![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 23 april 2007 Locatie: Betekom Leeftijd: 46
|
Gewoon effe melden voor de Spitfire fans : deze avond op BBC2 tussen 22.00 en 23.00 uur een documentaire over 75 jaar Spitfire. Denk wel dat dit de moeite van het bekijken waard is... |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2002 Locatie: Epe..HanDeBouwer en hobbyhok Leeftijd: 48
Weblogartikelen: 1 |
Heerlijk zo'n verslag. Vond het ook raar de beplanking zo. Maar google gaf al snel uitkomst. Ga lekker zo door. Dit draadje ken je denk ik al. Virtual Aerodrome - Model Aircraft Gallery - West Wings Spitfire Mk 22/24 Groeten Han.
__________________ Bouwverslag Dragon Rapide DH-84-VH-UXG/Riama. Mijn Webcam YouTubeKanaal @HanDeBouwer |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
Hoop dat iedereen genoten heeft van de uitzending op BBC2... Ondertussen weekendje tussenuit geweest, maar toch nog wat gedaan : Zoals jullie hieronder kunnen zien, heb ik de verbindingen van de vleugelaanzet naar de romp gelijmd + nog wat verder beplankt en geschuurd. ![]() ![]() Ook iets "doms" gedaan : inlijmen van de spanten/ribben aan staartvlak. ik had beter gewacht tot mijn stabilo klaar was, maar neen dus. Ik zal dus na het in profiel schuren een opening moeten snijden zodat ik de stabilo op zijn plaats krijg. ![]() En Han, zoals je reeds vermoedde, ken ik die site idd. |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Ondanks het mooie weer toch nog wat gedaan : in hoofdzaak wat "klein prutswerk" t.t.z. het opvullen van de stukjes onder en boven de aanvalsboord van de vleugels en de aansluiting met de romp. ![]() (sorry jongens en meisjes, kreeg de foto niet scherper) Dan ook nog wat snijwerk gedaan (rondstuk voor in cone, en de cone uitgesneden) ![]() De L-vormige balsastukjes (twee blokjes van 6mm op elkaar gelijmd) dienen nog afgerond en geschuurd naar de vorm van de romp. Dit worden de linker- en rechteropzet van de motor waartegen ook de uitlaten komen. Nog wat schuurwerk in't verschiet dus Ook nog wat gelijmd : stabilo verder in elkaar gezet met balsaplankjes 4.5mm bij 1.5mm. Leuk snij- en plakwerkje. ![]() En ook het roer in profiel gezet : ![]() In profiel schuren van de stabilo is dus ook nog één van de leuke taakjes die wachten. |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 september 2008 Locatie: Waalre Leeftijd: 37
|
Netjes gebouwd! Hoe worden de fairings gemaakt? Meestal een lastig klusje bij de Spit vanwege de complexe vorm. Veel plezier verder met de bouw, wordt een mooi kistje! Grt, Ramses |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Is alweer wat tijd over gegaan, maar hier nog eens een update. Nadat het roer in profiel was geschuurd, heb ik hetzelfde gedaan met de stabilo en deze mits lossnijden van een stukje roer op zijn plaats kunnen lijmen en alles netjes herstellen. ![]() Verder gestart met het schuren van de blokjes die de motorkap gaan vormen. ![]() Tijdens dit werkje heb ik ontdekt dat ik nog niet ver genoeg beplankt had aan het motorcompartiment, dus gelijk hier bij aangevuld met onderstaand resultaat : ![]() Dat maakt dat ik de zijstukjes van de motorkap opnieuw kan maken (had al teveel weggeschuurd : dom, dom, dom) Maar tot nu toe ziet de romp er zo uit : |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Voor de afwisseling gestart met de vleugelopbouw. Eerst al de stukjes mooi op zijn plaats gelegd en eerste ribben verlijmd. ![]() En dan de verdere afbouw van de linkervleugel ![]() Plakband kan handig zijn bij de opbouw van zo'n lichte structuren. Ziet er al leuk uit niet ? ![]() Rechtervleugel ook klaar ![]() Dan de aanvalsboorden (2 balsa-latjes, onderste met een breedte van 6mm en daarop eentje van 4,5mm) gelijmd en voorgebogen laten drogen. ![]() Vleugeltoppen trouwens ook al aangelijmd ![]() En daarna de aanvalsboorden op hun plaats verlijmd... ![]() ![]() Als dit droog is zal ik weer serieus kunnen gaan schuren, kwestie van de vleugel mooi te stroomlijnen. Wordt dus vervolgd. |
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
Ik vond het zo'n mooi ding wat je maakt, zou er bijna zelf weer aan beginnen
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Je moet echt wel oppassen dat je niet teveel druk op de ribjes en spanten zet en toch voldoende druk geven zodat je materiaal kan wegschuren. Na een tijdje voorzichtig schuren, krijg je onderstaand resultaat ![]() En kon het niet laten en dus gelijk één vleugelhelft gepast en gemonteerd... geniet maar mee : ![]() Wel echt handig die transparante tape ! |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Verdomd transparante tape als je het mij vraagt. edit: imageshack was blijkbaar retetraag waardoor ik geen foto's zag.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #43 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
| Citaat:
Vandaar dat celluloselijm (UHU Hart) veel lichter is, daar verdampt wel bijna alles. Maar op zo'n kistje als deze Spit merk je pas een verschil van 10 gram, dus dat moet je dan maar even zelf narekenen. Wat veel meer telt is het uithollen van alle massieve balsa blokken. Eerst de buiten vorm ongeveer goed maken, dan uithollen, op zijn plaats lijmen en dan afmaken.
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. | |
| | |
| | #44 (permalink) |
|
Voor de geinteresseerden : morgenavond op BBC2 : - Om 19.45 : Spitfire Women - Om 21.45 : The Spitfire : Britain's Flying Past (mocht je de vorige gemist hebben) Met dank aan Jan O En zo ziet mijn Spitje er tot nu toe uit : ![]() ![]() ![]() Ben best tevreden met het tot nu toe bereikte resultaat. Laatst gewijzigd door jochri; 21 oktober 2011 om 09:39 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| freeflight, houtbouw, rubber, spitfire, westwings |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |