![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 12 mei 2008 Locatie: Zoetermeer Leeftijd: 56
|
Ik weet nog steeds precies wat je spanwijdte nou wordt. De 80 cm van het origineel, of de 94 cm die je donor-kist heeft? In geval van 80 cm is 400 gram erg zwaar, als je 94 cm span hebt is 500 gram een heel mooi streefgewicht. Je CG moet bij deze kist op 25% vanaf de voorlijst van de vleugel liggen (ter hoogte van de romp). Paul
__________________ Lama V4; Walkera 4#3B; Walkera CB100; depron Spitfire (100 cm); motorzwever (200 cm) |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 6 september 2011 Locatie: Winschoten Leeftijd: 44
|
De spanwijdte wordt 94 cm ... ik zal het streef gewicht stellen op 500gr. Ondertussen ben ik de schuur weer ingedoken om de roer uit te snijden en in model te schuren. Foto hieronder: Met de hotwire-cutter de basis vorm uitgesneden. Het materiaal was dik genoeg om die er 2x eruit te snijden. Handig als de eerste mislukt. Gelukkig in 1 keer goed! ![]() Foto hieronder: na een kwartiertje schuren en passen is dit het eind resultaat. Het meest lastige was toch wel dat de vlakken symetrich moesten zijn. ![]() Morgen gaat de romp in behandeling ... het lijm liep zoals ik al verwachte overal tussen uit en begint al goed hard te worden. Dus morgen wordt het zagen, snijden en schuren! Laatst gewijzigd door lukaonline; 8 september 2011 om 18:28 |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
De romp is gisteren verder behandeld ... Ik heb eerst hulplijnen op de romp getekend volgens de handleiding. ![]() Daarna flink aan het snijden en schuren ... controleren en weer verder schuren. Ik heb de tijd ervoor genomen om het goed recht te krijgen. Doordat hij uit 2 delen bestaat war m'n referentie punt de lijnnaad (zie foto onder). Zoals je misschien opvalt is het stukje waar de cockpit komt niet helemaal goed, maar aangezien er oon nog een uitsparing moet komen voor de servo's e.a. zaken had ik bedacht om van de cockpit een soort deksel te maken zodat je er goed bij kan. De verloop van de romp naar het cockpit wordt dan zo gemaakt dat het weer 1 geheel gaat vormen ... dekunst is dat ook netjes te doen. Hieronder nog een detail van de staart ![]() Morgen ga ik verder met de roer ... die kan ik dan passend maken op de achterkant van de romp. |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Citaat:
gr. Lude Laatst gewijzigd door lukaonline; 11 september 2011 om 21:16 | |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Ho Lude, Heb je bewust het staartvlak zo dik gehouden ??? Geeft nogal wat luchtweerstand lijkt me..... Ik weet niet of dit een probleem is voor het vlieggedrag, ik heb weinig verstand van aerodynamica, maar misschien kunnen anderen op dit forum er iets over zeggen. Paul
__________________ Lama V4; Walkera 4#3B; Walkera CB100; depron Spitfire (100 cm); motorzwever (200 cm) |
| | |
| | #22 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Oke, ik snap het. Rompje ziet er trouwens netjes uit, want het valt niet mee denk ik om dit "even" in de goede vorm te schuren op basis van de tekening die je gebruikt; knap gedaan! Paul
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Dank je Paul ... valt inderdaad niet mee. Het is vooral veel controleren en een beetje geduld erbij. Verdere ontwikkelingen betreft de Spitfire ... Ik ben nu bezig met een sjabloon te maken voor het motorkapje. Deze ga ik maken van plastic. Ik heb met een andere hobby (vissen) ooit geleerd hoe je b.v. hout kan plasticificeren. Deze methode ga ik ook gebruiken om een plastic kapje te maken voor de motor. Hoe ik dit precies ga doen zal ik later nog wel mededelen met een paar foto's. Gr. Lude |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
Druk druk druk ... ik heb een paar drukke dgen achter de rug, maar we gaan weer verder Voorbereiding. Ik heb een tijdje geleden een paar draadjes gezien van hoe je van b.v een plastc fles een cockpit of een motorkapje maakt alleen bemerkte ik dat hier wel een beperking zit. Je kunt geen speciale vormen maken voor b.v. een Christen Eagle. Met mijn methode kun je dus elk model/vorm maken! Je maakt eerst van hout een sjabloon van je moterkap. Maak het zo dat het net gelijk is aan je model zodat het kapje lekker op de romp kan worden geschoven. Ikzelf maak m'n sjabloon zo dat hij uit 3 delen bestaat zodat ik het gemakkelijk eruit kan krijgen. Benodigheden: Thinner plastic bekers penseel Mondkapje (i.v.m. dampen van de thinner enz.) glazen potje wordt vervolgd .... |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Ik heb mijn cockpitkap uit een plastic fles Calve slasaus gesneden. Hoefde verder geen aanpassingen vwb krimpen om een mal of zo. Wel is mijn voorste ruitje van de cockpit licht bollend. Het origineel heeft een vlak voorruitje. Als je hiermee kunt leven scheelt dit veel werk (mal maken, krimpen). Groetjes, Paul
| | |
| | #27 (permalink) | |
| Citaat:
Het motorkapje is ... Als je een basic vorm hebt ook geen probleem, want hiervoor wordt ook een fles voor gebruikt, maar als je een speciaal vorm/model wilt hebben dan kan ik geen draadje vinden die met een goede oplossing komt. De methode die ik ga gebruiken maakt het mogelijk om op een redelijk eenvoudig manier elk gewenst kapje voor de motor te maken. Deze methode wilde ik graag delen zodat ieder die wil hiervan gebruik kan maken. | |
| | |
| | #28 (permalink) |
|
Hoi Lude, Een motorkap had ik niet nodig, is onderdeel van mijn depron romp. Maar ik ga de bouw van je motorkap en cockpitkap zeker volgen. Jouw oplossing kan ik (en anderen) wellicht gebruiken, voor een volgend model, alvast bedankt. Paul
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| spitfire, supermarine, xps |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |