Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 12 januari 2012, 14:24   #76 (permalink)

Rick R's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Hoi Sinan,
Erg mooi om het project te kunnen volgen. De gebruikte bouwtechnieken spreken mij erg aan. Nu vroeg ik mij af hoe u nou precies te werk gaat bij het vacuumbaggen. Wat voor pomp gebruikt u, en hoe krijgt de vleugel en glad oppervlak, met mylars? Ik heb er al veel over gelezen op verschillende fora maar uw methode lijkt me erg simpel uit te voeren.

Groeten Rick
Oud 12 januari 2012, 15:08   #77 (permalink)

Sadkingbilly's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Als pomp kun je een simpele pomp uit een oude koelkast slopen (pas op dat je de Freon niet overal heen lekt, schadelijk voor het milieu!). Er zijn speciale materialen voor baggen maar ik heb ook van mensen gehoord dat ze acceptabele resultaten kregen met de zakken die je kunt aansluiten op de stofzuiger (om bijvoorbeeld beddengoed vacuüm op te bergen)

In het DLG gedeelte kunnen ze je er altijd meer van vertellen
Oud 12 januari 2012, 23:49   #78 (permalink)

PapaHotel's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Hoi Rick,

Ik denk ook dat je hier heel veel over kan leren bij de dlg forum. Zij zijn daar bijzonder hightech bezig met het baggen van de vleugels waarbij ze onderste uit de kan halen. Ik volg alles wat ze doen met grote interesse.
Daarnaast is er ook een tutorial van Loet Wakkerman met geweldig veel informatie.
DLG

Ik doe het vooral simpeler omdat mijn dikke vleugels makkelijk stijf en sterk te krijgen zijn. Ik heb er alleen geen beeldmateriaal van omdat ik in mijn eentje werk en daarbij heb ik altijd veel haast en te vieze handen om foto’s te maken. Eerste volgende keer zal ik een videocamera er op zetten.
Ik gebruik in ieder geval geen mylar maar gaatjes folie omdat ik zoveel mogelijk overtollige epoxy er uit wil hebben. Namelijk, er moet genoeg epoxy zijn om alle vezels te benatten maar geen druppeltje meer. Teveel aan epoxy verzwakt het uiteindelijke product terwijl het ook nog eens significant zwaarder wordt. Oppervlak wordt iets minder glad maar dat is geen probleem geweest voor de kisten die ik tot nu toe heb gebouwd.
Het is niet zo dat ik iets tegen het gebruik van mylar heb. Typisch een ‘elke nadeel, hebt een voordeel’ geval.

De vacuümpomp heb ik tweedehands gekocht van een forumlid. Ik had toen niet zo’n zin om met koelkastpompen, etc. te knutselen, dus was ik heel blij met een kant en klare apparaat. Er is nu toevallig ook eentje te koop bij de [Te koop][Overige] deel.
Daar heb ik een vacuümtank bij gemaakt van een flinke pvc pijp. Met een metertje er op kan ik het vacuüm aflezen en met een simpele vacuümschakelaar kan ik de motor van de pomp aan/uit zetten.
Zo gauw ik foto’s heb van mijn opstelling zal ik ze posten. Als er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Groet, Sinan
PapaHotel is nu online   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2012, 00:11   #79 (permalink)

Standaard

Gaatjesfolie is niet de vervanger voor Mylars! Ook voor de DLG's wordt namelijk een medium (meestal keukenrol geloof ik) gebruikt voor het opnemen van teveel epoxy. De mylars zijn voor zover ik weet vooral bedoeld voor het - voor DLG absoluut vereiste - spiegelgladde oppervlak van de vleugel. Moet wel eerlijk zeggen dat ik alleen de theorie ken; ben er zelf nog niet mee bezig geweest al heb ik de meeste materialen wel in huis.

Voor jouw vleugelprofielen maakt het niks uit (of is het zelfs beter) als ze wat ruw zijn. Vergt een minder hoge luchtsnelheid.
Oud 13 januari 2012, 00:39   #80 (permalink)

Standaard Verschil gaatjesfolie, mylar, peelply

Je hebt gelijk, gaatjesfolie vervangt geen mylar, het is een ander aanpak.
Mylar, gaatjesfolie of peelply zijn hoe dan ook nodig om het werkstuk lossend te houden. Daarnaast zijn er toch wat verschillen.

Bij gebruik van mylar kan het overtollige epoxy niet wegkomen. Dat epoxy wordt juist gebruikt om de weefselstructuur te vullen voor een spiegelgladde resultaat. Daarom moet teveel aan epoxy van tevoren weggehaald worden. Keukenpapier bovenop de mylar wordt gebruikt om lucht te laten stromen en druk goed te verdelen.
Gaatjesfolie laat wel het overtollige epoxy er uitzuigen. Dat epoxy wordt dan opgenomen door het keukenpapier. Daarnaast werkt het natuurlijk ook als luchtgeleider en drukverdeler.
Peelply lijkt op gaatjesfolie wat betreft doorlaatbaarheid maar het heeft de eigenschap dat het een ruw oppervlak achterlaat dat handig is voor het toevoegen van andere lagen.

Ik heb tot nu toe voorkeur gehad voor gaatjesfolie omdat ik mijn vleugels toch ging verven of bekleden met andere folie. Maar, ik heb ook een rolletje mylar liggen die ik toch een keertje wil gebruiken.

Groet, Sinan
Oud 13 januari 2012, 07:18   #81 (permalink)

pascall's schermafbeelding

Standaard

Hoi Sinan.

Inderdaad, op mijn proefstukje komt de houtstructuur er door heen, op het toestel zit onder de aluminiumtape oracover, toch ook hier krijg ik geen glad resultaat.
Mogelijk dat je een dikkere tape gebruik zodat het geheel er strakker uit ziet.
Ik ben erg benieuwd naar jou eindresultaat.

Mvg Pascal
pascall is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2012, 08:05   #82 (permalink)

Standaard

Als je mylar wil gaan verwerken heb je hier misschien nog iets aan
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...rk-je-dat.html

Ik heb ook een rol liggen (nog steeds inderdaad), fantastisch materiaal.
Oud 13 januari 2012, 09:50   #83 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Wow, ik zie deze nu pas. Erg indrukwekkend Ik ben ook fan van de ryan st's, heb zelf een sta. Deze bouw methode gaat erg goed zo te zien
Oud 13 januari 2012, 09:54   #84 (permalink)

robert14's schermafbeelding

Leeftijd: 20
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sadkingbilly Bekijk bericht
Ik heb ook een rol liggen (nog steeds inderdaad), fantastisch materiaal.
Al is die van jou niet echt bruikbaar voor baggen. Mooiste is de mylar van R&G
Oud 13 januari 2012, 14:18   #85 (permalink)

Standaard

Klopt is veel te dun inderdaad. Zoals we al wisten
Tsja, er ligt hier nog steeds een (halve) houtbouw Holiday die ermee bespannen moet worden. Ga ik doen zodra de 2 mustangs, de 2 vleugels, dat 3D kistje en de holiday en dart vliegen... XD
Oud 20 januari 2012, 22:21   #86 (permalink)

Standaard Vacuüminstallatie

Een beetje late antwoord op een oude vraag:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rick R Bekijk bericht
Hoi Sinan,
Erg mooi om het project te kunnen volgen. De gebruikte bouwtechnieken spreken mij erg aan. Nu vroeg ik mij af hoe u nou precies te werk gaat bij het vacuumbaggen. Wat voor pomp gebruikt u, en hoe krijgt de vleugel en glad oppervlak, met mylars? Ik heb er al veel over gelezen op verschillende fora maar uw methode lijkt me erg simpel uit te voeren.

Groeten Rick
Hoi Rick,

Hierbij wat foto’s van mijn vacuüminstallatie met de zelfgeknutselde tank. Hier staat het in een hoekje achter mijn bouwtafel.
Click the image to open in full size.

De tank is gemaakt van een pvc pijp (10 cm diameter en 1 m lang) en tweebijbehorende afsluitdoppen. Ik heb de doppen er op gelijmd met ruime hoeveelheden pvc lijm zodat alles luchtdicht aan elkaar smolt. De vacuümmeter en de automatische schakelaar heb ik gecombineerd met een gaskraan.

De vacuümmeter is afkomstig van CarbonWinkel https://www.carbonwinkel.nl/Details/...uum-meter.html

De vacuumschakelaar is afkomstig van Conrad Vacuümschakelaar 1/8 NO/NC - Pneumatische drukschakelaar - Conrad Electronic

De kraan is een standard ding uit de bouwmarkt.

Voor de bevestiging van de kraan heb ik in de pvc afsluitdop een nette gat gemaakt die net een beetje kleiner is dan de diameter van de kraan. Daarna heb ik de kraan met wat geweld er ingedraaid waardoor een nette luchtdichte schroefdraad is ontstaan.

De slangen en de t-stukjes zijn afkomstig van de tuincentrum. Ze waren oorspronkelijk bedoeld voor druppel besproeiing geloof ik.

En, dit is het pompje dat ik gebruik.

Btw, de vacuümschakelaar van Conrad was relatief goedkoop en voldoet prima maar achteraf gezien zou ik een model met digitale display gekocht hebben. Ze zijn een stuk duurder maar ook veel duidelijker en gebruiksvriendelijker. En het spaart een aparte vacuümmeter.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Sinan

Laatst gewijzigd door PapaHotel; 20 januari 2012 om 23:10 Reden: Aanvulling
Oud 20 januari 2012, 23:07   #87 (permalink)

Standaard Rolroeren

Begin vorige week heb ik voortvarend de rolroeren en de flaps gesneden.

Daarna werd het een frustrerende week. Het begon met een doorgebrande computervoeding.
Toen ik die eenmaal vervangen had, ben ik aan het ontwerpen geslagen om aansturing van de rolroeren en de flaps helemaal inwendig uit te voeren. Natuurlijk heb ik iets “geniaals” bedacht maar de uitvoering viel nogal tegen. In een tekenprogramma kan je oneindig inzoomen en mooie constructies bedenken. Maar in werkelijkheid bleken de onderdelen heel priegelig te zijn om er iets betrouwbaars te maken. Het viel dus allemaal een beetje tegen.

Nu ben ik met een versimpelde versie bezig, ik hoop nu een beetje voortgang te boeken.

Ik heb ook pilotensjabloontjes op schaal getekend (1.75 lang). Ik weet niet of de zithouding klopt maar het is niet echt ruim in zo’n kistje. Op de oude foto’s zie je ook dat sommige piloten met hun kop er helemaal uitsteken.

Groet, Sinan
Oud 21 januari 2012, 15:50   #88 (permalink)

Rick R's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Hoi Sinan,
Ontzettend bedankt voor de uitleg en moeite om er ook de foto's bij te plaatsen! Het is me nu allemaal weer een stuk duidelijker geworden.
Nu vroeg ik me nog wel af hoe de vacuümschakelaar in- en uitschakelt bij de gewenste waarde, is dit in te stellen oid?
En op de tweede foto zie ik bij de achterste afvoerslang een grijs plastic 'blokje' zitten. Heeft deze een bepaalde functie of heeft het gewoon met de bevestiging te maken?

Nog veel succes met het project!

Groeten Rick
Oud 21 januari 2012, 16:44   #89 (permalink)

Standaard Vacuumtank

Hoi,
Graag gedaan, ik ben blij dat je er wat aan hebt.

De vacuümschakelaar heeft een instelschroefje aan de binnenkant. Ik heb het nu zo ingesteld dat het begint te pompen bij ongeveer -0.4 bar en het gaat uit bij -0.7 bar. De hysterese (hoe noem je dit?), zeg maar afstand tussen -0.4 en -0.7 is niet instelbaar maar het komt in mijn geval prima uit. Het pompje gaat nu om de 3-4 minuten 30 seconden aan.

Die grijze blokjes zijn mijn koppelstukjes. Ze zijn afkomstig van een druppelwatering systeem (Gardena?). Ik heb ze verder niet bewust zo gekozen, ik had ze nog liggen. Ik heb alleen T-stukjes en meestal zijn de derde openingen niet nodig. Die maak ik dan dicht met een stukje buis die verstopt is met een klodder uit het lijmpistool. Dat zijn die korte stukjes op de foto’s.

Groet, Sinan
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten