() De onderste bumper verwijderd. ![]() De nieuwe bumper. Bovenin een hoekprofiel voor de aansluiting ophet chassis,in het midden de bumper en onder de registerkoppeling. ![]() Zo ziet hij er nu uit. Het begint al een stoere truck te worden.De bullbar en de michelinpoppetjes zijn al besteld dus volgende week is de voorkant af.(jammer van die ene schijnwerper maar ja alles zit nog los) ![]() Nog even een close-up omdat ik dit toch wel mooi vind.
| |
| | #13 (permalink) |
| ![]() Vandaag binnen gekregen 4xSuper Single banden +velgen.Het verschil in breedte is duidelijk te zien. ![]() Dit vind ik echt een beter gezicht dan de Tam.banden. ![]() En een foto andersom.De banden zijn zachter dan die van Tam.dus slippen ze niet zo snel de kleur is echter en het zijn echte michelins plus dat ze de truck een betere uitstraling geven.
| |
| | #15 (permalink) |
| ![]() Nu de voorkant (bijna)klaar is eerst maar eens kijken wat er achter de cabine moet gaan gebeuren. Ik heb al eerder vermeld dat er achter de cabine een zgn "koeltoren" wordt gebouwd.Nu is zo'n toren geen standaard item wat even opgebouwd wordt. Zo'n toren wordt gebouwd aan de hand wat er in de truck wordt ingebouwd. Ik ben uitgegaan van een truck uitgerust met een WSK (wandler schallt kuplung) dat is een soort hydraulische koppeling tussen versnellingsbak en achteras. Omdat de olie van deze koppeling nogal heet wordt is er een koeler nodig. De snelheid waarmee deze trucks rijden is erg laag dus heb je geen rijwindkoeling terwijl de motor vol vermogen moet leveren.Dus is er ook een koeler voor de vloeistof die in de motor zit. Bovendien willen de vervoerders ook nog bergruimte in de toren hebben. ![]() Dit zijn de onderdelen die ik tot nu toe klaar heb. In het midden de vloer met uitsparing voor de stuurservo boven de voorkant van de bergkast met accu en onder de achterkant van de bergkast met ontvanger en snel- heidsregelaar.Verder zien jullie ook de extra spatborden voor de tweede vooras,de uitlaten,de koelers,de deuren van de bergkast en de roosters die voor de koelers komen te zitten. ![]() De vloer plus servo en spatborden zijn gemonteerd. ![]() Ook maar even de rest erop gezet. Tussen de koelers komen nog de dieselolietank en de luchtketels. ![]() En een shot van achter. Komende week maar gaan proberen of ik de rest kan maken.
| |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |