Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 9 januari 2011, 20:14   #31 (permalink) Remove this Post
ultim@te
Guest

Standaard

in rotterdam zit een zaakje waar ik alle kleuren op maat kan laten mengen .
de kleur wordt dan gescand en wordt gelijk voorme in een spuitbus afgevuld .
ik ga daar eerst wel even langs .

ps had je mijn pb nog gehad razor?
  Met citaat reageren
Oud 9 januari 2011, 20:18   #32 (permalink) Remove this Post
ultim@te
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door p@ul Bekijk bericht
het gaat lekker zo te zien.
mooi om er dadelijk nog veel plezier mee te hebben en dan te bedenken dat je er wel veel geld mee bespaard

ga zo door!!!

-paul-
zeker ik hoop dat ik snel de motorkap uit duitsland binnen heb deze wordt komende week even gemaakt door uwe ralle .
als deze binnen is dan kan ik beginnen met het spuitwerk .
  Met citaat reageren
Oud 9 januari 2011, 21:08   #33 (permalink) Remove this Post
Banned

Leeftijd: 41
Standaard

@ulti,

ja ik heb je pb gehad,

ik heb mijne echter al verlijmt, eventueel kan ik je wel de maten doorgeven, mischine heb je wat aan deze foto's?
Bastelstube-Horst.de :: Modellbau - CNC ::
razor is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 13:06   #34 (permalink) Remove this Post
ultim@te
Guest

Standaard

oke in ieder geval bedankt .
ik ga zelf wel even creatief aan de slag , ik heb nog carbon plaat liggen van 0,8 mm dus ik ga er wat moois van maken .
ik speel ook met de gedachte om mijn sullivan skywriter in de extra te bouwen .
eigenlijk wou ik hem in mijn 2,4 yak bouwen maar deze kist is volledig houtbouw , de extra is gfk dus dat beschadigd minder snel als hout .
ik denk dat hij er wel in komt straks , effe kijken hoe de indeling van alle rc wordt en hoeveel ruimte ik nog heb daarna .
i`ll keep you posted.

Laatst gewijzigd door ultim@te; 10 januari 2011 om 14:04
  Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 18:35   #35 (permalink) Remove this Post
ultim@te
Guest

Standaard

zoo de voorzijde is inmiddels ook geglasd , ik heb rondom een laag of 6 ingepapt en steeds over de rand van het schot heen gevouwen .
ik heb steeds om en om gelamineerd door steeds rondom te werken en tussendoor steeds een matje over de voorzijde van het motorschot te plaatsen.
op het eind ging de hars ineens dikker worden dus de laatste mat aan de zijkant was lastig pappen omdat de mat steeds aan de kwast bleef plakken .
ik had eigenlijk in mijn hoofd om aan de binnenzijde ook matjes te gaan pappen maar ik denk niet dat dit echt nodig is .
als de romp is uitgehard ga ik wel inspecteren of dit zo al stevig genoeg is .
effe de foto`s uploaden

Click the image to open in full size.

nu van de week schuren plamuren en dan spuiten .
ik ga de motor op prcies dezelfde wijze terug monteren alleen laat ik nu de rubbers van de hydromount er tussenuit en zet ik hier busjes tussen van dezelfde lengte .
maa zover ben ik nog niet .

later meer.

Laatst gewijzigd door ultim@te; 10 januari 2011 om 18:55
  Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 19:56   #36 (permalink) Remove this Post
Banned

Standaard

wat weegt de romp op dit moment?
Oud 10 januari 2011, 20:00   #37 (permalink) Remove this Post
ultim@te
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door razor Bekijk bericht
wat weegt de romp op dit moment?
heb ik niet gewogen dus dat weet ik niet .
ik heb ook geen precieze weegschaal om hem mee te wegen .
bedoel je in verband met het extra gewicht door de reparatie`s .
  Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 21:12   #38 (permalink) Remove this Post
Banned

Standaard

ja, en wel benieuwd überhaupt wat de romp weegt.
Oud 11 januari 2011, 12:50   #39 (permalink) Remove this Post
ultim@te
Guest

Standaard

de voorkant is uitgehard en is nu weer zo stevig dat ik met vertrouwen de motor durf te monteren zoals in de oude situatie .
ik zal echter een paar alu bussen plaatsen i.p.v. de toni clark rubbers en de schokdempertjes , zodat ik een vaste montage krijg .
de hydromount is een mooi concept maar door de beweging welke de motor kan maken kreeg ik de motor moelijk laag stationair afgesteld .
dit had als gevolg dat de stationairstand iets te hoog moest staan om te zorgen dat de motor zichzelf niet uitsloeg .
als ik aan het vliegen was op het veld en het was windstil dan moest ik erg klooien met de gastrim om tijdens de daling het toerental verder terug te trimmen zodat ik niet 2 doorstarts moest maken alvorens een keer te landen .
emcr heeft een mooi en groot veld maar een 2,60m kist waarvan de stationair eigenlijk iets te hoog staat met windstil landen wordt dan toch iets lastiger .
als er geinteresseerden zijn die graag de hydromount willen overnemen ,laat het me weten en dan komen we hier wel uit .

nu verder met schuren en plamuren !

later meer.
  Met citaat reageren
Oud 11 januari 2011, 13:11   #40 (permalink) Remove this Post
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ultim@te Bekijk bericht
ik zal echter een paar alu bussen plaatsen i.p.v. de toni clark rubbers en de schokdempertjes , zodat ik een vaste montage krijg .
de hydromount is een mooi concept maar door de beweging welke de motor kan maken kreeg ik de motor moelijk laag stationair afgesteld .
dit had als gevolg dat de stationairstand iets te hoog moest staan om te zorgen dat de motor zichzelf niet uitsloeg .
Hat je dan niet de gasaansturing van T.C. er bij op ?

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2011, 13:13   #41 (permalink) Remove this Post
ultim@te
Guest

Standaard

er zat gewoon een metalen stangetje naar de servo en op de carb zit een pertinax hevel gemonteerd .
ik wist dus ook niet dat er een aperte gasaansturing nodig was hiervoor ?

ik heb de kist vliegklaar overgenomen van iemand op het forum en het zat er zo ingebouwd .

wat moet ik me erbij voorstellen dan , bij die andere aansturing ?

Laatst gewijzigd door ultim@te; 11 januari 2011 om 20:48
  Met citaat reageren
Oud 11 januari 2011, 15:12   #42 (permalink) Remove this Post
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Tussen het motorschot en de aluplaat waar de motor op zit hoort een stuk flexibelle buis te zitten waar de gas aansturing door gaat .

Dat is een stalen veer met een teflonbuisje er in.
In prinzipe het zelfde als een gas aansturing van een scooter.

Deze zit dus vast aan het motorschot en aan de aluplaat (of motor)
Zo kan de motor bewegen zonder dat het invloed op de gasstand heeft.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2011, 15:42   #43 (permalink) Remove this Post
Banned

Leeftijd: 38
Standaard

Voor de volgende keer; op de foto's zie ik dat je over de rode kleur heen gelamineerd hebt.

Zo'n kist is in een mal gemaakt, de eerste laag is dan een vul-laag (gelcoat), om een glad oppervlakte te verkrijgen.

Die vullaag doet verder niets en voegt geen sterkte toe.

Mocht je ooit weer zo'n reparatie uitvoeren; voor het gewicht is het beter om eerst het te repareren gedeelte te schuren totdat de kleur en zoveel mogelijk van de gelcoat eraf is. Je wil het liefst 'glas-op-glas' lamineren, en aangezien je lamineert, zul je het later toch weer glad af moeten gaan werken.

Je spreekt over 'inpappen', hoeveel epoxy heb je aangebracht? Ik moet heel eerlijk zeggen dat als ik het hele verhaal lees, en de foto's bekijk, e.e.a. zwaar op mij overkomt. 6 lagen glasmat is ook erg veel, ongeacht wat je repareert.

Ik bedoel het niet vervelend, maar opbouwend. Ik hoop voor je dat het gewicht meevalt, de tips kun je dan voor een eventuele volgende keer gebruiken
Henri Zikken is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2011, 16:57   #44 (permalink) Remove this Post
ultim@te
Guest

Standaard

@ henri :

ik ben mij bewust van het feit dat het beter zou zijn om de rode laag er volledig af te schuren maar in dit geval was dit niet zo`n goede optie.
de romp is hier heel erg dun en er zit natuurlijk een sandwich laag onder , ik had een klein stukje geprobeerd kaal te maken maar ik zat toen bijna door het materiaal heen zo dun is het op deze plek .
ik heb wel eerst de rode laag volledig dof geschuurd om zo toch een goede hechting te verkrijgen , het zit ook echt goed vast nu ( heb ik gecontroleerd.)

ik spreek over inpappen maar ik heb zo weinig mogelijk epoxi gebruikt en diverse lagen weefsel, steeds een nieuwe laag weefsel aangebracht en met de kwast getamponeerd tot de epoxi van de vorige laag er doorheen kwam .
pas op het moment dat het moeilijker werd om het weefsel te verzadigen heb ik iets epoxi toegevoegd om het beter `` nat `` te kunnen maken , het is uiteindelijk zo dat de weefsels de constructie vormen als ze nat worden gemaakt en niet de hars .

wat betreft de afwerking na het lamineren , ik heb op 2 plaatsen van binnenuit herstel werk gedaan en dit hoef ik niet echt af te werken straks .
de afwerking is alleen aan de buitenkant , deze ga ik straks plamuren met epoxi met micro bubbles om dit geheel vervolgens glad te gaan schuren .
ik heb overigens maar heel weinig plamuur nodig daar de oneffenheden heel erg meevallen omdat ik de vezels eerst van buitenaf weer naar binnen heb gewerkt en daarna met CA heb verstevigd .
het oppervlak is nu al vrij glad .
de voorzijde van de romp heb ik gelamineerd maar dit gedeelte van de romp verdwijnd geheel onder de motorkap straks dus ik ga hier verder niets aan afwerken .
het geheel is naar mijn idee oersterk geworden en ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goed komt .

uiteraard heb ik een gewichtstoename gekregen door de reparatie maar ik heb ook de hydromount laten vervallen en er komt een vaste verbindig d.m.v alu vulbusjes.
totaal heb ik nu 1 m2 weefsel gebruikt ( 80 grms per m2 ) 1 m1 carbon lint van 5 cm breed à 250 grms p m2 en zo`n 180 ml aangemaakte epoxi .
ik ken het soortelijk gewicht niet van dit spul maar hier kun je uit opmaken wat ong de gewichtstoename is
de kist wordt niet gebruikt voor 3d vliegen maar gewoon een beetje kunstvlucht en wat rondvliegen ( semi schaal ) de kist is voor mij een instap model naar grotere kisten en ik heb er geen hoge verwachtingen van , ik heb een TOC yak 54 van 2,40m hangen en deze zal straks met een zdz80 boxer worden uitgerust en zal meer het 3d werk moeten gaan uitvoeren .
ook is het zo dat ik de powerbox lipo`s ong 20 cm achter de vleugelbuis had liggen voor het zwaartepunt en de powerbox zelf lag ook achter het zwaartepunt .
na alles neutraal gezet te hebben bij de maiden bleek de kist iets neuslastig te zijn en moest een klikje of 3 a 4 up getrimd worden om hem in een rechte lijn te laten vliegen op 1 hoogte .
ik begrijp dat het verhaal meer te maken heeft met het totaal gewicht en de vleugelbelasting maar ik verwacht geen problemen .

tot slot , ik vat niets verkeerd op het was overigens ook mijn eerste herstel project van een kist als deze en al doende leerd men nietwaar ?
ik ben alleen maar blij dat er mensen meedenken , anders maak ik straks een fout uit onwetendheid en kost het mij weer een kist of dezelfde kist .
graag alleen maar goede tips en voorstellen des te meer kans van slagen heeft mijn project .

bedankt voor de input .

mvg eric
  Met citaat reageren
Oud 11 januari 2011, 19:19   #45 (permalink) Remove this Post
Banned

Standaard

ik heb de rubbers van tony vervangen voor rubbers die een stuk stijver zijn, dit elimineerde het probleem van de onrustige stationair loop.

naar aanleiding van Henri's verhaal, ook ik vind het een wel erg rigoureus manier van repareren, vandaar ook de vraag wat de romp nu weegt.
ik heb al diverse rompen gerepareerd, maar nog nooit met zoveel glas, de originele romp bestaat uit 1X 160gr en 2X 80 gr, 2mm piep en dan 1X 25gr das alles, dus waarom je er dan op sommige plaatsen 6 lagen in sopt,
normaliter plak ik de scheuren met tape af aan de buiten kant, vervolgens van binnenuit de scheur vol laten lopen, laagje 80 gr over de scheur, stukje piep er terug in, laagje 25 gr er over klaar..
gaat sneller dan 6 lagen soppen, en is minstens zo sterk, en veel lichter.

ik begrijp dat het niet een wedstrijd kist word, maar net zoals goed vliegen leren, is goed repareren ook een leer proces...
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten