Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 september 2011, 09:46   #1 (permalink)

lukaonline's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard Supermarine Spitfire - XPS

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site en ... tevens nieuw in het modelbouw

Ik ben sinds kort begonnen met het modelvliegen en geniet er van.
Mijn eerste vliegtuig is een GO FLY - EVOLUTION ( een RTF (ready to fly)) en is op advies aangeschaft. Ik heb besloten om alvast een eigen toestel te gaan bouwen om alvast een vervanger te hebben als m'n toestel sneuveld in de strijd.

Na heel veel te hebben gelezen op forums - leek het me leuk om er zelf 1 te gaan bouwen .. het wordt een vliegtuig van XPS. Mijn modelkeuze: Supermarine Spitfire. Ik heb een bouwtekening gevonden die in als leiddraad gebruik voor de afmetingen.

-----------------------------------------------------------------------

Als je eventuele tips, sugesties o.i.d te melden hebt ... GRAAG!

Laatst gewijzigd door lukaonline; 6 september 2011 om 09:50
lukaonline is offline   Met citaat reageren
Oud 6 september 2011, 13:32   #2 (permalink)

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lukaonline Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site en ... tevens nieuw in het modelbouw

Ik ben sinds kort begonnen met het modelvliegen en geniet er van.
Mijn eerste vliegtuig is een GO FLY - EVOLUTION ( een RTF (ready to fly)) en is op advies aangeschaft. Ik heb besloten om alvast een eigen toestel te gaan bouwen om alvast een vervanger te hebben als m'n toestel sneuveld in de strijd.

Na heel veel te hebben gelezen op forums - leek het me leuk om er zelf 1 te gaan bouwen .. het wordt een vliegtuig van XPS. Mijn modelkeuze: Supermarine Spitfire. Ik heb een bouwtekening gevonden die in als leiddraad gebruik voor de afmetingen.

-----------------------------------------------------------------------

Als je eventuele tips, sugesties o.i.d te melden hebt ... GRAAG!

Ik ga dit volgen.

Je schrijft dat je de tekening als leidraad gaat gebruiken, dan lees ik daaruit: gaat ongeveer de tekening volgen, maar kan hier en daar afwijken. Ben benieuwd welke tekening je hebt gekozen. Ik zou de tekening wel exact volgen, anders loop je het risico dat je Spitfire niet te vliegen is.

Paul
Lama V4; Walkera 4#3B; Walkera CB100; depron Spitfire (100 cm); motorzwever (200 cm)
Paul56 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 september 2011, 07:31   #3 (permalink)

Standaard

Hallo Paul56, dank je voor je reactie.

Het is inderdaad de bedoeling om de vliegtuig te bouwen met een paar kleine aanpassingen, maar is meer gericht op het materiaal keuze. (Ik was hierin niet duidelijk ) ... ik ga de komende tijd een zo duidelijk mogelijk omschrijving geven wat precies de bedoeling is en wat ik doe.

Lude

Laatst gewijzigd door lukaonline; 7 september 2011 om 12:53
Oud 7 september 2011, 12:52   #4 (permalink)

Standaard

Ik ben begonnen!

De tekeningen heb ik geprint zodat ik een mal heb. Ik ben bij de Praxis geweest voor de XPS-platen zodat ik meteen kan beginnnen. ander materialen die ik eventueel nodig heb komen t.z.t wel.

Bouwtekening: de bouwtekening die ik gebruik is van een spitfire die gebouwt wordt met balsa. Ik gebruik de vorm/afmetingen hievan om die van mij te bouwen van XPS.

Het gewicht van dit materiaal is redelijk licht, maar besef wel dat ik moet kijken om de contructie zo licht mogelijk te houden en toch sterk genoeg. Piepschuim is lichter, maar XPS is wel veel sterker en kan dus wel wat verdragen bij een eventuele crash.

Snijden: ik gebruik een hotwire-cutter die ik zelf heb gebouwd.

bijwerken: ik gebruik verschillende soorten schuurpapier.
Met een paar testjes kwam ik erachter dat je zoveel mogelijk 1 kant moet gaan schuren en niet heen en weer. Het materiaal reageerd hierop redeljk gevoelig en voor je weet heb je een diepe kras. Een bandschuur machine is helemaal uit de boze dan vormt zich een harde zwarte banen die je bijna niet weer goed weg krijgt! (Het materiaal wordt namelijk te heet).

Ik zal in iedergeval de tijd moeten nemen om de vormen goed te krijgen.
Vanavond zal ik de romp gaan maken.

-- Foto's volgen vanavond dus! --
Oud 7 september 2011, 18:33   #5 (permalink)

Standaard

De eerste handelingen zijn begonnen ... ik heb 2 stukken XPS op formaat gemaakt voor de romp

Click the image to open in full size.

de mal erop gelegd en met een stift de vorm overgenomen ... wel iets ruimen genomen om met de hotwire-cutter uit te snijden (en later dus de mogelijkheid heb om hem goed op maat te kunnen maken). Vervolgens uitgesneden natuurlijk dit alles dus wel 2x, want 1 plaat was te dun om de juiste breedte te kunnen halen.

Nu is het alweer tijd voor het lijmen.

n.b Ik heb verschillende lijmen geprobeerd (met test blokjes) die ik er had liggen en kwam uit bij houtlijm. Als je het goed laat drogen dan zit het muurvast. Een test stukje die ik had geprobeerd brak op verschillende plekken en niet bij het lijm zelf.

Hieronder kun je zien dat ik 1 helft heb ingesmeerd. op zich te veel, maar wat en niet tussen past loopt er wel tussenuit. Vervolgens een plank en 2 accu's erop gelegd zodat alles goed wordt aangedrukt.

Nu moet alles goed drogen ... ik laat het goed drogen dus laat alles 24 uur zo staan dus ff wachten.

Laatst gewijzigd door lukaonline; 7 september 2011 om 19:25
Oud 7 september 2011, 19:07   #6 (permalink)

Standaard

Nou, lekker bezig zie ik.

Volgende foto's mogen wat groter (640 x 480) dan kunnen we wat meer details zien.

Paul
Lama V4; Walkera 4#3B; Walkera CB100; depron Spitfire (100 cm); motorzwever (200 cm)
Oud 7 september 2011, 19:29   #7 (permalink)

Standaard

Hallo Paul56 ... de foto's zijn i.d.d. klein dus heb ik zonet de foto's effe aangepast ... en is nu beter te bekijken.
Oud 7 september 2011, 20:54   #8 (permalink)

Standaard

Hoi Lude,

Foto's zijn prima zo. Ik zie dat je dezelfde tekening gebruikt als ik. Deze tekening is echter niet ontworpen voor een balsa Spit, zoals jij eerder meldde, maar voor een depron uitvoering. Ik heb hem dus in depron gebouwd, maar XPS moet met deze tekening geen probleem zijn, maar.....

Het wordt dus een "volle" romp neem ik aan, maar hoe ga je de vleugel opbouwen, ribben of ook vol ??? Wordt dan nog best een zwaar kistje denk ik.

Heb je nagedacht op welk gewicht je ongeveer wilt gaan uitkomen?

En heb je al nagedacht over je setup?

Paul
Oud 7 september 2011, 21:15   #9 (permalink)

Standaard

De romp wordt later wat uitgehold zodat de gewicht redeljk omlaag gaat ... betreft de vleugels ben ik nog niet helemaal over uit, maar heb 2 opties. Of ze worden ook van xps of piepschuim ... beide materialen heb ik hier wel. ik ga binnenkort proberen om de vleugels van xps te maken en te kijken wat die wegen.

M'n streefgewicht van deze is 400 gram (incl motor en bedrading enz).

De romp weegt momenteel 80 gram en moet nog uitgehold worden. Denk aan servo's, ontvanger, batterij en koelings openingen.

Het electrische gedeelte is eigenlijk al aanwezig ... de GO FLY EVOLUTION is de donor. Alles is kompleet en werkt prima.
Oud 7 september 2011, 21:32   #10 (permalink)

Christiani's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

leuk project, ga ik ook volgen.
kun je mij vertellen hoe je de hotwire cutter heb gemaakt?
van welk materiaal is de draad,
gebruik je 12v accu of een transformator,
gebruik je nog een weerstand (een lamp of iets dergelijks)

ik heb ook nog een hotwire cutter liggen (zelf gemaakt) maar toen ik de accu
aansloot werd de draad (koper) roodgloeiend en begon deze door te hangen.
geen succes dus
Oud 7 september 2011, 22:04   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Christiani Bekijk bericht
leuk project, ga ik ook volgen.
kun je mij vertellen hoe je de hotwire cutter heb gemaakt?
van welk materiaal is de draad,
gebruik je 12v accu of een transformator,
gebruik je nog een weerstand (een lamp of iets dergelijks)

ik heb ook nog een hotwire cutter liggen (zelf gemaakt) maar toen ik de accu
aansloot werd de draad (koper) roodgloeiend en begon deze door te hangen.
geen succes dus
Deze heb ik samen met m'n schoonvader gemaakt. Hij had nog een trafo liggen die lag nog ergens in een stoffig hoekje. Ik heb een 220 dimmer er tussen om de spanning te regelen en een ampére meter om het telkens weer goed in te kunnen stellen. De draad die ik gebruik is een rvs-lasdraad en werkt hiermee geweldig!

Ik wil eventueel wel een foto maken van de gehele contructie.

Mijn bedoeling is om later nog een fatsoenlijke behuizing hiervoor te maken, maar door allerlei andere klusjes heb ik hiervoor nog geen tijd gemaakt.

Laatst gewijzigd door lukaonline; 7 september 2011 om 22:27
Oud 7 september 2011, 22:28   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
De romp wordt later wat uitgehold zodat de gewicht redeljk omlaag gaat ... betreft de vleugels ben ik nog niet helemaal over uit, maar heb 2 opties. Of ze worden ook van xps of piepschuim ... beide materialen heb ik hier wel. ik ga binnenkort proberen om de vleugels van xps te maken en te kijken wat die wegen.

M'n streefgewicht van deze is 400 gram (incl motor en bedrading enz).

De romp weegt momenteel 80 gram en moet nog uitgehold worden. Denk aan servo's, ontvanger, batterij en koelings openingen.

Het electrische gedeelte is eigenlijk al aanwezig ... de GO FLY EVOLUTION is de donor. Alles is kompleet en werkt prima.
Krijgt hij de originele span van 80 cm??? Dan is 400 gram wel wat aan de hoge kant.

Heb je dit draadje al eens doorgelezen:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-bouwplan.html

Is wel even wat werk, maar je kan er heel veel info over de bouw van dit model uit halen, de mijne is hier ook beschreven.

Denk eens na over een dikker vleugelprofiel (ik heb Clark-Y gebruikt) dat geeft meer lift. Ik heb ook V-stelling in de vleugel gebouwd, dit geeft het model meer stabilitieit op de langsas en is daardoor een stuk makkelijker te landen.

Ik wil niet betweterig overkomen, maar je vroeg om tips in je eerste post.

Paul
Oud 8 september 2011, 07:44   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul56 Bekijk bericht
Krijgt hij de originele span van 80 cm??? Dan is 400 gram wel wat aan de hoge kant.

Heb je dit draadje al eens doorgelezen:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-bouwplan.html

Is wel even wat werk, maar je kan er heel veel info over de bouw van dit model uit halen, de mijne is hier ook beschreven.

Denk eens na over een dikker vleugelprofiel (ik heb Clark-Y gebruikt) dat geeft meer lift. Ik heb ook V-stelling in de vleugel gebouwd, dit geeft het model meer stabilitieit op de langsas en is daardoor een stuk makkelijker te landen.

Ik wil niet betweterig overkomen, maar je vroeg om tips in je eerste post.

Paul

Alle tips en opmerkingen zijn welkom Paul ... ik ben zeer blij met de vragen en opmerkingen van jouw dus vooral blijven posten.

P.s. heb die van jou ook bekeken en ziet er mooi uit!

Betreft de vleugelprofiel: ik zal hiernaar kijken ... en de V-stelling had ik zelf ook in gedachte om meer stabilitieit te krijgen. Ik meen dat bij de echte Spitfire dat ook wel heeft.

Qua gewicht was meer of min een schatting die ik maakte aan de hand van de donorvliegtuig. Specs hiervan zijn: Lengte: 750 mm, spanwijdte: 940 mm gewicht: 450 gr.

Zover ik nu kan inschatten zal de uiteindelijke gewicht van dit toestel op 250gr. á 270gr. komen te liggen.
Oud 8 september 2011, 12:35   #14 (permalink)

Standaard

Citaat:
Zover ik nu kan inschatten zal de uiteindelijke gewicht van dit toestel op 250gr. á 270gr. komen te liggen.
Dat gewicht ga je bij lange na niet redden bij die spanwijdte en een volle romp en evt volle vleugels. Dit moet je ook niet willen, want dan kan je boven windkracht 2 niet meer vliegen, de kist wordt dan een speelbal van de wind.

Ik schat eerder dat je rond de 500 gram gaat uitkomen. Reken maar een gram of 60 a 70 voor alle lijm en de verf die je erop gaat zetten. Doordat je kiest voor een volle romp, moet je ook nog eens rekening houden met een gram of 60 aan lood in de neus. Je gaat dan wel de romp uithollen, maar dat is denk ik rond of voor het zwaartepunt. De staart (eigenlijk het hele deel van de kist achter het zwaartepunt) wordt niet uitgehold denk ik (wordt dan zwakker).

Je setup (incl ontvanger en servo's) zal ook wel minimaal 150 gram gaan wegen denk ik.

Dat geeft allemaal niets, de mijne weegt 550 gram en vliegt geweldig, veel lichter zou ik hem niet willen hebben.

Paul
Oud 8 september 2011, 15:14   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul56 Bekijk bericht
Dat gewicht ga je bij lange na niet redden bij die spanwijdte en een volle romp en evt volle vleugels. Dit moet je ook niet willen, want dan kan je boven windkracht 2 niet meer vliegen, de kist wordt dan een speelbal van de wind.

Ik schat eerder dat je rond de 500 gram gaat uitkomen. Reken maar een gram of 60 a 70 voor alle lijm en de verf die je erop gaat zetten. Doordat je kiest voor een volle romp, moet je ook nog eens rekening houden met een gram of 60 aan lood in de neus. Je gaat dan wel de romp uithollen, maar dat is denk ik rond of voor het zwaartepunt. De staart (eigenlijk het hele deel van de kist achter het zwaartepunt) wordt niet uitgehold denk ik (wordt dan zwakker).

Je setup (incl ontvanger en servo's) zal ook wel minimaal 150 gram gaan wegen denk ik.

Dat geeft allemaal niets, de mijne weegt 550 gram en vliegt geweldig, veel lichter zou ik hem niet willen hebben.

Paul

Dus als het zou lukken om de 400 gr. te halen zou wel mooi zijn

Ik moet nog wel uitzoeken hoe het precies zit met CG. Ik begrijp wel wat het is enz, maar hoe je die precies moet bepalen is me nog niet helemal duidelijk.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Bouwverslagen - Vliegen
Reageren

Labels
spitfire, supermarine, xps

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten