![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 5 september 2005 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 52
|
Heb zojuist een begin gemaakt met de bouw van een Cap 231EX, dit omdat de Panic laats door onduidelijke redenen een poging tot olie boren gedaan had ![]() ![]() Hierboven een (slechte) kopie van de tekening die ik hiervoor gebruik. Deze tekening heb ik van internet gedownload en met behulp van het programma AB view iets verkleint tot een span van 1,6 meter en ook hiermee geprint op A4tjes, en hierna gelijk alles weer aan elkaar geplakt
__________________ The older the boy the more expensive his toy |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 19 november 2010 Locatie: Haulerwijk Leeftijd: 30
|
Succes met de bouw ga et volgen
__________________ Hangar 9 Sukhoi SU-26MM 80cc MVVS - Lak 17 2.4m zwever -PZ Stryker F27Q - Eratix 3D (op de reparatie tafel! - Spectrum DX8 wro-promotions.nl |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
De eerste delen zijn uitgesneden. ![]() ![]() Op deze foto kun je zien hoe ik de tekening overbreng op het hout. Eerst teken ik het over op calco (patroonpapier van de Hema) dit papier wordt dan mbv. een Pritstift op het hout geplakt. Dit triplex laat zich verder uitstekend met een Stanley mes uitsnijden. Heb nu een begin gemaakt met de spanten en al voorzichtig de romp in elkaar gepast. Het verbaasd me hoe groot het frontaal oppervlak wordt
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Ondertussen niet geheel stilgezeten. De meeste onderdelen van de romp zijn klaar en zitten nu in elkaar gepast, het motorschot, 3 delen op elkaar gelijmd ligt nu tussen de lijmklemmen te drogen. Het resultaat tot nu toe ziet er zo uit ![]() Waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe ik de romprug ga maken. Twijfel tussen het opbouwen uit dikkere plankjes balsa en in vorm schuren of het maken van spanten en dit beplanken met 2mm balsa? Het gewicht van de romp met motorschot en niet uitgespaarde spanten bedraagt iets meer dan 300 gram, lijkt me vrij netjes maar ben er natuurlijk nog lang niet
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 30 september 2008 Locatie: rosmalen Leeftijd: 26
|
mooi project hoor! deze gaan we zeker blijven volgen. hoeveel mm is dat hout wat je gebruikt? en laat dit zich echt mekkelijk snijden met een hobbymes? Grt, Stephan
__________________ sig fourstar (os 46ax)--futaba 6ex 2,4 ghz----------->greatplanes extra 300s (saito 125)---mvvdb--FuNfLy 2010 mvvdb seagull decathlon 120 arf 2m. (saito 125) |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Tot zover is alles gebouwd met Hobby triplex van de Gamma, dit is hetzelfde materiaal wat in bouwdozen als liteply zit. Dit triplex hebben ze dus alleen bij de Gamma en is 3mm dik en bijzonder licht, en het kostte me vorige week 5 euro voor een plaat van 61x122 cm
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 25 december 2009 Locatie: Drachten Leeftijd: 45
|
Leuk project, ik zou de romprug opbouwen met spanten en dan of beplanken of gewoon met latjes in de spanten vallend maken. Welke internetsite heb je deze tekening vandaan gehaald als ik vragen mag?
__________________ http://www.mgcn.nl/ |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Ik weet het niet meer, bij mijn zoektocht kwan ik nog wel DEZE tegen. Ziet er erg goed uit wil je ook wel het bestand van mij mailen.
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Deze week niet zoveel kunnen doen maar heb vandaag wel balsa besteld voor de vleugel stabilo en kielvlak. Tussendoor nog wel de geplande motor voorzien van nieuwe lagers, hij liep de laatste tijd toch wel wat rauw. Besloten om de romprug te maken van spanten en te gaan beplanken.
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Mooi stapeltje balsa binnengekregen van Hangar Modelbouw, bedankt Peter. Dus ook maar weer iets gebouwd, ben vandaag begonnen met het stabilo en hoogteroer. ![]() Stabilo is ook opgebouwd uit latjes en tweezijdig beplankt, torsiestijfheid van de hoogteroeren vind ik tegenvallen. Weet nog niet of ik ze ga versterken of erop vertrouw dat ze na het foliën wel sterk genoeg zijn. Ze worden straks wel via twee stangen apart aangestuurd met een of twee standaard servo's.
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Vanavond was het de beurt aan het kielvlak en richtingsroer. ![]() ![]() Deze onderdelen worden net zoals het stabilo en hoogteroer opgebouwd uit 8mm balsa tweezijdig beplankt met 1,5mm plankjes. Hierbij dus het kielvlak vol beplankt en richtingsroer met stroken. Tevens kom ik steeds meer onnauwkeurigheden in de tekening tegen
| | |
| | #12 (permalink) |
|
De romp is definitief verlijmt na het maken van de doorgangen voor de stuurkabels. ![]() Zoals te zien is zitten de spanten voor het turtledek er ook op. Tevens is de voorkant al erop gelijmt, voor de rug is het balsa al gesneden maar moet de lijm nog drogen. Wanneer de lim goed gedroogd is kan dit goed nat gemaakt worden om alvast voor te gaan buigen.
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Afgelopen week weer enkele dingen gedaan zoals het aanbrengen van de romprug en het ruw in vorm schuren van het stabilo en kielvlak. Ook zijn alle vleugel ribben met behulp van Profili uitgeprint en reeds uitgesneden. Een bouwplan voor de vleugel is ook gemaakt, de gebruikte tekening gaat uit van een schuim kern. Komende week gaat dus een begin gemaakt worden met de bouw van de vleugel en volgen er dus weer wat foto's
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Vleugelhelften beginnen nu vorm te krijgen, een helft is al voorzien van webbing. Grootste deel gedaan met 2 zijdig balsa 1,5 mm. ![]() Straks gaat bij de eerste helft de neusbeplanking erop, lijm (contactlijm) is nu aan het drogen.
| | |
| | #15 (permalink) |
|
Lang niets meer laten horen maar ondertussen, zij het langzaam, wel doorgegaan ![]() Hierbij de foto's van de huidige stand van zaken. ![]() ![]() Wat er nog gedaan moet worden is het afmaken van de romprug, bevestiging landingsgestel en veel schuren. Ook een mal voor een cockpitkap moet ik nog maken, de motorkap ga ik proberen om van triplex en balsa te fabriceren. Ondertussen wordt ook een verlanglijst voor de China spullen opgesteld. Als motor was de trouwe Moki 10cc bedacht maar gezien het toch wat grote formaat is er via E-bay.de nu een nette MVVS 15 aangeschaft om hem te motoriseren, gelijk ook maar een MPX dubbel super ontvanger mee laten komen.
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| cap, moki, scratch |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |