![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 12 december 2009 Locatie: Weerde (Zemst) Leeftijd: 23
|
Ok, hier het eerste deel van mijn bouwverslagje. Misschien hebben andere beginners er ook iets aan. (ik hoop dat de foto's lukken) Als er ergens iets niet juist is of verbeterd kan worden, laat het mij gerust weten. Dus, eerst de doos een beetje uitgepakt en alles eens bekeken. ![]() Als zender heb ik dus de F14 ![]() De twee servo's klargemaakt (de bovenste is de stuurservo en de onderste om te schakelen) ![]() De bevestiging voor de servo. Bij één van de twee servo's zaten 2 rubbertjes, moest ik deze er eigenlijk tussen zetten? ![]() ![]() En dan aan het chassis begonnen ![]() ![]() De voorkant: ![]() En de achterant: ![]() De steunen voor de achterassen vastgezet (misschien weglaten?) en de stuurassen op de juiste lengte in elkaar gedraaid. ![]() ![]() De vering: ![]() De sturing. Ik heb gewoon een klein gaatje in de arm geboord. Maar toen ik later de versnellingsbak plaatste bleek dat ik het toch nog iets te simpel had gezien Ik ben momenteel hiervoor nog iets aan het zoeken. Ook staat de as (wielen) nog een beetje gedraaid (zodat hij momenteel niet reht rijd). Maar ik vermoed dat ik dit kan regelen met de servo of door het stangetje aan de servo een beetje in te draaien zodat dit korter word?? ![]() ![]() ![]() ![]() Daarna begonnen met de twee achterassen. ![]() ![]() ![]() Dan de assen en de vering gemonteerd. ![]() ![]() ![]() ![]() En dan de versnellingsbak: ![]() ![]() ![]() ![]() De motor er opgeplaatst en gesloten: ![]() En op het chassis bevestigd: ![]() ![]() En dan zag ik dus dat mijn spoorstang te laag stond hier moet ik nog 2 kleine tussenstukjes voor vinden. ![]() ![]() Zo, dit was het voorlopig. Als er opmerkingen zijn, dan hoor ik het graag. Gr. Michaël. Laatst gewijzigd door Michaël D W; 19 december 2009 om 23:03 |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2009 Locatie: België, omgeving Mechelen en Antwerpen Leeftijd: 21
|
wauw al lekker veel gebouwd zie ik je hebt gewoon een gaatje geboord? is het hiermee dan opgelost? om die wat lager te krijgen kan je van die verhoogjes van op computermoederborden gebruiken ik denk dat al deze fotos een mooi begin vormen voor het verslag, zeker voor beginners
__________________ VOLVO FH16 1/16 VOLVO FH 12 1/14 VOLVO XC60 BOBCAT Yale Forklift www.RC-powertrucks.be |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Bedankt. Ik had wel tijd want ik had een weekje vrij (donderdag ben ik er aan begonnen, dus al 3 dagen aan gewerkt). Spijtig dat ik maandag weer moet gaan werken Ik dacht wel dat een gaatje boren een juiste oplossing is. Ik heb het idee van truck-freak, waarvoor mijn dank. http://www.modelbouwforum.nl/forums/...omdraaien.html Van die verhoogjes van op computermoederborden had ik ook al gelezen. En ik dacht dat ik er zo enkele had, maar het gat is juist te groot. Dus ik zal nog even verder moeten zoeken. Gr. Michaël. |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2009 Locatie: België, omgeving Mechelen en Antwerpen Leeftijd: 21
|
ja dit ziet er precies wel een pak eenvoudiger uit hoe ga je de cabine spuiten? met motip spuitbussen? als je een beetj handig bent zou je dit ook gewoon kunnen maken met een cilinder waar je dan langs de ene kant draad op tapt en langs de andere kant een gaatje boren en daar draad in tappen
__________________ VOLVO FH16 1/16 VOLVO FH 12 1/14 VOLVO XC60 BOBCAT Yale Forklift www.RC-powertrucks.be |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Eerst eens aan mijn vader vragen of hij zo 'n kleine draadtapjes heeft Ik denk wel dat ik de cabine met Motip ga spuiten, blijkbaar gebruiken veel mensen dit en geeft het een mooi resultaat. Ik ga er in de loop van volgende week eens voor kijken. Gr. Michaël. |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2009 Locatie: De Weere , west friesland! Leeftijd: 15
|
hee michael dat ziet er goed uit. weet je al wat voor kleur je m ga spuiten. als ik jou was zou ik die motip bussen bij een automaterialen handel halen daar zijn ze stukken goedkoper dan bij een bouwmarkt ofzo scheelt soms wel 5-10 euro succes! groetjes erik |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Hallo, De kleur, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik vind hem in het rood zoals hij meestal staat afgebeeld wel mooi, maar het is natuurlijk niet erg origineel. En om mooi te zijn moet dan ook de rand rond de ramen in het zwart, maar dat zie ik al helemaal niet goedkomen. Gr. Michaël. |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Ik heb ook nog enkele vragen. Ik heb de schotel gemonteerd zoals in de handleiding stond, maar er zit ook nog een tweede bij met een beetje een andere vorm. Weet iemand waarvoor deze dient? Ik ben in mijn achterhoofd ook al aan het denken om zelf een trailer te maken. Ik zou wel beginnen met een simpele flatbed-trailer met 3 assen. Heeft hier iemand een schets met enkele maten van? Zo zou ik toch al een idee van de afmetingen hebben. De assen, lichten en steunpoten zou ik wel gewoon kopen. En ik heb in de handleiding van de reefer trailer (vriezer) gezien dat de achterste as van de drie een soort stuuras is, en dat deze dan is vastgezet. Weet iemand hier dan het nut van? Want volgens mij kan hij dan toch niet meer bewegen. Alvast bedankt. Normaal gezien heb ik morgen mijn mfu En ik ga ook eens voor verf kijken. Gr. Michaël. |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Hallo, ondertussen nog wat verder gedaan en weer een update. De koppelschotel en de batterijhouder gemonteerd. ![]() ![]() ![]() En dan de sturing een beetje aangepast. De wielen ten opzichte van de servo aangepast door middel van de stangetjes. En de Spoorstang geplaatst. Dit is uiteindelijk toch gelukt met de tussenstukjes van een pc. ![]() ![]() ![]() ![]() Nu lijkt mij de sturing toch beter. ![]() ![]() En dan de achterlichten geplaatst, en een beetje zwarte isolatietape rond de draden gedaan zodat deze minder opvallen. ![]() ![]() Daarna de koppelschotel aangepast zodat deze met een servo kan worden bediend. ![]() De cabine voorlopig gemonteerd. Zal deze binnenkort weer demonteren en spuiten. Heb de spuitbussen al staan. ![]() ![]() ![]() ![]() Spijtig dat het interieur er niet meer in kan. De verlichting in de bumper geplaatst. ![]() ![]() ![]() Morgen ga ik de mfu en de ontvanger aansluiten (eerst moet ik nog iets soleren) en dan kan ik eindelijk eens testrijden ![]() Als er opmerkingen zijn, laat maar weten. Gr. Michaël. |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Ik wil ook graag binnenkort zelf een trailer maken. Een semi-dieplader met 4 gestuurde assen. Nu ben ik aan het zoeken, maar ze blijven toch vrij duur, dus zou ik graag een draai- en freesmachine kopen en ze graag zelf maken. Heeft er iemand een idee of de machine in de onderstaande link een degelijke is? (het is enkel voor de modelbouw) Draai- freesbank, type PROFICENTER250 De Proficenter 250 Als er mensen zijn die er iets van kennen, laat maar weten. Gr. Michaël. |
| | |
| | #41 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 27 januari 2008 Leeftijd: 63
| Citaat:
Het is een vrij klein draai-freesbankje. 250mm tussen de centers Met een asdoorlaat van 9mm Op dit draaibankje kan je maar heel klein draai-freeswerk verrichten ! Ik zou zelf nooit voor een combinatie draai-freesbankje kiezen, omdat in beide gevallen de mogelijkheden beperkt zijn. Het is een echt hobby draai-freesbankje waar je geen hoge kwaliteit van mag verwachten. Maar alle waar naar z'n geld !! Het ligt er ook helemaal aan wat je er mee wilt doen !!
__________________ Groetjes Piet VOLVO FH 16 750 Volvo .............. ik rol ! Liever 6 harde klappen ....... dan 8 zachte plofjes | |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Dag Piet, Ik heb jouw topic over de 6 assige Broshuis Semi Dieplader helemaal gelezen en al verschillende stukken opnieuw bekeken. (dit is mijn eigenlijk mijn grote voorbeeld Maar ik wil dan een gestuurde 4-assige semi-dieplader maken zonder te beginnen van een bruder model en naar mijn eigen idee natuurlijk. Het is vooral de bedoeling om er de assen en de vering mee te maken, en daarna natuurlijk ook nog andere onderdelen of als ik nieuwe trailers maak. En ik heb natuurlijk niet het geld om machines van duizenden euro's te kopen. (ik ben 21 en moet ook nog sparen voor een huis). Wat is eigenlijk de asdoorlaat? Is dit de maximumdiameter van buis die in de klauwplaat past? Het is ondertussen al een jaar of 3-4 geleden dat ik nog heb gedraaid en gefreesd. Gr. Michaël. |
| | |
| | #43 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 27 januari 2008 Leeftijd: 63
| Citaat:
Hallo Michaël, Het is belangrijk wat jij met het draai-bankje wil maken. Natuurlijk moet je ook kijken hoeveel geld je er voor uit wil geven. Je kan op dit draai-freesbankje best wel leuke kleine werkstukjes maken, maar wat ik op mijn draaibank en freesbank maak, dat kan je helaas op dit kleine draai-freesbankje niet maken. Ik heb het draai-freesbankje ook niet afgekraakt hoor, maar ik heb mijn mening gegeven op jou vraag !! Het was een advies wat ik heb gegeven en niet gezegd dat je dit draai-freesbankje wel of niet moet kopen, dat moet je uiteindelijk zelf beslissen !! De asdoorlaat is het gat wat dwars door de hoofdas loopt, waarop de klauwplaat is gemonteerd. In de klauwplaat zelf zal ongeveer een werkstuk kunnen opspannen van 40 mm, zonder dat je het risico loopt dat er een van de klauwen uitvliegt, omdat deze nog te weinig grip hebben.
__________________ Groetjes Piet VOLVO FH 16 750 Volvo .............. ik rol ! Liever 6 harde klappen ....... dan 8 zachte plofjes | |
| | |
| | #44 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 23
|
@michael ik gebruik zelf een HBM Black & red 300. ![]() Home Citaat:
Ik ga binnenkort 60mm Alu opspannen piet dus ben benieuwd. *wel met buitenklauwen uiteraard. De binnenklauwen kan je niet groter als 35mm mee inderdaad. voor 450 euro hou je nog geld over voor een losse frees machine ik heb er dan wel de nodige opties opzitten: -4 klauw 100mm -digitale uitlezing 2 assen *erg makkelijk voor het snelle werk maar ook voor de precisie. -boorkop -meedraaiend center -snelwisselsysteem *goud waard dat gemak! voor 800-900 euro heb jij een complete bank incl knap setje beitels en overige accesoires. mijn bankje naar ombouw:
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen Laatst gewijzigd door Cheeta; 4 januari 2010 om 01:10 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| beginner, scania r620 |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |