Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 december 2010, 21:27   #16 (permalink)

derosa's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

neen hoor, maar heb ne KRILL sukhoi 29 gekocht en het budget laat niet toe 2 grote bakken af te maken. de zijkanten van de romp heb ik van 3 mm berkentriplex gemaakt. kost 15 euro voor een plaat van 2.55m X1.25M
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corvl Bekijk bericht
@ Derosa, Jammer dat je hem niet afbouwt. Zelf/scratch bouw vind ik het leukste, dus helaas , niet voor mij.

Klein vraagje Derosa; de 2 zijpanelen van de romp, die zijn 2 mm , ik neem aan dat dat geen balsa is , maar een trip-multiplex of iets dergelijks.
Oh ja en is er een reden dan je hem niet afbouwt , zitten er (grote) fouten in de tekening?

Deze vraag blijft open:
Cor
derosa is nu online   Met citaat reageren
Oud 14 december 2010, 19:40   #17 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Het is gelukt om ze te openen in Rhinoceros. Pieteralje heeft ze voor mij kunnen converteren.

Op m'n gemakje uitzoeken welke onderdelen van welk hout gemaakt moeten worden en de freesbestanden maken.

Het gaat nog wel eventjes duren voordat de daadwerkelijke bouw kan beginnen.

Cor
Oud 18 december 2010, 21:24   #18 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard OEPS!!!

pffff....... oh jee. waar ben ik aan begonnen.

Een paar dagen geleden kwam ik op het briljante idee om de tekeningen uit te printen. Bij gebrek aan een copyshop in de buurt een laserprinter van iemand geleend ... voor A4-tjes

Met adobe de tekeningen getiled en op de printknop gedrukt .... het ging redelijk snel die 325 pagina's ...
Click the image to open in full size.

Vandaag de moed bij elkaar gezameld om 1 van de tekeningen aan elkaar te plakken ... een puzzel van 65 A4-tjes.
Het resultaat:

Mn ouders zeiden altijd dat ik niet goed was in schatten. Ik moet ze helaas nu toch gelijk gaan geven.
Ik dacht niet dat er zoveel verschil zou zitten in een toestel van pak 'm beet 2,5 meter span en eentje van 2,82 meter span. DE TEKENING VAN DE ROMP PAST NIET EENS OP MN BOUWTAFEL!!!!!! en zo klein is mn bouwtafel niet van 2 x 1,5 meter.

Ben nu erg aan het twijfelen of ik het model wel ga bouwen. Ik ben bang dat het niet gaat lukken op mijn bouwtafel .

Iemand die me kan overhalen en zeggen dat het geen probleem is om een romp van 253 centimeters op een bouwtafel van 2 meters te bouwen? ( tafel verlengen is geen optie)

Cor
Oud 23 december 2010, 18:48   #19 (permalink)

pieteralje's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Hint: het is de wortel van 2 in het kwadraat en 1,5 in het kwadraat... Scheelt een paar cm's.
Maar waar ga je hem neerzetten als hij klaar is?
En anders toch gewoon een slag kleiner ja...
Oud 23 december 2010, 21:32   #20 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

@ Pieteralje, ... jaja dan is mn bouwtafle 2,54 m lang... maar niet echt gemakkelijk werken zo schuin .....

pfffffff..... mischien toch maar iets verkleinen .... ik moet er nog eens over nadenken

Cor
Oud 26 december 2010, 22:09   #21 (permalink)

Standaard

He Cor:
de oplossing voor de kappen:
http://www.carf-models.com/public_ca...20300SX%202.6m

ietsje kleiner, probleem van je tafel ook opgelost. beetje prijzig, maar ja... dan heb je wel een strakke cockpitkap en motorkap.
Je hebt ze ook in Patty Wagstaff kleuren
Oud 30 december 2010, 17:24   #22 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

@ Pieteralje ... pff idd veel geld voor die kappen , maar het is een oplossing.... Eerst het model zien te bouwen. Bedankt voor de tip.

Het heeft lang geduurd , maar ik ben tot een conclusie gekomen.

2820 mm span is wel heeeeeel erg veel , en een beetje te groot ... denk ik. Daarnaast nog het probleempje met mn bouwtafel.....

Ik heb besloten om het model te verkleinen, en wel 15% , dat komt dan neer op een spanwijdte van 240 cm. Dat is een mooi formaat als instapmodel in de benzinewereld.

Het verkleinen in Rhinoceros is een fluitje van een cent; "scale" en dan 0.85 en klaar is kees.. En dan de rest want ik moet natuurlijk wel alle inkepingen gaan aanpassen, dat gaat wel een werkje zijn, zal er vanavond eens aan gaan beginnen.

Cor
Oud 30 december 2010, 18:18   #23 (permalink)

Standaard

zou je niet eerst zoeken naar kappen e.d.? straks zit je er een paar cm naast en moet je zelf kappen bouwen (heb ik een hekel aan...)
Oud 30 december 2010, 18:59   #24 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pieteralje Bekijk bericht
zou je niet eerst zoeken naar kappen e.d.? straks zit je er een paar cm naast en moet je zelf kappen bouwen (heb ik een hekel aan...)

Dat zou idd het gemakkelijkst zijn... Maar ik ga de moeilijke kant op .... een motorkap in 3D frezen en dan lamineren met glasmat/vezel..... ach ja , nog meer voldoening als die klaar is.

Update 18:59: de eerste spanten zijn al getekend.

Cor
Oud 7 januari 2011, 23:11   #25 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

De kogel is door de kerk en ben er wel blij om , de eerte spanten zijn gefreest , en het is nu al behoorlijk groot.

Gisteren de laatste onderdelen van de romp opnieuw getekend en meteen gatenkaas van gemaakt:

Mn freesmachine slikt materiaal tot 80 cm lang ..... dat gaat dus niet passen , zelfs niet in 2 keer, de beplating van de romp is 161 cm lang :-/ Ik heb de romp-zijkant moeten opdelen in 3 stukken:

Dat is nou het mooie van dat CNC-gebeuren .... het pas precies weer allemaal aan elkaar... druppeltje lijm en klaar. (versteviging komt natuurlijk wat later):

Inmiddels zijn de meeste onderdelen van de romp uitgefreesd , morgen de laatste delen en dan verder plakken.

Cor

Laatst gewijzigd door corvl; 10 januari 2011 om 00:42 Reden: typo
corvl is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2011, 07:58   #26 (permalink)
D-J

Leeftijd: 26
Standaard

dat ziet er goed uit, je hebt er al een lekker tempo te pakken!
D-J is nu online   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 00:36   #27 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

Dank je D-J

Gisteren en vandaag vrij veel gedaan.

Het is niet goed te zien , maar een stuk tape op mn bouwplank geplakt en er een rechte lijn op getekend om de spanten uit te lijnen. De spanten worden vastgehouden door magneten.

Met de lattensnijder heb ik een 8 mm "zwaardere" balsa plank opgeofferd om de latten te maken voor de spanten:

En aan elkaar gelijmd:

Dit...... wordt het motorschot. Volgens de originele tekening moet deze van 2x 6 mm hout worden gemaakt, maar dat is dan ook voor een 150 cc motor. Omdat de mijne toch ietjes kleiner wordt , ook maar iets dunner hout. 1 laag berken triplex van 3 mm, 1 laar populieren triplex van 4 mm en aan de voorkant een dun laagje van 1 mm berkentriplex ... tesamen 8 mm ipv 12mm.

Een onderdeel om het motorschot te bevestigen aan de rest van de romp. "t zal stevig moeten zijn , want er moet met redelijk wat PK's aan getrokken worden. 4mm populieren triplex gedubbeld met 2 mm berkentriplex.

Nu vanavond laat toch nog een zijkant erop kunnen plakken . Ik wilde graag de andere kant ook nog doen , maar helaas, niet genoeg knijpers.

Morgenochtend de andere kant dan plakken en het motorschot in orde maken, verder zie ik dan wel.

Tijd om te slapen nu,
Cor
Oud 11 januari 2011, 10:19   #28 (permalink)
D-J

Leeftijd: 26
Standaard

Dat ziet er goed uit Cor! Je motorspant is nu wel sterk genoeg om daar een motor van rond de 80CC op te zetten.
Ik hoop voor je dat het een mooi en ook een toestel mag zijn dat lekker licht is.
D-J is nu online   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2011, 13:09   #29 (permalink)
ultim@te
Guest

Standaard

je bent lekker bezig , ik ga dit ook zo nu en dan wel even volgen .

ben benieuwd.

suc6
  Met citaat reageren
Oud 16 januari 2011, 23:00   #30 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

Zo, daar ben ik weer,
Afgelopen dagen niet kunnen doen aan de bouw ivm druk met werken, maar vond zojuist nog wat foto’s op mn camera:
De andere zijkant is erop geplakt .

Een versteviging voor het motorschot… bedoeling is dat hier heel wat pk aan gaan trekken:

Omdat hier flink wat pk’s aan gaan trekken toch nog wat verstevigingen aangebracht:

Ook ben ik op een probleem gestuit….. het ziet ernaar uit dat dit een fout op de tekening is. Eerst dacht ik dat ik een foutje heb gemaakt met het verkleinen van de tekening, maar met nameten en nog eens alles goed bestuderen klopt er de ballen niet van:

Bovenstaande 2 omcirkelde uitsteeksels zouden (denk ik) vlak moeten lopen met de zijkant van het vliegtuig. Maar als ik de originelen opmeet en vergelijk dan zou het ook uitsteken…. Erg vreemd. De zijkant van het motorschot ( de spant voor dit "foute" spant) loopt namelijk wel alles vlak met de zijkant. (zie 2e foto in deze post).
Hmmm….. ik weet het niet.

Laatst gewijzigd door corvl; 16 januari 2011 om 23:02
corvl is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten