Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 januari 2011, 09:02   #31 (permalink)
D-J

Leeftijd: 26
Standaard

Het ziet er inderdaad uit als een ontwerp foutje, ik denk dart je het nu het beste alles zo kan laten, wegsnijden of schuren kan altijd nog.

Verder ziet het er allemaal goed en strak uit
D-J is nu online   Met citaat reageren
Oud 17 januari 2011, 13:53   #32 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

@D-J Ik heb de vraag ook aan MAPI voorgelegd , die is momenteel ook bezig met de bouw van dit toestel....

Als het idd een foutje is , dan ga ik hem eraf snijden en op de computer nieuw verschalen/maken en opnieuw uitfrezen , dat gaat niet zoveel werk zijn.

En dan ook maken dat ik de hele voor/bovenkant weg kan nemen, ipv alleen de cocpkitkap. Dat gaat wel gemakkelijker zijn denk ik voor onderhoud.

Cor
Oud 18 januari 2011, 18:50   #33 (permalink)
D-J

Standaard

Ik denk persoonlijk dat je het beter voor kan leggen aan Derosa, hij heeft de kist namelijk al een keer gebouwd.
Oud 24 januari 2011, 20:57   #34 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

@ D-J : ik heb de spant inmiddels afgesneden en een nieuwe getekend, vanavond of morgen wordt deze uitgefreesd en gelijmd. De gehele voorkant ga ik meteen afneembaar maken.

De laatste dagen een klein beetje gebouwd.
Met de lattensnijder latjes gemaakt van 5x4 en aan de onderkant geplakt:
Click the image to open in full size.

Het landingsgestel wordt hier aangeschroefd, 4 mm populieren triplex gedubbeld met 3 mm berkentriplex. Dat zou stevig genoeg moeten zijn voor mijn landingen

Dit is voor in staart , hier wordt het staartwiel aangeschoefd:

De latjes die ik had gesneden voor aan de onderkant waren van zeer slechte kwaliteit. Het geheel was erg broos en breekbaar. Ik zat er al aan te twijfelen of ik de onderkant zou gaan indekken of niet. De keuze werd voor mij gemaakt

Ook de bovenkant van latjes voorzien ... toch maar beter opgepast wat voor plankje balsahout ik ervoor ging opofferen:

Cor
Oud 25 januari 2011, 17:59   #35 (permalink)

mapi's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Cor,

Jij gaat ook lekker .....
Hoeveel mm balsa heb jij gebruikt om de romp dit te maken ???
Ben nu aan het zoeken voor een cowl die past, maar dat valt nog niet mee.
Blijf je project volgen suc6......

Groetjes Marcel
mapi is offline   Met citaat reageren
Oud 25 januari 2011, 21:27   #36 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

@ Mapi , tja je kan anders niet veel doen tijdens je vakantie met een gebroken teen :-/

De onderkant heb ik dichtgemaakt met 1 mm balsa , maar is wat aan de dunne kant, ik had beter 1,5-2mm genomen. Misschien ga ik het nog veranderen. De bovenkant heb ik /ben ik aan het dichtmaken met 2 mm balsa, dat gaat stukken beter als de onderkant.

De cockpitkap en voorkant worden in zijn geheel afneembaar, vandaag de aanpassing gedaan, 2 gaatje geboord voor de hardhouten staafjes.

Dit gedeelte wordt makkelijk afneembaar gemaakt zodat er makkelijk aan de tank en smoke installatie gewerkt kan worden.

De bovenkant wordt ingedekt met 2mm balsahout:

Morgen verder met de bovenkant indekken (voor en achter) en nog een over de onderkant nadenken, misschien toch wat dikker uitvoeren.
Cor
Oud 26 januari 2011, 09:27   #37 (permalink)
D-J

Standaard

Dat ziet er goed uit, je blijft er een hoog tempo inhouden.

Weeg je de balsa plankjes ook? Hoeveel weegt de romp tot nu toe met de delen die er nog bij moeten (alleen het hout)?

Succes
Oud 26 januari 2011, 20:42   #38 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

@ D-J : Ik weeg de plankjes niet, wel kijk ik naar de kwaliteit van de plankjes, donker is zwaar en steviger, licht is lichter maar ook minder stevig. Ik neem wat ik denk dat voor dat onderdeel beter is.

Ik heb hem op de weegschaal gezet en hij hij er nu bij staat weegt hij 1020 gram, geen idee of dat veel of weinig is

De onderkant hoef ik toch niet uit te breken, het is niet slecht, op 1 plek moet ik wel iets verstevigen, maar dat gaat geen werk zijn.

Vanmiddag de ronde bovenkant dichtgemaakt:
De andere kant is nog aan het drogen:

Tussen motorkap en cockpitkap ga ik het iets anders maken als op de tekening.. ik hou van rondingen

Een kant al uitgesneden en vastgeplakt, vanavond laat de andere kant:

Morgen denk ik dat ik aan het stabilo ga beginnen, ik heb ze inmiddels al getekend met profili, ze moeten alleen nog gefreesd worden. (de tekening gaat uit van een piepschuim kern, ik maak ribben vleugel stabilo en kielvlak).
Oud 26 januari 2011, 20:55   #39 (permalink)
Moderatorteam

Alexzzz's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Leuk om weer eens een "ouderwets" bouwverslag te volgen tussen al het "arf-geweld", ik blijf het volgen!

http://modelvliegclub-emcr.nl/
Alexzzz is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2011, 08:54   #40 (permalink)
D-J

Standaard

Zozo, dat ziet er steeds beter uit!

Het gewicht is best oke, ik schat dat je zonder folie, incl landingsgestel, motorkap en canopy tussen de 3 & 3,5kg uitkomt als je zo doorgaat.

Op dit formaat heb je dan echt een heel erg mooi gewicht!!!
Oud 27 januari 2011, 22:08   #41 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

Erg netjes allemaal, ik ben benieuwd wat voor motor je er op gaat zetten.

Gr.

Rinus
Rinus2103 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2011, 23:01   #42 (permalink)

Wiert Land's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Mooi verslag Cor je hebt het tempo ook aardig hoog liggen.
Wiert Land is offline   Met citaat reageren
Oud 28 januari 2011, 21:10   #43 (permalink)

corvl's schermafbeelding

Standaard

@ Alexzzz; zelfbouw geeft voor mij erg veel voldoening ( ook in de hoop dat ze dan langer heel blijven ) Goed dat je het meevolgt want ik ga wat hulp van de profis nodig hebben ... onderaan de post wat vragen.

@ D-J: dat zou goed uitkomen dan , de specificaties van het originele model (spanwijdte 2,82m, de mijne is 15% kleiner) zijn als volgt:
4. Weight of the COMPLETE STRUCTURE - 6900g
5. Weight of the complete model WITHOUT FUEL - 14350g

@ Rinus 2103: Ik heb nog geen flauw idee , iniedergeval een goeie... een boxer motor zou ik wel erg mooi vinden , maar heb begrepen dat dat weer onnodig gewicht zal zijn.

@ Wiert land: jaja, ik moet een beetje blijblijven met "Mapi" want die is z'n kleine broertje aan het bouwen

Afgelopen 2 dagen niet veel gedaan.

Het afneembare gedeelte tussen cockpit en motorkap is bijna klaar.
Hier wat plakband geplakt om een klein beetje speling te creeern tussen romp en afneembaar gedeelte:

De bovenkant is nu geheel ingedekt:

Zoals gezegd, het stabilo was getekend en het is nu ook uitgefreesd:

En hier en daar al wat geplakt, de eerste rib moet wat schuin komen voor de romp, meteen een malletje hiervoor uitgefreesd:

Voor de vleugels ga ik niet genoeg hout in huis hebben , dus binnenkort maar even een bestelling plaatsen bij Lindinger, boven de 90 euro gratis verzendkosten ... dus al wat extra voor de afbouw meebestellen... maar wat??

Servo's tikken lekker aan , maar ja , welke.. ofuh .. oracover, maar ja , ben er ook nog niet helemaal welke kleuren .... schema weet ik al (denk ik).. maar de kleurcombinatie is nog niet zeker. Ofuh .... de motor... de wielen?? pfff ze gaan weer een hoop aan mij verdienen daar

Ik ga (wat) hulp nodig hebben, Hoe ga ik de aansturing maken? 1 ontvanger of 2 ontvangers?, dubbele accu? iets van een powerbox (wat dat ook mag zijn) 1 servo per vleugel , of 2 . hetzelfde voor het stabilo en kielvlak.

Welke servo's zijn geschikt? , voor mijn extra 60 heb ik deze van Hitec:
op rudder : HS-5625BB (Stellkr.(6V)9,4 kg) , alle rest: HS-5245BB (Stellkr.(6V)5,5 kg) Kan ik ook deze gebruiken, of zijn ze te zwak , of is er een betere keuze?

De scharnieren , tot nu toe heb ik in al mn toestellen platte scharnieren gebruikt en die dan geborgt met tandenstokers. Nu heb ik hier nog een zakje penscharnieren (van Robart) liggen, wat zijn de voordelen en nadelen?

Ik hoop dat iemand wat antwoorden heeft, voornamelijk over welke servo's en hoeveel servo's per stuurvlak en de rest van de electronica.

Thanks,
Cor
Oud 28 januari 2011, 21:26   #44 (permalink)
Moderatorteam

Alexzzz's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Powerbox kun je in deze maat nog achterwege laten, als ik naar de bouwtekeningen kijk, dan zul je aan een 10kg servo per aileron en per hoogteroer voldoende gaan hebben. Op rudder waarschijnlijk ook, e.e.a. is uiteraard wel afhankelijk van de gekozen mechanische uitslagen.

Mocht je de kist lekker licht houden, zou je qua motorisering al genoeg hebben aan een DLE55 met fatsoenlijke demper. Of bijv. een MVVS58 voor nog iets meer pit. Aan een boxer zou ik in deze maat niet snel beginnen, o.a. door het extra gewicht van de motor zelf en van de dubbele uitlaten.

Penscharnieren zijn gewoon bruikbaar, zitten ook in m'n 3.30m Yak....

http://modelvliegclub-emcr.nl/
Alexzzz is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2011, 08:13   #45 (permalink)
D-J

Standaard

Zoals alex zegt zullen 10kg servo's genoeg zijn, neem alleen wel servo's met een metal gear ivm de grotere klappen die ze gaan krijgen door de benzine motor.

voor een dubbele ontvanger accu kan je eventueel deze gebruiken: DPSI Micro - DualBat 5.5/5.9 JR | DPSI Micro Familie | DPSI SYSTEME er is ook een variant die kan switchen tussen 5,9 en 7,2v DPSI Micro - DualBat 5.9/7.2 JR | DPSI Micro Familie | DPSI SYSTEME

Het schema wat ik van je heb gekregen zou ik in het Rood Blauw wit met een aantal zilver accenten folie-en.

Staartwiel: Modellbau Lindinger Onlineshop
wielen: Modellbau Lindinger Onlineshop
met natuurlijk een setje assen.

wellicht ook nog wheelpants, tanks, benzine slang, roer hoorntjes, draad voor pull-pull rudder, m3 ballinks voor je overige aansturingen, tank nippel en een spinner, maar er zijn vast nog veel meer kleine dingen die ik vergeten ben.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten