![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 26 januari 2010 Locatie: Best Leeftijd: 44
|
Hola mensen, Nadat ik een week geleden eens flink mijn hart gelucht heb over de als jeugdige in elkaar geknutselde Charter die een vijftiental-jaren geleden op mysterieuze wijze verdwenen is (het hele tragische verhaal is hier terug te lezen: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-gebleven.html), begon "het" toch weer te kriebelen. "Da's snel opgelost" dacht ik, maar na een flinke koude douche blééf het kriebelen en dus de knoop doorgehakt en weloverwogen besloten de modelvlieg-hobby nu eens en voorgoed weer op te pakken. En nee, voordat de doorgewinterde bouwers welgemeend op hun preekstoel kruipen: ik heb dit forum al van voor naar achteren doorgelezen en veel tips ter harte genomen, en ik ga mijzelf ook ter zijner tijd braaf aanmelden bij de lokale modelvliegclub alhier en mij daar laten adviseren én het vliegen aanleren. Iedereen weer gerust nu? Mooi! Wat ga je na al die tijd dan bouwen, vraag je jezelf af. Dat was de eerste keuze: ARF of zelfbouw? Geen keuze eigenlijk, zelf bouwen is leuk dus geen kant-en-klaar vliegmasjien. Uiteindelijk wil ik zeker de kant op van de scale models maar de knagende verleiding om daar direct aan te beginnen heb ik (na wederom een koude douche) kunnen overwinnen. Uiteindelijk kon ik maar één kant op: terug naar mijn jeugd en opnieuw met een Charter beginnen. Die is trouwens in de tussentijd wel flink veranderd, heb ik al gemerkt: stukken lichter qua constructie, minder zelf hakken en zagen, en hé rolroeren had ik vroeger ook al niet. Dus niet helemáál nóg een keertje van hetzelfde, en dat maakt de komende Charter II bouwen des te leuker. Ik blijf wel trouw aan de brandstofmotor, ik weet dat de kampen danig verdeeld zijn met aan beide zijden steekhoudende argumenten...maar van elektro krijg ik geen sponzig warm gevoel van binnen... "Oh nee, niet alwéér een bouwverslag van een Charter..." hoor ik sommigen hier al denken. Wel dus, al is het maar als uitlaatklep voor mijn knutsel-successen én onvermijdelijke -frustraties. Tips en onderbouwd kritiek zijn uiteraard gewoon welkom. Affijn, vandeweek maar eerst eens de berging in gedoken en eens geïnventariseerd wat er nog aan knutselgereedschap voorhanden was. De rest aangevuld met een bezoek aan de Action (schuin tegenover hier, dus makkelijk voor de kleine huis-en-tuin spulletjes) en de lokale bouwmarkt. Mijn normale werktafel is niet echt geschikt om er met spelden en punaises in te gaan prikken, dus de tip om een stuk zachtboard op een plaat MDF van dezelfde afmeting te lijmen vond ik een prima idee. Zo is de knutselplek ook nog een beetje mobiel, misschien kan ik mijn wederhelft zelfs nog wel een keertje overhalen om mijn bouwactiviteiten in de huiskamer toe te laten! ![]() Een bezoek aan de modelbouw winkel in de buurt afgelopen vrijdag was niet geheel succesvol: de enige aanwezige Charter doos bleek al gereserveerd te zijn voor een andere klant. In joepie-stemming vandaag voorzichtig begonnen met de bouw. Meneer Robbe stelt blijkbaar voor om te beginnen met de vleugels, maar eigenwijs (ik bedoel: kundig) als ik ben begin ik mooi met de romp. Gevoelsmatig klopt dat beter... Tot zover, ik ga mij weer verplaatsen naar het knutselhok! Wish me luck... Groeten, Marco Laatst gewijzigd door Crouze; 7 februari 2010 om 18:30 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 8 maart 2009 Locatie: Veendam Leeftijd: 40
|
ha, geweldig. Weer een echte charterfan erbij Succes met de bouw en als ik je een bruikbare tip mag geven, maak er een neuswiel op ipv dat lastige staartstokje. Het toestel is zeer lastig te taxien met dat staartstokje, ombouw naar neuswiel heeft ons (m'n zoon en ikke) het plezier doen vermenevuldigen. veel bouwplezier |
| | |
| | #5 (permalink) | |
|
Hoi Gerard, Citaat:
Groeten, Marco | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 februari 2005 Locatie: uden
|
leuk nog n charter verslag ik ben ook nog steeds bezig mijn charter af te bouwen voor de retro meeting in de betuwe., gaat helemaal goed komen. de mijne word wel elektro en met n neuspoot met jawel wielkapjes bij deze heb je dr in ieder geval n abotje bij mvgr johan snijders |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ik was bijna vergeten hoe lekker witte houtlijm ruikt... Wielkappen...hmmm...nice touch! Maar ik denk dat ik die nog maar even achterwege laat, mijn eerste landingen zullen ongetwijfeld van het kaliber "stuiter" zijn en dan zie ik liever zo weinig mogelijk onderdelen alle kanten (behalve de goede) opvliegen! "Retro", met die term heb ik de Charter nog niet bekeken. Prima, in dat geval retro-knutsel ik vanavond weer vrolijk verder. De bouw-skills blijken niet te zijn vergeten, wel zo prettig voor het eigen vertrouwen. Groeten, Marco Laatst gewijzigd door Crouze; 8 februari 2010 om 10:49 |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 10 oktober 2002 Locatie: Huizen, BosModelAir basis Leeftijd: 36
|
Heee Marco, welkom op dit geweldige forum, en helemaal top dat je zo de hobby weer oppakt. Alvast veel bouw- en vliegplezier toegewenst. Grt, Beerto.
__________________ Zie al onze modelvliegtuigen op: BosModelAir |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Zo, Na twee avonden schuren en plakken begint de Charter zowaar 3-dimensionale vormen aan te nemen. Enkele rompspanten ter hoogte van de cockpit zijn uitgelijnd en verlijmd. Herinneringen aan mijn oude Charter komen al doende langzaam weer boven borrelen (of snuif ik gewoon teveel aan de lijm?) en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de nieuwe qua constructie behoorlijk anders is. Ik moet wel even wennen aan lijmen met PU, sjonge wat een spul is dat zeg, doseren met mate is inderdaad hét devies. Geen druipers, zó erg is het niet, maar vanavond wel een klein beetje opschonen. En het tuitje van de de flacon wat kleiner maken denk ik. Nouja, goed vast zit het zéker! Vanavond maar weer vrolijk verder, dan ook een plaatje (of twee) ter leering ende (vooral) vermaeck! Groeten, Marco Laatst gewijzigd door Crouze; 9 februari 2010 om 12:01 |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Zooo, Handig gebruik maken van de beschikbare momenten vrije tijd thuis. Ten eerste het probleempje van de té enthousiast vloeiende PU-lijm opgelost. De tuit een beetje samenknijpen had een averechts effect (plastic was toch wat minder buigzaam dan verwacht) dus dat vroeg om meer drastische maatregelen: de tuit nog iets verder afgesneden en de opening kleiner gemaakt met twee kleine stukjes hout en CA lijm. Werkt voorlopig prima! De nieuwe tuit meteen maar op de proef gesteld en een nieuwe spant toegevoegd (de voorste, maar op de foto de achterste). De linker zijkant zit overigens nog niet vast, ik volg trouw wat meneer Robbe mij verteld... Helaas verder niet veel tijd meer vanavond, maar ach, in ieder geval krijgt de Charter zo wel voldoende tijd om te drogen! Groeten, Marco |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 20 december 2008 Locatie: Lemmer Leeftijd: 47
|
Hoi Marco, Ik gebruik voor PU lijm de kleinste verpakking (fles) die ervan te koop is. Daarvan is de tuit klein genoeg om vrij precies lijm aan te kunnen brengen. Ik vul deze kleine fles dan steeds bij uit de grote fles. Als je heel veel PU lijm gebruikt is er zelfs een heel grote fles te koop Voor de rest ziet het bouwen er keurig uit Groet, Theo |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 12 februari 2005 Locatie: uden
|
komt helemaal goed met je chartertje crouze even n tip!!! ik weet niet of je hem met n neuspoot wil gaan bouwen zo ja hou er dan rek mee dat je n aanpassing maakt voor de landinstel bevestiging., omdat dan het hooftstel aanziennelijk verder naar achter komt te zitten als je precies wild weten wat ik bedoel zeg je het maar dan maak ik even n foto van die van mij dan is het je snel duidelijk mvgr johan snijders |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hoi Johan, Als je even een foto van jouw landingsgestel (van jouw Charter, niet jouw eigen Groeten, Marco |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Lid sinds: 22 december 2003
| Citaat:
Ik had van tevoren gebeld of hij er een had, maar had niet gezegt dat hij hem apart moest houden. Zijn foutje dus. Wat me opviel is dat de doos zwaar is. Toen hij open was zag ik een heel dik landingsgestel en triplex ribben. Was voor mij de reden om hem niet aan te schaffen. wel even 90km voor niks gereden voor alleen een 9x7 propje gereden. Die zit nu op een 3.5cc Webra uit dezelfde periode. Nu ben ik aan het overwegen om deze van tekening te bouwen of een ander model. Aangezien de motor vrij klein is is de keuze aan andere geschikte modellen uit deze periode zo beperkt dat ik er nog niet uit ben. Een Taxi (1966) is vooralsnog de enigste optie. Succes! Erik | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| charter |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |